Forumindex › Forums › Techniek › Cih › cih en stevig rijden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 maart 2009 om 21:55 #17469547
@ mr-turbo, dat van het 4 mm spietje is een goeie tip, nooit aan gedacht, zal er als extra een paar lasjes op leggen, dan kan ie nooit meer los gaan!
26 maart 2009 om 01:40 #17469548quote]origineel gepost door GSE
Wat is dit nou weer voor onzin HOT ROD?[/quote]Geen onzin, je wilt gewoon niet begrijpen wat ik bedoel.
origineel gepost door GSEAl zet je die druk meter bij de oliepomp zoals de latere CIH,s en de OHC blokken standaard hadden/hebben loopt er helemaal niks kapot zoals je eerder schreef,ander waren er nu geen C30SE en C30NE,s meer en C20NE C20XE en LET,s meer.
Het gaat er mij om dat de druk achter eerder lager is dan aan de voorkant van de motor. Als je achter meet en ziet dat je lampje aan gaat (bij een druk van 0,5bar) dan heb je aan de voorkant toch nog een iets hogere druk. Zet je dan je motor uit, heb je geen of geen noemenswaardige schade of kans daar op.
Meet je de oliedruk aan de voorkant, met dezelfde schakelaar van 0,5bar, en de lamp gaat dan branden dan heb je achter de schakelaar dus minder druk en dus ook meer kans dat er iets kapot gaat. Als je dus op dezelfde manier handelt als je de schakelaar aan de voorkant hebt als dat je zou doen als je de schakelaar achter hebt zitten heb je dus méér kans dat het fout gaat. In het slechtste geval zou je aan de achterkant van de motor geen of haast geen druk hebben terwijl je aan de voorkant nog net boven die 0,5bar zit. In dat geval loopt je blok dus vast terwijl jij daar tot dat moment geen weet van hebt.
Ben ik zo duidelijk? Nou valt het allemaal wel mee want zo vaak komt het nou ook weer niet voor dat de oliedruk lamp aan gaat mits je goed onderhoud pleegt en voldoende olie in je carter hebt..origineel gepost door GSENu ga je weer een verhaal maken over een misdrijf en te te te…
Wat nergens op slaat, je weet zelf ook goed dat je uitspraken in je eerdere post dat dat Bull shit eerste klas is en nu probeer je er een vreemd verhaal te breien…….Met dat verhaal probeerde ik duidelijk te maken dat er best iets kan gebeuren ook als je er geen weet van hebt. Net zoals je niet kunt weten dat de oliedruk achter in je motor lager kan zijn dan 0,5bar als je aan de voorkant meet en de druk daar hoger is als 0,5bar en je lampje dus mooi uit blijft.
Jammer dat je mijn verhaal niet snapt maar hopelijk is het nu duidelijker.origineel gepost door GSEEn volgens jou theorie zouden er bijna geen nieuwere motoren meer zijn die lopen allemaal kapot omdat de sensor te dicht bij de pomp zit :o hahaha wat een onzin.
Zoals eerder geschreven, met goed onderhoud en voldoende olie in je carter is het geen probleem dat de schakelaar aan de pomp zit maar je zult maar pech hebben.
Het blijft verstandiger om de oliedruk te meten op de plaats waar de druk het snelste onder het absolute toegestane minimum komt.origineel gepost door GSEAls de oliedruk onder de 0,5bar komt gaat ie aan,of dat nu voor of achteren gemeten word…Maakt geen klote uit,mijn theorie is lamp aan = motor uit.
Je hebt helemaal gelijk, dat is ook mijn mening.
origineel gepost door GSEEen 6cil heeft 2 cilinders meer als een 4,en al het draaiend gedeelte extra moet ook gesmeert worden of niet volgens jou,waarom komen de 6 cilinders zo vaak in oliedruk problemen??????????
