CO gehalte te hoog

Forumindex Forums Modellen Tigra CO gehalte te hoog

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230391
    Glennyboy
      Lid sinds:
      3 January 2011

      Hallo iedereen,

      Mijn naam is Glenn en kom uit Belgie. Bij het rondneuzen naar informatie over Opel kwam ik meermaals jullie forum tegen en dacht wel dat ik hier even wat kon meedraaien :-)

      Naast mijn Tigra heb ik ook nog een Monza A1 die ik probeer draaiende te krijgen (maar hierover zal ik een ander topic maken in desgewenst subforum..)

      Nu in verband met mijn probleem. Ik ben afgekeurd geweest op de keuring (in Belgie dus :D ) vanwege een te hoog CO gehalte stationair (hoger toerental weet ik niet want de keurder wou niet meer verder doen aangezien die al verkeerd was), dat was 3.0% waar die max 0.5% zou mogen zijn.

      Ik dacht hierbij meteen aan de lambdasonde (hierbij moet ik wel vermelden dat ik de lambdawaarde niet heb kunnen zien op de keuring…). Dit is een 1draad type en die heb ik uitgemeten op gelijkstroom en wisselt mooi tussen 0 en 1V. Naar volgas toe meer naar de 1, bij het lossen van gas richting 0.. Dit lijk me dus goed?

      Daarbij is me opgevallen dat mijn ventilatoren (zowel gewone als airco) meteen draaien wanneer ik de motor start.. Daardoor duurt het redelijk lang tegen dat de motor wat warm krijgt en bereikt bij normaal rijgedrag eigenlijk nooit ideale bedrijfstemperatuur.. Ik heb dit wel al geweten bij filerijden.

      Omdat mijn ventilatoren meteen draaien dacht ik aan de koelvloeistoftemperatuursensor, ik heb deze uitgemeten aan +- 10graden (verse koude start) en ik kwam op +-500ohm en na de motor wat warm gedraaid te hebben ging deze richting de 470ohm. Ook heb ik de spanning uitgemeten aan computerzijde en dit was +- 5V. Kloppen deze waardes allemaal?

      Bij deze vermoed ik dat mijn CO gehalte te hoog is omdat mijn motor in principe nooit op bedrijfstemp komt en de computer dus steeds teveel benzine inspuit? Dashboard meter heb ik meteen ook gecontroleerd en ziet er goed uit dus ik neem aan dat beide waardes (computer en dasboard) overeenkomen.. Bij normaal rijgedrag komt de temp net boven het allereerste streepje..

      Weten jullie mogelijke oplossingen? Dit zou redelijk snel moeten gebeuren (binnen de paar dagen zou ik het opgelost moeten krijgen).

      Alvast bedankt!

      Groetjes,
      Glenn

      #17787319
      Fearless
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 January 2005

        Heb je een uitdraai van de gastest? Alleen co waarde is niet altijd makkelijk. De overige waardes erbij weten is makkelijker bij het oplossen van je storing.

        Vaak zit het probleem in de lambda/luchtmassameter, lek uitlaatdeel, lekke vacuumslang / valse lucht in het inlaattraject.. of de kat leeg/kapot.

        Maar zoiezo horen die ventilatoren niet gelijk aan te springen en blijft jou motor wel erg koud.
        Als je nou de schakelaar uit de radiateur losneemt (de stekker…..) blijft ie dan draaien? Zo ja…….Schakelaar kortgesloten)

        #17787320
        svdk20
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 August 2009

          heb je verder nog aanpassingen gedaan aan de auto/motorblok?
          chiptuning bijvoorbeeld?

          #17787321
          Glennyboy
            Lid sinds:
            3 January 2011

            @Fearless:
            een uitdraai heb ik niet, de keurder was heel snel en bondig al heeft hij wel even gewacht stationair maar op het moment dat hij zei dat de CO stationair te hoog was had ik niet veel tijd meer om wat rond te kijken op het scherm.. Mijn aandacht was er ook niet op gericht (dat is dan wel beetje mijn schuld.. :P)

            Het uitlaattraject heb ik even overlopen en een klein gaatje ontdekt bijna bij de achterste demper, die heb ik ondertussen gedicht met uitlaatpasta maar de lucht kwam er uit en het klein beetje ingaand misschien zal die 3% niet maken (gaatje was 2mm ofzo bij de aansluiting op de buis


            @svdk20

            Ik heb de wagen in zijn huidige staat gekocht, geen chiptuning, wel airco waarvan de ventilator aan de voorzijde van de radiator zit (maar dit lijkt me normaal?). Heb er totaal geen problemen mee tijdens het rijden of starten, dus alle onderdelen die de wagen zouden doen stotteren of slecht starten kun je al schrappen eigenlijk.

            Zelf heb ik even gereden met de lambdasonde afgekoppeld en daar merk ik toch geen verschil in, nochtans schommelt deze wel mooi tussen 0 en 1 dusja..

