cih en stevig rijden

Forumindex Forums Techniek Cih cih en stevig rijden

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 117)
  • Auteur
    Berichten
  • #17469572
    robbyrood
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 February 2006

      origineel gepost door rpjverhoev
      pffffffffiewwwwwwwwww wat een verhaal zeg……

      standaard een goed blok zolang je er ook standaard mee rijdt… opvoeren? kan maar doe het dan goed en geef het blok niet de schuld :-)

      gr rene

      rene, de vraag was: EEN STANDAARD CIH nemen en volgas van Bremen naar München scheuren, kan die dat hebben , of een heel rally parcour of een paar rondjes Zandvoort, houd ie dat uit…..????

      #17469573
      Keesjr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 May 2006

        Nee, dat is vragen om ellende.

        De CIH’s stammen vwb. ontwerp uit 1965, dus………….

        #17469574
        rpjverhoev
          Lid sinds:
          13 March 2006

          ;)

          #17469575
          Jaccoooo
            Lid sinds:
            9 December 2006

            origineel gepost door robbyrood

            origineel gepost door rpjverhoev
            pffffffffiewwwwwwwwww wat een verhaal zeg……

            standaard een goed blok zolang je er ook standaard mee rijdt… opvoeren? kan maar doe het dan goed en geef het blok niet de schuld :-)

            gr rene

            rene, de vraag was: EEN STANDAARD CIH nemen en volgas van Bremen naar München scheuren, kan die dat hebben , of een heel rally parcour of een paar rondjes Zandvoort, houd ie dat uit…..????

            een heel rally parcour met gemak:thumbup,na 11 x was het pas einde oefening:P,wel een beetje met verstand rijden natuurlijk

            #17469576
            city77
              Lid sinds:
              4 July 2004

              om ff terug te komen op het hele uitgebreide olie loop en druk verhaal iets terug in dit topic, eerst ff plaatje erbij:

              Olie die wij in onze motoren gebruiken is bijna niet te comprimeren dat wil zeggen dat je het niet kleiner kan maken door er druk op te zetten.
              olie in de complete galerij vanaf de olie pomp heeft de zelfde druk, het enigste verschil is de hoeveelheid liters per minuut
              elke lagertap heeft dezelfde druk nodig om goed te functioneren en zijn volledige smering te hebben en te houden
              de olie zorgd er voor dat de krukas gecentreerd word en de metalen van de krukas en onderblok niet met elkaar in aanraking komen.
              elke lagertap heeft een vooraf bepaalde speling die een vastgestelde minimale doorlaat heeft voor de olie, eigenlijk is je olie kanaal zo lek als een mandje.

              om ff kort door de bocht te komen:

              de druk in je ondeblok is op elk punt in de gallerij hetzelfde alleen de liters per minuut zijn verschillend, de druk in je kop is lager omdat de buis naar boven dunner is dan je hoofdgalerij.
              en anders wil ik dit wel eens iemand zien testen met 5 drukmeters in je galerij, na de oliepomp en voor elke lagertap.

              en nog even over de oliepomp, als je een grotere gaat monteren heeft dit heen enkele nut, je pomp alleen meer olie door het overdrukventiel, een c30se motor draait op de zelfde oliepomp als een 1.6 cih motor alleen zit bij de c30se een strakkere veer in zodat de oliedruk hoger is.

              hoop dat het nu een beetje duidelijk is :thumbup

              #17469577
              GSE
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2006

                Als de druk overal in het systeem gelijk hoort te zijn:

                Waarom heeft Opel dan bij de latere modellen Omega A/Senator B de oliedruk sensor voor gelijk na de pomp en voor de filter gezet?

                (Aldus sommige heeft Opel dit gedaan omdat bij de L6 blokken vaker na zware belasting met extreem warm weer de olielamp aanging na verlaten van een autobaan bij wachten voor een stoplicht bv)

                Als je een L6 blok neemt wat bv stationair 1 bar oliedruk heeft gemeten achter op het blok waar normaal bij CIH lijn 6 de oliedruk meter zit en je zet de oliedruk meter voor net na de pomp heb je 2/3 bar,ik heb dit zelf uit eigen ervaring gemerkt.

                Dan is de druk toch niet overal in het systeem hetzelfde?