Ja inderdaad moet heel de motor gesmeerd worden maar jij schreef in een vorige post : “bij een 6cilinder moet er toch 1/3de meer olie worden verpompt met dezelfde pomp als een 4 cilinder” en met die stelling ben ik het niet eens. Als een 4cil 4000 toeren draait, draait de oliepomp 2000 toeren en als een 6cilinder 4000 toeren draait, draait die oliepomp ook 2000 toeren dus verpompen ze allebei evenveel olie bij dat toerental. Die pomp kan niet anders dan eenzelfde hoeveelheid olie verpompen en het ligt aan het te smeren deel of dat genoeg is of niet en in het geval van de 6cilinder is dat gebied de helft meer ten opzichte van een 4cilinder.
origineel gepost door GSEDie pompen zijn bij een 4 cilinder goed maar bij een 6cil vind ik ze aan de krappe kant bemeten en de constructie van de pomp is ronduit K.T dit had veel beter gekund.
Het is inderdaad vreemd dat ze bij de 6cilinder, dezelfde pomp hebben gebruikt als bij de 4cilinder maar het is wel een goedkope oplossing en dat heeft waarschijnlijk ook geteld.
Het zou ook beter zijn geweest als ze de drukregelaar aan het einde van de oliegalerij hadden gemaakt want dan weet je zeker dat de hele galerij dezelfde druk heeft.origineel gepost door GSEEn dat een 6 cilinder minder toeren draait als een 4 cil is ook weer zo,n verhaal uit de lucht getrokken…
Dit licht puur aan bak achteras en bandenmaat……Ik had me wat beter uit kunnen drukken, een mens maakt ook wel eens fouten, maar normaal is het zo dat bij eenzelfde snelheid een auto met 6cilinder motor minder toeren hoeft te maken als een auto waar een 4cilinder in zit. Simpel omdat een 6cilinder meestal een gunstiger koppel heeft. Dat ligt inderdaad aan bak, achteras en bandenmaat maar meestal zijn die zo gekozen dat een 4cilinder korter gegeared is.
origineel gepost door GSEHOT ROD denk eens na voordat je wat schrijft.
Ja ja, ik denk wel na voor ik wat schrijf maar in het vervolg zal ik dat nog beter doen.
Dit was véél te veel werk, al dat getyp.
MvG, HOT ROD.
26 maart 2009 om 17:20 #17469549Originally posted by m400
Ik val toch niemand aan hoop ik?Nee joh, ik wil hier helemaal niet met vingers wijzen. Ik hoop alleen dat we het een beetje gezellig kunnen houden en elkaar niet in de haren vliegen over technische dingen. Kijk discussie is prima, verschil van mening ook, dat leidt tot verschillende oplossingen.
Elkaar in de haren vliegen heeft geen enkele nut, want:Originally posted by HOT ROD
Ja ja, ik denk wel na voor ik wat schrijf maar in het vervolg zal ik dat nog beter doen.
Dit was véél te veel werk, al dat getyp.
MvG, HOT ROD.
Als mensen er tegen op zien of geen zin meer hebben om oplossingen aan te dragen, wat heeft een forum als dit dan nog voor nut of toegevoegde waarde?
26 maart 2009 om 19:31 #17469550:P
nou ik kan hotrod goed begrijpen, je probeert iets uit te leggen waar je hoopt dat sommige wat aan hebben en niet dezelfde fouten maken die jezelf veel tijd en geld hebben gekost.
En dan komt er iemand die zelf geen EIGEN kennis heeft op dat gebied het een en ander afkraken en een grote mond geven.Dat doe je eens een paar keer en dan wordt je het beu om je eigen ervaring te moeten verdedigen tegenover iemand die er zelf GEEN ervaring mee heeft.
@kees : het probleem is dat de verdeleras gehard is en wanneer je hem gaat lassen, hij gaat scheuren :(
een goede manier is om er een 2e spietje bij te boren iets erboven en haaks op die andere. (dan kan je wel je mechanische benzinepomp niet meer gebruiken)26 maart 2009 om 20:06 #17469551Mijn mening ook, we proberen te helpen, meer niet. Niet goed? Dan helpen we niet meer, klaar.
26 maart 2009 om 20:10 #17469552En als je iemand verbetert met name over het punt waar de oliedruk sensor ook verbouwd kan worden,omdat zo de oliedruk problemen bij de latere motoren werden verholpen dan ben je volgens MR-Turbo:
iemand die zelf geen EIGEN kennis heeft op dat gebied het een en ander afkraken en een grote mond geven.
MR-Turbo ik zeg alleen wat Opel bij de latere CIH,s heeft gedaan en als dat echt zo slecht was geweest dan waren die blokken allang naar de klote.
