Forumindex › Forums › Modellen › Manta › commo b achteras
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 januari 2010 om 00:50 #17590502
is gemaild!
31 januari 2010 om 10:33 #17590503dus als ik het goed begrijp kan een commo as met trommels, eventueel WEL omgebouwd worden na schijven? natuurlijk niet zo 1, 2, 3 magoed.
en hoe zit het met een sper voor zon commo as, zijn deze nog een beetje te vinden, en betaalbaar?
31 januari 2010 om 10:38 #17590504@ christian: Ga er maar vanuit dat niets wat 400 gerelateerd is, nog betaalbaar is! En geloof me, ik kan het weten. Ik ben al een tijd op onderdelenjacht, en de prijzen rijzen de pan uit!
gr’s Rico
31 januari 2010 om 11:11 #17590505Als je bij ‘Projecten’ kijkt en dan bij Sik’s driftauto’s dan zie je dat Sik een Volvo as heeft aangepast naar 5×120 steek. Misschien wil hij nog wel een as maken?:)
Volvo assen zijn goedkoop en er is een sper voor te krijgen. Alleen is het niet origineel Opel….;)
31 januari 2010 om 11:56 #17590506ben niet bang om zelf zoiets aan te passen, alleen heb ik nog nooit zon as in handen gehad, dus wil even weten wat wel en niet kan.
kijk, voor 250 euro kan ik een commo as halen, met trommels.
deze kan ik onder mijn kadett bouwen, maar hier moet wel een sper in komen, en misschien op den duur ombouwen na schijfremmen.maar dan moet ik wel zeker weten of het kan, zodat ik niet later alles nog een keer om moet bouwen, liever in 1x goed.
als iemand wat weet of die sper-div, hoor ik dat graag.
31 januari 2010 om 12:32 #17590507AnoniemLid sinds:
1 January 1970sper voor n commo as is moeilijk te vinden
en cker niet goedkoop
ik heb voor de meine 900 betaald;)
en was al in de euro tijd:o31 januari 2010 om 12:55 #17590508er zit wat lengte verschil in de steekassen
valt niet eerder op dan waneer je de steekassen naast elkaar houd
voor schijfremmen zit er n extra blokje spacer op de as
op de foto rood omcirkeld
dat blokje heeft een as met trommels niet die heeft enkel dat dunne plaatje wat net naast die spacer zitNee, ik geloof je niet. Heb net even de assen opgemeten( de lengte van de buizen en het diff) van een met trommels en een van een GS/E. Beide zijn even lang. Als het klopt wat jij zegt dan komt de flens waar de schijf/trommel tegenaan komt dus ook 2,5 cm meer naar buiten. Dit geeft een totale spoorbreedte van 5cm meer voor de GS/E. Echter ik heb even in wat instructie boekjes gekeken en de spoorbreedte bedraagt 1412mm voor trommels en 1410mm met schijven. Rara??
Daarbij wil ik wel eens weten in welke as je dat verhaal in gebeurd.Gr, Marcel
31 januari 2010 om 13:07 #17590509AnoniemLid sinds:
1 January 1970blijft vreemd
t is inderdaad in een aangepaste (as is uitgehoond en gekotterd voor de iets groter commo lagers)manta as gebeurd
dat klopt inderdaadmaar wel met steekassen van een commodore
dus ik blijf bij m,n verhaal dat er verschil zit
in de lengte van commo steek assenvan andere kant heb je wel gelijk t lijkt mij ook sterk dat de spoorbreedte van een gse meer zou zijn dan van een niet gse
t is trouwens iets minder dan 25 mm
maar waarom bestaan er dan verschillende lengtes steekassen???????
kan dus best zijn dat ik mis zit realiseer ik me nu:hmmz
maar dan nog weet ik niet waarom er lengte verschil is
kan het helaas op n foto niet laten zien
heb geen steekassen meer losliggenzo je ziet ik kan t best toegeven als ik t mis heb;):thumbup
weet het ook niet meer 100% cker
omdat het al lang geleden is
maar volgens mij had ik toen de steekassen gebruikt die ik eerst met trommels had
maar dan incl nieuwe lagers en de blokjes
voor de schifremmen
die bleken achteraf toch te kort??????????31 januari 2010 om 13:50 #17590510Een Manta-B as heeft steekassen die al 2,5cm korter zijn dus is het al helemaal vreemd. En nee, ik hoef geen gelijk….
31 januari 2010 om 14:19 #17590511Als ik de twee bovenstaande berichten lees zie ik het volgende:
t is inderdaad in een aangepaste (as is uitgehoond en gekotterd voor de iets groter commo lagers)manta as gebeurd.maar wel met steekassen van een commodore
dus ik blijf bij m,n verhaal dat er verschil zit
in de lengte van commo steek assenEen Manta-B as heeft steekassen die al 2,5cm korter zijn
Misschien de Commodore steekassen vergeleken met de Manta steekassen?:hmmz
31 januari 2010 om 14:27 #17590512mijn idee ook……
31 januari 2010 om 17:04 #17590513korter, langer, wel gelijk of géén gelijk.
