compressie 2.4

Forumindex Forums Techniek Cih compressie 2.4

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Christian-tsx
    Deelnemer

als ik het goed heb is de standaard compressie 9.4.

nu heb ik een 2.0 kop op mijn 2.4 onderblok, wat zou dan ongeveer de compressie moeten zijn?

waarschijnlijk is mijn kop wel gevlakt maar dat weet ik niet zeker.

in ieder geval heb ik de compressie gemeten en dit was gemiddeld 12.5.

betekend dit dat er meer aan het blok gedaan is? bijv. andere zuigers?

ik weet zo langzamerhand ook waar dit blok weg komt, wie hem heeft gebouwd en wat er allemaal aan gedaan is. alleen is dat allemaal nog niet 100% zeker, dus ik ben benieuwd wat jullie van deze hoge compressie vinden…..

Rekord-Rob

[rquote=1875849&tid=143282&author=Christian-tsx]als ik het goed heb is de standaard compressie 9.4.

nu heb ik een 2.0 kop op mijn 2.4 onderblok, wat zou dan ongeveer de compressie moeten zijn?

waarschijnlijk is mijn kop wel gevlakt maar dat weet ik niet zeker.

in ieder geval heb ik de compressie gemeten en dit was gemiddeld 12.5.

betekend dit dat er meer aan het blok gedaan is? bijv. andere zuigers?

ik weet zo langzamerhand ook waar dit blok weg komt, wie hem heeft gebouwd en wat er allemaal aan gedaan is. alleen is dat allemaal nog niet 100% zeker, dus ik ben benieuwd wat jullie van deze hoge compressie vinden…..
        [/rquote]

De compressie verhouding zegt niet direct wat het aantal bars.
        De compressie verhouding zegt alleen maar dat het mengsel in een 9.4 zo een kleinere ruimte wordt geperst.

Maar de compressie verhouding is niet evenredig met druk (dus niet compressieverhouding 2x zo groot druk ook 2x zo groot)

Dit gaat met een factor van zoiets van 1.2 dus 9.4^1.2 = 14 bar

Het is dus niet gek als een motor 12.5 bar heeft.

Christian-tsx
        Deelnemer

ok, ik heb met een compressiemeter van hella gemeten, en dit is gewoon met bar.
          dus dan kan dat wel kloppen inderdaad die 12.5 bar, spul slijt allemaal en dan wordt de compressie ook minder.

Rekord-Rob

[rquote=1875884&tid=143282&author=Christian-tsx]ok, ik heb met een compressiemeter van hella gemeten, en dit is gewoon met bar.
            dus dan kan dat wel kloppen inderdaad die 12.5 bar, spul slijt allemaal en dan wordt de compressie ook minder.
            [/rquote]

Precies alles boven de 10-11 bar is eigenlijk gewoon goed.

12.5 is prima

Die 14 bar is theorie in praktijk heb je te maken met meerdere dingen die voor verliezen zorgen. De grootste is slijtage waardoor de compressie afneemt

Rekord-Rob

[rquote=1875884&tid=143282&author=Christian-tsx]ok, ik heb met een compressiemeter van hella gemeten, en dit is gewoon met bar.
              [/rquote]

Nog even over de compressieverhouding die is dus 9.4:1

Bij een 2400 cm3 motor wil dit dus zeggen:

600 cm3 per cilinder 600/9.4= 64 cm3 verbrandingsruimte(kop)

Als je nu een 2.4 met een 2.0 kop hebt:

2000 cm3 compressieverhouding 9:1 500/9=56 cm3

600/56= 10.7

Met een 2.4 met 2.0s kop krijg je dus een compressieverhouding van ongeveer 10.7:1

10.7 dus

mr-turbo
              Deelnemer

[rquote=1875918&tid=143282&author=Rekord-Rob][rquote=1875884&tid=143282&author=Christian-tsx]ok, ik heb met een compressiemeter van hella gemeten, en dit is gewoon met bar.
                [/rquote]

600/56= 10.7

Met een 2.4 met 2.0s kop krijg je dus een compressieverhouding van ongeveer 10.7:1

10.7 dus[/rquote]

Dat zou redelijk kloppen als de gehele verbrandingsruimte in de kop zou zitten, maar dat is helaas niet het geval..
                Je hebt oa te maken met klepuitsparingen, dikte en diameter van de koppakking, dekhoogte en een verdieping in de 2.4 zuigers

oftewel dat gaat niet op….

het compressieverschil met een 2.0kop is veel minder :sleeping

reken maar op ongeveer 10:1 beetje afhankelijk van hoeveel er van de 2.0 kop is gevlakt

Christian-tsx
                Deelnemer

weet zo niet meer hoe de bovenkant van deze zuigers zijn, alleen weet ik wel dat er uitsparingen in gemaakt zijn zodat de kleppen niet tegen de zuigers aan stoten.

maar of ze vlak of hol zijn weet ik zo niet meer.

edit: tis namelijk zo dat dit blok waarschijnlijk door iemand uit Rijssen gebouwd is, en dat ie in een groene c kadett heeft gelegen en deze moest 170-180 pk hebben. die kadett is totall los gereden

degene die mij dat vertelde kon vanalles opnoemen wat eraan gedaan is en dat klopt bijna allemaal. ben dus reuze benieuwd wat ie straks doet al stel ik niet te hoge verwachtingen. er kan in de jaren vanalles aan veranderd zijn:hmmz

mr-turbo
                  Deelnemer

beetje als dit, alleen dan iets minder diep….

Christian-tsx
                    Deelnemer

de uitsparingen zijn zelf gemaakt, niet erg netjes gebeurd, maar ze zijn groter dan op de foto.

kun je toevallig op 1 of andere manier erachter komen welke zuigers erin zitten zonder de kop los te hebben?:D:P

Rekord-Rob

[rquote=1875924&tid=143282&author=mr-turbo][rquote=1875918&tid=143282&author=Rekord-Rob][rquote=1875884&tid=143282&author=Christian-tsx]ok, ik heb met een compressiemeter van hella gemeten, en dit is gewoon met bar.
                        [/rquote]

600/56= 10.7

10.7 dus[/rquote]

Dat zou redelijk kloppen als de gehele verbrandingsruimte in de kop zou zitten, maar dat is helaas niet het geval..
                        Je hebt oa te maken met klepuitsparingen, dikte en diameter van de koppakking, dekhoogte en een verdieping in de 2.4 zuigers

oftewel dat gaat niet op….

het compressieverschil met een 2.0kop is veel minder :sleeping

reken maar op ongeveer 10:1 beetje afhankelijk van hoeveel er van de 2.0 kop is gevlakt
                        [/rquote]

Heb je helemaal gelijk in maar om het even makkelijk te houden had ik het even zo aangenomen.

Ik wou alleen even laten zien dat de 12.5 bar dus niet zozeer uit de compressieverhouding komt.

En dat de compressieverhouding uit de verhouding van volumes komt.
                        :thumbup

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.