En als jij denkt dat de oliedruk sensor dicht bij de pomp zetten slecht is en de motor dan zeker kapot loopt,heb je een andere mening als mij en dan kijk maar eens om je heen en dan moet je toch opvallen dat er nog best veel Omega A/Senator motors in leven zijn is het niet……
Maar goed dat we jou alles kunnen vragen en jij altijd alles weet en ook bereid bent altijd je kennis met ons te delen en niet altijd achteraf kinderlijk commentaar geeft op andere hun ervaringen en meningen en zelf altijd met de oplossingen komt,dat is iets waar ik erg blij om ben.
26 maart 2009 om 21:49 #17469553Trouwens ik zal me eens iets anders gaan opstellen,als ik een andwoord geef en mensen vinden dat niet correct of net wat dan zal ik eens niet meer zo happen.
Als er mensen zijn die beweren dat een CIH 6 prima af is met een originele alu pomp is dat hun goed recht.
Als er mensen zijn die BMW M motoren met CIH Opel blokken vergelijken en verwachten dat die CIH blokken hetzelfde zijn en kunnen is mij dat prima.
Iedereen mag vinden wat vind en doen wat ie wil,maar als iemand uit ervaring spreekt en ook kan toelichten waarom dan zou ik dat toch wel geloven of meenemen in een beslissing.
26 maart 2009 om 22:01 #17469554@ mr-turbo, thx voor de tip van de verdeleras :thumbup
@ GSE, de plaatsing van de oliedrukzender bij oude en nieuwere motoren is mij ook opgevallen, en als je aan het eind van de galerij meet heb je naar mijn idee ook een lagere druk als rechtstreeks na de pomp.
Nog een vraagje betreffende de olietemperatuur, met een dikke pomp krijg je een hogere olietemperatuur?
Als je de olie sneller rondpompt voer je naar mijn idee meer warmte af, dus zou die eerder kouder moeten blijven.
Bij m’n manta met de 2.5 vierpitter komt de olie bij normaal straatgebruik zo tegen de 90 graden, bij volgas trappen op het circuit soms iets over de 120 graden, lijkt me perfekt acceptabel.Goede tips, ervaringen en suggesties zijn altijd welkom!
(En idd, een dikke pomp is ook een goede remedie om een blok met veel kilometers op z’n lijf nog (veel) langer in leven te houden)
26 maart 2009 om 22:54 #17469555Een vloeistof pomp en dus oliepomp geeft volume geen druk. Druk word opgebouwd door de weerstand die de vloeistof krijgt.
Dat kan leiding weerstand of weerstand van componenten zijn. Aangezien de druk bij vrijeuitstroom zoals bij het carter 0 moet zijn loopt de druk op naarmate je verder terug gaat in het systeem. Hierdoor is de druk bij de pomp dus het hoogst.
Dit betekent dat de vloeistof stroming gelijkblijft bij een variabele druk. Smering achterop de galerij komt dus niet in het geding door druk verlies.
Smering kom dus alleen in het geding door volume verlies omdat de overdrukklep op de pomp opengaat. Een 6 cilinder heeft dus voldoende smering maar geeft door langere kanalen een hogere druk waardoor de overdrukklep eerder opengaat. Het kan dus raadzaam zijn een zwaardere veer te monteren in de oliepomp deksel zodat er geen volumestroom via deze klep weglekt.
@keesjr
Een dikke oliepomp geeft een grotere volumestroom waardoor de vloeistofstroom (snelheid) toeneemt. Deze toename in snelheid zorgt voor een hogere leiding weerstand waardoor de druk toeneemt. Een hogere druk betekent een hogere vloeistof temperatuur.26 maart 2009 om 23:30 #17469556:P:wub:D:D:wors:thumbup
Jongens . allemaal bedankt namens de berijders van Opels met Cih motoren die niet de volledige ins en outs weten!!
