Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 december 2011 om 12:33 #17243486
Lang over gedacht, maar de wil werd steeds groter.
2 weken geleden ben ik begonnen. Aangezien d’r een kans bestaat dat de inbouw slaagt, heb ik toch maar besloten jullie op de hoogte te houden.
Nadat ik enkele keren weer een stukje in een 740i heb gereden, en vervolgens weer de commo V6, heb ik besloten, mocht de ombouw niet lukken, niet terug te gaan naar V6. Op zich niet veels verkeerd aan een X30XE, maar het is het eigenlijk toch weer niet echt, sorry.Hier even een blik van de verschillen.
5 december 2011 om 12:48 #17945174Zoals je ziet, zijn de verschillen groot.
Het blok is een stuk breder, het koppelingshuis is gigantisch.
Eigenlijk past niks. Rembekrachtiger en stuurhuis moeten eveneens worden gewijzigd.
Het enige dat wel past is de motorkap.(hoop ik) Het blok is in hoogte tamelijk het zelfde als de V6.
Belangrijk, want ik heb een hekel aan verbouwde kappen.
Begonnen met het stuurhuis.
Het oude stangenstelsel moet eruit, anders kom ik aam beide kanten ruimnte te kort voor de uitlaten.
Doordat de stangen heen en weer gaan blijft totaal geen ruimte over. Verder is het zooitje te spelingsgevoelig.
Dus op zoek naar iets wat in de buurt komt.
En zo zat ik enkele uurtjes op de sloop te meten en vergelijken.
In eerste instantie ging de keus naar astra 2004
Helaas komt deze tegen de startmotor aan. terug naar de sloop en geruilt tegen eentje van Audi/VW-passaat.
Deze komt beter in de buurt, maar moest wel door de chassisbalk heen.
Dus meer ruimte voor de uitlaatjes.
Ik heb even terug geteld, met dit ding ben ik een 25-30uur mee bezig geweest5 december 2011 om 13:09 #17945175Mooi project om te volgen :thumb en als het lukt wanneer komt er
zo’n motor in de Manta A ?? ;)5 december 2011 om 14:40 #17945176gaaf project,
bellhouse is inderdaad gigantisch bij zon ding.
ben je er al over uit wat voor rembekrachtigingssysteem je gaat nemen?
ik zou voordat je hem inbouwt alle carter/vacuümslangen checken, 90% is altijd verrot.
ook zou ik even de oliepompboutjes controleren of ze vastzitten, deze trillen nog wel eens los.
5 december 2011 om 20:41 #17945169:wub :wors :wub :wors
Altijd weer mooi en project van Jo :thumb veel succes met de ombouw :D
6 december 2011 om 07:13 #17945177@marcel wrote:
gaaf project,
bellhouse is inderdaad gigantisch bij zon ding.
ben je er al over uit wat voor rembekrachtigingssysteem je gaat nemen?
ik zou voordat je hem inbouwt alle carter/vacuümslangen checken, 90% is altijd verrot.
ook zou ik even de oliepompboutjes controleren of ze vastzitten, deze trillen nog wel eens los.
Die carterklep, achter bovenin heb ik al besteld. Iemand had mij dat ook al geadviseerd.
Rembekrachtiger weet ik nog niet. tot nu toe had ik van Senator24V, maar die is te lomp.6 december 2011 om 07:34 #17945178Afgelopen weekend steunen gemaakt.
De steunen op de vooras zijn van links naar rechts gewisseld, want ze stonden te schuin.
Tevens de opstaande randen van de chassisbalken afgezaagd en weer dicht gelast.
Elke cm-ruimte is vooral voor de uitlaten, maar ook voor de dynamo, nodig.
Vrijdag begonnen, maandagochtend 12.00u klaar met de ‘maar’ 3 steunen. Uiteraard ook heel de zondag gaat eraan.
Zo te zien komt het met de kap ook wel goed.
OOk komt het carter van de automaatbak gelukkig niet lager dan de chassisbalken.Vandaag verder met de tunnel aan de bovenzijde.
6 december 2011 om 07:37 #17945179ziet er goed uit
complimenten ook voor je koets :thumb6 december 2011 om 08:33 #17945180Leuk project, ik ga het volgen :thumbup
6 december 2011 om 09:32 #17945181Echt goed werk! :) die v8en van bmw lopen zeker lekker!
6 december 2011 om 22:24 #17945182Jo, Houd het dan nooit op :cry
.. :wors :wors :wors :wors ..
7 december 2011 om 07:10 #17945183@Manta 24V wrote:
Jo, Houd het dan nooit op :cry
.. :wors :wors :wors :wors ..
Telkens denk ik dat het m’n laatste project wordt,. maar dan toch weer niet. Ik weet het ook niet.
Ik heb er gewoon zin in, en neem heel deze winter de tijd ervoor.
Een V8 heeft toch wel wat, ‘t geluid, koppel, Zo’n amerikaan is me eigenlijk weer wat te groot, en een V8 in een aatje, nee, ga ik niet doen, @mantallica.7 december 2011 om 10:16 #17945184mooi project jo :thumb :thumb ,ik had al wat van die berichten gehoord mbt de ombouw
7 december 2011 om 10:22 #17945185Godsamme dat ziet er goed uit!
En wat gebeurt er met de X30XE :angel ?Succes en groetjes,
Sander7 december 2011 om 20:15 #17945186Is een motorruimte van een Commo B groter dan van een Monza Jo?
