Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › Condensator: nuttig of niet?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 oktober 2010 om 20:43 #17227660
Hele korte vraag: is een condensator bij een gemiddelde audio installatie nuttig of is het onzin?
De reden van deze vraag is dat ik ergens las dat zo’n ding relatief weinig spanning kan vasthouden.
26 oktober 2010 om 21:14 #17749285Lang antwoord:
Ik vind het net zo’n soort vraag als moet je dikke kabel nemen voor een versterker of niet?
Laten we nog eens voorop stellen dat zo’n condensator een toevoeging is op de al in de versterker aanwezige condensatoren. Het is dus niet zo zeer een vraag van of ze nut hebben, maar of het zin heeft om extra condensatoren te gebruiken.
Hangt ook allemaal erg af van hoe pietje precies je bent, het heeft wel degelijk nut. Hoeveel nut? Nou ja een beetje strakkere voedingsspanning kan nuttig zijn om je versterker optimaal te laten presteren.
Effe een stukje theorie…
In een dikke versterker zit een spannings booster schakeling. Die maakt van 12V bijvoorbeeld + en – 60V. Dus dat is 12Vx10 want er staat dan in totaal 120V over.
Dus als je spanning dan op de 12V ingang 0,5V varieert tussen onbelast en volledig belast gaat de spanning waar de versterker op draait 5V varieren.
Dan is het ineens best veel!
Ga je daar wat van merken?
Hangt van het gebruik af…
Speel je op safe en heb je geld zat dan neem je de dikste kabel en een hele berg condensatoren….
Wil je het beste voor een kleinere beurs dan kun je eigenlijk het beste meten en berekenen om effectief te werk te gaan. Dit kan al met een simpele multimeter. Doe die versterker eens open en meet in rust de spanning op de wat grotere condensatoren die de hoogste werkspanning hebben. Veiligst doe je dit door er eerst draadjes aan te maken om op veilige afstand te meten. Dan de versterker eens flink laten werken en kijken of de spanning inzakt en hoe veel…
Maar de werkspanning van die condensatoren op zich zegt al genoeg om een berekening te kunnen maken die vrij precies is, samen met de variatie die je op 12V meet. Zijn ze bijvoorbeeld 50V (staat er op) dan zal de spanning die de versterker krijgt daar niet veel onder liggen. Hou er wel rekening mee dat sommige versterkers op een enkele voedingsspanning werken en de uitgang standaard gebrugd is, terwijl anderen (verreweg de meesten, “single ended” of “half bridge” genaamd) op een dubbele voedingsspanning draaien van een positieve en negatieve spanning. Dan is de spanning waar de versterker op draait dus dubbel zo hoog en de noodzaak voor een stabiele voedingsspanning ook groter.
Dus we hebben twee soorten versterkers met hier wat eigenschappen:
Gebrugd:
+Dubbele uitgangsspanning voor de speakers, dus dubbel zo veel vermogen op de zelfde voedingsspanning. Vandaar dat dit erg geliefd is om zo vanaf 12V te laten draaien.
+Minder gevoelig voor variaties in de voedingsspanning.
-Halve dempingsfactor, dus de controle over speakers is slechter.
-Kan niet verder gebrugd worden, dus harder zal het geluid nooit meer worden, wel kun je vaak weer parallel schakelen, maar dan alleen om hogere belasting aan te kunnen.Single ended/half bridge:
+Meer controle op de speakers door dubbele dempingsfactor.
+Kan verder gebrugd worden voor dubbel zo veel vermogen en dubbele spanning op de speakers(=harder geluid)
-Gevoeliger voor variaties in de voedingsspanning.Conclusie is dus eigenlijk dat bij gebruik van een serieuze eindversterker die single ended is een condensator wel een goede investering is.
Voor het uitrekenen van de variaties in je voedingsspanning kun je zo de kabeldikte/lengte weerstand opzoeken in tabellen, met de wet van ohm even uitrekenen wat voor spanning je dan over praat. Dan je versterker even bestuderen om de werkspanning te achterhalen om de werkelijke variatie in die spanning na te gaan.
Feit is dat hoe strakker de werkspanning van de versterker is hoe strakker het geluid.
