Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 260)
  • Auteur
    Berichten
  • #17945318
    freek corsa
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 December 2004

      :wors

      Leuk commentaar :thumb

      #17945319
      GSI Racer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 June 2009

        mooi dat het rijd!!!

        ik zeg: Filmpjess!!! :kewlpics :kewlpics

        #17945321
        corsaagsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          :wors :wors :wors

          #17945320
          postbusmanta
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 July 2004

            2km gereden en nu je banden al aan het oproken :wtf :wtf

            :D

            #17945322
            vpal2000
              Lid sinds:
              11 September 2011

              Ik ben ook heel blij voor je dat het allemaal zover werkt :thumbup , maar nu je weet hoe het rijdt zal het wel nog veel meer kriebelen om alles snel klaar te maken,en naar de rdw :vertag te rijden

              #17945323
              Asko
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 October 2008

                @Jo1 wrote:

                OKé Jongens.
                – Tja, en dan het vermogen/koppel…….
                Om een lang verhaal kort te maken, stel ik mijzelf dan maar de vraag, waarom ik dit niet veeeeeel eerder heb gedaan??

                Kunnen we dan binnekort ook een manta A met BMW v8 verwachten? :)

                #17945324
                Manta 24V
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 September 2004

                  Het rijd al, :wors Fantastisch.

                  Wat een werk in een korte tijd.

                  #17945325
                  GSE
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 August 2006

                    Ik werk der zo nu en dan aan,als ik zin en tijd heb..

                    Maar Jo nog ff over je stuursysteem ik weet dat je het niet fatsoenlijk hebt kunnen testen en niks hebt laten uitlijnen,maar van kogelkringloop naar tandwiel met heugel systeem gaat prima?????

                    Ook geen vreemde geluiden zoals banden vreten met bochten maken of iets dergelijks??

                    #17945326
                    Jo1
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      15 September 2004

                      Ben, ik kan d’r nog niet veel over vertellen.
                      De motorkap moet eerst erop om meer km’s te maken, en hogere snelheden maken.
                      Ik zit ook nog even met de tussenas, je weet maar nooit.
                      Tot nu toe geen rare geluiden zoals klapperend ophanglager, ook niet met snel acceleren. Echter heb nog geen 90 kunnen rijden, om de eventuele onbalans waar te nemen.
                      De uitlaat lekt nog hier en daar bij diverse klemmen, en dat wil ik eerst verbeteren. daarvoor moet ie weer los.
                      Zoek nog steeds het signaal van de toerenteller en de voeding van de achterruitrijlichten.
                      LPG moet nog worden aangesloten. Gasstuk is in de maak.
                      Uitlijnen heb ik zelf provisorisch met een laserwaterpas gedaan.
                      Het sturen gaat erg licht, de speling in de stuurkolom (interieur kunstof bus) merk ik helemaal niet.
                      Het sturen is teven behoorlijk direct, maar toch aangenaam.
                      De geometrie zal anders zijn, maar daar merk ik nog niet veel van.

                      Leuk is ook wel het starten. Je hoeft maar even aan de sleutel te draaien.
                      De ECU houdt het startsignaal vast, net zolang tot de motor aanspringt, pas bij iets verhoogt toerental stopt de startmotor automatisch. Startsignaal gaat dus niet rechtstreeks naar de startmotor, maar via de ECU.

                      #17945327
                      marcel
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        achteruitrijsensor is volgens mij zo goed als altijd massa geschakeld, en op je achterlicht staat een geschakelde plus.

                        de toerenteller draad is niet terug te vinden op het schema? ik weet eerlijk gezegt ook niet of de ecu in verbinding staat/stond met het dashboard dmv duplex bedrading,

                        als het lichte sturen je irriteert zou je hem iets zwaarder kunnen laten sturen door de druk op het systeem wat te verlagen, (waarschijnlijk is de volkswagen stuurbkr. werkdruk wat lager als die van de bmw) als het goed is zit er een overdrukventiel in de pomp, als je deze wat sneller open zou laten gaan (slappere veer erin of een klein stukje eraf halen) word de druk ook wat lager

                        wil je het echt profi doen zou je er een drukmeter tussen kunnen zetten en hem afregelen richting de werkdruk van de volkswagen

                        #17945328
                        postbusmanta
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 July 2004

                          Uitlijnen met de laser-waterpas :hmmz :hmmz

                          Jij ook al?? (ik heb er nog een tweede bijgekocht……………..gaat nog mooier!) :D :D

                          #17945329
                          m400
                            Lid sinds:
                            22 November 2004

                            Ik vergeet steeds even te kijken voor een schema, zullen we vast hebben…..

