Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Cilinderkop C16XE reviceren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2010 om 08:41 #17216639
Hallo, ik heb hier een cilinderkop van een C16XE liggen en die wil ik zelf gaan reviceren is dat zelf te doen of moet ik daar niet aan gaan beginnen,en gewoon weg brengen naar een bedijf die dat kan?
Wat ik zoal zag aan de kop is dat de inlaat kant er nog erg goed uit ziet geen speling op de kleppen en niet in geslagen en de klepgeleiders zien er ook nog wel oke uit.
De uitlaat kant is wat ik zag wel wat minder in orde de klepgelijder bussen die uitkomen in de uitlaat poorten zijn bij sommigen wat stukjes uit gebroken,en de kleppen hebben iets een randje van de klepzetels is dat normaal?(de inlaatkant heeft dit niet)
Of zouden die kleppen ingeslagen zijn?De cilinderkop komt van een lopend blok af met wel wat olie verbruik
Het onderblok ziet er goed uit de hoonsporen zijn nog goed zichtbaar en geen spiegels zoals ik wel eens gezien heb.Het onderblok heb ik niet meer nodig als iemand er een zoekt laat het maar weten.
25 januari 2010 om 08:59 #17599273Ik zou sowieso een werkplaatshandleiding voor je auto zoeken.
Daarin staat precies hoe de kleppen gesteld moeten zijn, aandraaimomenten, etc etc.In princiepe kan je zelf de kop wel reviseren in je schuurtje, als je maar het goede gereedschap hebt of zelf hulpstukjes kan maken (b.v. iets om de klepveren ingedrukt te houden tijdens het losmaken, een aangepaste lijmklem bijvoorbeeld).
Zorg in ieder geval dat je een momentsleutel en een voelermaat hebt naast het reguliere gereedschap zoals een doppenset/steeksleutels/schroevendraaiers.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar dat is wat m’n gezonde verstand mij verteld wat sowieso nodig is.
25 januari 2010 om 09:16 #17599274Klepstellen is toch niet meer nodig bij hydrolische klepstoters
het meeste gereedschap heb ik hier,alleen een kleptang moet er nog wel komen of een aangepaste lijmklem kan ook ja.
Ik zit er ook nog mee hoe je die klepgelijder bussen er uit kan krijgen,Die zullen er wel in geperst zijn denk ik.25 januari 2010 om 09:54 #17599275klepgeleiders zitten idd geperst..
kleppen zelf inslijpen is wel redelijk te doen maar wil je nieuwe gelijders dan wordt het wel wat lastiger.ik breng de kop dan altijd weg.
Zodat de klepzittingen etc opnieuw worden aangepakt.
de kleppen worden gepolijst en dan opnieuw machinaal laten inslijpen.inclusief vlakken van de kop..
kost wat heb je ook wat..
25 januari 2010 om 10:26 #17599276Over wat voor bedragen praten we dan?
Dus dan 8x klepgeleiderbussen 8x klepzittingen en nieuwe kleprubbers.Ik heb net het spul eerst eens wat schoon gemaakt het ziet er dan wel wat beter uit dan voor heen.
De koolaanslag van de kleppen gebikt en ze zien er weer als nieuw uit.Miss eerst alles goed schoon maken en dan laten afpersen en kijken wat daar uitkomt,dan is het ook wat beter te beoordelen of er lekkage langs de kleppen is.
Op het oog ziet het er wel oke uit,maar onder druk kan het dan toch vies tegen vallen.
Ik heb een testje gedaan met kruip olie: de nokkenas zo draaien dat de kleppen dicht zitten en dan in het uitlaat kanaal een laag kruipolie van 1cm op de kleppen gespoten en dan een tijd laten staan als het dan weg gelopen is dan sluiten dus de kleppen niet goed meer.
Ik weet niet of dit een goede test is maar het is miss wel een indicatie op lekkage.
25 januari 2010 om 12:55 #17599277ik zelf test vaak ff met remmenreiniger, maar zoals je al aangeeft is dit niet een super betrouwbare test..
Bedragen heb ik geen idee van..
hangt een beetje af van de staat van de afzonderlijke onderdelen en wat voor materiaal er terug geplaatst moet worden..informeer gewoon eens bij de revisie bedrijven…………
25 januari 2010 om 18:12 #17599278De klepgeleider en de kop zijn vaak van 2 verschillende metalen. Als je het dan verhit en van dat stikstof in een bus in de geleider spuit wil hij er wel een gewoon er uitvallen. Let wel op dat je de klepsteel in de nieuwe geleider moet in slijpen met pasta.
25 januari 2010 om 19:39 #17599279Oke perfect,daar had ik ook al aan zitten denken
Dat deed ik vroeger ook met brommerblokjes: catter verwarmen en dan een lager er in laten zakken dat zat na afkoeling altijd muur vast.Dus dan eerst de klepstelen in de bussenslijpen,en dan de kop verwarmen en de bussen er in laten zakken.
Hoeveel speling mag er tussen de bus en de klepsteel zitten?Ik denk eigenlijk niks.
als ze open staan kan ik ze iets naar links en rechts bewegen.Het is moeilijk te zeggen hoeveel het is maar je voelt iets speling.27 januari 2010 om 22:55 #17599280Ik ben vandaag even met de cilinderkop naar een reviciebedrijf geweest,om hem even na te laten kijken.
Opzich was alles wel in orde,maar als ik alles wou laten aanpakken zou dat al zn 500E ex btw gaan kosten.Dan zouden er nieuwe bussen in komen ,klepzetels,rubbers+kleppen inslijpen en het vlakken vd kop.
