Forumindex › Forums › Modellen › Manta › commo b achteras
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 februari 2010 om 22:45 #17590527AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Koekie
zo’n bodem krijgt met een onafhankelijke as veel meer te verduren als met een starre en bij die BMW’s scheuren de steunen ook zo uit de bodem.(typisch kwaaltje van een e36)
doe mij maar star,en niet al dat gewicht aan je bodem hangen als je het ook gewoon op de weg kan laten staan.is ook wat voor te zeggen;)
2 februari 2010 om 19:14 #17590528e36 is idd waardeloos. Bij de meeste pleurt het diff omlaag als er enthousiast mee gereden wordt. :o Alleen de 3.2 M3 is verstevigd. E30 is wat dat betreft veel beter, scheurt ook niet uit.
Onafgeveerd gewicht wil je zo laag mogelijk houden en onafhankelijke wielophanging achter is in de bochten wel beter in staat om het loopvlak van de banden aan de grond te houden. Geometrie is heel anders als met een starre as, is ook moeilijk te vergelijken.
Starre as wordt vaak wel van gezegd dat het beter te controleren/ aan te voelen is wat er gaat gebeuren.
KISS principe staat mij ook wel aan ; Keep It Simple Stupid.:cool:
7 februari 2010 om 19:25 #17590529wat is zo,n commodore gse achteras (met schijven) nu waard?
7 februari 2010 om 20:43 #17590530wat de gek er voor geeft…:jerry
Het is zeldzaam en er is vraag naar, dat drijft de prijs omhoog. Ik heb niks aan zo’n as en zou er nog geen 100 euro voor willen geven maar ik denk dat Louwe of Christian er wel meer voor wil geven…:D
Goede as? goede lagers en diff? met schijven en klauwen of zonder? allemaal dingen die van invloed zijn…
7 februari 2010 om 20:49 #17590531ik denk dat die assen nu ongeveer zo’n 600 a 700 euries waard zijn. een komplete goede as. maar wel zonder sperre diff.
8 februari 2010 om 09:10 #17590532te duur voor mij, aangezien dat niet het enige is wat aangeschaft moet worden.
ik ben nu achter een volvo as aan, van een 240, alleen zonder sper.
een sper ben ik nu aan het regelen.8 februari 2010 om 16:13 #17590533AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door giuliettaevo
wat de gek er voor geeft…:jerryHet is zeldzaam en er is vraag naar, dat drijft de prijs omhoog. Ik heb niks aan zo’n as en zou er nog geen 100 euro voor willen geven maar ik denk dat Louwe of Christian er wel meer voor wil geven…:D
Goede as? goede lagers en diff? met schijven en klauwen of zonder? allemaal dingen die van invloed zijn…
als ik der nog 1 nodig was wel inderdaad
gelukkig heb ik m,n delen al gekocht toen er maar weinig interesse hadden in deze assendus voor weinig wil ik der wel wat extra op reserve leggen
maar ik heb eigenlijk genoeg;):thumbuphoor al prijzen van rond de 1000 euro voor n gse as
dus met schijvenmaar nog steeds zonder sper:o:o
dus ook deze prijzen lijken al nergens meer naar:thumbdown8 februari 2010 om 16:25 #17590534ja, de prijzen stijgen met de dag.
8 februari 2010 om 20:40 #17590535dat zijn dan prijzige assen.:o
16 februari 2010 om 12:39 #17590536origineel gepost door m400
er zit wat lengte verschil in de steekassen
valt niet eerder op dan waneer je de steekassen naast elkaar houd
voor schijfremmen zit er n extra blokje spacer op de as
op de foto rood omcirkeld
dat blokje heeft een as met trommels niet die heeft enkel dat dunne plaatje wat net naast die spacer zitNee, ik geloof je niet. Heb net even de assen opgemeten( de lengte van de buizen en het diff) van een met trommels en een van een GS/E. Beide zijn even lang. Als het klopt wat jij zegt dan komt de flens waar de schijf/trommel tegenaan komt dus ook 2,5 cm meer naar buiten. Dit geeft een totale spoorbreedte van 5cm meer voor de GS/E. Echter ik heb even in wat instructie boekjes gekeken en de spoorbreedte bedraagt 1412mm voor trommels en 1410mm met schijven. Rara??
