Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › Co te hoog
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 maart 2011 om 19:11 #17840749
wat ik gedaan heb om mijn co van 1.00 en lambda van 1.09 naar beneden te krijgen is gewoon even goed vlammen met je auto voor je aan de 4-gastester gaat.
deed ik ook, gewoon een rondje van kilometertje of 5 en gewoon niet onder de 3000 toeren geweest.
meteen aan de tester toen ik terug kwam en had die een co van 0.01 en een lambda van 0.99 en uiteraard had ik een steekproef.
steekproef controleur alles uitgelegd en mocht ik ook weer hetzelfde rondje doen.controlleur stond er gewoon met een big smile bij toen ik terug kwam en de waardes goed waren.
29 maart 2011 om 11:48 #17840750Dat truckje ken ik wel ja :) maar volgens mij werkt dat niet bij een sportkat omdat deze anders werken (ander materiaal)
29 maart 2011 om 12:21 #17840751[rquote=1898215&tid=144859&author=bladeofdarkness]Alle gaatjes dichtgemaakt…..auto was goed warm….en co was niet bepaald beter geworden…
Stationair was nu ook weer te hoog.
Het lijkt erop dat mijn sportkat gewoon totaal geen F*CK doet..ben d’r niet echt happy mee!Kijken wat ik nou ga doen……d’r moet voor de apk nu een originele kat onder maar ik heb ‘t helemaal gehad met deze bak.. (zonder kat gaat helemal niet goed kome! en dat pikken ze ook niet bij deze garage)
Bedankt voor de tips zover in ieder geval, 2 be continued[/rquote]
Je weet ook dat een sportkat meer warmte nodig heeft? De doorstroming is veel beter, maar daardoor neemt hij minder warmte op van de uitlaatgassen, waardoor het katalyseren van de gassen niet plaatsvind.
Om dat op te lossen moet je zorgen dat je uitlaatgassen goed heet blijven. Liefst zo heet als het uit de cylinder komt zetten.
Dat kan je doen door je uitlaatspruitstuk in speciale isolatie te wikkelen. Meestal is het wit, grijs of zwarte wikkelband die wel wat weg heeft van een soort glasvezel strip, maar dan dikker.
Daardoor blijft je uitlaat beschermd tegen rijwind door de radiator en koelt de pijp niet zo snel af.Ook kan je een hitteschild monteren, zoals b.v. te vinden op de X10XE en X12XE motoren. Die zit er ook op om de katalysator aan het werk te houden, omdat de katalysator direct aan het spruitstuk in de rijwind hangt.
Edit: http://cgi.ebay.nl/10M-EXHAUST-MANIFOLD-HEAT-WRAP-BANDAGE-TAPE-SS-TIES-/320677304908?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4aa9db5a4c
10meter rol Heatwrap met stalen tie-wraps om het vast te zetten. Genoeg voor een compleet spruitstuk met downpipe.
Trek wel handschoenen aan bij het wikkelen. Er zit fiberglas in en dat gaat in je vingers prikken en krijg je ontstekingen van.
Het eerste half uur zal het spul ook verschrikkelijk roken trouwens, dus als dat gebeurt, geen paniek want dat hoort zo ;) Daarna is het rook vrij en helemaal gesettled.Heb zelf ook heatwrap op m’n spruitstuk zitten ivm de sportkat ;) Bij mij kwam hij met vlag en wimpel door de keuring :P
[rquote=1902467&tid=144859&author=bladeofdarkness]Dat truckje ken ik wel ja :) maar volgens mij werkt dat niet bij een sportkat omdat deze anders werken (ander materiaal)[/rquote]
Heeft niks met materiaal te maken ;) Dat trucje werkt prima, mits je motor genoeg hete gassen kan maken om het ding warm te stoken.
Een sportkat is niets anders als een normale kat, maar de mazen in het rooster zijn veel groter waardoor de gassen er in turbo vaart langsheen schieten en het rooster zelf dus niet warm wordt.[rquote=1898664&tid=144859&author=Fearless]Nou…lambda er af en katloos = alleen stationaire meting. Op toeren hoeft dan niet eens meer.