Nou is de impact op de voedingsspanning het grootst bij lage frequenties, dus dit alles geldt eigenlijk voornamelijk voor toepassingen waar laag wordt geproduceerd. En dan ook nog op een flink hoog volume.
Dan de kwaliteit van condensatoren.
Auto hifi condensatoren zijn per definitie geen echt goede condensatoren. Waarom? Omdat het één enkele condensator is. Meer condensatoren parallel van kleinere waarde verhogen de goede eigenschappen enorm. Het deelt bij twee van de halve capaciteit parallel al de effectieve serie weerstand in tweeen. En dat is een hele winst! Dit getal bepaald het verlies en de mate waarin de condensator snel spanning kan “bijvullen” Dus zo’n jampot ziet er misschien “vet” uit (en daar doelt de car hifi fabrikant voornamelijk op) maar heeft dus per definitie minder zin dan zo’n bankje van die kleintjes die een beetje zichzelf respecterende versterker fabrikant al in het kastje heeft gebouwd.
Maar goed, die dingetjes kosten geld en nemen plek ik, mag jij raden wat de gemiddelde versterker fabrikant doet?:P
Laat ik voorop stellen dat ik car hifi een hoop gekkigheid vind, je hebt al dat wind gesuis, de motor, verkeer er omheen, blijft toch een bak herrie in de achtergrond. Dus vind ik het persoonlijk van groot belang? Nee… Bovendien bouw ik mijn eigen versterkers en die hebben een enorm rendement (tussen de 90 en 95%) dus dat maakt het belang van die condensatoren ook kleiner. Maar goed, ik heb wel even berekend wat ik voor minimale capaciteit nodig heb, en dat al in het kastje gebouwd…king:
28 oktober 2010 om 06:54 #17749286Originally posted by Vinci
In een dikke versterker zit een spannings booster schakeling. Die maakt van 12V bijvoorbeeld + en – 60V. Dus dat is 12Vx10 want er staat dan in totaal 120V over.Dus als je spanning dan op de 12V ingang 0,5V varieert tussen onbelast en volledig belast gaat de spanning waar de versterker op draait 5V varieren.
Dan is het ineens best veel!
Ga je daar wat van merken?
Ehm, hier wil ik je toch op corrigeren…..
0.5v op 12v als ook 5v op 120v blijft nog steeds 4%….
Naast dat zijn de boosters (DC/DC converters) zelf regulerend en zal dus de spanning die hij opwekt ook meten en terugkoppelen om stabiliteit te waarborgen.
Het gaat vaak niet om die spanningsdipjes maar om de hevige pieken in het vermogen die aan de 12v kant bij een slechte accu of bekabeling kortstondige piekdalingen van enkele volts kan geven, op dit moment wordt het voor iedere booster moeilijk om goed te blijven functioneren.Deze pieken zijn ook zwaar herkenbaar aan de mee-knipperende verlichting tot soms het als VU meters werken van je dashboard meters.
Bij vermogens tot een paar 100 watt RMS zou met een goede accu en bekabeling geen condensator nodig zijn.
28 oktober 2010 om 07:23 #17749287Ja, ok 4% is 4%, maar op de maximale uitsturing is dat wel funest voor de dempingsfactor.
En verreweg de meeste schakelende boosters in versterkers zijn gebaseerd op UC3525 en NIET regulerend uitgevoerd!
Ga maar meten, tot een paar honderd watt is wel erg ruim genomen trouwens. Een paar honderd watt RMS leveren vanaf een 12V gelijkspanning praat je al over flinke stroom die er loopt.:vertag
28 oktober 2010 om 15:38 #17749288Je moet wel heel veel technische productkennis hebben om te zeggen dat die ene IC in heel veel DC converters wordt gebruikt. Natuurlijk is een non-regulated PSU de meest simpelste weg maar tegelijk denk ik niet de keuze voor kwaliteit. Maar ja, ik bouw die dingen niet.
Maar om even terug te komen op de condensator, je moet eerst er zeker van zijn dat je accu, dynamo en bekabeling prima in orde zijn en gedimensioneerd voor je installatie.
