computer afschakelen via weerstand?

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen computer afschakelen via weerstand?

• Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    hinterachse
    Deelnemer

Hallo Opelisten,
      ik zit met het volgende vraagstuk;
      ik heb een tijd geleden een raceklare Ascona B gekocht met daar in een 2.2 CIH motor.
      Volgens het reglement moet de wagen voorzien zijn van een hoofdstroomschakelaar. Die is dan ook aanwezig, zo’n eenvoudige Aan/Uit met 2 aansluitklemmen.
      Nu zie ik echter dat bij modernere rally- en racewagens (en dus ook met veel meer electronica) de hoofdstroom weleenswaar ook onderbroken wordt maar tegelijk ook via een weerstand van 3 Ohm/11 Watt aan massa gelegd wordt.
      De hoofdschakelaars die zij gebruiken hebben nog een W en Z-kontakt hier voor.
      Dit, zo is mij verteld, zou nodig zijn om schade aan de computer te voorkomen door mogelijke piekspanningen van de dynamo op moment van onderbreken bij de draaiende motor.

Het telkens afzetten van de wagen met de hoofdschakelaar zou dus niet goed zijn voor de computer zonder deze voorziening.

Is dit ook zo, volgens de kenners, of is dit een verhaal om mij extra werk en een investering van een nieuwe schakelaar in de maag te slingeren?

Ronald45

Moderne elektronica is inderdaad gevoelig voor piek- en wisselspanningen.
        Je kan zelf vrij simpel zo’n aanpassing maken met een relais en een weerstand en je eigen schakelaar behouden. Dat kost 10 euro en wat werk.
        Heeft de motor die jij erin hebt ook een ECU dan?

hinterachse
        Deelnemer

Ja, inderdaad met een standaard relais met een wisselkontact met een weerstand erachter krijg ik het wel gemaakt.
          Ben zelf jarenlang elektromonteur in touringcars geweest maar was daar nog nooit zulke verschijnselen tegen gekomen.
          Maar dat was dan daar ook wel wat meer “heavy duty” spul denk ik dan.
          Voorheen heb ik een circuitwagen gehad met alleen elektronische ontsteking en nog met dubbele carbs en die was van de importeur uit al geleverd met zo’n “alles of niets” hoofdschakelaar.
          Daar heb ik dan ook nooit geen problemen mee gehad.
          Deze 2.2 CIH heeft standaard injectie en dus een ECU.
          Maar ik ben toch blij te horen dat je me er voor waarschuwt, er gaan al zoveel broodjeaapverhalen in de racerij.

Ronald45

Inderdaad, alleen elektronische ontsteking kan wel wat hebben.
            Een ECU is al heel wat kwetsbaarder, daarom moet je ook voorzorgen nemen als je aan de auto gaat lassen bijvoorbeeld.

Vinci
            Deelnemer

Ben er zelf getuige van geweest dat mijn ECU naar de haaien ging door dat de accu los werd gekoppeld met draaiende motor. NIET DOEN inderdaad!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.