Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › co te hoog
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 april 2010 om 20:04 #17219466
mijn co is wat te hoog
wat is daar aan te doen?2 april 2010 om 18:35 #17650590meer info is gewenst..
2 april 2010 om 18:59 #17650591controleren of je motor geen storingen geeft, zoals kapotte lamdasonde sensor ..
kijken of alle delen van de ontsteking nog goed functioneren,
rotor boegies, kabels, verdelerkap
of het benziene traject is verstopt waardoor hij verkeerd inspuit.?
lang verhaal kort zorg dat hij schoner gaat verbranden ;)
2 april 2010 om 19:05 #17650592Originally posted by sebastiaankadettcabriogsi
controleren of je motor geen storingen geeft, zoals kapotte lamdasonde sensor ..kijken of alle delen van de ontsteking nog goed functioneren,
rotor boegies, kabels, verdelerkap
of het benziene traject is verstopt waardoor hij verkeerd inspuit.?
lang verhaal kort zorg dat hij schoner gaat verbranden ;)
misschien ligt het daar totaal wel niet aan, en trekt de kat het gewoon niet.
vandaar ook meer info…
2 april 2010 om 19:22 #17650593kan ook zijn dat de klep van je LMM een beetje krom is door een backfire, en dus de boel niet goed aanstuurt.
je kunt de veer onder dat kapje verstellen dat hij makkelijker of moeilijker opengaat, en daar dus ook de hoeveelheid brandstof een beetje afregelen. m’n vader heefd er een keer een kennis mee geholpen om een c20ne blok door de apk te krijgenkijk daarmee wel uit dat hij niet te schraal gaat lopen en je de zuigers verbrand
2 april 2010 om 19:23 #17650594doet een kat dan echt zoveel?
ben niet te beroerd een andere kat te halen maar is het dan verholpen??
kan wel alles aan de auto gaan vernieuwen maar waarmoet je et zoeken
lamdawaarde was goed geloof ik
de auto loopt als een zonnetje naar mijn mening maar goed een kleine beurt zou mogen maar helpt dat?is er ook een foefje omemtijdelijk wat lager tekrijgen?
hoor wel es van een slangetje losgooien
en zit er op deze motoren geen co schroef omem wat lager tezetten2 april 2010 om 19:32 #17650595origineel gepost door corsaboy
Originally posted by sebastiaankadettcabriogsi
controleren of je motor geen storingen geeft, zoals kapotte lamdasonde sensor ..kijken of alle delen van de ontsteking nog goed functioneren,
rotor boegies, kabels, verdelerkap
of het benziene traject is verstopt waardoor hij verkeerd inspuit.?
lang verhaal kort zorg dat hij schoner gaat verbranden ;)
misschien ligt het daar totaal wel niet aan, en trekt de kat het gewoon niet.
vandaar ook meer info…
tja i know kan zoveel zijn,
bij een crx heb ik wel eens de kat er onder uit gesloopt.
kwam hij weer wel met e co door de apk echt!:jerry
2 april 2010 om 19:49 #17650596Originally posted by corres
doet een kat dan echt zoveel?
ben niet te beroerd een andere kat te halen maar is het dan verholpen??
kan wel alles aan de auto gaan vernieuwen maar waarmoet je et zoeken
lamdawaarde was goed geloof ik
de auto loopt als een zonnetje naar mijn mening maar goed een kleine beurt zou mogen maar helpt dat?is er ook een foefje omemtijdelijk wat lager tekrijgen?
hoor wel es van een slangetje losgooien
en zit er op deze motoren geen co schroef omem wat lager tezettenmaar wat is je co waarde nou dan.
Zit nog steeds op die extra info te wachtten,Speculeren kan iedereen maar daar schiet je nix mee op.
