Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › CO2 te hoog (APK afkeur)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juni 2012 om 06:41 #18033591
@RISL wrote:
@topicstarter, volgens mij word je auto niet afgekeurd op een te hoog CO2, maar een te hoog CO. CO (koolstofmonoxide) is wat anders dan CO2 (koolstofdioxide).
Goed warm rijden is noodzakelijk voor een juiste CO-meting.
Mijn auto kwam ook alleen door de viergassenmeting als ik er ieder jaar een andere katalysator onder hing omdat deze verbrandde door de LPG. Zonder kat kwam ik er helaas (ook op LPG) niet door.Durf ik helaas niet te zeggen. Kan ik dit aan de code op de apk papieren duidelijk krijgen?
6 juni 2012 om 06:46 #18033592de volgend punten moet je ff controleren:
-zorg ervoor dat je uitlaat echt goed gasdicht is
-zorg dat voor de 4gas meting de uitlaat/kat goed warm is (zo hebben ze mij een keer gekloot namelijk)
-mocht dit allemaal niet helpen uitlezen met opcom (of iemand in de buurt die opcom heeft)grote kans dat de lambdasonde dan stuk is maar niet als stuk registreert (helaas ook al vaker gehad)
6 juni 2012 om 06:47 #18033593Ik ga het proberen. Is er een wijze hoe ik erachter kom of me uitlaat gasdicht is?
6 juni 2012 om 06:50 #18033594auto starten en de uitlaat achter dichthouden met een doek.
als je hem dan ergens hoort blazen is hij ergens lek
6 juni 2012 om 06:51 #18033595@corsaracer wrote:
auto starten en de uitlaat achter dichthouden met een doek.
als je hem dan ergens hoort blazen is hij ergens lek
Eigenlijk best logisch ga het straks proberen.
6 juni 2012 om 06:52 #18033596Doek hoeft niet per see als je uitlaat koud is. Handpalm werkt ook perfect. Moet je alleen ff je handen wassen :)
6 juni 2012 om 06:56 #18033597@jeroenk wrote:
Doek hoeft niet per see als je uitlaat koud is. Handpalm werkt ook perfect. Moet je alleen ff je handen wassen :)
Daarom ook de doek ;)
6 juni 2012 om 07:04 #18033598Als je je uitlaat goed dicht drukt met je handpalmen, moet je motor zelfs vrij snel uitvallen, dan weet je zeker dattie luchtdicht is.
Ik weet niet of je op je apk-keurbewijs kunt zien of het gaat om CO of om CO2, maar een auto wordt afgekeurd op een te hoog CO en volgens mij niet op een te hoog CO2.
6 juni 2012 om 07:12 #18033599co2 is idd niet interessant voor apk
6 juni 2012 om 07:23 #18033600Koolstofdioxide is dan ook het restultaat van een volledige verbranding van het koolstof. Koolstofmonoxide is het resultaat van een verbranding waarbij de koolstof onvolledig is verbrand. Dit is in de volksmond ook wel bekend als kolendamp. Vroeger gebruikte men namelijk steenkoolkachels. Als deze in slecht geventileerde ruimtes werden gebruikt is de kans op vorming van CO hoger (te weinig aanvoer van dioxde).
Wat je katalysator doet is het verder verbranden van de CO door:
2CO + O2 => 2CO2
6 juni 2012 om 07:33 #18033601Probeer eerst maar eens te achterhalen welke waarden nou te hoog zijn en hoe veel te hoog deze zijn.
Ik heb bij een auto ook eens te horen gekregen, afgekeurd want je co2 is te hoog.
Maar hier zit iets achter want de berekening van de lambda is een som waarbij de waardes van de viergasmeting (CO, CO2, HC en O2) als variabelen in worden gevuld. Er bleek dus dat de lambda te hoog was met als oorzaak de CO2 waarden. Voor de APK zijn alleen de CO en lambda waarden afkeurpunten.
Ik zou dus eerst maar eens de garage bellen waarop die precies is afgekeurd en wat de waarden hiervan waren. Volgens mij zijn ze verplicht jou dit gewoon aan te kunnen tonen.
Er zijn namelijk nog wel genoeg andere dingen om te checken. Van inlaat tot uitlaat en van sensor tot de computer.6 juni 2012 om 07:50 #18033602@Fearless wrote:
afkeur betekend nogwel dat je mag rijden tot je uiterste keuringsdatum.
