Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › Condensator opladen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 november 2011 om 22:26 #17243376
Hey,
Dom vraagje maar ik zit nu met een MTX 251.1 monoblok versterker en om de optimale bass op een 14.4V te verkrijgen hebben ze mij geadviseerd om een 1F condensator te kopen. Zo gezegd, zo gedaan.
Mijn condensator is een Dietz Power Cap 1000000µF 21 VDC: Aansluitingen: Positief, Negatief en Remote.
Ik weet perfect hoe ik hem moet aansluiten maar hier komt het: Heb gehoord dat je dat eerst moet opladen en dan ook iets met een lampje die ik erbij heb gekregen. Hoe doe ik dit? :hmmz
Heb gehoord dat dit noodzakelijk is omdat je anders je accu, dynamo, draden, … naar de kl*ten kan helpen en dat is niet echt de bedoeling.
Grtz Seth
16 november 2011 om 00:24 #17944204pff ik heb dit nooit gedaan,
heb altijd eerst de plus aangesloten daarna de min aangekoppeld.
nooit laten opladen misschien is dit bij mij ook altijd fout geweest, maar ik snap het lampje niet, zodra die brand gaat de volle stroom daar ook door ?
zou lampje ook moeten knappen.ook heb ik nog nooit een condensator gebruikt, 1 keer als test toen werd geluid minder dan beter, dus tja, ik draai momenteel zon 600 rms zonder condensator zonder probs.
16 november 2011 om 16:39 #17944205Een condensator in lege toestand is een kortsluiting, eventuele zekeringen kunnen knappen als ook de accu even een tik kan krijgen. Ook kan de kortstondige spanningsdrop in je systeem storing op andere computers in je auto veroorzaken.
Voordat je de pluskabel direct aan de voeding sluit moet je er eerst een lampje tussen zetten. Het lampje heeft 2 functies, hij fungeert als laadweerstand en je ziet langzaam het lampje doven als indicatie dat de condensator gevuld wordt.
16 november 2011 om 17:44 #17944206Ja mijn versterker vraagt 14,4V op piek en die wil ik hem wel geven zonder dat de rest begint te flikkeren :D Ben al blij dat ik er toch goed aan gedaan heb om even te wachten. :thumb
Dus dan moet ik gewoon de min aansluiten van de accu naar de condensator, de remote van de radio naar de condensator en dan tussen de pluskabel van de accu en de pluspool van de condensator een het lampje zetten?
Grtz Seth
17 november 2011 om 12:56 #17944207Het lampje is alleen om de condensator op te laden.
De remote naar de condensator is zeker alleen voor het display?Maar inderdaad, op het moment dat de condensator op welke manier aan de accu komt moet je eerst het lampje ertussen zetten, als het lampje bijna uit uit dan meteen de kabel direct aansluiten.
17 november 2011 om 16:51 #17944208:thumb Ga ik direct sebiet proberen :D
24 november 2011 om 16:44 #17944209Hey,
Mijn sebiet is nogal een beetje laat uitgevallen. Mijn excuses hiervoor. Een vriend van me is overleden.
Ik heb alles gedaan zoals moest, zelfs de remote is aangesloten… Ook het lampje is zo goed als helemaal uitgegaan, daarna direct aangesloten en de woofer en de versterker werken maar de condensator doet niets. Geen cijfers, geen lampje, …
Wat kan ik verkeerd hebben gedaan?
Grtz Seth
24 november 2011 om 17:40 #17944210Heb je een multimeter bij de hand?
In ieder geval als je de plus en de min hebt aangesloten is de condensator actief, wat dus niet gebeurd is dat je display niet oplicht en dat zal de remote moeten doen. Even met een multimeter na meten!
Heb je geen multimeter kan je bij een beetje supermarkt on het techniek hoekje voor 10 euro een multimeter halen
24 november 2011 om 18:23 #17944211Hey R.
Heb even alles uitgemeten:
– Min is aangekoppeld
– Plus geeft 12.** V aan
– Remote geeft 11.89 V aan ‘contact op’ en ‘uit contact’ geeft ie 0.68 V :hmmzIk dacht dat mijn remote maar hoogstens 5 V mocht doorlaten? Deze is nogthans afgetakt van de remote van mijn versterker en die werkt perfect.
ff Edit:
Remote zou dus naar het schijnt wel op 12V werken en heeft niets te maken met de werking van de condensator zelf. Heb deze tot de test genomen en dit blijkt wel degelijk waar. Geen knipperende lichtjes meer op maximum volume en maximale bass (buren haten me nu :thumb)Nu nog enkel zien hoe het komt dat de remote niet wil werken. En daarna zien om mijn voorste en achterste boxen te versterken voor een perfect mooi, zuiver geluid ipv de standaardboxen van Opel ;)
Grtz Seth
24 november 2011 om 21:30 #17944212Klopt, de electronica op de condensator staat los van de werking van de condensator maar duidelijk werkt er iets niet goed. Probeer anders even een directe plus-draad aan de remote van de condensator te leggen (met de remote van de radio losgekoppeld), de remote schakelt inderdaad gewoon 12v.
Het kan zijn dat je electronica ook nog eens getriggerd moet worden met spanningsdipjes, sommige condensatoren willen zo nog wel eens werken en zit er ergens onnder het kapje een gevoeligheidsregeling.
24 november 2011 om 22:57 #17944213Ah ok,
Dat zal ik morgen wanneer ik thuis ben eens gauw effe allemaal checken ;) Tnx alvast voor de bangelijke tips :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.