Wat is de co waarde stationair
wat is de co waarde verhoogd toerentalwanneer grote beurt gehad, wanneer voor het laatst uitgelezen.
mm lampje, brandt die???2 april 2010 om 20:12 #17650597Ik vind de Hc waarde en de lambda waarde op de 4gas meter ook wel interesant om te weten. Als je dat snapt is de “storing” makkelijker te vinden…
3 april 2010 om 10:00 #17650598heb weinig info mensen
op et papiertje staat enkel te hoog 0.6%
kan toch moeilijk alles gaan vervangen
de auto loopt als een zonnetje verder dus lijkt me dat het onstekingsgedeelte wel goed isniemand die foefjes weet?
carterontluchting losgooien hoor ikwel es maar hoeveel win je dan?
en waar vind ik die
verder schijnt injektiereiniger iets te werken.3 april 2010 om 10:17 #17650599Wat voor motorcode hebt je en wat is het bouwjaar?
Een onderhoudsbeurt kan geen kwaad als het al een tijdje geleden is.
Een nieuw luchtfilter en nieuwe bougies (of verdelerkap en rotor) kunnen de CO misschien wel ietsje verlagen. (Maar 0,1 % is al genoeg, neem ik aan)
Ook je lambdasonde even schoonmaken. Misschien is hij wat vervuild en meet hij niet helemaal goed meer.
Injectiereiniger erbij, stuk rijden en nog eens je CO laten meten.Je kan, als je een C20NE hebt, klem 27 van de motormanagementcomputer aan massa leggen en de stekker van de lambda-sonde lostrekken, dan kan je de CO afstellen op de luchtmeter.
Dan is de motor ‘omgebouwd’ tot 20NE, dus zonder lambde en kat, maar als je er nog een goede kat onder hebt zitten kan deze hierdoor wel beschadigen.
Als je auto van voor 1995 is, dan kan je je kat ook leeghalen en er dan een 20NE van maken, want dan mogen ze alleen maar op de CO keuren.
Op zich interessant, want hij wordt er namelijk wel een stukje feller van.3 april 2010 om 14:22 #17650600Originally posted by CommoCruiser
Wat voor motorcode hebt je en wat is het bouwjaar?Een onderhoudsbeurt kan geen kwaad als het al een tijdje geleden is.
Een nieuw luchtfilter en nieuwe bougies (of verdelerkap en rotor) kunnen de CO misschien wel ietsje verlagen. (Maar 0,1 % is al genoeg, neem ik aan)
Ook je lambdasonde even schoonmaken. Misschien is hij wat vervuild en meet hij niet helemaal goed meer.
Injectiereiniger erbij, stuk rijden en nog eens je CO laten meten.Je kan, als je een C20NE hebt, klem 27 van de motormanagementcomputer aan massa leggen en de stekker van de lambda-sonde lostrekken, dan kan je de CO afstellen op de luchtmeter.
Dan is de motor ‘omgebouwd’ tot 20NE, dus zonder lambde en kat, maar als je er nog een goede kat onder hebt zitten kan deze hierdoor wel beschadigen.
Als je auto van voor 1995 is, dan kan je je kat ook leeghalen en er dan een 20NE van maken, want dan mogen ze alleen maar op de CO keuren.
Op zich interessant, want hij wordt er namelijk wel een stukje feller van.nou wil ik niet heel lullig doen hé
maar een auto van 93 moet al voldoen aan 0.5 stationair en 0.3 verhoogd..Met de bovengenoemde trukjes redt je dat niet. (als de auto jonger is al 93)…
Van die lmm moet je gewoon lekker afblijven..Ik kon met de 8v die echt goed aangepakt was op het orginele mm en met de orginele instellingen van de lmm etc de apk waardes met gemak halen.
Of je lambda regelt zo 1 2 3 niet voldoende bij.
Of je kat is gewoon op..al vaker gehad.. andere kat eronder en gaan met ding..
Ik gok zelf eerst op de kat..Maar als je co te hoog is voor de apk ga dan ff terug en vraag om meer info..
Want alleen co waarde kun je geen fuck mee.
Was die 0.6 bij stationair of bij verhoogd3 april 2010 om 17:39 #17650601origineel gepost door corsaboy
Originally posted by CommoCruiser
Wat voor motorcode hebt je en wat is het bouwjaar?Een onderhoudsbeurt kan geen kwaad als het al een tijdje geleden is.