Ik had het zelf inderdaad even verkeerd gelezen, dacht zelf dat je oude keuringsrapport dan niet meer geldig was, maar dit is het idd nog wel. Voor de wet ben je eigenlijk wel in overtreding omdat je dan rond rijdt met een auto met gebreken, maar dan moet je net in een strenge controle terechtkomen wil men daar achter komen.
6 juni 2012 om 16:04 #18033603Ik denk dat ik het ga proberen met een of ander flesje weet iemand hier iets van?
6 juni 2012 om 16:54 #18033604Brandstofreiniger schijnt de boel te verbeteren :)
http://www.toralin.nl/brandstofsysteem-reinigers/universeel-brandstof-reiniger” onclick=”window.open(this.href);return false;
6 juni 2012 om 17:07 #18033605Ik moest dit bij de olie gooien niet bij de brandstof haha! Toch bedankt.
6 juni 2012 om 19:25 #18033606Laatst ook een autootje met een te hoog CO2 gehalte. Beurtje, en nieuwe filters…..klaar!
6 juni 2012 om 19:35 #18033607@Maikeltjeee wrote:
@Fearless wrote:
afkeur betekend nogwel dat je mag rijden tot je uiterste keuringsdatum.
Je zegt hoog co……
Bedoelen ze niet gewoon lambda waarde te hoog?
Wanneer is die te hoog, stationair of op toeren?Uitlaat moet goed gasdicht zijn, zelfs een afwateringsgaatje wil al voor een hoge lambda waarde zorgen
Motor goed warm, en alle elecktrische verbruikters mogen ingeschakeld zijn.Check zoiezo je lambda sensor en temp. sensor, als je dan toch al bezig bent gelijk even foutcodes uitlezen.
Zorg dus dat je weet wat er niet klopt….een hoog co zeggen ze bij alle garages, maar meestal bedoelen ze wat anders. Zoals een te hoge lambda waarde.
Ik weet dat mijn CO2 te hoog is bij stationeer toerental staat op de afkeur met code erbij etc weet niet als je hier wat aan hebt?
Dat staat op papier ja, meer codes zijn er niet om dit te omschrijven.
Je zou de monteur moeten vragen die hem gekeurd heeft.Want nu ga je zoeken naar een speld in een hooiberg, iedereen roept wat anders.
Terwijl niemand weet wat precies de waardes zijn van de viergastest.Waar kom je vandaan? wil hem wel eens aan mijn4gas tester hangen.
6 juni 2012 om 19:39 #18033608zeer zuid limburg woont die…
6 juni 2012 om 21:08 #18033609Inderdaad het puntje van zuid limburg
7 juni 2012 om 16:59 #18033610Oke mensen. Conclusie me uitlaat was niet gasdicht had 2 redelijke scheuren erin waar de gassen totaal uitkwamen. Dit is dichtgemaakt en ik heb injectie reiniger gehaald. Injectie heeft ook met de co2 te maken toch?
7 juni 2012 om 17:50 #18033611luchtfilter eruit werkte bij mijn:P toch maar een nieuwe in gedaan:D
injectie reiniger werkt wel degelijk ik doe er bij auto met co te hoog gewoon 2 in en de auto wordt merkbaar sneller
7 juni 2012 om 18:17 #18033612Oke, dan laten we het hopen. Ik heb waarschijnlijk van te voren nog een kleine beurt. Maar ook nu met een dichte uitlaat en injectie reiniger. Kan deze injectie reiniger eigenlijk kwaad?
7 juni 2012 om 18:36 #18033613alleen je uitlaat gasdicht maken is al voldoende.
Maar dan is dus de lambdawaarde te hoog ;)
7 juni 2012 om 19:48 #18033614Dus zelfs als ik de uitlaat dichtmaak kom ik er niet doorheen?
21 februari 2013 om 14:43 #18033615Hier ook problemen met de uitstoot van een corsa 1.0
Bij stationair is de co tussen de 3,56 en de 4.22
de meng verhouding is 215
de auto rijd goed, lambdasonde werkt goed de luchtmassa meter doet ook wat hij moet doen ,
hij zuigt ook geen valse lucht aanik hoop dat jullie iets weten
groeten jacob -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.