Computer Zafira-A type X 1.8 XE1 (Ecomotor) bjr 2000

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Computer Zafira-A type X 1.8 XE1 (Ecomotor) bjr 2000

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    verhuurd0172
    Deelnemer

Ik heb het volgende probleem: Als auto koud is kan ik niet stapvoets rijden zonder veel gas te geven – Als ik moet optrekken moet ik veel gas geven voordat de auto kan weg rijden!
      Nu is mij een computer vervanging geadviseerd mede ook omdat het motor management lampje blijft branden (o.a. lucht massameter zijn al vernieuwd)
      Op mijn computer staat het volgende:
      GM 90 582 539
      S98 005-05
      Siemens 5WK9
      0 03 10 09 130 1705
      Ik kan een compleet setje van een Vauxhall Vectra overnemen maar kan ik dit zonder probleem monteren en gebruiken?
      GM 90 569 370
      S99 001-05
      Siemens 5WK9
      0 03 30 11 204 1706
      Wie kan mij raad geven of helpen aan een passend goed werkend setje voor mij?

rinus747
      Deelnemer

Dit gedrag komt me bekend voor. Laat je echter niet zo snel een nieuwe computer aansmeren, Dit is waarschijnlijk echt wat anders.

Mijn eerste hint zou zijn de luchtmassa meter vervangen. Maar dat heb je al gedaan. Dat had ik destijds ook gedaan.

De tweede hint is om de gasklep goed schoon te maken met wasbenzine (klepje open draaien en ook de onderkant goed schoonmaken). Dat kan het beste als hij uitgebouwd is.

Vooral het volgende is waarschijnlijk de oorzaak: Aan de bestuurderszijde van de gasklep gaat er een rubber slang naar het kleppendeksel. Aan de gasklepkant hoort er een kleine doorvoer naar het inwendige van de gasklep te ziten. Het is een gaatje van 1mm diameter! en KAN SNEL GAAN VERSTOPPEN!. Vooral bij het reinigen is de kans groot dat je er vuil insmeert! De remedie is dus de rubber slang afkoppelen, en het gaatje doorprikken met een heel dun ijzerdraadje (bv uit een bindertje waar je boterham zakjes mee dichtmaakt). Wat ik zelf heb gedaan is de klep uitbouwen, en het gaatje opboren tot 2mm. Is echt een beginnersklusje. Het kan niet verkeerd.

Als bovenstaande niet help (bij mij was dat wel de oplossing :) ) zou ik eers verdere zoeken naar sensor en bediening van de gasklep, en naar de werking van de Lambda sensoren. Het uitlezen van OBD codes is een goede start om er achter te komen wat de daadwerkelijke oorzaak is.

Computer vervanging is iets wat de garage graag doet, en wat zelden de echte oorzaak is.

Groeten Rinus747

Cobus
        Deelnemer

Egr klep reinigen kan ook geen kwaad.
          Moet de die van mij nog doen, alleen de bouten waar hij mee vast zit zijn niet meer je van het.
          eerst even kijken of ik die op een verantwoorde wijze los kan krijgen.
          Gasklephuis wil een dezer dagen ook even onderhanden nemen.
          Kan nog net voor de winter.

verhuurd0172
          Deelnemer

Dank voor de snelle reactie Rinus en Cobus,
            De OBD codes zijn uitgelezen maar geeft de volgende code’s?
            P0110 – inlaat lucht temperatuur sensor spanning hoog!
            P0100 – Maf. snsorcircuit hoge ingang!
            P0340 – Nokkenasensor signaal onjuist (is vernieuwd door een immitatie en geeft dus deze storing)
            P0131 – 02 sensor bereik/werking

Ik heb de auto bij een opel monteur onderhanden (in zijn vrijetijd) maar ja hij geeft aan na overleg met een collega dat het voor 80% de storing in de computer zit of voor 20% ergens anders.

Dus ja wat nu?

rinus747
            Deelnemer

Op wat nu heb ik nog even geen antwoord. Ik ga eens op zoek.

Wel even een vraag aan Cobus:

Cobus heb ik het goed dat een EGR klep alleen in dieselmotoren zitten, en dat het probleem dat hier beschreven wordt te maken heeft met een benzinemotor zonder EGR klep?

Groeten Rinus 747

rinus747
              Deelnemer

Ik zie hier twee codes die met de MAS sensor te maken hebben. 110 zegt iets over de inlaat temperatuur.

De O2 sensor fout kan het gevolg zijn van het eerste, maar kan ook komen door een defect in een van de Lambda sensoren zelf.

De fout met de MAS sensor kan niet het gevolg zijn van de O2 sensor, dus ik houd het er op dat de MAS sensor de oorzaak is.

Waren de foutcodes gewist nadat de MAS sensor vernieuwd was? Of betreft het hier nog oude foutcodes?

Mijn advies:
                1) Wis de foutcodes, en kijk welke er terug komen.
                2) Test de temperatuur sensor in de MAS sensor….daar heb ik een eenvoudig trucje op gevonden:

Via de OBD unit kan de inlaat lucht temperatuur uitgelezen worden. (niet te verwarren met de koelwater temperatuur, die naar 90C loopt!!!!) s’ochtends VOOR het starten van de motor kun je die lucht temperatuur sensor al uitlezen. Hij hoort na een nachtje ongebruikt buitenstaan netjes de buitentemperatuur aan te geven.

Start dan de motor en laat hem stationair lopen. De temperatuur onder de motorkap zal snel stijgen tot 40 a 60 graden. (Hangt ook af van omgevingstemperatuur en vochtigheid).

