Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 januari 2014 om 10:59 #17945393
Respect voor het werk! Het ziet er weer piekfijn uit en is altijd een genot om te volgen.
Jammer idd van het MRB besluit, zo maken ze de hobby toch deels onmogelijk. Er had een goede regeling moeten komen waarbij de liefhebber (met weinig km’s per jaar) werd gespaard.
1 januari 2014 om 18:32 #17945394Hey Jo
zie dat de ranger erg goed terecht is gekomen en ziet er erg mooi uit na een flinke klus. Zie hem vast wel een keer in het echt hier bij de buurman of in valkenburg
groetjes Dave
1 januari 2014 om 20:40 #17945395Hallo jo,
Mooi stukje werk, ik hoop hem snel eens in het echt te zien. :thumb
Vooral de combinatie kleur en de wielen bevalt me erg goed :worsEn Dave, je moet nu wel je onderschrift aanpassen hè, de Ranger is nu toch echt van jo. En de vivaro is geruild voor een transporter. :jerry
Groeten Ralph
12 oktober 2014 om 09:52 #17945396We pakken dit topic weer op.
Enkele dingen storen me wel enigszins. Als eerste is de eindoverbrenging te kort. Bij accelereren vanaf een snelheid van ca 100 schakelt de bak 2x terug, en zit vervolgens gelijk in de toerenbegrenzer. Tevens is het ontbreken van een km-teller niet altijd makkelijk, en op den duur irritant.Echter heb ik een verschrikkelijke hekel aan werken aan de bodemplaat, en al helemaal boven m’n hoofd.
Dus heb ik lang nagedacht om dit te omzeilen en ben als volgt te werk gegaan.Als eerste een stuk bodem op maat uitgezaagd, en tevens mobiel gemaakt
Het moeilijkste en meest secure is bepalen hoe de wielen op exact de zelfde plek moeten komen.,
meten, meten, meten.
12 oktober 2014 om 10:00 #1794539712 oktober 2014 om 10:06 #17945398Echter de as staat nog iets te laag, en daardoor de wielen erg negatief.
Alles is nu weer los, en probeer nu het lichaam van de as nog iets hoger te plaatsen.
De as opnieuw aangepast
Tevens nog iets gecorrigeerd. De wielbasis was enkele mm’s te lang.
Ik ben nu dus weer even ver als een week geleden.
As is vandaag geverfd, en probeer ze morgenavond te monteren.12 oktober 2014 om 10:51 #17945399Respect voor alle werkzaamheden jo.
sta iedere keer weer te kijken hoe je het maakt.
:thumbup :thumbup :thumbupgroeten.
12 oktober 2014 om 11:29 #17945400Mooi gemaakt met die e28(?) achteras. Welk differentieel gebruik je nu, een 188 model of een 210?
Welk diff deksel ga je gebruiken aan de achterkant? Wij gebruiken op de 188 diffs altijd de steune van een E36. Die heeft mooi twee ‘oren’ naar de zijkanten.
12 oktober 2014 om 12:41 #17945401Tis een sperdiff van een 535i met een overbrenging van 3.07
Deksel heeft een enkele steun in het midden.
‘t verschil tussen 188 en 210 weet ik even niet, mag jij me uitleggen.12 oktober 2014 om 14:56 #17945402Dat is de grootte van het diff,volgens mij de diameter van het kroonwiel oid.maar als het een 535i diff is dan is het een 210. Zo goed als onverwoestbaar.
Wij gebruiken een 188 diff met 2,65:1 achter een 400+ pk diesel en dat gaat ook prima.
12 oktober 2014 om 16:19 #17945403Is het huis dan wel verder hetzelfde?