28 oktober 2010 om 17:04 #17749289origineel gepost door Roelof
Je moet wel heel veel technische productkennis hebben om te zeggen dat die ene IC in heel veel DC converters wordt gebruikt. Natuurlijk is een non-regulated PSU de meest simpelste weg maar tegelijk denk ik niet de keuze voor kwaliteit. Maar ja, ik bouw die dingen niet.Ik heb er wel een of twee van binnen gezien ja… en nog wel een paar meer…;) Voor de beste kwaliteit is tegenkoppeling zeker wel verstandig, er zit niet voor niks al een verschil versterker en comparator in die chips, maar die wordt meestal voor temperatuurs beveiliging ingezet.
origineel gepost door Roelof
Maar om even terug te komen op de condensator, je moet eerst er zeker van zijn dat je accu, dynamo en bekabeling prima in orde zijn en gedimensioneerd voor je installatie.Zeker, zo’n condensator heeft alleen maar een dempende werking op de variaties en als die te groot worden heb je alsnog variaties…:vertag
Ik vind deze discussie erg veel weg hebben van die zelfbouwaudio/diyaudio forums over zelf huiskamer versterkers bouwen of bestaande modificeren door enorm veel capaciteit aan de voeding te hangen. Ik heb de ervaring dat als je een versterker hebt die potentieel een hele hoge dempingsfactor heeft die erg veel baat heeft bij een keiharde superstrakke voedingsspanning. En dan kun je je af gaan vragen waar de grens ligt. Er bestaan vuistregels van zoveel capaciteit per watt of per 100 watt… Maar het is zo relatief….
De versterkers die ik bouw van 2×300 watt hebben op een 50hz voeding een strakker geluid met 80000uF dan met 40000uF, terwijl de referentie versterkers met die constructie met 40000uF worden uitgerust.
Maar bij die auto versterkers gebeuren er hele andere dingen dan op een 50hz sinus golf wisselspanning. De 12V gelijkspanning wordt met een schakeling door een soort versterker heen gepompt die enorm veel stroom kan leveren met een frequentie van meestal zo’n 35Khz en een blokgolf. Die blokgolf gaat door een transformator(tje).
Er wordt dus wisselspanning ‘gemaakt’ maar dan op een hele hoge frequentie. Waarom? Welke voordelen heeft dat?
1. Er is maar een hele kleine transformator nodig met maar een paar windingen die enorme vermogens kan leveren.
2. Hogere frequenties verhogen het rendement.
3. De blokgolf is na gelijkrichting al nagenoeg vlak, dus veel capaciteit is er dan niet meer nodig om het een zuivere gelijkspanning weer te maken.
Als je deze schakeling begrijpt snap je veel beter waar de grenzen liggen in een auto hifi installatie met dik vermogen. Aan de spanning waar de versterker op draait is namelijk geen 40000uF of 80000uF meer nodig dor de hoge frequentie, maar ongeveer 10 keer minder!
Lees dit ook maar eens:
http://sound.westhost.com/project89.htmDe 12V kant werkt dus als een soort hefboom op de spanning waar de versterker werkelijk op draait, en helemaal omdat ze (bijna) nooit gereguleerd worden. Daar is dus zelfs met een dikke accu en kabels wel degelijk baat bij een condensator. Eigenlijk moet daar een hele goede zitten, en die hoeft niet eens 1F of 2F te zijn (lees 1 miljoen uF!!) Als hij maar snel is en weinig interne weerstand heeft…
Ik doe veel onderzoek voor 41hz.com een site waar je erg leuke en moderne versterker kitjes kunt kopen. Over een tijdje hopen we zo’n converter kit op de markt te brengen, zodat je werkelijk alle versterkers in de auto kunt laten draaien. Met die al bestaande versterkers kun je dan iets super goed klinkends, super compacts en erg koel draaiends maken voor in de auto. Ik heb dus al een 2×500 watt eindtrap prototype gemaakt die 95% rendement haalt en 23x12x4cm groot maar is! En het kan nog beter! Het ding klinkt beter dan een Passlabs X150.5, en dat is een klasse A eindversterker voor in de huiskamer die 5000 euro kost! En die wordt super warm en is enorm groot!
