Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Chiptunning heeft dat zin ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 januari 2014 om 00:33 #17263501
Goede avond,
Onlangs heb ik mijn eerste auto gekocht , een opel astra uit eind 2011 , 1.4 l met 100 pk,,
De auto loopt voor geen meter, het is zon trage bak, ik wist dat hy niet snel was maar zo traag, het lijkt wel of de 5 versnelling er helemaal niet is, nu mijn vraag, heeft het veel zin om de auto te laten chip tunen? Ik zou er 15 pk bij krijgen en 30 koppel , en dan moet ik 98 euro tanken, maar ik ben zelf bang dat de auto er sneller van gaat slijten, koppeling etc.. Kunnen de voordelen tegen de nadelen op ? Het gebruik zou dan wel iets omhoog gaan en de benzine kostte worden er niet goedkoper op als je 98’moet tanken,Ps kan je met een 1.4 l benzine met 100 pk e10 tanken ?
Alvast bedankt
20 januari 2014 om 00:43 #18209665AnoniemLid sinds:
1 January 1970volgens mij valt die astra van jou niet te chippen alleen maar 1.6 en daar boven.
20 januari 2014 om 00:59 #18209666AnoniemLid sinds:
1 January 1970En de slijtage van de koppeling ligt aan je linkervoet. En het gebruik van 98 hoeft niet duurder te zijn ik ree 100km op een tank langer ermee dus ik had er voordeel mee. Maar zoals ik lees is dit je eerste auto toch ? dan had ik persoonlijk de auto origineel gehouden (Motorisch) want je kan wel allemaal geld er tegen op gooien om hem sneller te maken maar dat zou ik bij me eerste auto en bij een 1.4 niet doen. Ik zou zeggen rij hem een jaar of 2 jaar spaar lekker door koop daarna wat snellers.
Heb je veel meer plezier van je geld. ;)20 januari 2014 om 01:07 #18209667AnoniemLid sinds:
1 January 1970ow leesfoutje van mij ik las 2001 maar het is 2011 is wel te chippen dus ! excuses.
20 januari 2014 om 03:52 #18209668AnoniemLid sinds:
1 January 1970Chippen van non-turbo motoren heeft weinig nut, de vermogenswinst is minimaal.
En 15pk is wel veel, houd het maar op een PK of 5 wat je er bij krijgt.
Om meer vermogen uit een non-turbo motor te krijgen zul je meer moeten doen dan alleen maar chippen
Aanpassen uitlaatsysteem/spruitstuk (spaghetti)
katalysator vervangen of er tussenuit halen (mits ongeregeld)
Sportluchtfilter
Andere nokkenas(sen)
Dan zul je misschien net 10% motorvermogen er bij krijgen.Daarom heb ik meteen gekozen voor de 1.6 met 115pk.
Ook geen snelheidsmonster, maar voldoende om lekker mee te komen en bij inhaalacties even terug naar 4 gezien het maximale koppel bij 4000rpm ligt en bij 6000rpm het maximale aantal pk’s.
Lekker hoog doortrekken in de toeren dus om de gang er in te houden en zeker bij 16v motoren.
Dan hoor je die heerlijke snerp van de 16v’tjesMijn vorige auto (audi A4 B5 met een 1.8-20v) trok ik regelmatig door tot de 6800rpm. en voelde je het koppel overgaan in pk’s bij 6600rpm. en kon doorgaan tot de 7200rpm.
Misschien voelt je auto niet zo snel aan omdat je te laag in de toeren blijft ?
De Corsa D 1.2-16v van mijn moeder gaat als een jekko als ik er mee rij.
Mijn moeder rijdt alleen maar korte stukjes en af en toe neem ik hem even mee om de motor eens flink warm te rijden om sludge te voorkomen.20 januari 2014 om 05:18 #18209669Vraag het aan Unlimited Tuning zij kunnen je hiermee helpen, maar na het het chippen 98 tanken is ook een fabeltje je kan gewoon op 95 blijvem rijden en je motor ondervind hier geen slijtage van in elk geval niet meer als normaal.