Een nieuw luchtfilter en nieuwe bougies (of verdelerkap en rotor) kunnen de CO misschien wel ietsje verlagen. (Maar 0,1 % is al genoeg, neem ik aan)
Ook je lambdasonde even schoonmaken. Misschien is hij wat vervuild en meet hij niet helemaal goed meer.
Injectiereiniger erbij, stuk rijden en nog eens je CO laten meten.Je kan, als je een C20NE hebt, klem 27 van de motormanagementcomputer aan massa leggen en de stekker van de lambda-sonde lostrekken, dan kan je de CO afstellen op de luchtmeter.
Dan is de motor ‘omgebouwd’ tot 20NE, dus zonder lambde en kat, maar als je er nog een goede kat onder hebt zitten kan deze hierdoor wel beschadigen.
Als je auto van voor 1995 is, dan kan je je kat ook leeghalen en er dan een 20NE van maken, want dan mogen ze alleen maar op de CO keuren.
Op zich interessant, want hij wordt er namelijk wel een stukje feller van.nou wil ik niet heel lullig doen hé
maar een auto van 93 moet al voldoen aan 0.5 stationair en 0.3 verhoogd..Met de bovengenoemde trukjes redt je dat niet. (als de auto jonger is al 93)…
Van die lmm moet je gewoon lekker afblijven..Ik kon met de 8v die echt goed aangepakt was op het orginele mm en met de orginele instellingen van de lmm etc de apk waardes met gemak halen.
Of je lambda regelt zo 1 2 3 niet voldoende bij.
Of je kat is gewoon op..al vaker gehad.. andere kat eronder en gaan met ding..
Ik gok zelf eerst op de kat..Maar als je co te hoog is voor de apk ga dan ff terug en vraag om meer info..
Want alleen co waarde kun je geen fuck mee.
Was die 0.6 bij stationair of bij verhoogdOp de LHM (C20NE heeft geen LMM) zit gewoon een stelschroefje voor je CO, wat o.a. door de ‘orginele’ 20NE gebruikt wordt. Ook op de LMM van een 20XE zit ook een orginele stelschroef. Als deze niet gebruikt wordt omdat er een katalysator en lambda sonde onder de auto zit, is dit schroefje afgedopt.
Ik heb het zelf al diverse malen uitgevoerd en kon bij die auto’s de CO gewoon afstellen.
Voor de APK een tikje lager dan 0,5 , na de keuring weer wat rijker, zodat de motor wat lekkerder loopt.
Of lekker rond de 2-2,5 voor een D-Kadett die 3,5 mag hebben.Je kan dan gewoon de CO afstellen, alleen kan het zijn dat bijv. je HC’s veel te hoog worden. Als je auto echter van voor bj. 1994 is, moet hij met een ééngasmeting gekeurd worden i.p.v. een viergasmeting.
Als er K6 of U9 op je kenteken staat moet er een kat onder zitten, maar dat kan alleen optisch gecontroleerd worden, dus een lege kat voldoet.Ik wil trouwens niet zeggen dat een standaard motor in goede staat zijn CO niet mag halen. Integendeel !!
Maar als je blok redelijk gaar is en je wil je auto nog één keertje door de APK helpen, dan kan je bovengenoemd truukje toepassen om ‘m er door te helpen.3 april 2010 om 17:51 #17650602uhmz
wat er nu gezegt word klopt niet helemaaltot 1993 is alleen stationair meten, 0.5% max
met of zonder kat, u9 e2 of k6 maakt niet uitvanaf 1993 tot 1997 is stationair en 4gas meting op toeren
stationair 0.5%
3000rpm 0.3 + lambda waarde tussen 0.97 en 1.03
kat hoeft er niet onder zolang de waardes maar kloppenen dan heb je voor de oldtimers dus tot 1987 max 3.5% stationair, en voor de auto’s tot 1981 max 4.5%
ouder als 1975 hoeven niet te metenvorige week mn apk papiertje ff vernieuwd
3 april 2010 om 18:00 #17650603tot 1993 ? Oh, sorry, had t/m 1994 in m’n hoofd, maar jij zal het ongetwijfeld beter weten. :wors
Volgens mijn APK-keurmeester moest er wel een kat(-achtig ding) onder de auto zitten als dit op kenteken stond.