:afro28 oktober 2010 om 17:23 #17749290wanneer je dB drags draait is een condensator wel nuttloos , aangezien je in 1 keer zoveel stroom trekt dat een condensator dit niet meer bij kan sturen .
voor een gewone audio install is een condensator wel nuttig , maar dat is een keuze die je zelf maakt . Ik heb zelf 5 jaar zonder condensator gedraaid en nooit gedacht van : goh laat ik een condensator kopen :hmmz
28 oktober 2010 om 17:37 #17749291origineel gepost door crossagek
wanneer je dB drags draait is een condensator wel nuttloos , aangezien je in 1 keer zoveel stroom trekt dat een condensator dit niet meer bij kan sturen .voor een gewone audio install is een condensator wel nuttig , maar dat is een keuze die je zelf maakt . Ik heb zelf 5 jaar zonder condensator gedraaid en nooit gedacht van : goh laat ik een condensator kopen :hmmz
Wat ik zeg…relatief…
Wel eens op http://www.realmofexcursion.com gekeken wat die db drags gasten af en toe in zo’n auto hangen? Hele bossen condensatoren…en accu’s en laders…
Leuk voorbeeld:
http://www.realmofexcursion.com/featured/christof/index.html
28 oktober 2010 om 18:30 #17749292als hij je niet veel kost is een condensator altijd een nuttig iets .
het kan i.i.g. geen kwaad .kort antwoord he :jerry
ik heb altijd zoiets,als je het er voor over hebt qua kosten moet je het doen.
het kan geen kwaad.
of het echt nodig is , is in veel gevallen altijd de vraag
28 oktober 2010 om 22:32 #17749293Ik ben nog altijd van mening dat je beter die euro’s van je condensator kan bewaren en ff wat meer in een goede 2de accu kunt stoppen.
Zet je gewoon vanachter erbij, goed afzekeren natuurlijk en dr knippert niks meer en bij normale audio trekt t de boel ook niet leeg :P29 oktober 2010 om 06:09 #17749294origineel gepost door robertzone
Ik ben nog altijd van mening dat je beter die euro’s van je condensator kan bewaren en ff wat meer in een goede 2de accu kunt stoppen.
Zet je gewoon vanachter erbij, goed afzekeren natuurlijk en dr knippert niks meer en bij normale audio trekt t de boel ook niet leeg :PNou, dat geeft nogal eens problemen met laden… Die kan je er echt niet zo maar bij parallel schakelen als je het goed wilt doen.
Het probleem is gewoon dat een loodaccu een hele lage inwendige weerstand heeft, dus als je die wilt toppen moet je een verdomd goede condensator pakken. En zoals ik al had uitgelegd zijn de meeste auto hifi condensatoren dat niet, en dus hebben ze nauwelijks of geen nut.
Laat ik stellen dat met een paar meter lange kabellengte waarbij een enorme dikte onpraktisch wordt en een klein beetje weerstand onvermijdelijk is kun je een condensator goed gebruiken. Maar ik zou dan een stukje geperforeerd printplaat pakken en daar een hele bos Panasonic FM of FC condensatoren op solderen…. Lees maar eens wat over ESR waarde van condensatoren, dan zul je meer begrijpen van het nut.
29 oktober 2010 om 17:16 #17749295bij mij geen problemen met laden hoor :D
Oké, lees mijn post terug en hij is wat onvolledig.
Ikzelf heb ook geen loodaccu’s, maar gelaccu’s. 2 vanachter 1 vanvoor.. allemaal dezelfde capaciteit.
Hiervoor ook meteen de dynamo vervangen naar een zwaarder van 120ah, incl de bekabeling hiervan.In mij geval gaat het dan ook om korte piekstromen op te vangen, en geen constante leuke voeding te leveren :P
29 oktober 2010 om 19:18 #17749296origineel gepost door robertzone
bij mij geen problemen met laden hoor :DOké, lees mijn post terug en hij is wat onvolledig.
Ikzelf heb ook geen loodaccu’s, maar gelaccu’s. 2 vanachter 1 vanvoor.. allemaal dezelfde capaciteit.