Daarbij wil ik wel eens weten in welke as je dat verhaal in gebeurd.Gr, Marcel
het grappige is dat toen ik de commodore as kapot had gereden er ff een andere tijdelijke commodore as onder had gestopt totdat ik de ford as eronder zou doen, er een verschil in breedte was tussen de eerste as en de 2e commodore as.
dit was toen nergens terug te vinden, maar wel degelijk aanwezig.
het verschil was niet groot, maar wel tussen net vrijlopen van links en rechts of net niet vrijlopen van de velgen en banden (ik schat een 0,5-1 cm ofzo)
En beide assen waren met trommel…Later kreeg ik een u2u op het bigopels van een ouder iemand die vertelde dat er inderdaad verschil heeft gezeten in spoorbreedte in de B assen (en dan niet alleen tussen gse/gs)
16 februari 2010 om 15:25 #17590537AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door mr-turbo
origineel gepost door m400
er zit wat lengte verschil in de steekassen
valt niet eerder op dan waneer je de steekassen naast elkaar houd
voor schijfremmen zit er n extra blokje spacer op de as
op de foto rood omcirkeld
dat blokje heeft een as met trommels niet die heeft enkel dat dunne plaatje wat net naast die spacer zitNee, ik geloof je niet. Heb net even de assen opgemeten( de lengte van de buizen en het diff) van een met trommels en een van een GS/E. Beide zijn even lang. Als het klopt wat jij zegt dan komt de flens waar de schijf/trommel tegenaan komt dus ook 2,5 cm meer naar buiten. Dit geeft een totale spoorbreedte van 5cm meer voor de GS/E. Echter ik heb even in wat instructie boekjes gekeken en de spoorbreedte bedraagt 1412mm voor trommels en 1410mm met schijven. Rara??
Daarbij wil ik wel eens weten in welke as je dat verhaal in gebeurd.Gr, Marcel
het grappige is dat toen ik de commodore as kapot had gereden er ff een andere tijdelijke commodore as onder had gestopt totdat ik de ford as eronder zou doen, er een verschil in breedte was tussen de eerste as en de 2e commodore as.
dit was toen nergens terug te vinden, maar wel degelijk aanwezig.
het verschil was niet groot, maar wel tussen net vrijlopen van links en rechts of net niet vrijlopen van de velgen en banden (ik schat een 0,5-1 cm ofzo)
En beide assen waren met trommel…Later kreeg ik een u2u op het bigopels van een ouder iemand die vertelde dat er inderdaad verschil heeft gezeten in spoorbreedte in de B assen (en dan niet alleen tussen gse/gs)
:o:o
zal ik dan toch alweer gelijk krijgen????????
of zal er nu weer gewoon niet gereageerd worden????????16 februari 2010 om 18:02 #17590538Je krijgt geen gelijk……. Jij zegt 2-2,5 centimeter, ik zeg geen verschil en Mr-Turbo zegt MISSCHIEN 0,5-1 centimeter.
17 februari 2010 om 10:25 #17590539Volhouden Volhouden!!
17 februari 2010 om 11:27 #17590540ik ben in deze kwestie zwitserland en blijf neutraal :P
en heb ook zeker niet jullie hele traject gevolgd, maar zou het e.e.a. ermee te maken kunnen hebben met het verschil tussen een commodore A en B of C as :) ( in jullie geval dan)
17 februari 2010 om 12:12 #17590541ik ben eruit wat het gaat worden, volvo achteras met platensper, waarschijnlijk ga ik hier zaterdagmorgen voor op pad.
omdat ik een heel stuk breder moet ivm de uitbouwset gebruik ik spacers direct na steek 5×120. dit na advies van sik die mij ook het adres voor de achteras heeft gegeven:thumbup:thumbupdus straks alsnog 5 gaats met een mooie asje eronder.:)
18 februari 2010 om 19:47 #17590542origineel gepost door mr-turbo
ik ben in deze kwestie zwitserland en blijf neutraal :Pen heb ook zeker niet jullie hele traject gevolgd, maar zou het e.e.a. ermee te maken kunnen hebben met het verschil tussen een commodore A en B of C as :) ( in jullie geval dan)
Dat denk ik wel.