Heb overigens nog een vraagje. Het blijkt dat voor de E28 2-type assen zijn. men spreekt over type 1 en 2. Kun jij me vertellen waar dat op is gebaseerd, oftewel bijv afhankelijk van bouwjaar, of van model? Maar ook de E34 heeft zulke as, alleen zijn daar de ophangpunten van het diff weer anders?12 oktober 2014 om 17:34 #17945404Huis van een 210 diff is groter als een 188.
Verschillen in E28 assen weet ik niets van.heb alleen ervaring met de e30 assen.die zijn qua model hetzelfde als de E28 as.
Bij de e34 heb je in ieder geval 2 soorten diff ophanging.de ene lijkt op die van een E28/e30, waar het diff met 4 bouten vast zit aan de as.bij de andere manier hangt het diff in een rubber langs de flens van de cardanas.
13 oktober 2014 om 10:24 #17945405Schitterend werk weer :thumb
14 oktober 2014 om 18:21 #17945406ongeloofelijk hoe je dat steeds weer flikt indd!
TOP :thumb :thumb
14 oktober 2014 om 18:57 #17945407ho, how, ik ben nog niet klaar hoor!
En als het dan eindelijk af is , moet ik nog zien, of het naar alle wens werkt.
De as zit er momenteel weer onder, hoogte lijkt beter, ook de lijn richting tussenas.
Vanavond tot nu toe alleen maar bezig geweest met de steun van het deksel.
Minder leuk werk. Ik hoop het morgenavond te kunnen monteren.20 oktober 2014 om 14:45 #17945408Een opvulring onder de veren doet de wagen toch ook omhoog komen, of niet?
25 oktober 2014 om 15:30 #1794540925 oktober 2014 om 23:28 #17945410Wow Jo wat een werk allemaal daar is die v8 ombouw van mij maar een lachertje tegenover,petje af kerel.
5 november 2014 om 13:05 #17945411Aandrijfas is intussen ook op maat gemaakt en gemonteerd.
Bij een BMW gaan de uitlaten (2buizen naast elkaar) normaalgesproken onder de as door. Echter in dit geval zou ik dan met één enkele buis van 3inch moeten, en eigenlijk bevalt me dat niet. Dus maken we iets meer ruimte aan de bovenzijde;
De uitlaat heb ik eveneens moeten wijzigen. Best wel jammer, want het zat juist voorheen zoals ik wilde.
Niet geschikt voor gevoelige kijkers;
Eens kijken of ik het voor mekaar krijg dit morgen te dichten.6 november 2014 om 07:45 #17945412Prachtig werk. :thumb
17 november 2014 om 09:53 #17945413Absolut vakwerk Jo. Zelfs ik als automonteur doe mijn petje ervoor af. :thumb :thumb
14 december 2014 om 14:04 #1794541415 december 2014 om 08:53 #17945415Geweldig om dit topic helemaal door te nemen. Een woord respect. :thumb :thumbup
26 december 2014 om 10:19 #17945416Tussendoor ook maar even de voorremmen iets gewijzigd, zodat de verhouding tussen voor en achter incl hrc een beetje klopt.
Best wel moeilijk voor zo’n commo, omdat de afstand tussen de bevestigingsgaten van de klauw heel anders is dan de meeste opels.
Met zulke klauwen rij ik al dagelijks met de ranger, en ik moet zeggen, bevalt me beter dan de voyage met 24V-remmen. Hoe dat zo komt, weet ik ook niet.
Het remblok-oppervlak van deze 4-zuigerklauw is 1.5x5cm groter (x2), en plakt in z’n geheel op de standaard gse-schijf.
Leuk karweitje, alles past gewoon 1:1. Ongelooflijk.Verder de KM-teller van een BMW in het cockpit gestopt.
Het enige, wel belangrijk restpunt is de proefrit en het maken van een stabilisatorstang.
26 december 2014 om 13:17 #17945417Passen Monza/Senator klauwen op een Commodore B?
Ik dacht me zo te herinneren dat die een boutafstand van 78mm hebben (hart tot hart van de bevestigings gaten van de klauw)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.