TOP ,hier kan men in ieder geval een idee mee vormen en kijken wat ie kan gaan doen!!!!!27 maart 2009 om 06:57 #17469557Ik weet wat ik doe, de dikke pomp en dieseldeksel blijven er op zitten, weet ik zeker dat het werkt en heel blijft king:
27 maart 2009 om 07:28 #17469558AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb zelf al jaren de cih,s aan de kant gezet
dus niet n berg ervaring meeen t meest wat ik ooit gehad heb is wel zo,n beetje weggeebt
weet wel dat b.v een mr turbo
heeel veel ervaring heeft
al zo lang als ik kan herrineren
was dat altijd al 1 van de snelleren op de manta clubdat andere mensen waar ik nog nooit van gehoord heb
(en ik draai met m,n 36 jaar ook al n aardig poosje mee)der n andere mening op na houden
is tot daar aan toemaar ga :arguegvd elkaar hiero niet afzeiken als je t ergens niet mee eens bent
de meeset roepen maar wat
terwijl sommige hun theorien zelfs met kinderlijk eenvoudige plaatjes kunnen onderbouwenen dat er dan nog mensen zijn die daar tegen ingaan
:hmmz:hmmz:hmmz:hmmz:hmmz:hmmzdat ik geen cih,s meer rijd was niet echt n keus
is toevallig zo gelopen(lang verhaal ga ik hiero niet neer zetten)
de reden waarom ik nu toch ff reageer
er zijn hier veel mensen die niet zo veel kennis hebben
en die blindelings doen wat anderen hier posttenvind het alleen verdomd jammer dat daardoor
en door zulke wazige uitsprken mensen onbedoeld
hun eigen spullen om zeep helpenen das niet alleen in dit topic zo;)
27 maart 2009 om 10:32 #17469559Zonde van dit topic, en ieder kan er toch een andere kijk/ervaring mee/over hebben?
Maar dan hoef je toch niemand aftezeiken:thumbdownIedereen die hier zijn mening/idee/ervaring beschrijft daar kun je zelf mischien wat mee en haal je vanzelf de dingen uit die jou aanstaan , maar dan niet gaan afzeiken:thumbdown
Dit is niet de bedoeling van het forum.
En er zijn zat mensen die mischien net op het forum zitten maar wel heel veel ervaring hebben met deze motoren.
Je kan van ieder wat leren.27 maart 2009 om 10:43 #17469560Jep, mr-turbo en “ik-zei-de-gek” verschillen nogal van mening over dikke oliepompen.
Kan zijn gedachtengang wel volgen hoor, maar aangezien ik zelf diverse motoren om zeep heb geholpen met de std. pomp en met de dikke pompen nooit meer, is het voor mij standaard geworden om er een dikke pomp in te doen.
Zie nieuwe topic: Zin en onzin over dikke oliepompen e.d.28 maart 2009 om 16:32 #17469561goeie dag eem :o
je hebt nogal wat te weeg gebracht met dit topic corres
:P:P:P:P:P
mooi topic ik hou wel van die discussies28 maart 2009 om 16:48 #17469562haha nou vin het wel reuze intressant anders jan.
mooi man de kenners aan het woord:thumbup
zo leer je nog ens wat29 maart 2009 om 14:09 #17469563nou vandaag op de duitse autosportdag demoteam raalte in actie gezien.
als daar ook cih’s in liggen kan je der dus idd goed mee tekeer gaan eer het kapot gaat29 maart 2009 om 15:33 #17469564mijn 2 liter cih houd het nog aardig vol in de rekord.
ik rij elke dag zwolle harderwijk en weer terug, en niet al te rustig zeg maar.
ik heb dan wel een omega 5 bak dus ik draai 4000 toeren bij 160.29 maart 2009 om 15:47 #17469565Uit ervaring weet ik, als men een blok gaat trappen of tunen alleen met b.v. andere nokkenas-Webers-aangepaste cilinderkop dat het fout gaat.
De meesten vergeten om de stootrand in de cilinders weg te laten halen.
Het gevolg ervan is, dat de bovenste zuigerveren breken, ( bij hoge toeren)en er veel lekbenzine in het carter komt, en daardoor de smering van de olie HARD achteruit gaat.Nadad de cilinders uitgehoond waren ging een blok 1 seizoen mee zonder problemen, met een standaard oliepomp maar wel met een oliekoeler.
Het blok draaide tussen de 8500 en 9000 toeren.29 maart 2009 om 19:20 #17469566ik heb wel eens zo’n blok losgetrokken, en er zit inderdaad een goed verneembare stootrand in.