18 februari 2010 om 21:46 #17590543origineel gepost door Christian-tsx
ik ben eruit wat het gaat worden, volvo achteras met platensper, waarschijnlijk ga ik hier zaterdagmorgen voor op pad.
omdat ik een heel stuk breder moet ivm de uitbouwset gebruik ik spacers direct na steek 5×120. dit na advies van sik die mij ook het adres voor de achteras heeft gegeven:thumbup:thumbupdus straks alsnog 5 gaats met een mooie asje eronder.:)
Heb ik nog wel een mooi setje velgen voor je liggen:P azev a
19 februari 2010 om 07:11 #17590544origineel gepost door frademaker
origineel gepost door Christian-tsx
ik ben eruit wat het gaat worden, volvo achteras met platensper, waarschijnlijk ga ik hier zaterdagmorgen voor op pad.
omdat ik een heel stuk breder moet ivm de uitbouwset gebruik ik spacers direct na steek 5×120. dit na advies van sik die mij ook het adres voor de achteras heeft gegeven:thumbup:thumbupdus straks alsnog 5 gaats met een mooie asje eronder.:)
Heb ik nog wel een mooi setje velgen voor je liggen:P azev a
kom wel een keer langs, heb al wel wat moois gezien, maar hangt wel een prijskaartje aan:hmmz
19 februari 2010 om 17:53 #17590545AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door mr-turbo
ik ben in deze kwestie zwitserland en blijf neutraal :Pen heb ook zeker niet jullie hele traject gevolgd, maar zou het e.e.a. ermee te maken kunnen hebben met het verschil tussen een commodore A en B of C as :) ( in jullie geval dan)
zou best kunnen
daar ik geen steekassen uit n as gehaald heb en dus niet weet van welk type commodore de steekassen zijn/warenmaar dan nog blijft het vreemd
dat als ik m,n as ombouw naar schijremmen
dmv de ankerplaten en spacer enz van een b commodore
met dezelfde steekassen die ik gebruikte met de trommels
dat dan opeens de vertanding minder ver in t diff steken
:hmmz:hmmz:hmmzdan is mijn conclusie toch niet zo gek dat er lengte verschil zit in de steekassen tussen trommels en schijven
te meer omdat ik bij n kameraad opzolder wel n setje steekassen vond die net zo veel langer waren dat ze wel met de
schijremsetup ver genoeg in te diff steken:o:o19 februari 2010 om 17:53 #17590546AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door frademaker
origineel gepost door Christian-tsx
ik ben eruit wat het gaat worden, volvo achteras met platensper, waarschijnlijk ga ik hier zaterdagmorgen voor op pad.
omdat ik een heel stuk breder moet ivm de uitbouwset gebruik ik spacers direct na steek 5×120. dit na advies van sik die mij ook het adres voor de achteras heeft gegeven:thumbup:thumbupdus straks alsnog 5 gaats met een mooie asje eronder.:)
Heb ik nog wel een mooi setje velgen voor je liggen:P azev a
heb je ook maten van die azev s??
19 februari 2010 om 19:35 #17590547origineel gepost door louwe 16 klepper
origineel gepost door frademaker
origineel gepost door Christian-tsx
ik ben eruit wat het gaat worden, volvo achteras met platensper, waarschijnlijk ga ik hier zaterdagmorgen voor op pad.
omdat ik een heel stuk breder moet ivm de uitbouwset gebruik ik spacers direct na steek 5×120. dit na advies van sik die mij ook het adres voor de achteras heeft gegeven:thumbup:thumbupdus straks alsnog 5 gaats met een mooie asje eronder.:)
Heb ik nog wel een mooi setje velgen voor je liggen:P azev a
heb je ook maten van die azev s??
