Condensator: nuttig of niet?

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Condensator: nuttig of niet?

• Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 26 tot 28 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Vec Station

origineel gepost door Vinci

origineel gepost door Vec Station

Hahah!! Ja die voltmeter is zeker leuk. :thumbup

Laat ik zeggen een condensator is NOOIT slecht om toe te voegen…:angel

Heel interesant topic, met veel goede en duidelijk info, alleen op de laatste zin moet ik even reageren :P

Een caraudio condensator, dus zo een groot ding is in geval van dB installs vaak juist negatief voor de scores.
      Dus NOOIT slecht is een groot woord, hoewel het voor de accus en versterkers natuurlijk geen kwaad kan.

Ah ok, tja, ik ben ook van de zuivere audio om van te genieten, niet om van mijn auto een aardbevingsmachine te maken…:angel

Maar goed, het probleem zal hier zijn dat de condensator dus energie verspilt en dat kan maar een ding betekenen. Weerstand…:thumbdown

ESR dus….:vertag

Mischien dat dan meerdere kleine condensatoren parralel wel zou werken ipv een grote van 1 of 5 Farad.
      Mischien het proberen waard :hmmz

kaneelschep
      Deelnemer

Ook een kort antwoord: Ik heb er zeker lol van! En merk ook verschil.
        Eeeuh merkte… :D Ik had er eerst 1 van zo ongeveer 75 euro. Een US Blaster 1 farad. En die deed het erg lekker.
        Heb nu een goedkope climax op ongeveer dezelfde set.
        En die vind ik bar slecht. Moet je ook met een weerstandje ertussen opladen anders schijnt ie te snel op te laden en te kunnen ontploffen ofzo. :hmmz Tgeeft iig een flinke pats als je de pool op de accu doet als ie leegig is.

Vinci
        Deelnemer

origineel gepost door Vec Station
          Mischien dat dan meerdere kleine condensatoren parralel wel zou werken ipv een grote van 1 of 5 Farad.
          Mischien het proberen waard :hmmz

Ja, dit had ik al in mijn eerste zeer lange antwoord staan…:P

Auto hifi condensatoren zijn per definitie geen echt goede condensatoren. Waarom? Omdat het één enkele condensator is. Meer condensatoren parallel van kleinere waarde verhogen de goede eigenschappen enorm. Het deelt bij twee van de halve capaciteit parallel al de effectieve serie weerstand in tweeen. En dat is een hele winst! Dit getal bepaald het verlies en de mate waarin de condensator snel spanning kan “bijvullen” Dus zo’n jampot ziet er misschien “vet” uit (en daar doelt de car hifi fabrikant voornamelijk op) maar heeft dus per definitie minder zin dan zo’n bankje van die kleintjes die een beetje zichzelf respecterende versterker fabrikant al in het kastje heeft gebouwd.

@Kaneelschep
          : Wat jij hebt gehoord is waarschijnlijk advies voor als hij heel lang op de plank heeft gelegen. Dit met een weerstandje opladen heet “formeren”….

Dit soort condensatoren hebben namelijk maar een beperkte “shelf life” wat betekent dat ze hard verslechteren bij stilstand. (meestal 3 jaar) Eigenlijk net als bij een lood accu. Als je dan de al verslechterde condensator in één klap oplaadt is er een kans op lekkage of explosie. Weliswaar een hele kleine kans, maar toch…. Ook dit hangt weer van de kwaliteit* af…

Wat wel erg slecht is is snel ontladen, oftewel kortsluiten met lading er in. Dat geeft ook een leuke vonk. Hierdoor kan namelijk “doorslag” ontstaan in de condensator en dan kan hij ook in sluiting koment te staan. Ook dan is er een (weliswaar hele kleine) kans op ontploffing.

Maar goed, als die dingen regelmatig zouden ontploffen waren ze al lang verboden hoor! Meestal sterven ze een hele stille dood en loopt geleidelijk de capaciteit terug als hij langzaam inwendig uitdroogt….

*Kwaliteit…

Wat is nou een goede condensator?

Als je “datasheets” van condensatoren eens bekijkt zie je bijvoorbeeld bij de Panasonic FM serie een te verwachten levensduur staan. Gek genoeg hebben ze vaak condensatoren met identieke waarde en werkspanning die afwijkende levensduur hebben!!??!

Hier zie je bijvoorbeeld in de zoektabellen bovenaan de levensduur:
          http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp;jsessionid=AN0W2M3YUH1HUCQLCIPJK0Q?N=0&Ntk=gensearch_001&Ntt=panasonic+fm&Ntx=mode+matchallpartial&suggestions=false&ref=globalsearch&_requestid=285487

En hier een datasheet van deze serie:
          http://www.farnell.com/datasheets/26036.pdf

En zie hier, uit die datasheet twee 16 volt condensatoren die de zelfde capaciteit hebben, maar de ene heeft 5000 uur levensduur en andere 7000 uur…opmerkelijk!

Als je dan beter kijkt zie je dat dat dus aan de vorm ligt!!

Dan onderscheidt de kwaliteit zich ook nog in de maximale bedrijfs-temperatuur. Goedkopere condensatoren kunnen meestal max. 85 graden aan en de duurdere 105 graden. Dit is zeker voor in de auto een heel belangrijk gegeven, want een dagje in de brandende zon en dan nog eens dikke belastingen door vette bass muziek en dan wordt zo’n ding inwendig al gauw goed heet…:vertag

Maar ga maar eens uitrekenen wat een bankje Panasonic FM kost als je in totaal 1 farad gaat parallelen…

Ok, we nemen even deze:
          http://nl.farnell.com/panasonic/eeufm1c332l/capacitor-radial-3300uf-16v/dp/1219465

1Farad =1000000uF Jawel 1 miljoen microfarad….

1miljoen gedeeld door 3300 is grofweg 303.

Die condensatoren kosten voor zo’n aantal €0,62 per stuk.

Dat is dan €188…. Best duur dus.. zeker omdat er ook nog een printplaat onder moet en een kastje er omheen. Reken maar op minstens €250… En kijk dan ook eens hoe groot dit wordt, erg onpraktisch dus…

Zou je het goed willen doen (beter dan een supercap) moet je er weliswaar ergens tussen in gaan zitten hoor. Bijvoorbeeld 10 condensatoren van 10000uF. Dat is 100000uF in totaal en dat is voor een 2×300 watt versterker al erg leuk….:thumbup

3 berichten aan het bekijken - 26 tot 28 (van in totaal 28)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.