Forumindex › Forums › Techniek › Cih › CIH 3.0 slaat aan en direct weer af. Laatste update wat betr
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 oktober 2009 om 13:06 #17213179
Ok, zal het even proberen uit te leggen. Het gaat om mijn manta met 3.0 12v. Welke motor het precies is weet ik niet maar de kopcode is 30e, de injectoren zijn grijs met gele stekkers en er zitten slangetjes aan en geen stalen rail. Hij heeft geen koudstart-injector. Volgens mij is het echter geen 156 pk uitvoering want zelfs op gas is hij al sneller dan een ca. 250 kilo lichtere b ascona 16v.
Maar goed, hij loopt op het moment alleen op gas en dat wil ik eraf hebben. De luchtmassameter heb ik er los bij gekregen toen ik de auto kocht, die past niet tegelijk met het gasmengstuk onder de kap. Ik heb een keer alles weer aangesloten om weer op benzine te kunnen rijden, toen was alleen de bedrading voor de brandstofpomp nog ergens onderbroken, heb toen even de startbooster rechtstreeks op de pomp aangesloten en gestart. Motor sloeg direkt aan en kwam ook goed op toeren enzo, niks mis mee. Helaas moest ik weg en heb de motor weer op gas aangesloten. De volgende dag weer verder gegaan, gevonden waar de bedrading onderbroken was dus alles weer aangesloten. Weer starten en hij slaat weer direkt aan maar ook direkt weer af, daarna doet hij niks meer tot na een paar minuten wachten, dan is het weer aanslaan en direkt weer af.
De ontsteking moet goed zijn want op gas loopt hij prima en tot aan de injectoren heeft hij in elk geval brandstofdruk, heb het ook al geprobeerd met een losse brandstofpomp zonder filter om een verstopt filter uit te sluiten maar dan is het precies hetzelfde.
Iemand een idee?18 oktober 2009 om 13:49 #17537823als ik dit zo lees, heb je verkeerde injectoren, als die grijs zijn, horen daar ook grijze stekkers op, en ook andersom, je weet zeker dat dit bij elkaar hoort ?
18 oktober 2009 om 14:12 #17537824Bekend probleem, pak maar gele injectoren. met het nummer ……205 op het eind.
Heb dit probleem zelf ook gehad.
19 oktober 2009 om 16:52 #17537825Ok, bedankt voor de snelle reacties, lijkt duidelijk!
Vreemde is echter wel dat ik hem zelf dus een keer al goed heb horen lopen en dat de vorige eigenaar er ook mee heeft proefgereden op benzine maar die wilde liever op gas dus heeft dat toen weer laten veranderen. Ik had er trouwens ook bij moeten vermelden dat er een door de ombouwer zelfgemaakte kabelboom opzit.
Heb ook nog even gekeken welk nummer er op de computer staat: Bosch 0 280 001 314. Misschien dat daar ook nog aan te zien is welke injectoren erbij horen.
Jullie zijn in elk geval de mannen met ervaring met deze motoren dus zal op zoek gaan naar gele injectoren. Moeten die specifiek van de 3.0 of hebben die bijv ook in de 2.0E gezeten ofzo? Eventuele suggesties waar ik ze vandaan kan halen hier in het noorden zou helemaal super zijn.25 oktober 2009 om 17:04 #17537826Die nummers van de 2.0e en 3.0 zijn dacht ik hetzelfde.
Dat de kabelboom zelf gemaakt is :hmmz
op http://www.senator-monza.de staan wel nummers etc van wat bij mekaar hoort.
25 oktober 2009 om 17:58 #17537827Volgens mij is het redelijk simpel:
Als je voorschakelweerstanden hebt op de binnenscherm, dan heb je grijze injectoren nodig.
Als je geen voorschakelweerstanden hebt, heb je gele injectoren nodig.
25 oktober 2009 om 20:52 #17537828Volgens mij gaat er ergens iets mis met het toerentalsignaal. Heb inmiddels de scoop aangesloten gehad op een injectorstekker en zodra ik de auto op contact zet komt er een enorm piekerig scoopbeeld terwijl er eigenlijk nog geen signaal moet zijn lijkt me.
Nou zit er op het linkerbinnenscherm een soort van relais-voet (zonder relais) waar onder andere twee groene kabels heen gaan. Deze twee kabels zijn doorgelust, doorbreek ik die lus heb ik niet meer dat rare signaal maar ook geen signaal tijdens het starten en de toerenteller werkt dan ook niet meer.