7 december 2011 om 20:22 #17945187Heb jij ruimte om een uitlaat pijp tussen stuurhuis en motor/bak te laten lopen of moet je deze ook tussen motor en bak weg moffelen onder de carterpan/achterkant flexplaat…
Kun je die BMW spruitstukken lassen?
Of is dat gietijzer wat boven tegen de kop gebout zit?7 december 2011 om 20:33 #17945188Ow Jo nog 1 ding zou je me de afstand tussen de uitlaat kanalen willen opmeten van hart tot hart en de diameter..
7 december 2011 om 21:53 #17945189Dik project vind ik dit.. ben ook zeker voorstander van BMW motoren.
Als je de foto`s zo post lijkt t allemaal zo makkelijk, maar ik weet hoe veel werk dit is en hoeveel tijd dit heeft gekost.
respect dat je eraan begint , want dat doen er niet veel, die vragen liever achteraf hoe je t gedaan hebt.
7 december 2011 om 22:16 #17945190@GSE wrote:
Is een motorruimte van een Commo B groter dan van een Monza Jo?
Was dat maar waar Ben.
Achteraan tussen de chassisbalken (breedste punt) 60-61cm.
De balken lopen niet recht zoals bij m’n voyage (of jouw monza) maar zijn op z’n smalst (ca20cm terug) 54-55cm. (zie foto)
Effe zo bij de voyage gemeten is die ruimte 65cm, oftewel 5cm breder
Daarbij staan de cilinderkoppen tamelijk onder een hoek van 90graden, met dubbele nokkenassen/kleppen. Oftewel breed zat!
Dus als dit mij gaat lukken lukt dat jou ook makkelijk met 2 vingers in je neus!7 december 2011 om 22:34 #17945191@GSE wrote:
Heb jij ruimte om een uitlaat pijp tussen stuurhuis en motor/bak te laten lopen of moet je deze ook tussen motor en bak weg moffelen onder de carterpan/achterkant flexplaat…
Kun je die BMW spruitstukken lassen?
Of is dat gietijzer wat boven tegen de kop gebout zit?Tis de bedoeling dat de uitlaten (beiden zijden 2) tussen koets en bak ter hoogte van de startmotor gaan komen, dus zoals het ook hoort. Rechts gaat dat op het eerste oog goed komen, en links zal ik waarschijnlijk nog iets van de carroserie moeten weghalen
Ik wil hier ook nog tevens een hitteschild tussen plaatsen.Spruitstukken zijn van RVS, net zoals heel de uitlaat, en wil ik zelf dan ook met rvs-draad lassen.
Ik behoud de originele spruitstukken, maar moet eentje wel iets verlassen aan de linkerzijde.
De eerste demper gebruik ik eveneens van de 740, rvs, en past werkelijk perfect . De einddempers (eveneens rvs) zijn hopeloos lomp. Bedoeling is van 8 – 4 – 2 – demper – 2 naar 1 van rond 76 (3inch) met vervolgens nog 2stuks lange dempers RVS. in totaal dus 3 dempers.7 december 2011 om 22:38 #17945192@GSE wrote:
Ow Jo nog 1 ding zou je me de afstand tussen de uitlaat kanalen willen opmeten van hart tot hart en de diameter..
hart-hart 10cm.
Kanalen zijn ovaal 35-40mm7 december 2011 om 22:45 #17945193@sander2.5v6 wrote:
Godsamme dat ziet er goed uit!
En wat gebeurt er met de X30XE :angel ?Succes en groetjes,
SanderTja, daar zijn al meerdere gegadigden voor. Maar ik denk dat ik die nog even reserve houd.
7 december 2011 om 22:57 #17945194My probleem is echt stuurkant uitlaat…….Links of rechts van het stuurhuis is echt geen plaats enkel tussen tussen stuurhuis en flexplaat is 5.5cm ruimte….
Zal morgen mijn kanaal afstand ook eens meten,misschien zijn BMW spruitstukken wel een goede oplossing…Deze zijn teminste te lassen die gietijzeren dingen zijn niet te lassen..
7 december 2011 om 23:24 #17945195@Jo1 wrote:
Die carterklep, achter bovenin heb ik al besteld. Iemand had mij dat ook al geadviseerd.
Mooi Jo, eindelijk ha ha
welke carterklep heb je het hier over? en oliepomp bouten met locktite vast zetten idd.
en spruitstukken zijn van zo’n v8 dubbelwandig uit gevoerd dus las je niet zo maar even om,
volgens mij waren ze ook niet van rvs, houd er maar eens een magneet tegen.ik heb hier nog wel een tekening om flenzen te laten snijden, misschien dat je er wat aan hebt.
8 december 2011 om 07:41 #17945196Het enige wat van staal is, zijn de flenzen zelf.
Aan de rest blijft de magneet NIET plakken. Dus RVS.
Idd dubbelwandig, maar laswerk moet toch wel lukken.
Wat me overigens opvalt is dat sommige stukken behoorlijk appart en plat zijn.
Natuurlijk oogt het beter om dit te vervangen door zo dik mogelijke bochten, maar of het dan ook beter loopt, betwijfel ik.
Het valt me ook op dat de doorlaat van het 2e traject net zo groot blijft als het eerste. Bij het 4e wordt het pas groter. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.