Hiervoor ook meteen de dynamo vervangen naar een zwaarder van 120ah, incl de bekabeling hiervan.In mij geval gaat het dan ook om korte piekstromen op te vangen, en geen constante leuke voeding te leveren :P
Heb je de datasheet van je gel accu’s wel eens bestudeerd op de maximale laadstroom? Een gel accu is namelijk niks anders dan een lood accu alleen met ‘veilige’ tot gel gevormde inhoud die dus niet snel er uit kan lekken. Bovendien vervliegt het minder snel, dus zo’n accu gaat vaak wat langer mee.
MAAR, zoals elke loodaccu is sneller laden dan toegestaan funest! Het is niet verstandig om boven een tiende van de capaciteit te gaan wat laadstroom betreft….
Nu als jij ze parallel hebt staan en de kabel lengtes zijn vanaf de laadstroom en naar de verbruikende delen niet gelijk kun je problemen krijgen. Als je namelijk je auto start dan trek je dus meer uit één van de accu’s, die wordt dus tijdens zijn levensduur meer gebruikt. Een loodaccu wil dat ook graag. In elk geval lopen de capaciteiten van de accu’s dus na verloop van tijd steeds meer uit elkaar en gaan ze elkaar opladen. En DAAR zit hem dus het probleem, dat verschijnsel gaat zonder stroom begrenzing, er gaan dus enorme stromen periodiek tussen de accu’s lopen en daar gaan ze hartstikke stuk van!:thumbdown
Als je dit goed wil doen zul je of één voor één moeten laden/gebruiken, of hele vette diodes moeten gebruiken…
30 oktober 2010 om 18:49 #17749297oké, dit is zeker een duidelijk verhaal. Ook ik leer weer bij :wors
30 oktober 2010 om 20:23 #17749298origineel gepost door robertzone
oké, dit is zeker een duidelijk verhaal. Ook ik leer weer bij :worsGewoon een paar CPT30060 diodes er tussen hangen…:thumbup Hier zitten dus twee diodes in zo’n ding met ‘common cathode’ configuratie, dus dat betekent dat je die parallel kan schakelen voor een 600A continu stroom met 4000A piek!! Daar kun je wel een vrachtwagentje op starten!:P
En nog betaalbaar ook!
http://cgi.ebay.com/Microsemi-CPT30060-300A-60V-Schottky-Rectifier-Diode-/350336086409?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5191a87189Neem er drie vanaf de accu’s om de + aan mekaar te knopen en hang drie wat kleinere diodes vanaf de dynamo naar de accu’s om te laden…:agent
2 november 2010 om 20:40 #17749299Maargoed, bottomline is dus dat ze gebruikt worden om de rest van de auto te ontzien. Maar, als ik het goed begrijp, is het bij hardere installaties nuttiger om de stroomvoorziening goed op orde te hebben?
Vind het een interessante discussie.
2 november 2010 om 21:42 #17749300origineel gepost door Stender
Maargoed, bottomline is dus dat ze gebruikt worden om de rest van de auto te ontzien. Maar, als ik het goed begrijp, is het bij hardere installaties nuttiger om de stroomvoorziening goed op orde te hebben?Vind het een interessante discussie.
Zeker interessant!king:
Eigenlijk simpel gezegd is zo’n gemiddelde grote dikke car audio condensator niet een hele nuttige aanvulling. Simpelweg omdat de kwaliteit er van zo slecht is dat hij slechter is dan een gewone goede accu.
Maar even naar de basis kijkend functioneert een car audio versterker NIET zonder condensatoren. Er is een minimale hoeveelheid capaciteit nodig die minstens al IN de versterker aanwezig moet zijn…(maar vaak niet is!!)
Maar goed, technisch gezien gaat het er dus om wat een lagere interne weerstand heeft. Een slechte condensator heeft een hogere interne weerstand als een goede accu, maar een dikke bank met goede low ESR condensatoren daar kan geen enkele accu tegen op. Maar goed, dan pas ik even mijn kritische houding toe die ik heb voor audio in de huiskamer. Ik vind PERSOONLIJK audio in de auto bij lange na niet zo kritisch vanwege de dikke achtergrond herrie die je hebt en/of het verkeer om je heen wat je toch wel een beetje in de gaten moet/wil houden…
Dus bottom line is denk ik dat het wel uit KAN maken, maar ik er zelf geen waarde aan hecht in de auto.