Ik waardeer het toch al een beetje dat van ene kant al iets wordt toegegeven.:thumbup
Misschien bestaat er toch wel een kans dat jullie het ooit eens worden.31 januari 2010 om 17:14 #17590514ach, het is niet de grootste discussie hier op het forum:P
@ louwe, ik denk dat die sper-div tegenwoordig nog wel meer kost, + het eventueel ombouwen na schijfremmen kost ook weer veel.
tja, dan heb ik er straks een as van minimaal 2000 euro onder zitten, gaat me net wat te ver denk ik, komt bij dat ik binnenkort al aan de achteras toe ben.
misschien is het een beter idee om gewoon een manta-as eronder te bouwen, sper is genoeg aan te komen, en ombouwen na 5 gaats (eventueel schijfrem) is ook nog wel te doen.
ik denk dat ik er wel uit ben wat ik ga doen, of ik moet stomtoevallig een mooie (niet al te dure) GSE as tegenkomen, binnen nu en een paar weken:hmmz
31 januari 2010 om 18:45 #17590515origineel gepost door Christian-tsx
ben niet bang om zelf zoiets aan te passen, alleen heb ik nog nooit zon as in handen gehad, dus wil even weten wat wel en niet kan.kijk, voor 250 euro kan ik een commo as halen, met trommels.
deze kan ik onder mijn kadett bouwen, maar hier moet wel een sper in komen, en misschien op den duur ombouwen na schijfremmen.maar dan moet ik wel zeker weten of het kan, zodat ik niet later alles nog een keer om moet bouwen, liever in 1x goed.
als iemand wat weet of die sper-div, hoor ik dat graag.
als je een beetje geduld heb kan je een volvo as vinden met sper en schijven voor 150 – 200 euro.
steekassen vermaken en steunen van een e-rekord er aan lassen en het valt niemand van de buitenkant op dat het geen opel as is ;)
31 januari 2010 om 18:48 #17590516niet iedereen vertellen straks zijn ze op:jerry
1 februari 2010 om 07:44 #17590517Het valt me toch wel op dat men hier steeds meer de keus geeft / handhaaft aan een starre as, i.p.v. onafhankelijke ophanging zoals BMW dat heeft.
Oftewel lijkt het wel zelfs dat de ‘Volvo-as’ telkens bovenaan staat.
Waarom eigenlijk?1 februari 2010 om 08:55 #17590518en van welk type moet die achteras dan zijn? 240 of 940 of nog wat anders?
http://link.marktplaats.nl/302844778
is dit wat?
1 februari 2010 om 12:02 #17590519240 as is een stuk smaller als een 740/940 as. Denk dat de 740 as meer in de richting van de Commodore as komt qua lengte. Ik ga een 240 as onder mijn kadett gebruiken in ieder geval.
1 februari 2010 om 12:07 #17590520ook met steunen van een e rekord?
1 februari 2010 om 17:17 #17590521origineel gepost door Jo
Het valt me toch wel op dat men hier steeds meer de keus geeft / handhaaft aan een starre as, i.p.v. onafhankelijke ophanging zoals BMW dat heeft.
Oftewel lijkt het wel zelfs dat de ‘Volvo-as’ telkens bovenaan staat.
Waarom eigenlijk?Omdat naar mijn mening een onafhankelijke ophanging niks bijdraagt onder een manta of ascona,buiten het feit dat het misschien wies is om te vertellen dat je er eentje onder hebt zitten.
1 februari 2010 om 18:11 #17590522origineel gepost door Christian-tsx
ook met steunen van een e rekord?Niet onder mijn ckadett…
denk dat het een mooi setje van rally design wordt.
1 februari 2010 om 18:14 #17590523AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Jo
korter, langer, wel gelijk of géén gelijk.
Ik waardeer het toch al een beetje dat van ene kant al iets wordt toegegeven.:thumbup
Misschien bestaat er toch wel een kans dat jullie het ooit eens worden.als t aan mij ligt wel:thumbup
maar ik kan wel met 100% ckerheid zeggen
dat dat lengte verschil niet zat tussen een manta steekas en een commodore steekaswant beide steekassen waren standaard 5 gaats
geen van beide was een omgeboorde steekasniet dat ik er iemand anders bij in betrekken wil
maar gt/w heeft dat verschil toen ook gezien
want die langere steekasen
kwamen bij hem weg;);)1 februari 2010 om 18:18 #17590524AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Jo
Het valt me toch wel op dat men hier steeds meer de keus geeft / handhaaft aan een starre as, i.p.v. onafhankelijke ophanging zoals BMW dat heeft.
Oftewel lijkt het wel zelfs dat de ‘Volvo-as’ telkens bovenaan staat.
Waarom eigenlijk?weet ik geen andwoord op
ik ben voor de commo as gegaan
omdat ik van mijn ascona een zo goed mogelijk lijkende nep 400 wil makenmet uitzondering van de motor
dat wordt mij financieel wel te gortig
temeer omdat de onderdelen ook stervens duur zijn als je er wel wat mee krijgt
;)maar anders zou ik denk ik ook eerder aan iets van n bmw as gaan denken
;)1 februari 2010 om 21:25 #17590525origineel gepost door Koekie
origineel gepost door Jo
Het valt me toch wel op dat men hier steeds meer de keus geeft / handhaaft aan een starre as, i.p.v. onafhankelijke ophanging zoals BMW dat heeft.
Oftewel lijkt het wel zelfs dat de ‘Volvo-as’ telkens bovenaan staat.
Waarom eigenlijk?Omdat naar mijn mening een onafhankelijke ophanging niks bijdraagt onder een manta of ascona,buiten het feit dat het misschien wies is om te vertellen dat je er eentje onder hebt zitten.
Niet dat ik er ervaring mee heb, maar in de tijd dat ik nog wat aan rally deed klaagden de BMW E30-E36 rijders enorm over het onvoorspelbare gedrag van de auto in bochten. De meeste reden voor de BMW’s gewoon Opeltjes. Misschien is een ouderwetse starre as zo slecht nog niet.
1 februari 2010 om 22:28 #17590526zo’n bodem krijgt met een onafhankelijke as veel meer te verduren als met een starre en bij die BMW’s scheuren de steunen ook zo uit de bodem.(typisch kwaaltje van een e36)
doe mij maar star,en niet al dat gewicht aan je bodem hangen als je het ook gewoon op de weg kan laten staan. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.