Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 februari 2012 om 19:56 #17945343
Die assen zijn van het model VN-VS Commodore dat is het B/Sennie A-Omega model.
Je moet de assen hebben van de VB-Vl Commodore en dan met name van de VL-turbo die hebben de sterkste assen die hebben zogenaamd 28 splines (spiebanen) dit zijn de sterkste assen onder het Commodore C/Senator A chassie,de latere VN-VS assen hebben ook 28 splines maar zijn breder,zijn wel passend te maken..
Ik heb nog een zo,n as naar de schrot gebracht die een 3.08 overbrenging had,met sperr en 28 splines en schijven..
19 februari 2012 om 09:16 #17945344@GSE wrote:
Ik heb nog een zo’n as naar de schrot gebracht die een 3.08 overbrenging had,met sperr en 28 splines en schijven..
Je gaat me toch niet niet vertellen dat je zulke as laat overkomen, en vervolgens weg dondert?
Nou ja, goed, tis me zelf ook al ooit (lang geleden)gelukt om een sper-as van een EVO-500 naar het oud-ijzer te brengen.
19 februari 2012 om 09:28 #17945345Het is geen Opel maar misschien een leuk idee voor je volgende motorswap :D
Een Ford Granada met een Koenigsegg motor :vertag
Hier staat hoe het gebouwd is http://www.corsasport.co.uk/board/viewthread.php?tid=420761&page=1
19 februari 2012 om 09:48 #17945346Was 2 jaar geleden eigenlijk van plan om mij in australie en VL station te kopen met V 8 en hier van en bevriende carosseriebouwer op LHD omtelaten bouwen.
Had mij geinformeerd en die kosten daar tussen de 400 en 2000 € of als je toevallig en HRV tegenkomt iets meer .
Dan had ik deze station met achterassen volgeladen , deze kosten daar met sper tussen 150 en 300 € in de overbrengingen 3.44 tot 3.08.Heb dit helaas wegens ziekte niet kunnen doen.
Gr. Peter19 februari 2012 om 10:01 #17945347Voor wie tijd heeft, en het interresseert, hier een leuke link van BMW-blokkies in niet-BMW.
http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=865914″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Staan her en der ook leuke filmpjes tussen zoals de Audi S2 Turbo19 februari 2012 om 10:22 #17945348Nee nee Jo ik heb de Commodore naar de sloop gedaan,met de as der nog onder,in Australia.
27 februari 2012 om 15:21 #17945349Jo, mooi project weer!
Toerental signaal:
Ik denk dat je die niet zult vinden.
Wat er namelijk aan de hand is is dat de motor ECU het toerental verteld aan het instrumentenpaneel, oftewel met andere woorden, geen ouderwetse bobine puls, maar computer taal, welke over de (CAN) bus gaat.
Zo ook met olie temperatuur, water temperatuur etc.
Een oplossing zou kunnen door een interface te gebruiken van http://beijer.com” onclick=”window.open(this.href);return false; echter moet je dan wel zelf de “gefilterde” CAN data aanleveren.
( Zie het als dat je in een enorme drukke discotheek staat en er ergens iemand wat loopt te roepen, en je dat dus precies wilt horen dat is dus het filteren, en daarbij heb je dezelfde auto nodig RHD !!! die compleet is om de data te kunnen opnemen )Een andere optie:
Sluit je wel de 16 polige OBD stekker aan? zoiezo noodzakelijk om storingen uit te kunnen lezen met een scanner.
Als je nu misfires zou hebben (overslaan) dan kan je niks terug vinden en is het uiteindelijk bye bye met de V8…
Nog meer wanneer je op LPG gaat rijden…Je kan ook een OBD tooltje aansluiten op de 16 Polige OBD stekker waar je dan het toerental en of snelheids signaal opvraagt,
echter zal dit pas zichtbaar zijn aan het einde van de sprint… http://allobd.com/proddetail.asp?prod=DT-DashDAQ” onclick=”window.open(this.href);return false; en:http://www.youtube.com/watch?v=7LnKhUWst8I” onclick=”window.open(this.href);return false;
Succes ! groeten Rene – DETC.nl
18 maart 2012 om 09:23 #17945350Pfff, moeilijke taal allemaal.
Zoals eerder beschreven, toerenteller doet het gewoon net zoals olie, dynamo, koeltemp.
Ook de uitleesstekker zit gewoon in de kabelboom van het blok verwerkt (Makkelijker dan Opel), uitlezen is gewoon mogelijk.
Enige wat me nog niet bevalt is de voeding van de benzinepomp, die gaat nu gewoon via contact. Origineel krijgt deze een signaal van de klok.