Geloof me dat als je langs de kant van de weg staat en net dat tikje strakkere weergave wilt horen (en je omgeving) dan hebben GOEDE condensatoren wel degelijk zin.
Maar het is zeker wel zinvol om na te gaan of jouw versterker fabrikant er niet al voldoende in heeft voorzien. Uit besparing is dat bij HEEL VEEL versterkers namelijk NIET het geval, en dan doe je er ZEKER goed aan om wat GOEDE condensatoren toe te voegen!
Even ter illustratie een goed voorbeeld:
Veel kleine condensatoren parallel geschakeld, een versterker ontwerper die het begrepen heeft….En zie hier de duidelijk minder bedeelde:
Vergeet niet dat die laatste voor de fabrikant een win-win situatie opleverd, het kost minder en de behuizing kan kleiner.
Veel fabrikanten redeneren ook gewoon van:”Ach, een beetje audio friek koopt er ook wel zo’n supercap bij…”
Mijn idee is dat een fabrikant een product moet leveren wat af is, en dat niet nodig heeft, mede omdat het onpraktisch is om een doos gevuld met kleine condensatoren aan de buitenkant te hangen. Het ding is namelijk dat ze ook nog DICHT BIJ de eindtrap moeten zitten, anders is nog je voordeel van lage ESR weg…:vertag Dit gaat om millimeters!!!
Dus voor je een versterker koopt even op ampguts kijken hoe de binnenkant er uit ziet en er een kopen met een dikke rij kleinere condensatoren!! En dan zeg ik inderdaad dat je er geen extra condensator bij hoeft aan te sluiten!:vertag:vertag:vertag
3 november 2010 om 10:08 #17749301Zoals ook de mijne:
Maar uiteindelijk is de speaker het meest bepalend. Het rendemend bepaalt de volume al uit zichzelf en kan het best zijn dat je bij een goede rendemend minder vermogens nodig hebt. En dan speelt de inbouw en samenwerking van de speakers een grote rol. Een slechte inbouw doet iedere speaker slecht klinken en zeker in een auto waar je kort op de speakers zit met verhoudingsgewijs grote verschillen in afstanden.
Daarom kunnen budget speakers mits goed ingebouwd nog steeds een prima geluidje geven.Versterkers geloof ik wel, gevoelsmatig ga ik het liefst voor iets in een beter segment maar ik heb hele goede dure huiskamer speakers gebouwd in een marmeren behuizing prima horen klinken op een 2x 30w versterker opgebouwd uit standaard simpele TDA2030 IC’s
3 november 2010 om 10:57 #17749302Zeker waar, speakers bepalen grofweg 75% van de weergavekwaliteit. En inderdaad als ze in een deur gebouwd zitten die zo lek als een mandje is en zo dun als bordkarton gaat er alsnog 90% van de kwaliteit verloren. Vandaar dat ik met relatief goedkope speaker units (8 euro voor de bas/mid driver, twee per kant, 20 euro voor de tweeter per kant) in een PVC rioolpijp als behuizing toch enorm goede weergave behaal. Werkelijk verbluffend!!
Dan bepaald de versterker zo’n 15% en de bron zo’n 10% van de weergave. Toch is dit niet te onderschatten, want het geheel is natuurlijk als een ketting. Als maar een deel niet goed functioneert gaat het tot -100% tegen werken als het ware….
Op versterker gebied is er een gigantische technologische vooruitgang geboekt die zoals gewoonlijk nog moet doordringen in de car audio wereld. Klasse T. Eigenlijk een versterker type die voor car audio BIJ UITSTEK voordelen biedt door enorm compact formaat, super hoge efficientie en SUPER goede weergavekwaliteit. En dat laatste is wel degelijk enorm goed merkbaar. Het trekt zelfs met middelmatige speakers de weergavekwaliteit op een hoger niveau. En dat komt door de enorm hoge dempingsfactor, de speaker wordt als het ware meer ‘gedwongen’ tot goede prestaties.