Maar volgens jou hoeft dit dus ook niet eens. ;)4 april 2010 om 16:20 #17650604mijn calibra is van 95
motor c2.0ne
zit hier dan een afstelschroef op voor de co??
en waar vind ik die4 april 2010 om 18:50 #17650605Originally posted by corres
mijn calibra is van 95
motor c2.0ne
zit hier dan een afstelschroef op voor de co??
en waar vind ik dieMijn tip is, blijf van die stelschroefen af in de lmm. Zoek het in he kat of lambda.. Deze motoren hoef je niet af te stellen..
4 april 2010 om 19:31 #17650606origineel gepost door otdh
uhmz
wat er nu gezegt word klopt niet helemaaltot 1993 is alleen stationair meten, 0.5% max
met of zonder kat, u9 e2 of k6 maakt niet uitMet of zonder kat maakt dus wel uit, als er geen kat of lambdasonde onder zit mag het co stationair 3,5% zijn.
Als je calibra dus van voor 1993 is kun je je kat eronder weg halen, en je lambdasonde er uit halen en je bent door de Apk heen als het co niet boven de 3,5% is
4 april 2010 om 22:20 #17650607origineel gepost door corres
mijn calibra is van 95
motor c2.0ne
zit hier dan een afstelschroef op voor de co??
en waar vind ik dieDie schroef zit op je luchthoeveelheidsmeter, verstopt achter een dopje. Maar alleen daar aan draaien heeft geen zin, omdat hij is uitgeschakeld in de kabelboom naar de ecu. De ecu regelt zelf de CO bij m.b.v. de lambda sonde.
Dit kan je wel uitzetten door eerder genoemde wijziging in de kabelboom.
Maar omdat jouw auto van 1995 is moet hij gekeurd worden met een viergasmeting.
Als je de kabelboom wijzigt, bouw je ‘m eigenlijk om naar een 20NE, dus zonder kat. De kans is dan ZEER GROOT dat hij alsnog niet door de keuring komt, omdat één of meer van de andere gemeten waarden te hoog worden.In dit geval zou ik, als de auto al een tijdje geen onderhoud gehad heeft, het luchtfilter en de bougies vernieuwen en de verdelerkap en rotor schoonmaken/vernieuwen.
Vervolgens de lambdasonde schoonmaken, indien noodzakelijk ook het gasklephuis en de omloopluchtklep schoonmaken, zodat alle relatief goedkope zaken i.i.g. in orde zijn.
Dan een busje injectorreiniger erin, stuk rijden en dan naar de keuring.Als hij er dan nog niet door komt, ben ik bang dat óf de kat óf de lambdasonde overleden is. Die zijn allebei wel iets duurder dan een paar bougietjes….
4 april 2010 om 22:22 #17650608origineel gepost door corsa_c20xe
origineel gepost door otdh
uhmz
wat er nu gezegt word klopt niet helemaaltot 1993 is alleen stationair meten, 0.5% max
met of zonder kat, u9 e2 of k6 maakt niet uitMet of zonder kat maakt dus wel uit, als er geen kat of lambdasonde onder zit mag het co stationair 3,5% zijn.
Als je calibra dus van voor 1993 is kun je je kat eronder weg halen, en je lambdasonde er uit halen en je bent door de Apk heen als het co niet boven de 3,5% is
Hij is van 1995 !
Dus viergasmeting, en dat gaat-ie niet redden zonder kat, ben ik bang….16 april 2010 om 13:59 #17650609heb de apk er inmiddels bijna een weekje op zitten
heb er een flesinjektiereiniger doorgereden en goede benzine gaan tanken v-power.
verder zaten er 2 bougies en 2 moeren van het uitlaatspruitstuk los.
had de verdelerkap nog losgehaald en even schoongekrabt en rotor maar dit zag er zowiezo nog wel goed uit.
maar almet al had ik toch het idee dat de wagen een stukje lekkerder loopt.
maar dit kan ook tussen de oren zitten want hij liep altijd al super.
in ieder geval wast allemaal goed genoeg nu voor de apk -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.