Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Commodore 20 jaar stilgestaan, en nu?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 september 2010 om 20:53 #17225529
Ik heb deze week een mooie Commodore 2.8 GS coupe gekocht die sinds 1990 geschorst in een garage heeft gestaan bij de 1e (familie)eigenaar.
De motor heeft hij met regelmaat laten lopen en start ook direct en loopt mooi rond, maar verder zittten alle vloeistoffen er al 20 jaar in…
Wat ik opgemerkt heb tijdens het ophalen is dat de remmen en handrem het bijna niet doen, en de koppeling erg ver ingetrapt moet worden.
De auto heeft 82.000 km gelopen.
Wie heeft ervaring met auto’s die zo langs stil hebben gestaan en welke werkzaamheden adviseren jullie mij om de auto weer in ‘topconditie’ te krijgen?Foto’s en info staan op http://www.OpelCommodoreGS28.tk
4 september 2010 om 00:31 #17724514aller eerst beginnen met alle vloeistoffen en snaren vervangen zoals distrubutie enzovoort.
dat je remmen het slecht doen is niet gek dat is gewoon licht vast gaan zitten na 20 jaar en dit in combo met oud remvloeistof.
ff alle remklauwen los maken en ff handrem los maken en mogelijk handrem kabel vervangen.
kort gezegd een goede luxe grote beurt.
vergeet de bakolie niet!4 september 2010 om 05:57 #17724515distributie hoef je niet te vervangen. das een ketting en dat gaat bij die dingen nauwelijks kapot.
wat ik zou doen als ik jou was:
– brandstofleidingen vervangen
– remslangen vervangen
– tank goed schoon maken en eventueel eronderuit halen.
– benzinepomp
– remcilinders achter vernieuwe, dat is echt een euvel bij die dingen
– remklauwen loshalen en bussen eruit laten klappen. cilinder goed schoon maken en de zuigers er weer in drukken.
– waterslangen controleren
– nieuwe oliefilter
– nieuwe olie 20w50
– alle zekeringen eruit halen, de plaatjes waar de zekeringen tussen zitten goed schoonmaken en nieuwe erin doen.4 september 2010 om 06:54 #17724516origineel gepost door bettus accu
distributie hoef je niet te vervangen. das een ketting en dat gaat bij die dingen nauwelijks kapot.wat ik zou doen als ik jou was:
– brandstofleidingen vervangen
– remslangen vervangen
– tank goed schoon maken en eventueel eronderuit halen.
– benzinepomp
– remcilinders achter vernieuwe, dat is echt een euvel bij die dingen
– remklauwen loshalen en bussen eruit laten klappen. cilinder goed schoon maken en de zuigers er weer in drukken.
– waterslangen controleren
– nieuwe oliefilter
– nieuwe olie 20w50
– alle zekeringen eruit halen, de plaatjes waar de zekeringen tussen zitten goed schoonmaken en nieuwe erin doen.Bedankt voor de snelle reactie! Ik ben van plan vandaag eerst de olie, filters bougies te vervangen en kijken naar de dikte en staat van de remschijven.
Bedoel je met de remcilinders achter vervangen, de zuigers met de afdichtingen uit de remblokhouder vernieuwen?
Hebben jullie ook een adres waar je dit alles (en meer zoals al vermeld) kan kopen?4 september 2010 om 07:16 #17724517AnoniemLid sinds:
1 January 1970:thumbup
4 september 2010 om 08:41 #17724518Mooie bak, ziet er nog gaaf uit Frank.
Kan je nog jaren plezier van hebben als hem een goed bij houd.
Hoef niets meer te vertellen je hebt alle informatie al zo’n beetje gehad.
Veel rijplezier…..:thumbup4 september 2010 om 08:53 #17724519AnoniemLid sinds:
1 January 1970hoi Frank
gefeliciteerd met deze geweldig mooie Commo,
complimenten aan de vorige eigenaar :thumbupin deze kleur zie je Commo’s niet zoveel :wub
wens je er veel rijplezier mee :wors
4 september 2010 om 09:36 #17724520mooie koets,maar ik snap niet hoe jullie deze schuurvondsten steeds
weer opnieuw tegen komen,zie dit hier met toch wel enige regelmaat
voor bij komen op ons forum,mischien s,nachts stiekem in die boeren
schuren gluren:angel:angel:angel.
hoe ben je deze op het spoor gekomen ben wel benieuwd.
wens je dan ook veel geluk en veilige kilometrs toe in de nabije toekomst.
vgr tonsr.
sorry had even over het hoofd gezien dat de story al in je post staat.vgr tonsr.4 september 2010 om 17:28 #17724521Link naar foto’s werkt niet meer.
Jammer4 september 2010 om 19:29 #17724522origineel gepost door manta73
Link naar foto’s werkt niet meer.
JammerLink werkt volgens mij nog prima….