                #17469578
                robbyrood
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 February 2006

                  Olie druk neemt zonder weerstand af, dwz, olie moet afgeknepen worden anders brengt het alleen een oliestroom op ,maar geen druk….
                  Dus , lagerspeling verlaagd oliedruk, meer gaatjes in de leiding dus meer af tap punten, verlaagd de druk dus de stroom en dan ook door dezelfde uitstroom opening uit de pomp dezelfde druk, is dus de verklaring waarom er een verschil is tussen de 4 en 6 cilinders, maar ook met de diesel (vanwege de grotere vlaktedruk op de lagers, dus is meer olie ertussen gewenst, de olie wordt weggeperst).

                  #17469579
                  city77
                    Lid sinds:
                    4 July 2004

                    origineel gepost door GSE
                    Als de druk overal in het systeem gelijk hoort te zijn:

                    Waarom heeft Opel dan bij de latere modellen Omega A/Senator B de oliedruk sensor voor gelijk na de pomp en voor de filter gezet?

                    (Aldus sommige heeft Opel dit gedaan omdat bij de L6 blokken vaker na zware belasting met extreem warm weer de olielamp aanging na verlaten van een autobaan bij wachten voor een stoplicht bv)

                    Als je een L6 blok neemt wat bv stationair 1 bar oliedruk heeft gemeten achter op het blok waar normaal bij CIH lijn 6 de oliedruk meter zit en je zet de oliedruk meter voor net na de pomp heb je 2/3 bar,ik heb dit zelf uit eigen ervaring gemerkt.

                    Dan is de druk toch niet overal in het systeem hetzelfde?

                    dit is dus om de schijn hoog te houden en mensen niet bang te maken, ze hadden ook een andere oliedruksensor kunnen monteren met een minder sterke veer ;)

                    niet alles aan een auto is veranderd om technische redenen maar ook wel eens om de klant tevreden en rustig te houden;)

                    #17469580
                    mr-turbo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 July 2004

                      :cry

                      oliedruk is gewoon een functie van een bepaalde hoeveelheid aanvoer, en een bepaalde hoeveelheid afvoer (lek,omloop op de pomp) en viscositeit van de vloeistof (omdat deze weer bepaald hoeveel er “gelekt” wordt.)
                      en dat deze aan het begin van een buis anders zou zijn als aan het eind van dezelfde buis, lijkt mij natuurkundig wat lastig te beweren..

                      anders is het in de kop waar de aanvoer beperkt is door een klein aanvoer kanaal, maar er wel behoorlijk wat “lek” is

                      #17469581
                      city77
                        Lid sinds:
                        4 July 2004

                        zie het net als de waterleiding bij je thuis, als je gaat douchen en er trekt iemand de wc door dan heb je minder druk over je hele waterleidingnet in huis, dus niet alleen in de douche.

                        ik ga er nu verder niet meer op in, het is gewoon een keihard feit en als je er geen verstand van hebt praat er dan niet over mee.
                        hydraulica noemen ze zoiets en als je je eerst verdiept in de materie dan kom je op het zelfde antwoord als mij.

                        #17469582
                        GSE
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 August 2006

                          City77 ik weet zelf ook wel hoe het zit maar jij schrijft:

                          de druk in je ondeblok is op elk punt in de gallerij hetzelfde alleen de liters per minuut zijn verschillend

                          Dat vond ik een beetje vreemd.

                          Als je bv een waterkraan neemt en zet daar gelijk een dikke slang op en dan een dunne heb je veel druk aan het einde van de dunne,neem je eerst een dunne en daarna een dikke heb je minder druk,overal waar het lekt in een blok word de slang groter en groter om het zo maar eens te zeggen,ik snapte alleen die zin niet hemaal die je eerder schreeft,maar je denkt er hetzelfde over als ik.

                          #17469583
                          henkjan_80
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 December 2006

                            Dus het komt er op neer dat er achterin het blok minder druk is dan voor. Dan kan misschien ook wel kloppen want ik heb nu 2x meegemaakt dat als er een drijfstanglager moe is, het de van de 4e cilinder was.

                            #17469584
                            city77
                              Lid sinds:
                              4 July 2004

                              origineel gepost door henkjan_80
                              Dus het komt er op neer dat er achterin het blok minder druk is dan voor. Dan kan misschien ook wel kloppen want ik heb nu 2x meegemaakt dat als er een drijfstanglager moe is, het de van de 4e cilinder was.