20 januari 2014 om 06:22 #18209664EDS of Klasen zijn zeer ervaren Opel-tuners, bel of mail ze eens wat de mogelijkheden voor jouw auto zijn.
Het is waar dat non-turbo-motoren na chiptuning niet heel veel meer vermogen zullen hebben, maar ze kunnen wel je koppel- en vermogenskromme vlakker maken, waardoor de auto toch lekkerder gaat rijden.20 januari 2014 om 06:54 #18209670@Benjey wrote:
Goede avond,
Onlangs heb ik mijn eerste auto gekocht , een opel astra uit eind 2011 , 1.4 l met 100 pk,,
De auto loopt voor geen meter, het is zon trage bak, ik wist dat hy niet snel was maar zo traag, het lijkt wel of de 5 versnelling er helemaal niet is, nu mijn vraag, heeft het veel zin om de auto te laten chip tunen? Ik zou er 15 pk bij krijgen en 30 koppel , en dan moet ik 98 euro tanken, maar ik ben zelf bang dat de auto er sneller van gaat slijten, koppeling etc.. Kunnen de voordelen tegen de nadelen op ? Het gebruik zou dan wel iets omhoog gaan en de benzine kostte worden er niet goedkoper op als je 98’moet tanken,Ps kan je met een 1.4 l benzine met 100 pk e10 tanken ?
Alvast bedankt
Chippen kan geen kwaad voor de ander moterdelen zeker niet bij een omgeblazen motortje.
De 1.4 is inderdaad met 100pk in een zware astra niet snel. Dat 98 tanken is helemaal niet nodig, enkel bij hoge compressie zal dat nodig gaan zijn, maar dat valt allemaal wel mee.Je kunt E10 tanken, maar ik zou het afraden omdat je benzineleidingen hier niet geschikt voor zijn en hierdoor kunnen gaan lekken en je motor daar eigenlijk niet voor is afgesteld.
Bij welke toerentallen schakel jij al naar de volgende versnelling? Je mag best ruw zijn met dit motortje en niet te lui rijden.
20 januari 2014 om 09:59 #18209671Ik voorzie weer een eindeloze discussie tussen figuren die beweren dat het geen nut heeft bij een ongeblazen motor en mensen die het hebben laten doen en uit ervaring weten dat het wel zeer zeker nut heeft.
ik vraag me af wat er voor type motorblok er bij jou inzit omdat jij 100PK hebt
die van mij is ook een 1.4, een XEP, 90PK, uit 2006 en econorm, en dan nog eens een stationwagon, met andere woorden traag, en eerlijk gezegd ook nog gevaarlijk bij het invoegen op snelwegen.
dus ja, ga naar een goede tuner en vraag wat de mogelijkheden zijn, unlimited tuning is een van de tuners(volgens mij ookforum sponsor hier ?)
die hebben een dyno bank en kunnen je precies laten zien wat voor verschil het maakt kwa trekkracht (koppel) en vermogen (PK) vooral koppel is belangrijk en met name wanneer het beschikbaar is en blijft.
restrictiepijpjes uit de luchtfilterbak halen leverde bij mij al beter oppakken in lage toeren op, ik weet niet hoe de luchtfilterbak eruit ziet bij de 2011 modellen maar het eruit halen koste me niks behalve een half uurtje werk.ik kan met die van mij gewoon E10 tanken(staat een lijstje bij de anwb welke modellen dat kunnen), trouwens wat je hier in Nederland tankt is al E5, ik hoef zeer zeker geen euro 98 te tanken na de chiptuning, en verbruik is hetzelfde gebleven.
Mark
http://www.AstraTuningClub” onclick=”window.open(this.href);return false;20 januari 2014 om 10:21 #18209672@opel-mark wrote:
Ik voorzie weer een eindeloze discussie tussen figuren die beweren dat het geen nut heeft bij een ongeblazen motor en mensen die het hebben laten doen en uit ervaring weten dat het wel zeer zeker nut heeft.
het zal wel degelijk nut hebben.
maar of het het geld waard is, is een ander verhaal.
