Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › Condensator kapot =geen geluid?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 januari 2015 om 19:33 #17270329
Even korte uitleg:
Tijdje geleden ‘s avonds uit de auto gestapt zonder problemen, ‘s ochtend had ik plotseling geen geluid meer over alle speakers (headunit gaat wel aan).
Door te weinig tijd auto weg gebracht en krijg na een tijdje het bericht dat de eindtrap van de radio kapot is. Oke prima kan gebeuren, vorige week een nieuwe
Alpine gekocht van bijna €300 en deze vandaag getest en…. geen geluid… :pukeDus gaan testen:
-speakers doen het
-versterkers gaan aan (lichtjes branden)
-stuurwiel adapter alpine-opel is ook goed
-speakers rechtstreeks op speakers etc. allemaal werkendDus ik dacht de versterkers stuk en even in de kofferbak gekeken, maar nu blijkt dat de condensator geen voltage weergeeft. Dus deze is waarschijnlijk stuk en niet de versterkers (draden lijken allemaal nog goed te zitten en is niemand aan geweest).
Mijn vraag is dus als de condensator er nog tussen zit, en deze stuk is, is het dan mogelijk dat de versterkers wel stroom krijgen (lampjes) maar geen geluid geven? :hmmz
Alvast bedankt!!
31 januari 2015 om 19:43 #18271483Dan zal je condensator stuk zijn
31 januari 2015 om 20:13 #18271484Daar was ik al achter, maar als de defecte condensator er nog tussen zit… veroorzaakt dit dan dat er geen geluid uit de speakers komt/ versterkers geen geluid geven?
31 januari 2015 om 20:42 #18271485Denk het van wel… kijk er is nix anders kapot
31 januari 2015 om 21:38 #18271486Een condensator zit toch parallel over de voeding? Als ie stuk is dan kan ie misschien kortsluiting maken, maar dan zou je hoofdzekering er uit liggen.
Misschien wel een hoge piek gegeven waardoor de versterkers stuk zijn (?), maar daar heb ik geen verstand van en is volledig theoretisch. Mocht je de condensator verdenken: haal ‘m weg? En de versterkers proberen lijkt me ook niet al te moeilijk: snoertje naar je telefoon, en tulp rechtstreeks naar de versterker (lijkt me)2 februari 2015 om 08:03 #18271487condensator eruit en agm/gel accu erin volgende keer :)
2 februari 2015 om 15:45 #18271488De condensator (elco) is er om de spanningsdaling door het sub (bas) te compenseren. Als je de radio niet hard zet is de elco niet nodig. De installatie moet het dus ook doen als ‘ie niet aangesloten is. In de radio en versterker zelf zit trouwens al een trits elco’s.
Je kan beter onderzoeken waarom er geen spanning over de condensator staat. Dat moet als alles ingeschakeld is tussen de 11 en de 13,8 Volt zijn.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.