            Die schakelaar in de radiator zit die links, helemaal onderaan (als je voor de wagen staat)? Dan zal ik waarschijnlijk toch de bumper moeten afnemen want van de onderkant kan ik er precies ook niet goed bij.. Er zitten er precies ook 2?
            Ik ben niet 100% zeker dat de thermostaat nog goed werkt of die uberhaupt er nog in zit maar ik kan bij draaiende motor (verse start) wel de bovenste darm gemakkelijk inknijpen dus ik neem hierbij aan van wel..

            Kan er iemand mijn gemeten waardes verifieren van de kvs?

            Bedankt!
            Glenn

            #17787322
            Fearless
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 January 2005

              Het is toch altijd nog niet goed dat jou ventilatoren al direct draaien…Dat zal je eerst eens goed moeten maken.

              een klein lekje in je uitlaat resulteert in een verkeerde lambdawaarde wat ook weer afkeur is op de apk.
              (peugeotjes hebben een afwateringsgaatje in de demper, smeer ze altijd dicht voor de apk)

              Stond de temperatuurmeter ook halverwege bij de meting?

              #17787323
              Glennyboy
                Lid sinds:
                3 January 2011

                Lambdawaarde weet ik niet of die goed of slecht was, ik neem aan redelijk goed omdat hij gewoon de CO vermeldde.

                De temperatuurmeter zal hoogstwrs niet in het midden gestaan hebben omdat de milieukeuring het laatste controlepunt was… Omdat ik wel wist dat het belangrijk is om je motor goed warm te rijden heb ik eventjes hard gereden ermee zodat hij toch wat warmer werd dan de normale temperatuur (dus iets boven het eerste streepje).. Maar ik heb hem maar eenmaal in het midden geweten en dat was bij lang filerijden, anders krijg ik hem op geen manier hoger.. (Heb er wel nooit geen zo’n acht op geslaan want ik had niet door dat dit een slecht symptoon was).

                Stationair draaien bij deze buitentemperaturen koelt de motor af in plaats van opwarmen (allé als je hem express warmgereden hebt) :D

                Denk je dat als ik hem zo ver krijg dat hij zowat in het midden staat dat hij er dan wel zou door geraken? Waarom dan?
                Het probleem kan dan later aangepakt worden maar nu is het belangrijk om zo snel mogelijk door de keuring te krijgen.

                Ik heb vergeten te vermelden dat het om de 1600 versie gaat maar dit zal volgens mij niks eraan toe doen hé

                Groetjes

                #17787324
                Fearless
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2005

                  Het is lastig dat je nu van alles moet proberen om een goed co te krijgen.
                  Je hebt thuis natuurlijk geen co kast in de schuur :P

                  Het eerste wat ik ging proberen is die fans uitschakelen en het co meten met een warme motor.

                  Heeft zon auto ook een katalysator? Die drukt het co ook vrij veel.

                  Al ben ik bij een kapotte kat een co van om en nabij de 6 gewend.

                  (edit, nu lees ik pas goed dat je niet je monza, maar je tigra door de apk wil drukken ;))

                  #17787325
                  Glennyboy
                    Lid sinds:
                    3 January 2011

                    Jap met katalysator, die zal hoogstwrs niet leeggehaald zijn.

                    Mijn aanvankelijke theorie is dat de motor denkt (en waarschijnlijk gelijk heeft dankzij de 2 ventilatoren) dat hij te koud heeft en daardoor extra inspuit… Kan dat kloppen? Anders haal ik gewoon de ventilatoren ervan op weg naar de keuring zodat hij lekker warm wordt..

                    #17787326
                    Fearless
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2005

                      Voor aan bij de radiateur zit 1 grote dikke stekker, als je die lospakt draait zoiezo de koelvin niet meer.

                      Volgens mij kan je daar heel makkelijk bij komen nog.

                      Een kat kan ook gewoon kapot of uitgewerkt raken, maar ik weet niet beter dat het co dan gigantisch hoog is.

                      #17787327
                      Glennyboy
                        Lid sinds:
                        3 January 2011

                        Hoe komt het dan dat ik er precies 2 heb, deze zitten bij mij links, helemaal onderaan de radiatior (linkse rechtsopstaande zijde van de radiator) als je er voor staat. Heeft het te maken met de airco? Als ik deze gewoon losdraai zullen ze dit niet zien op de keuring? Ik neem aan dat ze niet meer onder de wagen zullen kijken omdat hij voor dat onderdeel erdoor was en dus niet daarvoor herkeurd moet worden

                        #17787328
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          Je moet gewoon vragen of ze heb ff willen meten met de 4gast tester.

                          Anders kan je nooit wat uitsluiten. Een fantilator die niet werk is geen afkeur……..zal in belgie ook geen afkeur zijn :P

                          Kan best zijn dat er 2 in zitten omdat jij airco hebt, trek ze 1 voor 1 los en je weet het.