PK’s/NM’s kosten geld.. simpel zat en aardig wat ook
20 januari 2014 om 11:34 #18209673Motor wat hier inligt is een A14XER
1.4 DOHC 1398 cm³ 4-in-lijn 100 pk 130 NmWaar ik persoonlijk meer waarde aan zou hechten is hoe hij rijdt na chiptuning. Het aantal pk/nm is dan helemaal niet belangrijk. Als hij na tuning veel sneller voelt of je onderin meer trek hebt is dan belangrijker. Daar zou ik dan gewoon de auto op laten chippen.
20 januari 2014 om 14:44 #18209674AnoniemLid sinds:
1 January 1970Maar het maximale koppel en NM ligt bij een 16v motor vrij hoog in de toeren.
Als je bij 2500 á 3500 toeren al op gaat schakelen dan benut je het optimale vermogen niet en dan
heeft de motor meer moeite om de auto op gang te krijgen.Je kunt misschien beter eerst een inleg sportfilter van K&N in je luchtfilter leggen, dan krijgt de motor al wat makkelijker adem en zal sneller oppakken in laag toerental.
En chippen is inderdaad duur t.o.v. de vermogenswinst.20 januari 2014 om 15:59 #18209675@Engee wrote:
Motor wat hier inligt is een A14XER
1.4 DOHC 1398 cm³ 4-in-lijn 100 pk 130 NmWaar ik persoonlijk meer waarde aan zou hechten is hoe hij rijdt na chiptuning. Het aantal pk/nm is dan helemaal niet belangrijk. Als hij na tuning veel sneller voelt of je onderin meer trek hebt is dan belangrijker. Daar zou ik dan gewoon de auto op laten chippen.
hij rijdt beter, de eco norm rommel ben je kwijt, restrictiepijpjes eruit (als dat bij jou kan) en chiptunen op maat en dan verwacht ik dat je 20nM erbij hebt aan trekkracht en dat hij lager in toeren beter oppakt, bij mij met de 1.4XEP werd het koppel hoger en pakte hij ook lager in toeren goed op, zoals door Astra_H_1.6-16v al opgemerkt werd heeft een 16V het max koppel hoger in toeren liggen als bijvoorbeeld een 8V dus hij mag wel wat toeren maken, wil je vlot rijden dan niet bij 3000 toeren overschakelen maar hoger, als ik rustig rij kan ik na de chiptuning makkelijk bij 2500 toeren overschakelen en nog trekkracht in de volgende versnelling hebben, dat was voor de restrictiepijpjes eruit halen en chiptunen niet het geval.
Als ik nu weer dezelfde auto zou kopen dan zou ik het weer direct chiptunen, hoewel ik waarschijnlijk eerder voor een 1.6 zou gaan in de stationwagon(en die dan direct laten chiptunen).
Mark
http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;20 januari 2014 om 16:00 #18209676@dion87 wrote:
@opel-mark wrote:
Ik voorzie weer een eindeloze discussie tussen figuren die beweren dat het geen nut heeft bij een ongeblazen motor en mensen die het hebben laten doen en uit ervaring weten dat het wel zeer zeker nut heeft.
het zal wel degelijk nut hebben.
maar of het het geld waard is, is een ander verhaal.
PK’s/NM’s kosten geld.. simpel zat en aardig wat ook
of het het geld waard is, absoluut.
20 januari 2014 om 19:04 #18209677http://www.apec-chiptuning.be/product/1-4a14xer100/” onclick=”window.open(this.href);return false;
+15 pk
21 januari 2014 om 03:38 #18209678ik denk dat je bij unlimited tuning een stuk goedkoper uit bent dan die 600 euro, maar dat zou je even moeten navragen, 600 euro voor een chiptune vind ik wel aan de hoge kant.
http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Chiptuning/Leistungssteigerung/Opel/Benziner/1-4/Chiptuning-Opel-Corsa-C-Corsa-D-Astra-H-Astra-J-1-4-16V-64-74-kW::1384.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
21 januari 2014 om 06:30 #18209679@Opel-Mark, Unlimited Tuning zit qua prijzen onder het gemiddelde, €600 is veel, maar zeker niet ongebruikelijk.