zijn voor smaller als achter 17 inch zal et en aantal j’s nog wel ff bekijken:)
20 februari 2010 om 09:19 #17590548AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door frademaker
origineel gepost door louwe 16 klepper
origineel gepost door frademaker
origineel gepost door Christian-tsx
ik ben eruit wat het gaat worden, volvo achteras met platensper, waarschijnlijk ga ik hier zaterdagmorgen voor op pad.
omdat ik een heel stuk breder moet ivm de uitbouwset gebruik ik spacers direct na steek 5×120. dit na advies van sik die mij ook het adres voor de achteras heeft gegeven:thumbup:thumbupdus straks alsnog 5 gaats met een mooie asje eronder.:)
Heb ik nog wel een mooi setje velgen voor je liggen:P azev a
heb je ook maten van die azev s??
zijn voor smaller als achter 17 inch zal et en aantal j’s nog wel ff bekijken:)
ok maar 17″ is voor mij niet zo interesant
die banden zijn nogal wat duurder dan 16″
en zal toch regelmatig banden moeten wisselenzelf heb ik al 2 setjes 9jx16 et10
daar wil ik er nog wel wat van bij;)
20 februari 2010 om 15:48 #17590549origineel gepost door Christian-tsx
ik ben eruit wat het gaat worden, volvo achteras met platensper, waarschijnlijk ga ik hier zaterdagmorgen voor op pad.
omdat ik een heel stuk breder moet ivm de uitbouwset gebruik ik spacers direct na steek 5×120. dit na advies van sik die mij ook het adres voor de achteras heeft gegeven:thumbup:thumbupdus straks alsnog 5 gaats met een mooie asje eronder.:)
dan zou ik voor de 740 as gaan die is 9 cm breder dan de manta as
15 maart 2010 om 00:00 #17590550Ff terug bij de eerste vraag:
Of een Holden Commo as gelijk aan die van een Commo B:
Weet ik niet aangezien der in Aus geen Commo B gemaakt durf ik je niet met zekerheid te zeggen…En ik nooit een Commo B heb gehad kan ik je dat niet zeggen.Als je zeker weet dat die assen passen kwa formaat (chassie is van een Commodorre C/Senator A).
Laat je der toch een aantal 5/6/7 naar NL komen en maakt ze passend voor een Commo B door de Commo/Manta steunen derop te lassen als dat nodig is.
Die assen kosten daar geen flikker en der zijn er zat met schijven en een sper in 5×120 en der zijn der bij die zo sterk zijn dat ze 10sec op de kwart mijl neerzetten.http://www.youtube.com/watch?v=8P956FbnwhI
Dat is een serie VL turbo as,die zijn wel duur,maar de iets bredere versie van die assen in de modellen VR kosten geen fuck (200$=130€ heb je der 1 die goed is)en zijn net zo sterk maar een paar cm breder.
Jammer dat mijn achter as te breed is voor naar NL te halen (past niet op pallet) van mijn Commodore VR V8,deze heeft een sper en een 3.08 overbrenging met schijven in 5×120.
http://www.youtube.com/watch?v=KetNpbqU5nU
Na mijn idee zijn de Aus sterker dan de NL assen omdat die gemaakt zijn om het koppel van de V8,s te houden en das zo,n beetje 400+ nm in de HSV auto,s en in Europa kwam men amper boven de 250NM.
Ik zou geen V8 met 400NM bij 3500 toeren aan een Commo B/C Rekord E as willen hangen en daar wat lomp mee omgaan en in Aus gebeurt der niks mee.
Daarom zou een aantal assen naar NL halen en ombouwen als dat gaat en verkopen nog niet eens zo,n slecht idee zijn.
15 maart 2010 om 18:10 #17590551AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb je een linkje of anders een plaatje van zo,n as met sper en 5×120
die je bedoeld???en geen fliker kostten wat voor prijzen praten we dan??????
transporten is ff wat lastig
maar verder klinkt het interesantwil zelf wel 1 op reserve
en een antal verkopen moet ook lukken;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.