Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Chip op maat: hoever kan je gaan?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 februari 2011 om 15:59 #17232018
Na een hoop leeswerk weet ik dat bij motorische veranderingen (nokkenassen, throttle-bodies e.d.) een chip op maat een must is.
Maar hoever kan je eigenlijk gaan met de standaard ecu?Stel:
Voor de X20XEV heeft Dbilas een turbokit zonder verdere motoraanpassingen. Leuk maar dan moet de ECU worden geremapped. Maar wat als je er C20LET zuigers in zet om de compressie omlaag te brengen zodat de turbodruk omhoog kan kan je dan nog steeds af met een remap van de standaard ECU?Of zit je dan vast aan een DTA/KMS ecu?
En hoe zit het dan met bijvoorbeeld de traction-control in de Astra G/Vectra B.
1 februari 2011 om 20:52 #17808935Ook wanneer je C20let zuigers plaats kun je de orginele ecu remappen en hier mee gaan rijden.
Je hebt dus niet perse DTA of KMS nodig.
Het enigste wat je niet met de orginele ecu van een X20XEV kan is de turbodruk regelen.Een APEXI turbodruk regelsysteem erbij en rijden maar.
1 februari 2011 om 21:06 #17808936die Dbilas kit kan je monteren op een x20xev maar wel alleen als je de zuigers en drijfstangen ook vervangen hebt anders is het starten test rijden en blok naar zijn klootje.
met een simtec 56.5 of liever hoger kan je heel ver gaan met chippen maximaal zelf.
enkel met dta of kms kan je meer instellen en dus ook meer uit je blok halen.eds kan de x20xev op de bank chippen rond minimaal 158 pk met orginele setup.
maar nogmaals let op de bestaande drijfstangen kunnen +/- 220 a 230 nm veilig aan niet hoger dan knallen ze.1 februari 2011 om 21:16 #17808937[rquote=1857739&tid=141760&author=Miruni]Ook wanneer je C20let zuigers plaats kun je de orginele ecu remappen en hier mee gaan rijden.
Je hebt dus niet perse DTA of KMS nodig.
Het enigste wat je niet met de orginele ecu van een X20XEV kan is de turbodruk regelen.Een APEXI turbodruk regelsysteem erbij en rijden maar.
[/rquote]Bedankt voor de informatie! Ik heb nog geen concrete plannen, vroeg me meer af wat er mogelijk was met remappen.
2 februari 2011 om 17:43 #17808938Onzin dat je de zuigers en drijfstangen moet vervangen bij een Dbilas turbokit. Je kan met standaard drijfstangen en zuigers rijden, deze kitjes worden afgesteld op max 0,6 a 0,7 bar. Je haalt dan rond de 245PK op deze druk en rond de 300NM. Als zouden de drijfstangen breken boven de 220nm dan zouden ze dit niet aanraden.
Ik weet niet hoe je aan deze info komt?
Wil je dik boven 250PK uitkomen, dan raadt Dbilas je aan om andere drijfstangen en zuigers te nemen.
2 februari 2011 om 17:45 #17808939ik zou zeggen probeer het uit kijken of jij dan wel als 1 van de weinige je standaard drijfstangen nog heel houdt als je boven de +180 pk zit.
en gezien de ecotec blokken hoge compressie zuigers heeft lijkt me dit niet bevoordelijk voor de rest van je blok.2 februari 2011 om 17:49 #17808940Beste SVDK20,
Ik spreek uit eigen ervaring, anders zou ik dit niet zomaar posten. Wat je zegt klopt gewoon niet, neem anders contact op met Dbilas.
3 februari 2011 om 14:52 #17808941Ik heb zelf ook een auto met DBilas turbo kit.
Zij geven 2 jaar garantie en niet alleen op de onderdelen die zij erop bouwen (als je het daar laat doen), maar ook op motor, bak en aandrijfassen.
Zij bouwen hem alleen om als de auto naar hun inzicht gezond is en geven dan deze garantie. Dit hebben ze in het verleden ingevoerd, om de geruchten dat het niet zou kunnen uit de wereld te helpen en mensen over de streep te trekken met deze zekerheid..Gr,
The Duke6 februari 2011 om 20:18 #17808942[rquote=1858406&tid=141760&author=svdk20]@axel,
ik zou zeggen probeer het uit kijken of jij dan wel als 1 van de weinige je standaard drijfstangen nog heel houdt als je boven de +180 pk zit.
en gezien de ecotec blokken hoge compressie zuigers heeft lijkt me dit niet bevoordelijk voor de rest van je blok.[/rquote]voor de turbo ombouw had axel al meer dan 180 pk.