21 januari 2014 om 06:42 #18209680En ik zou voor dbilas gaan. Bij speedequipment kunnen ze ook chippen voor dbilas (wel zonder rollerbank) heb dat door dbilas laten doen een keer. En zij chippen zelfs zonder rollerbank gewoonweg beter dan Unlimited. (unlimited tuning past de huidige aan) dbilas schrijft hem compleet opnieuw.
21 januari 2014 om 07:12 #18209681@RISL wrote:
@Opel-Mark, Unlimited Tuning zit qua prijzen onder het gemiddelde, €600 is veel, maar zeker niet ongebruikelijk.
heeft blijkbaar wel een werkzaam effect op de gierige hollanders.. :hmmz
21 januari 2014 om 08:16 #18209682ik weet niet wat eds hanteerd voor prijzen, db lias zit in iedergeval op de helft van die 600 euro, en dat scheelt erg veel, dat heet niet gierig zijn maar verstand hebben.
21 januari 2014 om 08:23 #18209683@opel-mark wrote:
ik weet niet wat eds hanteerd voor prijzen, db lias zit in iedergeval op de helft van die 600 euro, en dat scheelt erg veel, dat heet niet gierig zijn maar verstand hebben.
Mark
http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;hollanders zijn gierig, vrijwel allemaal. het is niet erg, want al kunnen we ergens iets besparen doen de meeste dat ook.
maar daarom komen de meeste op UT uit, omdat het goedkoper is.
21 januari 2014 om 08:38 #18209684goedkoop is duurkoop! kheb het aan de lijve ondervonden :jerry
21 januari 2014 om 10:04 #18209685@ricksmits wrote:
goedkoop is duurkoop! kheb het aan de lijve ondervonden :jerry
Dat is echt bullshit….Jammer dat jouw ervaring anders is maar mijn ervaring is goed daar…We hebben verschillende set ups geprobeerd, ben meerdere dagen geweest..zeker 7 runs gemaakt en ben van 90 pk origineel op de wilen naar 126 pk gegaan..en van 150 nm naar 190 nm…Als je het ergens niet mee eens bent dan moet je ze ook durven aanspreken en niet gaan azijnpissen achteraf…ik weet zeker dat als je er naar terug was geweest ze het gewoon nog een keer geprobeerd hadden of je advies hadden gegeven hoe er nog wat meer uit te krijgen..
en dat allemaal voor dezelfde 260 eurie….21 januari 2014 om 10:53 #18209686@Botho wrote:
@ricksmits wrote:
goedkoop is duurkoop! kheb het aan de lijve ondervonden :jerry
Dat is echt bullshit….Jammer dat jouw ervaring anders is maar mijn ervaring is goed daar…We hebben verschillende set ups geprobeerd, ben meerdere dagen geweest..zeker 7 runs gemaakt en ben van 90 pk origineel op de wilen naar 126 pk gegaan..en van 150 nm naar 190 nm…Als je het ergens niet mee eens bent dan moet je ze ook durven aanspreken en niet gaan azijnpissen achteraf…ik weet zeker dat als je er naar terug was geweest ze het gewoon nog een keer geprobeerd hadden of je advies hadden gegeven hoe er nog wat meer uit te krijgen..