                            #17945330
                            Jo1
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              15 September 2004

                              Toerentellerdraad heb ik inmiddels ook al gevonden.
                              Het achterlicht heeft een gezamelijke massa, dus gewoon +geschakeld.
                              Eigenlijk heb ik hier al te veel energie in gestopt (achterruitrijlamp) Misschien blaas ik de lamp wel rood, ben ik ervan af.
                              Schema-lezen vind ik ook wel een kunst op zich al.

                              Zondagochtend heb ik een iets langere proefrun gemaakt. (gelukkig nog net voor de sneeuwinvasie)
                              Ik voel me eigenlijk net een klein kind met weer nieuw speelgoed.
                              Goed, tot 130km/u geen trillingen of dergelijks waargenomen.
                              De overbrenging mag idd iets langer. Kijken of ik dat kan combineren met sper
                              Tja, als je zoveel hebt gewijzigd, zoals stuurinrichting, remmen, enz en vantevoren me realiseer dat vanalles fout kan gaan tijdens zo’n proefrun, is dit eigenlijk deze keer alleen maar allemaal mee gevallen tot nu toe.
                              Ik heb wel eens anders gehad zoals tussenas (bij 170km/u) door de tunnel naar binnen. Geloof me, dan wordt je wel even stil.

                              #17945331
                              GSI Racer
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 June 2009

                                echt vet dat het allemaal goed gaat, zonder al te veel problemen.

                                wordt tijd voor een filmpje!! :kewlpics

                                #17945332
                                GSE
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 August 2006

                                  Hoe is het met het stuursysteem????
                                  Is dat een beetje naar wens?

                                  Hoe komen de wielen met max stuuruitslag?
                                  Beide onder precies dezelfde hoek ten opzichte van het chassie?

                                  #17945333
                                  Jo1
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    15 September 2004

                                    @GSE wrote:

                                    Hoe is het met het stuursysteem????
                                    Is dat een beetje naar wens?

                                    Hoe komen de wielen met max stuuruitslag?
                                    Beide onder precies dezelfde hoek ten opzichte van het chassie?

                                    Wanneer dat het geval is, zou het niet goed zijn, denk ik.
                                    Het wiel dat aan de binnenkant van de cirkel loopt moet scherper staan dan het buitenste wiel.
                                    Dit wordt bij het originele stuurhuis bepaald door aan de ene kant de ‘pitarm’ en aan de andere kant de arm welke aan de chassisbalk is bevestigd, gezamelijk met de buitenste stuurarmen, en dat weer t.o.v. de positie waar de kogel op de naaf is bevestigd.
                                    Tevens zijn die posities zodanig geplaatst, dat tijdens het in- en uitveren van de koets de wielen recht moeten blijven staan.
                                    Dit is ook weer afhankelijk van de positie van het stuurhuis t.o.v. de vooras (middenpunt wielen).Uiteraard heb ik hier tijdens de bouw en het plaatsen van het stuurhuis extra aandacht aan besteed.
                                    Diverse lezers alhier weten dat dit bij een ander project van mij fout zat. Maar goed, zulks is voor mij ook leerzaam. (ik ben ook maar gewoon een proces-operator)

                                    Hoe dan ook, ik moest ergens beginnen, en met het originele stuurhuis was dit niet mogelijk, zoals ik het wilde.
                                    De monza heeft overigens 5cm meer ruimte. Als je het stuurhuis echt niet hoeft te verwijderen, moet je dat echt niet gaan doen.
                                    Het sturen is effe wennen in die vorm, omdat het nogal tamelijk direct (kort stuurhuis) is.
                                    Het lichte sturen viel me voornamelijk op met draaien lage snelheid / stilstaan.
                                    Bij hoge snelheid was ik vooral benieuwd of dit niet te gevoelig zou zijn, bij bijv. een geval van spoorvorming, waar deze auto sowieso veel last van heeft
                                    Echter denk ik dat dit wel mee valt.
                                    Bij normaal rijden, draaien, haaks, rotondes, merk ik tot nu toe totaal geen verschil.
                                    Bij maximaal draaien voel / hoor ik wel iets vreten aan het split / asfalt. Echter is niet het geval dat het wiel spingt of dergelijks.

                                    #17945334
                                    Jo1
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      15 September 2004

                                      Ik weet dan sommigen een stuurhuis van Mercedes gebruiken, en een ander weer van bijv. Mazda 323F. Ik weet niet hoe hun ervaringen zijn, maar het zal niet veel verschillen.
                                      Ben, je zult toch zelf ergens moeten beginnen, en niet te veel advies (in dit geval van mij) van anderen aan nemen.
                                      Omdat de chassisbalken van een monza verder uit elkaar staan dan mijn commo zal het allemaal iets anders worden.
                                      Op de sloperij in de rek liggen werkelijk tal van stuurhuizen. Ik ben er 3 uur mee bezig geweest. Eerste keuze was ja fout, zoals je in het begin van het topic hebt gezien.