4 september 2010 om 20:08 #17724523bij mijn pa kan je ook veel nieuw spul krijgen zoals remslangen. tevens nog vele onderdelen liggen vpoor commodore B.
0318-574831
4 september 2010 om 20:14 #17724524origineel gepost door bettus accu
bij mijn pa kan je ook veel nieuw spul krijgen zoals remslangen. tevens nog vele onderdelen liggen vpoor commodore B.0318-574831
Ik kom de GSE velgen maandag al halen!!!
En dan neem ik ook mijn boodschappenlijstje mee.4 september 2010 om 20:23 #17724525ow okeej. dus jij betn dat. aha, altijd fijn om te weten wie wie is.:thumbup
4 september 2010 om 20:28 #17724526Jazeker dat ben ik!
Maar leuk (en handig) om kennis over deze auto zo vlak in de buurt te hebben :)4 september 2010 om 20:51 #17724527kennis zat, maar dat zul je maadag ook wel merken als je in de garage staat. is het alleen maar oud opel spul:thumbup:)
5 september 2010 om 00:10 #17724528Weet er iemand of er ook nog nieuwe koelwaterslangen te verkrijgen zijn; ik zoek me rot maar vind niets.
Of kan het ook op een andere manier?5 september 2010 om 07:02 #17724529daar is heel moeilijk aan te komen voor een commodore B. vooral voor onderste waterslang. bovenste heeft me pa wel liggen.
5 september 2010 om 11:12 #17724530Hoi, een prachtbak!! Over die mastjes, op de hoeken van je bumper, die zijn ervoor, dat je weet waar de hoeken zitten, voor bijvoorbeeld, als je moet inparkeren. Waarschijnlijk, kon de vorige eigenaar, niet goed over de motorkap kijken. Bovendien was het in die tijd, een mode, om die breedtemarkering te monteren….
5 september 2010 om 18:08 #17724531origineel gepost door FrankDruten
Weet er iemand of er ook nog nieuwe koelwaterslangen te verkrijgen zijn; ik zoek me rot maar vind niets.
Of kan het ook op een andere manier?Is Dunlop Steamhose niet wat. Ik zie daar vaak oude SAAB’s mee uitgerust als vervanger voor de conventionele koelslang
7 september 2010 om 20:29 #17724532Even een update; sommige gaven mij het advies om de brandstoftank te verwijderen en reinigen/roestvrij maken.
Nu heb ik vandaag even een endoscoop meegenomen en in de tank gekeken….
Wat is zag was een rondom blinkende tank (zie foto), ik moest het lampje van de scoop flink dimmen, en onderin zat nog een klein restje benzine, wel heel helder
(ik had de auto even heen en weer geschud vandaar het grillige donkere patroon op de bodem)!
Ik doe er dus ff niets aan en slurp de oude benzine met een slangetje eruit en vul hem op met vers 98 sap!!Verder heb is wat remspullen (revisieset/slangen) besteld (ze zijn nog aan het zoeken..) bij opel4ever, incl. een onderste koelslang.
De bovenste koelslang en een nieuw thermostaat gevonden op eBay.
De motor heeft nieuwe olie, NGK’s, verdelerkap, oliefilter, snaren en accu. Alleen een luchtfilter is echt nergens te vinden nu meer ff de oude goed uitgezogen.
Alle rubber in de ophanging zien er nog perfect uit dus dat hoeft ook niet, ook nergens spelling op de ophanging.
Alleen zit er op de remservo een (oud..) lekspoor maar bij starten van de motor zakt het rempedaal 1 of 2 cm in dus lijkt mij de werking nog ok (iemand ervaring hiermee?)
Alleen de brandstofleiding heb ik nog niet bekeken; welke diameter en hoeveel lengte heb ik hiervoor nodig??
Aan de buitenkant heb ik de roestpuntje weggekrabt (steenslag motorkap en een paar plekjes rondom) en met antiroest aangetipt, van het weekend met de lakstift ff bijwerken en voorlopig zit dat dan wel even goed want de knip raakt snel leeg (volgens mijn vrouw de compensatieinkopen doet in Nijmegen:o)
Tot zover de Appelgroene (L308) Commodore……8 september 2010 om 06:37 #17724533ik heb er echt geen woorden voor wel smileys
:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors
10 september 2010 om 20:47 #17724534Wat een schitterende Commodore is dit zeg. Echt goed geconserveerd. Super.
:wub:wub:wub11 september 2010 om 06:04 #17724535wat een mooie bak en complimenten voor je site, erg leuk geschreven!:wors
11 september 2010 om 20:30 #17724536erg mooie commo!!
zo kocht ik 3 jaar geleden ook mn b commodore gse, had sinds 1986 stilgestaan.
de tank ziet er van binnen op de foto erg mooi uit, maar dat neemt helaas niet weg dat de tank niet lek kan zijn
mijn tank zag er van binnenuit perfect uit maar was alsnog lek. (tank wil meestal aan de bovenkant beginnen te rotten en aan de achterkant)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.