Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Chiptunen of wat anders?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 augustus 2012 om 19:57 #17251625
Goedenavond!
ik ben nieuw op dit forum en zal me hier nog maar een keer voorstellen voordat ik met mijn vraag begin ;)
Jeroen uit Zoetermeer en sinds vandaag trotse eigenaar van een Astra G Coupe 2.2 16v.
nu dan mijn vraag:
Ik heb al een tijdje op het internet wat info gezocht over het chiptunen van auto’s.
Erg leuk die pk winst, alleen nu zie ik op veel sites dat het motor type Z2.2SE ( 2.2 16V Benzine )
Niet te chippen valt. Vandaag een bedrijf gevonden die wel dit type motor kan chippen, alleen met maar 12 pk winst.
Nu is mijn grote vraag, of het dus zijn geld waard is om deze auto te chippen (€ 300,- ), en waarom het zo lastig is voor dit type motor. En of iemand ervaring heeft met deze auto c.q. motor of alternatieve pk winsten weet.Alvast bedankt!
Gr Jeroen
22 augustus 2012 om 20:52 #18059063Welkom op het forum, en gefeliciteerd met je mooie Astra.
Het schijnt niet makkelijk te zijn om een benzine motor te chippen.
Ik heb zelf een paar jaar geleden mijn Z18XE bij een bink in Den Haag laten supertunen.
Dat betekent dat het motormanagement beter word afgesteld op de gebruikelijke benzine.
Hij zou van mij nu meer dan 140pk zijn met een koppel van over de 190. Maar ik heb mijn vraagtekens.
Verder heb ik een K&N luchtfilterelement gemonteerd en de pijpen in het luchtfilterhuis ingekort.
Ook schijnt een inlaatpijp van Vectra C te helpen maar bij mij past hij er niet in. Alle beetjes helpen.22 augustus 2012 om 21:21 #18059064Hallo Jeroen, ook nog welkom hier.
Je Coupe ziet er goed uit!Wat chippen betreft, uit een turbomotor kun je veel meer rendement halen dan een atmosferische motor.
Het beste blijft om eerst de veranderingen door te voeren die je wilt, en dan pas chippen, een goede chipper stelt de auto af zoals die op dat moment is.
Ga je achteraf dingen veranderen zoals luchttoevoer, uitlaat enz, dan klopt die chip niet meer.22 augustus 2012 om 22:54 #18059065@RickR91 wrote:
Hallo Jeroen, ook nog welkom hier.
Je Coupe ziet er goed uit!Wat chippen betreft, uit een turbomotor kun je veel meer rendement halen dan een atmosferische motor.
Het beste blijft om eerst de veranderingen door te voeren die je wilt, en dan pas chippen, een goede chipper stelt de auto af zoals die op dat moment is.
Ga je achteraf dingen veranderen zoals luchttoevoer, uitlaat enz, dan klopt die chip niet meer.Aha oke, handige tip!
Ik ben inderdaad van plan om er een andere uitlaat onder te zetten. Nog maar even wachten dan met chippen als ik het goed begrijp?22 augustus 2012 om 23:40 #18059066Zoals rick indd al zegt kun je het beste als laatste laten chippen
en beter wel op een testbank en geen kant en klaar chipje
want kant en klare chips gaan meestal uit van een standaard motor
daarom word de chip doelloos na verdere aanpassingen
ik zou als eerste het in en uitlaatsysteem aanpakken
zelf heb ik een sportex 54mm catback met spaghettispruitstuk, via ebay
en ben er erg over te spreken
carbon air filter er op met aanzuigbuis
verstelbare brandstofdrukregelaar op ongeveer 3,4 bar
dan heb je ongeveer 25 a 30 pk er bij
ik kan niet in je portomonee kijken maar throttle bodies zijn ook leuk :D :wors23 augustus 2012 om 06:22 #18059067De Z22SE werd in de VS standaard geleverd met een compressor.
Bij de Speedsters wordt deze compressor er vaak nog opgeschroefd door de eigenaren, jij zou dat ook kunnen overwegen. Dat is een stuk leuker dan chippen. Ik dacht dat de compressor ± €1000 kost.Chippen doe je in principe nadat je mechanisch hebt voorbereid, zodat de software specifiek voor jouw motor set-up geschreven kan worden.
23 augustus 2012 om 06:53 #18059068dit is volgens mij het enige wat echt waar voor je geld is met dit blok..
http://courtenaysport.co.uk/supercharger-conversions/info_102.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
23 augustus 2012 om 07:03 #18059069Jep, met die compressor win je behoorlijk wat!
23 augustus 2012 om 07:26 #18059070Je wint inderdaad behoorlijk wat. Maar verliest ook behoorlijk wat uit je portemonnee. Daarintegen, als je het geld er voor hebt, is het ‘t zeker waard!