en dat allemaal voor dezelfde 260 eurie….Ik vind het zeer interessant dat jij mijn uitspraak omtrent goedkoop/duurkoop koppelt aan mijn ervaringen bij unlimited. Helemaal omdat ik in mijn eigen topic duidelijk aangeef dat ik weliswaar niet tevreden ben, maar tegelijkertijd aangeef dat ik de mogelijkheid om terug te gaan naar UT tot een nader te bepalen tijdstip open laat staan. Echter wegens mijn eigen beperking aan verstand omtrent de uitgevoerde werkzaamheden laat ik eerst een tweede partij bekijken wat er werkelijk gedaan is. Dit om twee redenen: 1.. als ik er geen zak van snap mag ik ook niet klagen. 2.. mocht het zo zijn ( lees die drie woorden heel goed ) dat er daadwerkelijk dingen zijn veranderd die kant noch wal raken dan zie ik geen reden om terug te gaan, want waarom zouden ze het dan beter doen.
Wat ik ook vrij bizar vind is dat ik word beschuldigd van azijnpissen en dergelijke.. best grappig.. want op mijn ”blogje” geef ik alleen aan wat ik van plan ben met mijn auto. Daarin staat onder andere dat ik inderdaad twijfels heb over de uitgevoerde werkzaamheden en dat ik een soort van second opinion wil. Wat anderen daar van maken, is helemaal hun eigen ding. daar ben ik niet verantwoordelijk voor. Ook is het overigens UT die daarmee direct contact heeft gezocht met mij en ook aangeboden om verder te kijken. Dit is heel netjes en dat geef ik daar ook direct aan.
Waarom ga ik niet direct naar hun? omdat ik niet weet of ik uberhaub te klagen heb want ik heb er geen zak verstand van :) in ieder geval niet genoeg imo.
Om even mijn vorige uitspraak omtrent duurkoop te argumenteren.. Over het algemeen is het zo dat goedkopere onderdelen dan wel diensten kwalitatief minder zijn. indien je bepaalde onderdelen of diensten vaker dan 1 keer moet aankopen dan kom je uiteindelijk vaak duurder uit. Mijn ervaringen hierin zijn onder andere gebruik van imitatie onderdelen bij mijn auto. Goedkopere onderdelen op de machine waarmee ik heb gedragraced en het aannemen van diensten omtrent het aanpassen van onderdelen voor de voorgenoemde machine.
Unlimited tuning valt hier NIET onder. simpel om de reden dat ik 260 euro nog geld genoeg vind. En dat ik geen klachten heb over het uitgevoerde werk. Alleen dat het weinig merkbaar is, wat mij van te voren is uitgelegd door UT zelf en zo alle andere mensen die verstand hebben van iets op 4 wielen.. gezien het feit dat ik een atmosferische benzine motor heb in mijn auto. Wat zit mij dan wel dwars over UT? ik nodig je uit om mijn ”blogje” te lezen.
king:
21 januari 2014 om 11:02 #18209687@Botho wrote:
@ricksmits wrote:
goedkoop is duurkoop! kheb het aan de lijve ondervonden :jerry
Dat is echt bullshit….Jammer dat jouw ervaring anders is maar mijn ervaring is goed daar…We hebben verschillende set ups geprobeerd, ben meerdere dagen geweest..zeker 7 runs gemaakt en ben van 90 pk origineel op de wilen naar 126 pk gegaan..en van 150 nm naar 190 nm…Als je het ergens niet mee eens bent dan moet je ze ook durven aanspreken en niet gaan azijnpissen achteraf…ik weet zeker dat als je er naar terug was geweest ze het gewoon nog een keer geprobeerd hadden of je advies hadden gegeven hoe er nog wat meer uit te krijgen..
en dat allemaal voor dezelfde 260 eurie….ik kan het wel begrijpen hoor, de keer dat ik bij UT wegging had ik ook een kutgevoel in me maag.
kijk ik ga niet UT af lopen branden, want ze zullen vastwel goed werk leveren.
enige waar ik echt kots misselijk van wordt is dat heel dat astratuningclubje hun fuckin jizz op het forum spuit… krijgen ze daar korting voor ofzo?paar jaar terug hoorde je iedereen over klasen en EDS.. nu lijkt het wel dat UT de voorloper is in de opelwereld.. wat zover ik weet niet het geval is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.