Ik ga hier een standaard BMWbenzinerelais in plaatsen. (met start- en toerentalsignaal)In het dashboard heb ik nu even een universele toerenteller geplaatst.
Dankzij de lange lock-up overbrenging valt het toerental bij hogere snelheden enigszins nog een beetje mee.
Bij 120km/u (GPS) zit ik op 3100 toeren.18 maart 2012 om 09:39 #17945351Intussentijds is het gasstuk klaar.
Lang gewacht, maar dan heb je wel wat……
Dus na enkele waarschuwen, was ik toch weer eens eigenwijs, ik reed immers al geruime tijd met de V6 op gas op de zelfde manier.
In eerste instantie, had ik het gevoel dat de prestatie iets tegen viel, en na afstellen nogmaals getest met best wel goed resultaat. Acceleratie was zelfs beter dan ik had gehoopt. Totdat…..
ik een heuvel af op de motor afremde, en vervolgens weer gas gaf, m.a.g…… boem.
Omdat ik hier wel rekening mee had gehouden, had ik de klemmen niet al te vast gedraaid, zodat de druk makkelijk weg kan. Dus geen schade, de boel was enkel los geschoten.Zo ben ik in beraad gegaan, en me afgevraagd hoe verder. Aangezien ik in het verleden niet echt veel km’s heb gemaakt met de V6, zou ik dat nu wel gaan doen??
meer dan 1000 per jaar gaan het toch niet worden, dus besloten om heel de gasinsstallatie eruit te donderen en lekker benzine gaan betalen.18 maart 2012 om 10:08 #17945352De keuring.
In de jaren 90 ben ik voor alleen al mijn eigen projecten 4x in Lelystad mogen gaan.
Deze keuringen waren destijds best wel heftig. Soms 4-5uur lang . Verschrikkelijk.
Daarbij koste het ook nog eens het nodige.
Tegenwoordig kan het zelfs zonder afspraak!
Na afgelopen woensdagnacht geen enkel oog dicht te hebben gedaan, ging ik donderdagochtend helemaal op van de zenuwen richting Elsloo.
Om 7.45 arriveerde ik, maar was niet de eerste. Edoch om 8.40u werd begonnen met de keuring.
De keurmeester stelde zich netjes voor, iets wat me wel verbaasde, ik was wel anders gewend.
Een hele verbetering, het stelde me best wel op mijn gemak.
Ook had ik mijn huiswerk goed gedaan en alle info van het blok en van de auto waar deze uit komt mee genomen.
Zoals jullie weten zijn toch wel een aantal dingen behoorlijk gewijzigd, zoals bijv de stuurinrichting. Iets waar ik me de meeste zorgen om maakte.
Ook dit heeft hij bekeken, echter alleen op speling en of de hoezen heel zijn.
Remmen getest, auto gewogen en tenslotte het geluidniveau. Dit mag bij 3500o/m niet meer dan 95 zijn. Dit was 91!! Mooi toch.
Met een beetje geluk krijg ik de papieren deze week thuis gestuurd. Geweldig!
terug van keuring.Nog enkele pics
Zo was het voorheen;
Nu
Ohw Ben, het sturen gaat echt super, werkelijk te gek.
18 maart 2012 om 11:11 #17945353Goed bezig! :thumbup
het is net een apk keuring geworden het omkeuren tegenwoordig. :hmmz Maar laten we daar vooral niet over gaan klagen. :angel
Geluidsmeting heb ik tot op heden nog niet meegemaakt overigens… En wij zijn toch al een paar keer weggeweest voor omkeuren.:???: Volgens mij keuren ze op elk station ook nog eens anders ook. Ons record is een kwartiertje, toen waren we weer buiten.king:
Was hij erg zwaar geworden door de v8 en die lompe bak?
18 maart 2012 om 11:29 #17945354super jo ben heel erg benieuwd naar het geluid, en natuurlijk hoe hij rijdt.
18 maart 2012 om 13:54 #17945355gefeliceteerd Jo :thumb :thumb :thumb
had het ook niet anders verwacht, en dat zelfs met de orginele GSE remmen, en je had ook nog trom achter of niet ?
Gr. PeterP.s. Je hebt en pm
22 maart 2012 om 17:33 #17945356@giuliettaevo wrote:
Goed bezig! :thumbup
Was hij erg zwaar geworden door de v8 en die lompe bak?ze was 1242kg, en is nu 1372kg.
