Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › CO meting APK / RDW
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 juli 2010 om 18:13 #17687085
dat wel…
maar zonder kat en lambda mag jij gewoon 3.5% co hebben.
Controle op emisie bestrijdingsmiddelen is een visuele controle.Als ze er niet opzitten dan moet je voldoen aan de 3.5% regel :D
heb het nu 4 keer nagelezen.
2 juli 2010 om 10:19 #17687086HELAAS!!
Heb zojuist een reactie van de RDW ontvangen.
Lees maar even hieronder:In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
In de APK is bij een voertuig zonder katalysator en lambadasonde het CO-percentage maximaal 3.5%. Indien de lambadasonde aanwezig is mag het CO-percentage niet boven de 0.5% uitkomen.
Bovenstaande is echter alleen van toepassing op de APK-keuring. In de Regeling Voertuigen is opgenomen dat het voertuig moet blijven behoren tot het besluit luchtverontreiniging waarop het is toegelaten. Dit betekent dat een van oorsprong aangebrachte katalysator en lambadasonde niet verwijderd mogen worden.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Dus de Tigra moet gewoon voldoen aan een CO van 0.5%
Dat gaat dus nog lastig worden aangezien hij veel te hoog is.
Het zal ook een keer mee zitten he! :argue2 juli 2010 om 15:28 #17687087monteer eens een 2liter kat dan.
ik heb het ook wel eens gehad, en toen een 2liter kat als einddemper opgehangen.
en toen kwam ik er wel doorheen.
maar ga eens voor de gein naar een ander station om de co te meten, verscilt ook nogal.
had met de vorige corsa van mijn vriendin apk bij de dealer, en co steeds net niet.
va alles geprobeerd, 100x teruggeweerst.
toen naar een andere apk garage gegaan…..co 0,0%!!
2 juli 2010 om 17:31 #17687088origineel gepost door sjoerdie
monteer eens een 2liter kat dan.ik heb het ook wel eens gehad, en toen een 2liter kat als einddemper opgehangen.
en toen kwam ik er wel doorheen.
maar ga eens voor de gein naar een ander station om de co te meten, verscilt ook nogal.
had met de vorige corsa van mijn vriendin apk bij de dealer, en co steeds net niet.
va alles geprobeerd, 100x teruggeweerst.
toen naar een andere apk garage gegaan…..co 0,0%!!
Idd 10 stations = 10 verschillende metingen.:cool:
2 juli 2010 om 19:35 #17687089Misschien maar eens doen dan. Zal aankomende week wel een afspraak bij Opel maken.
Mocht het dan niet goed zijn dan kan ik meteen vragen of ze hem ff willen uitlezen.
Zucht…………….Krijg net een sms van Andre Botter………die heeft nog een cali kat liggen. Ga binnenkort ff langs om de tigra te droppen en dan last hij de kat er wel weer onder. En dan maar hopen dat dat het probleem was.
Maar goed…….eerst nog ff langs de Opel dealert.
Toch even weten of het daar wel goed is. Scheelt weer onnodige kosten als hij daar wel goed is.2 juli 2010 om 20:41 #17687090kut kut kut
ik heb dus t zelfde probleem… en wou juist enthousiast gaan keuren zonder kat en lamba.
wat nog wel kan, enkel weet ik niet hoe je tigra erop reageerd.. is het kleine tapeindje van je nulaanslag op je gasklep iets uitdraaien.
hij loopt iets hoger stationair, en loopt dan op een deellast map.
zo heb ik mijne vorig jaar door de keuring gekregen (kreeg t laatste beetje niet goed)3 juli 2010 om 08:33 #17687091hoeveel is hij dan ?
mijn v6 kreeg ik ook niet goed
even nieuwe lambda sensor en temp sensor er in en was perfect
3 juli 2010 om 09:32 #17687092@ maus010
een 2liter kat krijg je er NIET onder, op de originele plek.
tenzij je het een en ander aanpast/wegslijpt, zo had ik het ook gedaan bij de vorige corsa met c20xe van mijn vriendin.
Het makkelijkst is om de einddemper te vervangen door een kat.
let wel op!!!!!
niet te dicht tegen de bumper hangen, dan smelt ie weg. ding word vele malen heter dan een demper
dat trucje zal bij hem niet werken, hij heeft de co op toeren niet goed.
stationair was wel goed
3 juli 2010 om 10:01 #17687093niet gezien, maargoed, heb ook nooit een auto gehad die 4gas test moest :P
word de kat wel warm genoeg als je m als einddemper gebruikt? en je geluid dan?
3 juli 2010 om 10:11 #17687094hoe meer kat’s er onder, hoe stiller die word. dus hang er eventueel 2 achter elkaar aan.
maar ik blijf bij mijn mening, als de motor goed is met een GOEDWERKENDE KAT, en alle sensoren werken goed en geen rare ongeregelde mods heb gedaan, dan moet het CO gewoon goed zijn.
Mayhem, had jij ook verstelbare poulies er op zitten? ga daar is aan draaien terwijl je hem aan de kast heb hangen. want je moet gewoon het mengsel IN de cilinder aanpassen. meer is het niet
3 juli 2010 om 10:56 #17687095geen verstelbare poulies, rij met ori tandwielen.
en ja, ik haal nu niet t maximale rendament uit de nokkenassen etc etc etc :P
maar hij piekt niet, heb van 5000 tot 7000 rpm een zo goed als vlakke lijn.3 juli 2010 om 17:25 #17687096Mijn CO stationair is goed.