Jammer dat het chippen zelf niet zoveel oplevert. Ik was er denk ik te enthousiast over :???: .
Ik ben zelf niet heel erg handig met auto’s, dus de oplossingen van trashmetal zijn voor mij helaas één groot raadsel.
Over 1.5 week is mijn op maat gemaakte Remus einddemper binnen, maar ik denk dat ik hier geen enkele winst mee zal halen?
Verder lijkt het mij ook wel leuk om een openluchtfilter te plaatsen, maar ook hier hoor ik verschillende verhalen over; het werkt juist wel, en, je verliest er juist pk’s mee.
Nu wil ik het uiteindelijk gewoon gaan proberen en ervaren. Na even onder de motorkap gekeken te hebben, zie ik dat er veel sensoren zitten op het luchtfilter element en de daarbij behorende buizen. Als ik nu een kitje van K&N of Green erop plaats, wat doe ik dan met deze sensoren?
Ik heb even vluchtig gekeken op dit forum voor een ”how to” over het plaatsen van een openluchtfilter, maar heb het niet kunnen vinden, het zal ook wel te makkelijk zijn voor de meeste hier om zo’n ding te plaatsen, maar voor mij is het echt nog een redelijk groot raadsel!
mochten er nog tips zijn, alvast onwijs bedankt!EDIT: of is alleen een inleg filter voldoende/beter?
Gr Jeroen
23 augustus 2012 om 07:31 #18059071Openluchtfilter moet je zeker doen als je houdt van een mooi aanzuiggeluid! En het plaatsen is erg simpel, vaak zit er ook een handleiding bij als je een set koopt van bijv. K&N.
Wil je echt winst behalen met een luchtfilter, kijk dan naar een Dbilas aanzuigkit (ben effe de echte naam kwijt), maar ook daarvoor geldt: vermogen kost geld.
23 augustus 2012 om 07:47 #18059072@RISL wrote:
Openluchtfilter moet je zeker doen als je houdt van een mooi aanzuiggeluid! En het plaatsen is erg simpel, vaak zit er ook een handleiding bij als je een set koopt van bijv. K&N.
Wil je echt winst behalen met een luchtfilter, kijk dan naar een Dbilas aanzuigkit (ben effe de echte naam kwijt), maar ook daarvoor geldt: vermogen kost geld.
flowmaster toch :P
23 augustus 2012 om 07:50 #18059073http://www.regal-shop.co.uk/vauxhall/acatalog/Induction-Kits-.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
volgens mij is dit hem die je bedoelt?
Even gegoogled. opzich nog wel een schappelijke prijs, en het ziet er strakker uit dan een K&N kitje.23 augustus 2012 om 07:51 #18059074@Dion, flowmaster inderdaad :thumb
@ Qdance, nee, dat is een gewoon een openluchtfilter.
Dit is een Dbilas Flowmaster:23 augustus 2012 om 07:56 #18059075ik zou ook voor een dbilas gaan als ik jou was, dan blijf je namelijk nog voldoende koude lucht binnen halen ipv warme lucht uit je motorruimte.
23 augustus 2012 om 09:52 #18059076Groote raadsels heb je google voor, of het OpelForum ;) :jerry
een catback is een midden en einddemper met dikkere pijp
spaghettispruitstuk is het voorste deel van je uitlaat wat op het blok komt
verstelbare brandstofdrukregelaar wat snap je daar niet aan?
een carbon air filter werkt ongeveer als een dbilas
als je hem juist monteerd zuigt hij alleen maar koele lucht aanDit is in een astra h 1.9cdti
maar je geeft aan dat je niet echt ervaren bent met sleutelen
ook dat je over (net als ik) geen geldboom beschikt
dat maakt het dubbel lastig
misschien dat je de parts kunt bestellen en bij een goed autobedrijf laten monteren?23 augustus 2012 om 09:55 #18059077Ja, of een forumlid wil je misschien wel helpen. Nu is Zoetermeer voor mij niet zo handig , maar er zijn genoeg leden in heel NL die je wel willen helpen met sleutelen!
