Check-engine lampje brand!!!

Forumindex Forums Techniek Ecotec Check-engine lampje brand!!!

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Sha

Hallo allemaal,

heb sinds kort een Opel Astra coupe 2.2 16v bj 2001
      (motor z22se) gekocht en sindskort brand ook mijn check-engine lampje :(

ben al een keer naar de motorhuis (opel dealer) geweest om de ECU uit te lezen en zij kwamen het volgende tegen:

– P0141 aanwezig, verwarming lamdasonde storing circuit (rij 1 sensor 2) 1x 855371

ik krijg van de man dus te horen dat deze code bij hen bekend is onder de lambdasonde en die moet dan vervangen worden.

ben toen de volgende dag naar Brezan (automaterialen winkel) gegaan en deze lambdasonde (met de artikel code die ik van de dealer had gekregen) bij hen besteld. de volgende dag de lambdasonde opgehaald en gemonteerd, het was de 2e lambdasonde na de katalysator (hij was met stekker en compleet van het merk NTK) en ben toen weer naar de dealer geweest om de ECU te resseten. tijdens uitlezen (resseten) zag de man ook dat deze keer allebei de lambdasonde de juist voltage gaven (hij zei allebei geven de waarden onder 1000 mili nog wat aan) en allebei dus correct werken. hij kon de check engine lampje wissen en alles leek weer normaal te zijn. toen ik thuis kwam en later zelfde dag nog ergens met de auto ging, ging de check-engine lampje weer branden :o ik heb geen idee meer waar het aan kan liggen en vraag me af wat er nog stuk is?

het kan toch niet zo zijn dat ik elke keer voor uitlezen van deze probleem naar de dealer moet en elke keer 30 euro betaal en dan krijgen te horen dit en dat is stuk en na vervanging blijkt dat het probleem nog aanwezig is en dan weer naar de dealer voor de uitlezing….

graag zie ik jullie reactie en hoop dat jullie mij met deze kunnen helpen want ben het echt zat dat het lampje nooit uitgaat :(

gr, Sha

wim-v6
      Deelnemer

weer uitlezen helaas!!

als het dezelfde storing is, sensor ORIGINEEL halen.

willem

Sha

hmmm, ik zal de auto dan morgen weer naar de dealer brengen voor uitlezen…. als het moet dan moet het :( en zal de resultaten hier weer updaten.

btw, in het begin toen ik de auto kochte en de check-engine lampje brande (dus voordat ik de nieuwe lambdasonde gemonteerd had) ruikte ik ook benzine geur in de auto. maar nu een tijdje niet meer, tenminste zo ervaar ik het. kan dat ook aan die stukke lambdasonde gelegen hebben? of kan het een andere oorzak zijn, die ook teveens voor de storing lampje nu zorgt?

ook bij het opstarten van de auto hoor ik de eerste 3 sec een grovere geluid van de motor (lijkt alsof een diesel motor start) en heb van mensen gehoord dat dat door de distributie ketting komt en die wss in de toekomst vervangen moeten worden…?

gr, Sha

Sha

heb vandaag de auto weer naar de dealer gebracht en liet het uitlezen… er kwam weer dezelfde fout code namelijk:

– P0141 aanwezig, verwarming lamdasonde storing circuit (rij 1 sensor 2)

de man zei ook dat hij het raar vond omdat ik de sonde heb vervangen en toch brand de storings lampje… hij keek ook naar de waarden die de 1ste en 2e sonde uit gaven : de 1ste sensor gaf de correct waarden tussen 0 en 1000 mV maar er viel op dat de 2e sonde dat ik dus nieuwe had kocht en vervangen telkens bijna een vaste waarde gaf bij meer gas en minder gas.

hij maakte ook een ritje met de auto en ook tijdens ritje meette hij de waarden van allebei de sondes en ook toen viel het op dat de eerste sonde elke keer een andere waarde gad en die waarden redelijk hoog waaren, b.v van 800 mV sprong die naar 300 mV en weer omhoog. maar de 2e sonde gaf integenstelling constant een erg lage waarde van onder 100 mV en hij zei dat het daardoor kwam dat de storings lamje telkens gaat branden na resetten :(

de man vertelde mij dat het wel aan de bedrading en de stekker van de 2e sonde kan leggen maar ook dat het miss omdat het geen originele sensor is. hij vertelde mij dat ik wel een diagnose bij hen laten maken zodat we mij precies kunnen vertellen waar in de bedrading het probleem ligt…

nu lees ik hier en daar op internet dat mensen de draden van de stekker aan de ECU gaan solderen, maar dat is bij mij niet gedaan. kan het daardoor liggen dat de storing lamje telkens gaat branden?

ik hoop dat jullie mij met deze info verder kunnen helpen :(

p.s de sensor is ook geen universele sensor maar wel van een bekende fabrikant die de lambdasondes van de verschillede merken auto maakt. mensen hebben het hier vaak over de ORIGINELE lambdasonde van de dealer, maar Opel maakt zelf ook geen lambdasonde en die laat het ook door de fabrikanten als Bosch en NGK etc maken… en mijn sonde is ook van het merk NGK…

gr, Sha

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.