Het schijnt dat alleen al de automaatbak 120kg weegt!22 maart 2012 om 18:50 #17945357Valt mij nog mee wat ie totaal zwaarder is geworden
22 maart 2012 om 19:01 #17945358Dat is gewoon nog minder aan gewicht als een Calibra turbo :cry :)
10 april 2012 om 19:55 #17945359filmpje??? :kewlpics :kewlpics
12 april 2012 om 18:22 #17945360Wat een verrekte mooie commodore :thumb k vind je ombouw super maar k zie liever de buitenkant wat een mooi ding :wub
17 april 2012 om 19:58 #17945361de V8 motoren van BMW wegen niet veel meer dan de 32kleppen motoren 6cilinder van BMW. ben dit is aan het opzoeken geweest voor men E34 5reeks die ik van 6cilinder V8 (wel een 3.0 V8 met handbak, automaten wegen teveel)
11 mei 2012 om 10:02 #17945362Prachtig project!
20 mei 2012 om 14:49 #17945363Gisteren effe int echie gezien
Echt mooi ingebouwd petje af18 september 2012 om 22:37 #17945364Hallo Jo
Heb je hem al ens op de snelweg laten lopen ?
Hoe groot is de verschil met de V 6 ?
Gr. Peter19 september 2012 om 06:02 #17945365@dqp-sammy wrote:
gefeliceteerd Jo :thumb :thumb :thumb
had het ook niet anders verwacht, en dat zelfs met de orginele GSE remmen, en je had ook nog trom achter of niet ?
Gr. PeterP.s. Je hebt en pm
Idd trom achter, maar wel goed afgesteld.
Ben van mening dat dit niet slechter ( zelfs beter) remt dan menig in elkaar geknutsteld materiaal, waarbij van tevoren niet over wordt na gedacht, zodat de verhouding voor/achter/hcr niet meer deugt
Vrachtauto’s belast met 50Ton reden lang met trommels.Ze remt dus goed, en zeker voor wat ik ermee doe. Zelfs beter dan mijn voyage waar wel de 24V remmen op zitten.
19 september 2012 om 06:09 #17945366@dqp-sammy wrote:
Hallo Jo
Heb je hem al ens op de snelweg laten lopen ?
Hoe groot is de verschil met de V 6 ?
Gr. PeterSnelweg heeft ze eveneens gehad, Sevenum, Heeswijk-dinther. Echter nog geen duitse. Was ook niet van plan om met zo’n ding top te gaan rijden, gewoon geen behoefte aan. Zulke auto kun je niet vergelijken met een omegaatje3.2 en al helemaal niet met een BMW- 7serie!
Verschil met een V6 80pk of zo, 100Nm ??? (al denk ik in werkelijkheid meer) Reeds voelbaar vanaf stationair toerental!!Heerlijk dat koppel.
In het voorjaar heb ik een BMW E28 528i bij gekocht. Deze heb ik voorzien van een 3.0 Diesel uit een BMW 730 E38. De 730 heb ik uiteraard in z’n geheel gekocht om weer alle delen kompleet te hebben. Dacht even gauw zulke ombouw te klaren, maar ook hier heb ik wel ongeveer net zo veel werk gehad. Ook hier dus net zo veel werk, als een ombouw van zulk blok in Opel. Sterker nog, de tunnel is veel kleiner dan een Opel, en moest dus ook vergroot worden. De 5traps-automaatbak is hetzelfde als de V8, echter het koppelingshuis is een flink stuk kleiner, gelukkig.
Enkele pics,
Even later kreeg ik ook nog een reparatie waarbij de kop eraf moest…..
Achteraf gezien (altijd achteraf) heb ik wel een beetje spijt dat ik dit blok niet in m’n voyage heb gebouwd.
Mocht het belastingstelsel m.b.t. de mrb dusdanig gunstig uitvallen, dan ga ik dat alsnog ombouwen. Ik ben de V6 goed zat. Mis het koppel, en nu weer opnieuw lekkages aan de klepdeksel en tevens aan de warmtewisselaar.
Helaas, maar het mrb-besluit is er niet veel beter van geworden, en gaat het mij voor zowel de voyage als de bmw gezamenlijk zo’n 3000 euroos kosten per jaar, en dat is het mij niet waard. Voor beide auto’s had ik misschien toch beters iets jongers nieuwers moeten aanschaffen. Ook hier over nagedacht, maar een volgende aanbieding kon ik niet weigeren en gooide alle plannen over hoop. Dus we kopen een 40-plusser en proberen daar de BMW 3.0 commorail Diesel in te bevestigen. Maar vooraf is wel nog een en ander te doen. Schuren, verven, vernieuwen enz, enz.
2 juli 2013 om 10:31 #17945367Assen zien er mooi uit.
Wat heb je voor veren gepakt ?
Zo te zien goed gelukt met de plaat van de stuurbekrachting.
en stuurkolom van senator B ?
Heb je de aansluiting van de kachel veranderd en bouw je dan binnen ook de kachelradiator van BMW in ?
Je bent weer heel goed bezig , respekt , maar ik ben het ook niet anders gewend. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.