Ik kan niet anders zeggen dan luister maar eens naar een klasse T versterker. Ik werk zelf veel in de ontwikkeling er van, dat is mijn werk. Voor wie kan solderen is het bij http://www.41hz.com als kitje te koop, maar er zijn ook kant en klare units verkrijgbaar. Helaas nog niets specifiek voor car audio… Maar ik heb al meerdere inferieure standaard klasse AB car audio eindtrappen voorzien van een klasse T printje. Simpelweg door de printplaat in twee stukken te zagen zodat de schakelende voeding blijft, de eindtrap gaat er uit en de klasse T eindtrap er in….
Dan gaat de versterker ineens van uiterst warm/heet draaiend naar uiterst koel/koud. En je hebt meer vermogen, en de afmetingen nemen af, dus er passen meer elco’s in de behuizing…
In de begintijd heb ik er een forum onderwerpje over geopend:
http://www.41hz.com/forums/showthread.php?2528-Car-AMP7-AMP15-and-TruepathInmiddels heb ik een eigen up-converter SMPS ontworpen:
http://www.41hz.com/forums/showthread.php?3194-prototype-SEPIC-DC-DC-Converter-module/page2&highlight=up-converterEn ben nu met een monsterlijk dikke 2KW versie bezig….
8 november 2010 om 16:18 #17749303DUs eigenlijk heeft een versterker intern al opslagcapaciteit? Als je dus een goede versterker hebt (tja, wat is goed), dan is een condensator lang niet zo waardevol als bij een goedkopere versterker?
Ik wist niet dat een versterker opslagcapaciteit had. Ben wat dat betreft best een leek.
8 november 2010 om 17:52 #17749304Mijn versterker is een Harman Kardon TC600 en die adverteerde er toendertijd niet mee dat ze intern nog een condensator-buffer hadden gebouwd. Ik denk dat veel merken dat niet doen en het raadsel alleen opgelost kan worden door hem open te maken.
Neemt niet weg dat de buffer soms niet doelrijkend is en je extern nog steeds een extra condensator nodig hebt, bij mij hielp een extra condensator wel en zo’n joekel met een voltmeter erop staat ook nog eens leuk en interessant.
8 november 2010 om 18:56 #17749305Hahah!! Ja die voltmeter is zeker leuk. :thumbup
Laat ik zeggen een condensator is NOOIT slecht om toe te voegen…:angel
8 november 2010 om 19:03 #17749306Ah, het eerste korte antwoord :jerry
9 november 2010 om 08:47 #17749307origineel gepost door Vinci
Hahah!! Ja die voltmeter is zeker leuk. :thumbupLaat ik zeggen een condensator is NOOIT slecht om toe te voegen…:angel
Heel interesant topic, met veel goede en duidelijk info, alleen op de laatste zin moet ik even reageren :P
Een caraudio condensator, dus zo een groot ding is in geval van dB installs vaak juist negatief voor de scores.
Dus NOOIT slecht is een groot woord, hoewel het voor de accus en versterkers natuurlijk geen kwaad kan.9 november 2010 om 09:59 #17749308origineel gepost door Vec Station
origineel gepost door Vinci
Hahah!! Ja die voltmeter is zeker leuk. :thumbupLaat ik zeggen een condensator is NOOIT slecht om toe te voegen…:angel
Heel interesant topic, met veel goede en duidelijk info, alleen op de laatste zin moet ik even reageren :P
Een caraudio condensator, dus zo een groot ding is in geval van dB installs vaak juist negatief voor de scores.
Dus NOOIT slecht is een groot woord, hoewel het voor de accus en versterkers natuurlijk geen kwaad kan.Ah ok, tja, ik ben ook van de zuivere audio om van te genieten, niet om van mijn auto een aardbevingsmachine te maken…:angel
Maar goed, het probleem zal hier zijn dat de condensator dus energie verspilt en dat kan maar een ding betekenen. Weerstand…:thumbdown
ESR dus….:vertag
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.