                              lezen AUB:vertag

                              er staat nu 2 maal dat de DRUK hetzelfde is alleen het VOLUME is anders :thumbup

                              #17469585
                              henkjan_80
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                14 December 2006

                                origineel gepost door city77

                                origineel gepost door henkjan_80
                                Dus het komt er op neer dat er achterin het blok minder druk is dan voor. Dan kan misschien ook wel kloppen want ik heb nu 2x meegemaakt dat als er een drijfstanglager moe is, het de van de 4e cilinder was.

                                lezen AUB:vertag

                                er staat nu 2 maal dat de DRUK hetzelfde is alleen het VOLUME is anders :thumbup

                                Leg me dat eens even uit als je wilt

                                Ik denk zo: de olie kanalen zijn even groot, als je dus een groter volume wilt verpompen moet toch de druk hoger zijn?
                                Druk en volume recht evenredig met elkaar?

                                Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?

                                EDIT: ik heb je verhaal nog eens rustig op me in laten werken. Zoals je schrijft wordt er bij elk lager olie “afgetapt” voor de smering van dat lager. Als er olie afgetapt wordt, zakt de druk toch ook, net als ik een paar gaten in een tuinslang maak dan is de druk aan het einde toch ook minder dan bij de kraan?

                                #17469586
                                robbyrood
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 February 2006

                                  @ Henk jan begint de nattigheid te begrijpen!!

                                  #17469587
                                  GSE
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 August 2006

                                    Ff terug te komen op het onderwerp verstekte oliepompen wel of niet goed.

                                    Ik had al een dieseldeksel erop zitten en gebruikte 20W50 olie op een serie onderblok 30E met een C30NE (177pk) kop en C30NE nokkenas en L-jetronic injectie.

                                    Voor de dieseldeksel vond ik mijn oliedruk vrij magertjes 1-1,5 stationair met een alupomp deksel,toen heb ik op de sloop een dieseldeksel gevonden van een Omega A 2.3 (TD dacht ik),dat was echt een hele verbetering ten opzichte van de oude alu deksel stationair rond de 2 bar en bij 3000 toeren de naald van de oliedruk tegen de 4 bar aan.

                                    Nu heb ik op het MonzaGuhru treffen een versterkte BMT/Imotec oliepomp gekocht dat is de pomp met 10mm langere tandwielen (42mm ipv 32mm standaard) en die adaptorplaat,die heb ik nu gemonteert en nu zit ik rond de 2,3-2,5 bar oliedruk stationair en met 1500 toeren heb ik al 3 bar en met 2000 toeren zit in aan de aanslag van 4,5bar,gebruik ik de kickdown met warm blok dan gaat de naald over de aanslag heen omdat de overdruk cilinder de druk niet aankan.

                                    Ik heb de dieseldeksel er nu ruim 20.000km op gehad en heb um van de week los gehad en er was niks maar dan ook net niks te zien kwa inlopen in dat jaar was er niks gebeurt…

                                    Daarom geef ik als advies wil je fatsoenlijke oliedruk is een dieseldeksel de uitkomst.
                                    De 30% meer volume pomp is goed maar de dieseldeksel brengt toch meer als ik zo bekijk,alleen met de 30% meer volume pomp zit je veel sneller aan de aanslag van de meter,eerst was dit bij 3000 toeren het geval en nu bij 2000 toeren.

                                    Maar de druk statioanir word niet spectaculair verhoogt en dat is meestal het knelpunt,daarom zou ik eerder een dieseldeksel aan bevelen dan een 30% meer volume pomp.

                                    #17469588
                                    robbyrood
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      6 February 2006

                                      …hehe, werd het toch nog gezellig, uh verstandig @GSE, bedankt!
                                      Ik blijf het zeggen, ben pas 40 , rij al mijn hele leven niet anders als Opel, lag ook al onder de kap op 15-16 jarige leeftijd en heb dus ook heel wat Opel onderdelen en blokken in mijn handen gehad.
                                      Ook ik werd door schade en schande wijs;
                                      Geef je graag gas met een Cih ,monteer een dieselplaat!!
                                      En doe je het langdurig, 13 reiige oliekoeler erin.Kost niet veel, bespaart des te meer.
                                      En wat die langere tandwielen betreft, das ook al heeeeeeel oud,Risse Kissling Mantzel, gebruikten het allemaal.:D
                                      Oja iemand nog :kewlpics over dit onderwerp?????