Wat is het bouwjaar van die corsa?
Geld dacht ik alleen van voor 95….[/rquote][rquote=1898677&tid=144859&author=TRPower]zn corsa is van 94
dus mag bij hem ook gewoon…of zn huidige keurmeester weet de regels niet
of zn huidige keurmeester durft het niet aan, omdat die miss recent een paar missers gehad heeft[/rquote]Volgens mij klopt het geen van beide.
Als er op je kenteken staat dat je een Kat hebt (dmv aanduiding achter autotype, b.v. E2 of U9) ben je verplicht om hem aanwezig te hebben onder je auto.29 maart 2011 om 19:12 #17840752heb pas 2 maanden mn apk, heb t 2011 boek nu voor me liggen
auto’s tot 31-12-1995 behoeven alleen een 4 gas meting te doorstaan als:
– de auto voorzien is van een Kat en Lambda sonde ( ook wel emissie bestrijding genoemd in het boek )
als er alleen een Kat aanwezig is hoeft het niet,kan namelijk een ongeregelde kat zijnof er nou e2,k6 of wat dan ook op je kenteken staat maakt allemaal niet uit
mijn corsa b uit 1995, voorzien van een c20xe die op kenteken staat heeft alleen nog maar Opel Corsa als handelsbenaming…trouwens, je hebt niet eens meer een kentekenbewijs nodig bij het keuren van een auto
29 maart 2011 om 20:07 #17840753Ah, dan is dat vast veranderd. Was eerder wel volgens mij. Maargoed, als jij keurmeester bent weet jij het hoogstwaarschijnlijk beter :)
29 maart 2011 om 20:39 #17840754Ze hebben het makkelijker gemaakt voor ons de keurmeesters;)
29 maart 2011 om 20:44 #17840755Jowww alfred…
Had het laatst aan de steekproefcontroleur gevraagd op het werk.
Ik stond er zelf ook raar van te kijken, maar het mag dus wel :D
Kan je een hoop gedoe schelen, vooral met die wagen van mij ;)
30 maart 2011 om 23:28 #17840756[rquote=1903037&tid=144859&author=Fearless]Jowww alfred…
Had het laatst aan de steekproefcontroleur gevraagd op het werk.
Ik stond er zelf ook raar van te kijken, maar het mag dus wel :D
Kan je een hoop gedoe schelen, vooral met die wagen van mij ;)[/rquote]
Hey, dat doet me denken he… Jij had destijds nogal wat problemen om door de gas test te komen toch?
Uiteindelijk je carbs helemaal dicht gedraaid en verschrikkelijk arm draaien om door de test te komen?Misschien is het nuttig om dat scheurijzer eens te proberen icm E85 (85% bio-ethanol). Dat kan je tanken bij Hartholt in Windesheim (en nog een paar andere lokaties van Hartholt). Ook Tamoil levert het o.a. in Dalfsen.
Dat brand veel schoner, maar je hebt er wel 20% meer van nodig.
Slecht voor het verbruik, goed voor de emissies.
Zou er verder prima op moeten draaien, zeker icm een relatief hoog compressie blok zoals een C20XE.9 januari 2012 om 20:09 #17840757@TRPower wrote:
heb pas 2 maanden mn apk, heb t 2011 boek nu voor me liggen
auto’s tot 31-12-1995 behoeven alleen een 4 gas meting te doorstaan als:
– de auto voorzien is van een Kat en Lambda sonde ( ook wel emissie bestrijding genoemd in het boek )
als er alleen een Kat aanwezig is hoeft het niet,kan namelijk een ongeregelde kat zijnGeldt dit nu nog steeds precies zo?
Dus ik hoef geen 4 gas meting te ondergaan als ik de lambda uit mijn spruitstuk draai?
Wat meten ze dan wel?23 januari 2012 om 20:07 #17840758Ik dacht dat je tot 1994 hoe dan ook geen 4 gas meting hoefde te hebben maar dat is dan blijkbaar veranderd?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.