Ik ga morgenavond als ik er tijd voor heb eens proberen de kabel die naar het stationairregelkastje gaat rechtstreeks op de ontsteking aan te sluiten denk ik. Op 1 van die twee kabels staat trouwens direkt 12v bij contact aan, lijkt me ook niet de bedoeling toch? Op gas werkt de toerenteller wel gewoon overigens.
Of er voorschakelweerstanden inzitten weet ik niet, zal eens opzoeken hoe die er uitzien. Maar ik ga er toch nog even vanuit dat de juiste onderdelen erinzitten omdat hij dus wel gereden heeft op benzine, waarschijnlijk is er dus gewoon nog ergens iets onderbroken of doorgelust of een stekker los ofzo. Ik moet ergens iets over het hoofd zien. Ik wil er 15 november mee naar een driftdag in Papenburg dus voor die tijd moet hij klaar zijn, ga eerst zelf nog wat dingen proberen en anders moet ik toch eens zien te achterhalen wie de auto omgebouwd heeft dan moet die maar eens kijken.25 oktober 2009 om 22:50 #17537829Foto van voorschakelweerstanden vind je momenteel op mp.
9 november 2009 om 21:24 #17537830Kleine update met redelijk groot nieuws. Ik heb jullie raad opgevolgd en gele injectoren gemonteerd met het onderdeelnummer wat op senator-monza.de te vinden was en de motor loopt! Weliswaar nog niet helemaal lekker en 1 van de injectoren blijkt te lekken en met een computer van een 18E maar hij loopt tenminste. Heerlijke construktie ook hoe die injectoren vast zitten met een m6 boutje in plastic gedraaid.:swear Heb er nu m8 van moeten maken want met die m6jes ging natuurlijk niet meer.
Ik moest helaas de werkzaamheden weer staken omdat ik om 22.00 uur weer de werkplaats uit moest zijn maar ga morgen weer verder. De 6 cilinder computer zal dan misschien opgeblazen zijn die ene keer dat hij toen gelopen heeft ofzo, blijft vreemd.
De injectoren hebben trouwens ook heel lang stil gelegen en wie weet hoe lang de benzine al in de auto zit. Komt bij dat de brandstofdrukverlies bij die lekke injector ook niet veel goed zal doen dus ik heb er aardig vertrouwen in dat het weer goed komt voor zondag. Pff, vervelend zo’n deadline, en het werk overdag gaat ook veel te veel vrije tijd in zitten.Oja, de kabelboom blijkt toch geen zelfbouw te zijn, heb de goeie schema’s gevonden(1986) en alle nummertjes op die witte kabels blijken te kloppen. Er zat enkel geen isolatie meer omheen, heb het geheel helemaal doorgemeten afgelopen weekend en daarna alles netjes weer ingetaped. Ziet er weer heel anders uit nu.
10 november 2009 om 20:23 #17537831Goed nieuws! Heb vandaag de 2 lekkende injectoren vervangen. Heb hem daarna aan de viergastester gehangen en hij bleek veel te arm te lopen. Heb toen de spiraalveer van de lhm afgesteld en lambda op 1 gezet en hij loopt nu perfect! Zoals hij nu op het gas reageert.:wub Heerlijk, het geluid is ook veel mooier dan op lpg.
Dus @gt/w, @Manta 24v en @postbusmanta bedankt!
Oja, misschien dus interessant om te onthouden dat een 18E computer prima werkt op een 30E.
3 december 2009 om 20:57 #17537832Ok, stiekem toch nog een updateje. ;)
De Manta loopt nog steeds als een zonnetje, verbruik valt een beetje tegen met met moeite 1 op 7 maar ik houd wel een BMW E46 M3 bij dus nemen we dat verbruik maar voor lief.:P
Ik begreep dus niet waarom ik zo’n vreemd scoopbeeld kreeg op de injectoren, vandaag ging er een collega met de scope bezig en die kreeg hetzelfde beeld. We hebben de scope (zo’n Fluke meter van een paar duizend euro die 99% van de tijd in de kast ligt) weggebracht en die blijkt dus stuk te zijn. :swear Lullig dat soort dingen, wordt je helemaal door van de wijs gebracht. Maar goed, geen nadeel zonder voordeel en hier heb ik dus ook weer wat van geleerd. Heb een aantal jaar geleden ook eens bijna een uur verspild door te zitten meten met de multimeter waar uiteindelijk een kabelbreuk in de meetkabel bleek te zitten. Dat overkomt me niet nog een keer. (hoop ik dan toch)4 december 2009 om 10:40 #17537833Heb je ook foto’s van dit kanon? Opel Mantona :wtf
4 december 2009 om 17:31 #17537834De voorbumper moet nog vervangen worden, de motorruimte wordt nog opgeruimd en netjes gemaakt, de achterkant van de auto gaat nog zakken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.