                                      #17469589
                                      larsjeG40
                                        Lid sinds:
                                        23 January 2008

                                        iemand nog een dieselplaat over?:D

                                        #17469590
                                        city77
                                          Lid sinds:
                                          4 July 2004

                                          origineel gepost door henkjan_80

                                          origineel gepost door city77

                                          origineel gepost door henkjan_80
                                          Dus het komt er op neer dat er achterin het blok minder druk is dan voor. Dan kan misschien ook wel kloppen want ik heb nu 2x meegemaakt dat als er een drijfstanglager moe is, het de van de 4e cilinder was.

                                          lezen AUB:vertag

                                          er staat nu 2 maal dat de DRUK hetzelfde is alleen het VOLUME is anders :thumbup

                                          Leg me dat eens even uit als je wilt

                                          Ik denk zo: de olie kanalen zijn even groot, als je dus een groter volume wilt verpompen moet toch de druk hoger zijn?
                                          Druk en volume recht evenredig met elkaar?

                                          Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?

                                          EDIT: ik heb je verhaal nog eens rustig op me in laten werken. Zoals je schrijft wordt er bij elk lager olie “afgetapt” voor de smering van dat lager. Als er olie afgetapt wordt, zakt de druk toch ook, net als ik een paar gaten in een tuinslang maak dan is de druk aan het einde toch ook minder dan bij de kraan?

                                          het is een feit :vertag

                                          #17469591
                                          robbyrood
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 February 2006

                                            Omega A , 2,3 d moet toch nog wel ergens te krijgen zijn????

                                            #17469592
                                            GSE
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 August 2006

                                              Vast wel,maar Ommie A word ook al vrij zeldzaam,is niet meer zoals 5/6/7 jaar terug dat ze 2 hoog op de sloop lagen.

                                              Een dieseldeksel is een must voor auto,s met oliedruk problemen,hadden ze er standaard voor de L6 motoren op moet zetten.

                                              Je kunt wel een alu deksel gladschuren en de veer wat op rekken en een nieuwe kogel nemen,maar na een jaar is ie toch weer ingelopen en zo,n kogel dicht nooit af hoe de cilinder in het gehoonde gat,en die stalen platen lopen nooit in.

                                              Ik ben het met Robbyrood eens en spreek uit eigen ervaring:
                                              Dieseldeksel is het werk,30% meer volume pomp is leuk maar niet zo effectief als de dieseldeksel,in samen werking met de dieseldeksel heb je een super betrouwbare onderhoudsvrij goede pomp,die je niet in steek laat,als je dan problemen met de druk hebt,heb je ergens anders ene probleem zitten als bij de pomp.

                                              Er had iemand ergens geschreven dat in sommige gevallen een 30% meer volume pomp minder druk gaf,dan klopt er iets niet….Dit kan gewoon niet als je de tandwiel lengte al langs een gewoon tandwiel zet,zie je met slechte ogen nog het verschil in lengte.

                                              #17469593
                                              city77
                                                Lid sinds:
                                                4 July 2004

                                                misschien een optie om zoiets te laten maken van staal ? hoeft ja niet precies hetzelfde te zijn als het maar werkt en past toch ?

                                                #17469594
                                                robbyrood
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  6 February 2006

                                                  @City, dat is helemaal waar, als je creatief bent met een freesbank is ie zo gemaakt!!

                                                  #17469595
                                                  senaator
                                                    Lid sinds:
                                                    29 May 2009

                                                    Dit is een krachtiger pomp… omdat het gewent is bij een lager toerental al voldoende druk op te bouwen… stel je dan even voor wat die doet op hoge toerentallen. goedenavond trouwens;)

                                                    #17469596
                                                    joel_daniels
                                                      Lid sinds:
                                                      16 December 2007

                                                      risse levert tegenwoordig ook hun eigen versie van de dieselplaat

                                                      maar beginnen die dus zeldzaam te worden? dan was 20euro voor een gloednieuwe hier bij de dealer zeker geen miskoop? hun blij dat ze die oude troep op het schap kwijt waren en ik blij met mn deksel

                                                    25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 117)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.