En nu over de 245 pk..Als we verder willen moeten we wel zuigers en drijfstangen gaan vervangen. Maar dan ga je richting de 300 pk uit een 1.6.
Meeste motoren kun je zonder al te veel problemen van vuldruk voorzien tot 0.6bar
En ja, ik weet precies wat er aan de motor van axel gebeurd is.. Ding is in mijn werkplaats gebouwd.. We weten dus uit eigen ervaring wat wel en niet kan zo ongeveer.
6 februari 2011 om 20:22 #17808943[rquote=1857367&tid=141760&author=The Undertaker]Na een hoop leeswerk weet ik dat bij motorische veranderingen (nokkenassen, throttle-bodies e.d.) een chip op maat een must is.
Maar hoever kan je eigenlijk gaan met de standaard ecu?Stel:
Voor de X20XEV heeft Dbilas een turbokit zonder verdere motoraanpassingen. Leuk maar dan moet de ECU worden geremapped. Maar wat als je er C20LET zuigers in zet om de compressie omlaag te brengen zodat de turbodruk omhoog kan kan je dan nog steeds af met een remap van de standaard ECU?Of zit je dan vast aan een DTA/KMS ecu?
En hoe zit het dan met bijvoorbeeld de traction-control in de Astra G/Vectra B.[/rquote]
gewoon naar dbilas gaan als je een een turbo kit van hun neemt.
Laat hem gelijk volledig op de bank afstellen. Kost een paar cent meer maar dan weet je 100% zeker dat het goed zit..Die van axel hebben we daar ook laten mappen met zo’n turbo kit. Nieuwe remap is netjes en naar verwachting
6 februari 2011 om 21:11 #17808944Altijd leuk de antwoorden:P Ik zei: Stel
Op mijn X20XEV ga ik geen turbo zetten, vroeg me meer af hoe ver je kan gaan met een chip op maat.
Het antwoord: Ver, heel ver, al kan hij dan bij montage van een turbo deze niet regelen, dan heb je daar die mooie Apexi AVC-R voor.
Als ik meer vermogen wil wordt het een X30XE en niets anders
6 februari 2011 om 21:16 #17808945ja nou op die stel heb je antwoord toch ?!?! :)
Een vrij programmeerbaar systeem is natuurlijk altijd makkelijker even bij te programmeren.
En als je het juiste systeem kiest heb je ook nog een partij extra optie’s tov het orginele management.Maar ja met de orginele ecu kun je echt wel ver gaan.
6 februari 2011 om 21:26 #17808946[rquote=1862004&tid=141760&author=corsaboy]ja nou op die stel heb je antwoord toch ?!?! :)
Een vrij programmeerbaar systeem is natuurlijk altijd makkelijker even bij te programmeren.
En als je het juiste systeem kiest heb je ook nog een partij extra optie’s tov het orginele management.Maar ja met de orginele ecu kun je echt wel ver gaan.
[/rquote]Ik heb inderdaad mijn antwoord!Vrij programmeerbaar is mooi maar denk ik alleen zinvol bij zware modificaties, in alle andere gevallen kan je volstaan met een goede chip op maat. Mijn droom is al jaren een x30XE in mijn Astra F GSI, maar is er door omstandigheden nog steeds niet gekomen.
22 februari 2011 om 19:20 #17808947Een prima streven zo’n 3 liter v6, echter in standaard trim minder vermogen / gelijk koppel aan een phase 2 c20let (265pk / 330nm).
Dus ja…. persoonlijk zou ik als je voor vermogen en enzo gaat een turbo erin bouwen. Dat gaat ook een stuk makkelijker in een Astra.En ja ik ken beide motoren (3.0 V6 in een Vectra en een clet in de Corsa).
22 februari 2011 om 19:34 #17808948Ik wil een V6 en al heel lang. Ik rij 30.000km per jaar en daar vind ik een V6 beter voor geschikt ;)
Wat verbruik betreft verwacht ik met mijn rijstijl niet veel meer verbruik ten opzichte van de X20XE die er nu in ligt. Jerremy en Wim-V6 kunnen dat wel beamen.
22 februari 2011 om 20:33 #17808949ik kan dat ook beamen verbruik is bij mij ook nagenoeg gelijk of soms zelf zuiniger.
10 maart 2011 om 21:49 #17808950euhh V6 3,0 Calibra der in .. kan net 1 op 10 halen !! de 2,5 was toch minder dorstig .. :D
10 maart 2011 om 21:57 #17808951[rquote=1888489&tid=141760&author=ANJO TOL]euhh V6 3,0 Calibra der in .. kan net 1 op 10 halen !! de 2,5 was toch minder dorstig .. :D[/rquote]Zware voeten? :P
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.