                                      #17945335
                                      GSE
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 August 2006

                                        Nee Jo dat begrijp ik,en ik heb al een stuurhuis dat kwa maten bijna identiek is aan dat van Holden,maar waar ik me zorgen om maak is dat de armpjes die kunnen scharnieren onder de stofhoes te lang of kort zijn,met als gevolg vreemde wiel geometrie met insturen,ik heb de maten van Holden ergens liggen.

                                        En dan MB komt 95% overeen her en der een paar mm verschil..

                                        Ik maak me zorgen om de lengte van de armpjes ik wil geen banden vreten en vreemde wringende geluiden in de bochten met warm weer…

                                        #17945336
                                        HOT ROD
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 March 2009

                                          Omdat de stuurkogels niet in het hart van het wiel zitten maar verder naar binnen, krijg je een differentiaal beweging. Dit wil zeggen dat de uitslagen van het linker en rechter wiel niet gelijk zijn. Dit is dus nodig omdat het buiten wiel een grotere cirkel doorloopt. De constructie/plaatsing van de verschillende scharnierpunten wordt duidelijk gemaakt door het Ackerman principe.
                                          Als je op wielas hoogte een lijn trekt, van boven af gezien, vanaf het draaipunt van de wielen naar het midden van de achteras, dan moeten (als de beide wielen in de “recht uit stand” staan) de beide stuurkogels op die lijnen liggen.
                                          Is de besturing dan te kort, dan kun je een langer stuurhuis nemen (meer omwentelingen voor een bepaalde wieluitslag) of je moet langere stuurarmpjes monteren op je fusees. De armpjes moeten dan dus niet alleen langer zijn maar de uiteinden moeten ook iets verder naar binnen komen zodat ze op die lijn blijven.

                                          Verder heb ik jaren geleden eens gelezen dat als de besturing “zweverig” of te licht aanvoelt, dat dan de flow van de pomp te laag zou zijn. Het zou niets met de druk te maken hebben.

                                          Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

                                          #17945337
                                          Transeurope
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            is idd interessant, heb deze http://www.bloggen.be/wiel_geometrie/ gevonden alvast met wat meer uitleg

                                            #17945338
                                            kadett4x4
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 July 2004

                                              om nog eens in te haken op het stabilisator verhaal, van dat beetje heet stoken wat jij hebt gedaan zou ik nergens bang voor zijn.
                                              ik heb bij mijn kadett, toen de stabilisatorstang van een vectra a 4×4 laten aanpassen.
                                              en geloof me, daar is heel wat meer aan heet gestookt dan dat beetje bij jou.
                                              en die heeft er ook een jaar of 5 onder gezeten, en werd dan ook regelmatig extreem uitgetest.
                                              dus gewoon laten zitten, en lekker genieten.

                                              groeten.

                                              #17945339
                                              Koekie
                                                Lid sinds:
                                                29 June 2004

                                                Is hij al klaar Jo?
                                                :kewlpics

                                                #17945340
                                                Jo1
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  15 September 2004

                                                  De laatste 3 weken heb ik gewoon helemaal nix gedaan, met maar 1 reden, het was me gewoon te kkkkkoud.
                                                  Tevens moet ik wachten tot het gasstuk klaar is.
                                                  Wanneer dat klaar is, en ook nog een beetje werkt, kan ik de keuring aanvragen.

                                                  Ben momenteel een beetje op zoek naar een juiste achteras.
                                                  Mijn gedachten gaan naar iets Amerikaans, gespert, en een overbrenging van ergens rond de 3.0
                                                  Wanneer iemand hier iets weet, laat maar weten.
                                                  Tevens heb ik nog enkele vragen zoals de totale breedte van zo’n as, wielsteek enz.
                                                  Dus gewoon starre as, remschijven mag, maar met trommels ben ik net zo goed al tevreden.

                                                  #17945341
                                                  Koekie
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    Jaguar mk1 as, dan heb je gelijk steek 5×120 en die schijnen onverwoestbaar te zijn.

                                                    #17945342
                                                    dqp-sammy
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 March 2009

                                                      Hallo
                                                      Misschien is dit iets voor jou.
                                                      Die vent heeft er ook en mustang achteras ingebouwd.
                                                      http://www.commodore-b.com/4images/details.php?image_id=280&sessionid=ad56db8dd11ce98d34900660c0fac052″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                                                      hier deze moet ook passen met klijne aanpassingen.
                                                      breedte is gelijk aan commodore C en steek is ook all 5 x 120
                                                      en de prijs is super, moet je alleen nog weten hier te krijgen.
                                                      http://www.ebay.com.au/itm/VN-VP-VR-VS-SEDAN-MINI-SPOOL-3-08-DIFF-DISC-COMMODORE-/400159016632?pt=AU_Car_Parts_Accessories&clk_rvr_id=316240082824″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                                                      Gr. Peter

                                                    25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 260)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.