                          #17787329
                          Glennyboy
                            Lid sinds:
                            3 January 2011

                            ik kan er echt niet goed bij hoor maar het zou me moeten lukken om gewoon de fiche horizontaal eruit te trekken, dit moet toch zo hé?

                            En wat is de theorie nu aan de motorkant als deze koud heeft, spuit deze meer in met gevolg hogere CO of is dit een verkeerde redenering? :p

                            #17787330
                            Fearless
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 January 2005

                              Ik zou niet weten wat een fiche is :D

                              Het zijn vaak stekkers waarvan je een lipje moet indrukken om zo de stekker los te kunnen nemen.

                              Jou theorie klopt hoor, koude motoren zuipen benzine ;).

                              Alleen het mooiste is dat je nu vanalles gaat proberen met de 4gasmeter in de buurt. Want je blijft aan het heen en weer rijden als dit het niet is

                              #17787331
                              Glennyboy
                                Lid sinds:
                                3 January 2011

                                Een fiche is dus een stekker ja :-) (sorry, ben Vlaams :D )

                                Ik heb de hoofdventilator uitgeschakeld en nu komt de motor mooi warm en slaat bij 100 graden de 2de ventilator (airco) aan die mooi terugschroeft tot 95 graden. Lijkt me goed genoeg om de keuring te proberen :-)

                                Merk hierbij op dus dat beide ventilatoren meteen aanslaan bij koude start normaal. Ik heb de stekker op de hoofdventilator zelf uitgetrokken omdat ik er niet bij kon aan de radiateur. Het gevolg is dus dat de 2de ventilator (airco) niet meer meteen aanslaat maar pas bij 100°C (wat normaal gedrag is). Iemand enig idee waarom die hoofdventilator roet in het eten gooit?

                                Als de uitlaatgassen weer verkeerd zijn zal ik de waardes opschrijven van de 4gasmeter :p

                                #17787332
                                Xe_freakgrunn
                                  Lid sinds:
                                  22 May 2009

                                  een nieuwe luchtfilter help soms ook wel eens:thumbup

                                  #17787333
                                  Glennyboy
                                    Lid sinds:
                                    3 January 2011

                                    @Xe:
                                    die heb ik eens uitgehaald en wat uitgeblazen maar zag er nog als nieuw uit :-(

                                    #17787334
                                    Fearless
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      9 January 2005

                                      Dus nu stopt je fan met draaien met de stekker los……
                                      Conclusie: schakelaar in radiateur kapot. Deze staat nu altijd door te verbinden, terwijl die dat pas moet doen bij een x aantal graden.

                                      #17787335
                                      Glennyboy
                                        Lid sinds:
                                        3 January 2011

                                        Jap dat snap ik Fearless, maar waarom volgt mijn 2de ventilator die eerste dan? Want die heeft zijn eigen aansluiting op de radiateur..

                                        Nu slaat die 2de pas aan bij 100°C, duidelijk teken dat ie los geschakeld is van de eerste.

                                        #17787336
                                        Glennyboy
                                          Lid sinds:
                                          3 January 2011

                                          De auto is door de keuring gegaan met de hoofdventilator uitgeschakeld.
                                          Het probleem ligt dus wel degelijk aan die ventilator die alles te koud houdt :p

                                          Die schakelaar zit dus in die radiator? Das dus die temperatuurvoeler? Waarom schakelt die dan meteen de ventilator aan?

                                          Ik heb even je topic over je corsa bekeken Fearless en ik moet bekennen dat je heel knap werk hebt geleverd daar :O

                                          #17787337
                                          Fearless
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 January 2005

                                            Dat leg ik je net uit waarom die dat doet……….

                                            Hij staat nu gewoon door te verbinden. Gewoon kapot nu….

                                            Er zit een dingetje in dat reageerd op warmte…als ie warm genoeg is maakt ie contact en gaat je fan blazen.

                                            De schakelaar is dat ding waar jij die stekker van af getrokken hebt.
                                            :afro

                                            #17787338
                                            Glennyboy
                                              Lid sinds:
                                              3 January 2011

                                              Neen, ik kon er niet bij. Ik heb de stekker achteraan de grote koelventilator uitgetrokken. Maar nu reageert de airco-ventilator wel correct.. En deze zitten apart aangesloten met elk hun sensor in de radiateur. Voor de duidelijkheid: Alles is nog aangesloten aan de radiateurkant :p

                                              Nu is mijn vraag waarom die sensor van de airco nu wel goed loopt en misloopt (aangezien die ook meteen aanslaat) wanneer de grote koelventilator wel aangesloten is?

                                              Groetjes!

                                              #17787339
                                              Fearless
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                9 January 2005

                                                Hmmmm……

                                                Goeie, dan is er iets anders aan de hand. Zekeringen allemaal voor elkaar?
                                                Verder kan ik ook niets zeggen zonder iets gezien te hebben

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.