Als die twee getallen kloppen heb je een goede kans dat de MAS sensor nog werkt. Zo niet zie een MAS sensor te lenen, en kijk of de getallen op jouw auto met die nieuwe sensor dan wel kloppen, (en of die andere auto wel op jouw sensor loopt). Mochten de getallen nog niet kloppen dan kan de computer de inlaat temperatuur niet meer lezen. Je kunt de stekker nog even reinigen, maar er is een kans dat inderdaad de computer de MAS sensor niet meer kan lezen.

Mocht het dit niet zijn dan zou ik de lamda sensoren eens gaan controleren. Hoe je dat doet is weer een heel ander verhaal….begin maar eerst met bovenstaande.

Voorlopig zou ik GEEN computer gaan kopen.

Groeten Rinus 747

verhuurd0172
                Deelnemer

Alle codes zijn gewist, maar kwamen weer terug.
                  Is daarna megenomen naar de Opel dealer en wederom op hun computer uit gelezen (codes bekend)
                  De Opel monteur geeft aan dat als het niet de computer is (de resterende 20% dus) dat er heel misschien een draad breukje in de computer kabel zit maar dit is inmiddels gecontroleerd.

Cobus
                  Deelnemer

@Rinus,

Helaas hebben benzine motoren ook een egr klep
                    Hij zit als je voor de auto staat aan de rechterkan van het blok, onder de kunstof kap.
                    Nu zijn er ook modellen Zafiras zonder egr klep.
                    Volgens mij heeft de Zafiar 1.6 geen egr klep.
                    Maar hang me er niet aan op.

rinus747
                    Deelnemer

verhuurd

kun je ergens even een mas sensor lenen voor double check? Ik denk dat het de computer is, maar die zijn duur! Een extra check vooraf kan geen kwaad.

Ik heb wel eens gehoord dat er bedrijven zijn die de bonddraden in de computer kunnen controleren en repareren. Er zit zo’n bedrijf in Almelo geloof ik. Spaart misschien wat geld!.

Groeten Rinus

rinus747
                      Deelnemer

@Cobus

Ik heb net op internet een foto gezien van een vervuilde inlaat spruitstuk achter de EGR klep. Was een bonk koolstof! Twee cylinder inlaten zaten bijna dicht! Ik denk dat ik dat bij mij ook maar eens uit voorzorg ga controleren. Ik heb er nu 200.000km op zitten, en ik heb daar nog nooit naar gekeken.

Zie maar eens op

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=156146″ onclick=”window.open(this.href);return false;

groeten Rinus747

CommoCruiser
                        Deelnemer

@rinus747 wrote:

@Cobus

Ik heb net op internet een foto gezien van een vervuilde inlaat spruitstuk achter de EGR klep. Was een bonk koolstof! Twee cylinder inlaten zaten bijna dicht! Ik denk dat ik dat bij mij ook maar eens uit voorzorg ga controleren. Ik heb er nu 200.000km op zitten, en ik heb daar nog nooit naar gekeken.

Zie maar eens op

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=156146″ onclick=”window.open(this.href);return false;

groeten Rinus747

Zo he, die zit lekker dicht !!
                          Die foto’s zijn trouwens gepost door ene Willem uit Nootdorp…. :hmmz :hmmz :hmmz Misschien onze eigen wim-v6 ???

rinus747
                          Deelnemer

Zat ik ook al aan te denken….is dat dezelfde willem

Ik ben er trouwens nog niet uit of ik wel een EGR klep heb. Ik heb een Zafira A met 1.8 benzine motor van 92kW. Is die EGR klep iets van de nieuwste modellen alleen zoals de ecotec motor van 103kW?

Mijn wagen is Zafira-A F75 Motor Z1.8XE Jan 2002

Wie weet het zeker of ik er een heb of niet?

hier trouwens nog een link naar een stotterende zafira. beschrijft vergelijkbaar probleem en oplossing als waarmee we hier begonnen: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=200591″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Groeten Rinus747

rinus747
                            Deelnemer

ps

ik ben er uit via ons eigen forum. veel info over welke autos wel en niet EGR hebben:
                              viewtopic.php?f=47&t=164659

Eland schrijft daar:
                              “”
                              Nou jongens, ik moet jullie teleurstellen want de Z18XE heeft geen EGR klep ook de mijne niet.
                              Er word beschreven op de Duitse wikepedia, Dat het verschil tussen X18XE1 en de Z18XE is:
                              Electriche gasklepbediening. Twee lamdasonde’s. KEIN ABGASRUCKFUHRVETIL. Motorsturing Simtec 71.
                              Dit laatste allemaal voor de Z18XE. Nou dat klopt dan wel met de beschrijving.
                              “”

Ik weet nu waar ik aan toe ben. Ik heb er geen….en mag daar blij mee zijn :D

the-duke
                              Deelnemer

even verder lezen in die post: sommige Z18XE’s wel, andere niet..

Gr,
                                The Duke

wim-v6
                                Deelnemer

@CommoCruiser wrote:

@rinus747 wrote:

@Cobus

Zie maar eens op

groeten Rinus747

Zo he, die zit lekker dicht !!
                                  Die foto’s zijn trouwens gepost door ene Willem uit Nootdorp…. :hmmz :hmmz :hmmz Misschien onze eigen wim-v6 ???

En dat betreft een Zafira 2.0diesel (2.0DTi 100pk Y20DTH motor uit 2004, deze had slechts 134.000km op de klok toen)..
                                  bij de Benzine Exemplaren hoef je het inlaat traject zelf niet na te kijken, Wel is belangrijk de EGR zelf even na te kijken.

EGR klep op de Benzine motoren Zafira:

X16XEL: Altijd aanwezig
                                  Z16XE: Altijd aanwezig
                                  X18XE1: Altijd aanwezig
                                  Z18XE: Niet altijd! aanwezig
                                  Z20LET: Niet aanwezig
                                  Z22SE: altijd aanwezig

Willem

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.