En soms moet je er ook gewoon domweg aan beginnen en je gezond verstand gebruiken, dan kom je ook een heel eind!23 augustus 2012 om 10:11 #18059078Vooral het opvoeren/tunen van je coupe zal vast wel iemand voor te porren zijn
Dat zijn de leukere klusjes :wub
Ik woon ook een beetje te ver en zit helaas krap in nm tijd :(http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=sportex+astra+coupe&_sacat=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.co.uk/itm/Universal-Carbon-Fibre-Intake-Kit-Like-Viper-BMC-Simota-/380381967667?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5890883533″ onclick=”window.open(this.href);return false;en indd soms moet je er gewoon aan beginnen en gezond verstand gebruiken (meestal dan :jerry )
hier op het forum zijn genoeg topics te vinden over bijna alles wat je aan je astra maar wilt veranderen
goed doorlezen, als je nog vragen hebt deze stellen
en gewoon doen :D
bij ons is de kennis ook niet uit de lucht komen vallen ;)23 augustus 2012 om 10:14 #18059079ik heb ook nog wel een Remus einddemper liggen voor een coupe.
ziet er nog prima uit, en hoef er maar 100 euro voor.. nieuw kosten ze 350 euro..23 augustus 2012 om 11:22 #18059080Hoezo niet te chiptunen ? http://www.eds-motorsport.de/shop/de/Opel/Astra-G/2.2L-Benzin-Z22SE” onclick=”window.open(this.href);return false;
23 augustus 2012 om 12:44 #18059081Welkom hier op het Forum met mede Opel_Freaks.
Veel plezier hier op het forum :D23 augustus 2012 om 14:50 #18059082Volgens mij wordt er heel vaak een inlaatspruitstuk van een 2.4 uit de USA opgezet.
Je zou is moeten aanmelden op een Speedster forum, daar wordt dat veel gedaan.
http://www.speedsterclub.nlhttp://www.txautosport.co.uk/carbon-fibre-cold-air-induction-kit-94-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit is ook wel een leuk alternatief voor de genoemde Dbilas set.
http://www.dbilas.deMaar er is echt genoeg te tunen aan die motor, maar je moet eerst maar is bepalen hoeveel je precies wilt gaan uitgeven, voordat je nu dingen koopt die later weer vervangen moeten worden.
23 augustus 2012 om 22:38 #18059083Ja, met gezond verstand sleutelen, daar heb je zeker ook gelijk in. Maar als je de auto net 3 dagen hebt, ben je altijd nog TE voorzichtig en durf ik met mijn onervarenheid geen dingen te proberen. Dit zal uiteraard nog wel komen denk ik ;)
Goed om te horen dat er zoveel lui behulpzaam zijn hier! Lijkt mij dan ook leuk om is een keer met een meer ervaren iemand dan ik te gaan sleutelen. Daar leer je denk ik nog het beste van!@dion87 wrote:
ik heb ook nog wel een Remus einddemper liggen voor een coupe.
ziet er nog prima uit, en hoef er maar 100 euro voor.. nieuw kosten ze 350 euro..Een Remus uitlaat staat al in de bestelling voor mij (alleen de einddemper) en zal volgende week ergens binnen zijn hoop ik.
@trashmetal wrote:
Groote raadsels heb je google voor, of het OpelForum ;) :jerry
een catback is een midden en einddemper met dikkere pijp
spaghettispruitstuk is het voorste deel van je uitlaat wat op het blok komt
verstelbare brandstofdrukregelaar wat snap je daar niet aan?
een carbon air filter werkt ongeveer als een dbilas
als je hem juist monteerd zuigt hij alleen maar koele lucht aanDit is in een astra h 1.9cdti
maar je geeft aan dat je niet echt ervaren bent met sleutelen
ook dat je over (net als ik) geen geldboom beschikt
dat maakt het dubbel lastig
misschien dat je de parts kunt bestellen en bij een goed autobedrijf laten monteren?Nu is die carbon air filter niet echt onwijs duur gelukkig. jij zegt hij zuigt nu alleen maar koele lucht aan, wordt deze dan ook nog op een juiste manier gefilterd voor de motor?
ps. Doet alleen een einddemper iets met het vermogen van een auto?
Bedankt voor de reacties!
24 augustus 2012 om 00:25 #18059084alleen een andere einddemper dat kan een paar pk schelen ,maar daar merk je niks van
24 augustus 2012 om 08:23 #18059085Er rijden er al meer rond met zo’n filter
niets anders dan goede reacties :D
een andere einddemper scheelt indd maar een paar pk
en of je het merkt? ik wel iigv heb een hoog onwikkeld gevoel voor auto’s / motoren :D
er zijn ook mensen die een verschil van 15 pk niet eens merken :Dik zou er dan ook een middendemper vervanger onder schroeven
18 september 2012 om 19:59 #18059086Vandaag door jullie tip een Flowmaster laten monteren ;)
Hier wat fotos ervan :thumb
Ik heb er eerlijk gezegd nog niet heel uitbundig mee gereden om het uit te proberen of het daadwerkelijk verschil levert.
Dat zal dus nog even op zich laten wachten.
Misschien dat het beter merkbaar is als ik dit icm chiptunen doe. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.