Maar op 3000rpm heb ik een CO van 0.78%Een kat als einddemper zou kunnen alleen weet ik niet wat dit met het geluid zal doen. Hij is nu lekker stil, dat is ook iets waar de RDW op zal letten. Misschien een 2e kat na de 1e kat plaatsen. Zou kunnen helpen.
@ sjoerdie:
Ik dacht al dat ik de 2L kat er niet onder zou krijgen. Tunnel is gewoon te klein.
Ik heb een 100cell race kat van mtech hier liggen maar die zit aan mijn Botter groep A pijp vast.
Vind het zonde om die pijp aan gort te zagen om de kat er tussen uit te halen. Maar die kat past wel in de tunnel en is geschikt voor 2L motoren.
Maar met de groep A pijp komt hij geluidtechnisch niet door de keuring.Verder heb ik alles al nieuw geplaatst:
Lambda sensor, temp sensor en kat.
Zou niet weten wat ik nog meer nieuw moet plaatsen.4 juli 2010 om 19:05 #17687097Originally posted by Maus010
HELAAS!!Heb zojuist een reactie van de RDW ontvangen.
Lees maar even hieronder:In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
In de APK is bij een voertuig zonder katalysator en lambadasonde het CO-percentage maximaal 3.5%. Indien de lambadasonde aanwezig is mag het CO-percentage niet boven de 0.5% uitkomen.
Bovenstaande is echter alleen van toepassing op de APK-keuring. In de Regeling Voertuigen is opgenomen dat het voertuig moet blijven behoren tot het besluit luchtverontreiniging waarop het is toegelaten. Dit betekent dat een van oorsprong aangebrachte katalysator en lambadasonde niet verwijderd mogen worden.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Dus de Tigra moet gewoon voldoen aan een CO van 0.5%
Dat gaat dus nog lastig worden aangezien hij veel te hoog is.
Het zal ook een keer mee zitten he! :arguenee hoor, want men kan echt niet zien dat een kat en lambda verwijderd zijn.
Jij mag ook geen andere velgen onder je auto gooien..
Je mag eigenlijk helemaal niets aanpassen.Alles is gedoogd.. Dus ik zou mij niet zo heel snel laten afschepen door dit mailtje van de RDW..
:D:D:D:D
Geen enkele keurmeester kan uit zijn hoofd zien of er wel of geen kat onder hoort te zitte van elke motor type en type auto.. king:
4 juli 2010 om 21:06 #17687098origineel gepost door Maus010
Mijn CO stationair is goed.
Maar op 3000rpm heb ik een CO van 0.78%Een kat als einddemper zou kunnen alleen weet ik niet wat dit met het geluid zal doen. Hij is nu lekker stil, dat is ook iets waar de RDW op zal letten. Misschien een 2e kat na de 1e kat plaatsen. Zou kunnen helpen.
@ sjoerdie:
Ik dacht al dat ik de 2L kat er niet onder zou krijgen. Tunnel is gewoon te klein.
Ik heb een 100cell race kat van mtech hier liggen maar die zit aan mijn Botter groep A pijp vast.
Vind het zonde om die pijp aan gort te zagen om de kat er tussen uit te halen. Maar die kat past wel in de tunnel en is geschikt voor 2L motoren.
Maar met de groep A pijp komt hij geluidtechnisch niet door de keuring.Verder heb ik alles al nieuw geplaatst:
Lambda sensor, temp sensor en kat.
Zou niet weten wat ik nog meer nieuw moet plaatsen.een kat als einddemper word ie alleen maar stiller van.
geloof me, dit is het minste werk.
een bochtje van een oude einddemper op de kat lassen, beugeltje of ijzerdraad om op te hangen.
het is toch maar tijdelijk, dus beun boeit niet.:jerry
4 juli 2010 om 21:16 #17687099Misschien toch wel een goed idee.
Gewoon de einddemper (pot) er tussen uit zagen en een 2L kat er voor terug plaatsen.
Beugeltje er aan lassen voor de ophanging, eindstuk er terug aan lassen en klaar!Zal niet het minste werk zijn, maar denk wel effectief!
Botter krijgt altijd alles voor elkaar, dus ook dit wel :vertag
4 juli 2010 om 21:28 #17687100ik weet wel dat een smallblock kat het niet lang volhoud met een 16v,
laat staan een 16v turbo met zoveel vermogen als die van jou..
19 juli 2010 om 06:55 #17687101origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
ik weet wel dat een smallblock kat het niet lang volhoud met een 16v,laat staan een 16v turbo met zoveel vermogen als die van jou..
met een snelle c20xe ongeveer een jaar.. is me al 2 keer overkomen..
ps bij mij ook het co hoog..
1. kat monteren
2. brandstofdruk naar beneden stellen..(scheelt het meest)
3. orginele einddemper monteren.(scheelt wel)
4. heb een 2e lmm met stelschroef..met dit kan ik de co op bijna 0,05 krijgen.. alleen rijd voor geen meter meer..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.