8.5K toeren? daar is zeker wel wat meer aan gedaan dan alleen de stootrand weghalen en kop vlakken, of zijn die blokken standaard al zo goed?29 maart 2009 om 20:22 #17469567stootrand weghalen ?
:P12 mei 2009 om 11:40 #17469568pffffffffiewwwwwwwwww wat een verhaal zeg……
ik heb helaas niet alles gelezen, maar ik zie dat er nog wat meningsverschillen zijn omtrend het olie verhaal…
als ik het goed bekijk mag de olie niet te heet worden anders gaat de kwaliteit aanzienlijk snel achteruit…..dit heeft gewoon consequenties voor het hele olie verhaal..
carter; genoeg liters om de olie te ontluchten(luchtbellen eruit) en tot ruste te laten komen. en om naar een verzamelplaats te leiden. randen erin om de olie niet door heel je blok te laten slingeren tegen je hete zuigerbodem enzo (hiervoor was de drysump oplossing gloof ik)
pomp; twee grootheden, druk en debied….
grotere oliepomp zorgt voor meer debied.
Druk word geregeld door een klep welke aangestuurd word door een mechanische klep….ga je meer olie door hetzelfde gaatje persen zal dit tot gevolg hebben dat er een groot gedeelte van de energie zich omzet in warmte…(shit dit moet je naderhand weer afkoelen) trek hier zelf je conclusie uit……..kantekening is wel, dat wanneer je de cilinders meer warmte om laat zetten in een lineairezuiger verplaatsing, de druk ook op je lagers komen, iets met druk boven de zuiger en druik op je lagerschaal….druk en oppervlak…..tja ook hier mag jezelf over nadenken..filter; ginne zooi in mn blok, maar ook je filter zal voor een drukverval zorgen.
druk in het blok, dit is niet overal hetzelfde…het hoogste net na de pomp, elke gebruiker zal er een portie vanaf snoepen en op het eide zal er geen druk over zijn.. serie en parallel druk verloop in je blokkie..
ow ja het topic ging over de CIH of deze goed zijn….. naar mijn mening is het een goed blok, gietijzer is altijd wel een erg goed materiaal geweest om blokken van te maken, nadeel was alleen dat het zwaar was en daarom zijn ze met aluminium gaan klooien….
standaard een goed blok zolang je er ook standaard mee rijdt… opvoeren? kan maar doe het dan goed en geef het blok niet de schuld
gr rene
13 mei 2009 om 18:21 #17469569Ik heb het hele topic even gevolgd, en ik denk dat alles wel zo’n beetje gezegd is.
Toch is me iets niet duidelijk.
Als ik een dikke pomp monteer heb ik geen hogere druk als ik het goed begrepen heb. De olie moet door hetzelfde gaatje als bij een standaard pomp. Het lijkt me dan toch ook dat de vloeistofstroom hetzelfde is (liter/minuut) dus dikke pomp overbodig?
Als ik de oliedruk opvoer, heb ik dus een grote vloeistofstroom want de olie moet nog steeds door hetzelfde gaatje. Door de hogere druk zal de temp. iets oplopen maar de olie wordt dan toch minder opgewarmd door de lagers e.d.? Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken? Ik probreer het een beetje wiskundig te benaderen maar wiskunde is niet mijn sterkste kant:D14 mei 2009 om 09:22 #17469570goed bezig henkjan!!
maar wat is de functie van de olie in de lagerschalen???
volgens mij niet alleen de warmte overdracht, deze is namelijk niet kritisch, maar meer het van elkaar houden van de 2 materialen. tjek anders de eerste wet van de thermodynamica eens15 mei 2009 om 20:11 #17469571Ik snap dat de olie vreten moet voorkomen. Maar zoals ik er nu tegenaankijk is het zo dat als een pomp voldoende druk levert dus ook voldoende opbrengst heeft.
Aan de andere kant, wat het verhaal van de 4 en 6 cilinders betreft zou de 6 pitter een hogere druk moeten hebben omdat de drukval vanaf het filter tot achterin het blok groter is maar dit is toch niet het geval (dit bedoelde GSE toch ook?)Kort gezegd: het lijkt mij dat druk en vloeistofstroom recht evenredig met elkaar zijn. Heb ik dat goed, en zo nee, hoe zit het dan?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.