Ik vind dit nog wel aardig wat geld,dus dat wordt toch maar zelf doen.Ik wil als ik het goed in orde krijg deze kop op een x16xe zetten,zou dit nog een groot verschil maken in pk’s dan met een originele x16xe kop?
28 januari 2010 om 06:19 #17599281tis maar wat je ervoor over hebt..
thuis kun je niet vlakken..en ik zou persoonlijk geen klepgeleiders zelf gaan plaatsen..
Maar goed dat is mijn eigen mening..onze cilinderkop is ook goed aangepakt en die heeft destijds best wat geld gekost
28 januari 2010 om 14:56 #17599282Originally posted by Dennisman
Ik wil als ik het goed in orde krijg deze kop op een x16xe zetten,zou dit nog een groot verschil maken in pk’s dan met een originele x16xe kop?het schijnt dat de c-kop iets grotere inlaatpoorten heeft, alle engelsen bouwen dat ding op hun x16xe motor.
Maar volgens Opel zijn alle koppen gelijk.Volgens mij had Wim hier ooit pics van. :hmmz
28 januari 2010 om 17:52 #17599283X1.4XE kop leverd meer pk op tot 5500rpm dan een 1.6 kop. Dit komt door de kleinere inlaatpoorten van de kop en het 1.4 inlaatspruitstuk.
28 januari 2010 om 17:59 #17599284@ corsa_GSi: X16XE en C16XE koppen zijn EXACT gelijk.
zelfs zelfde onderdeel en type nummer. (op de koppen staat zelfs X16XE/C16XE ingeslagen).
De inlaat buizen van de C16XE en X16XE zijn ook Exact gelijk.
Wel zit er verschil in nokkenassen van de C16XE en X16XE.
De koppen van de X14XE en X16XEL motoren hebben kleinere poorten.
Willem
29 januari 2010 om 07:13 #17599285Dus alleen de nokkenas is anders,ik heb hier nog een origineel x16xe inlaatspruitstuk liggen en toch lijkt het erop dat de inlaat kanalen in de c16xe kop groter zijn dan de inlaatbuizen.
Ik heb de kop nu zo goed als uitelkaarliggen en als ik nu in de openingen kijk waar de hydrolysche klepstoters hebben gezeten zie ik toch wel wat beschadigingen.
Zou dat ernstig zijn,het zijn wat krassen zegmaar.
Maar daar is waarschijnlijk toch niet veel aan te doen.En heeft iemand miss een tip om die bruine olie aanslag terwijderen.
29 januari 2010 om 13:57 #17599286origineel gepost door axel
X1.4XE kop leverd meer pk op tot 5500rpm dan een 1.6 kop. Dit komt door de kleinere inlaatpoorten van de kop en het 1.4 inlaatspruitstuk.Is de boring van een 1.4 gelijk aan die van een 1.6 en heeft de 1.4 dan een kortere slag? Anders zou het vermogen/koppelwinst meer komen door een hogere compressie door een kleinere verbrandings kamer.
29 januari 2010 om 14:47 #17599287Wat ik bedoel is als je een 1.4 kop op een 1.6 onderblok plaatst.
29 januari 2010 om 15:40 #17599288Een 1.6 heeft toch grotere zuigers? Want de inhoud wordt bepaald door de boring en de slag die de krukas maakt.
Ja, sorry voor de misschien domme vraag. Ik heb tot nu toe alleen motoren waar 2 wielen onder zitten. De auto is nieuw voor me.29 januari 2010 om 19:33 #17599289Kop van de X14XE en X16XEL is exact gelijk aan elkaar
Kop van de C16XE en X16XE is exact gelijk aan elkaar
ik heb deze allen opgemeten.
Zelfs op de C16XE kop van ’93 staat al de code C16XE X16XE aan uitlaat zijde.
Willem
29 januari 2010 om 20:34 #17599290Het gaat ook om een kop van’93 ik zal eens de uitlaat kant schoon maken en kijken wat er staat.
Ik denk dat ooit een keer de distributie is geknapt vandaar dat ook de klepgeleider bussen zijn af gebroken.
Ik denk dat daar ook de krassen in de openingen van de kop waar de hydrostoters zitten(aan de hydrostoter zelf niks te zien) door zijn gekomen.Is de nokkenas van een C16XE scherper dan van X16XE.
Is dat het verschil dan.29 januari 2010 om 20:50 #17599291Schijnen wat sportiever te zijn..
Dat heb ik tenminste van een Echte Opel kenner gehoord.
ik heb in mijn kop dan ook C16XE Nokkenassen liggen.
aangezien mijn vorige motor ook een C16XE was en deze dus dezelfde nokkenassen bevatte geen verschil kunnen herkennen.
Koppen waren Exact gelijk aan elkaar,
Op de C16XE zat de originele ’93er kop op, welke nog niet los geweest was!!
Willem
30 januari 2010 om 07:56 #17599292Als je toch andere nokkies wilt plaatsen, waarom dan niet gelijk een setje sportievere erin.
262 of 264 graden is echt super normaal mee te rijden, maar trekken echt veel lekkerder door dan standaard.30 januari 2010 om 10:09 #17599293Quanta Kosta Muchos.
zeker als je niet de intensie hebt het motortje op te voeren.
Willem
30 januari 2010 om 17:48 #17599294Dit kost zn 475E voor sportnokken X16XE en je krijgt er 15pk bij.
Maar dit moet je op het koppel zeker inleveren.
Denk dat ik eerst maar eens die C16XE nokken probeer in mn X16XE en kijken hoe die daar mee loopt. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.