Forumindex › Forums › Techniek › Banden, remmen en onderstel › Centraal topic: Banden en Velgen
- Dit onderwerp bevat 368 reacties, 141 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 februari 2019om 06:08 door MOOK.
-
AuteurBerichten
-
3 maart 2014 om 10:13 #17304584
Bump!
Ik wil deze velgen op 225/35/r18 bandjes hebben. Past dat er zomaar onder of moeten er aanpassingen komen?
http://www.online-velgen.nl/velgen/43640-lenso-s73-black/” onclick=”window.open(this.href);return false;
4 maart 2014 om 07:22 #17304585die banden passen op de velg.
4 maart 2014 om 07:24 #17304586Super!
4 maart 2014 om 14:51 #17304587De wielen die je laat zien hebben wel de verkeerde steekmaat he! ;) (5×100/5×105)
4 maart 2014 om 14:57 #17304588Ow, ik heb merk en type auto ingevuld en kreeg deze als optie.
Wat voor steek heeft de vectra c1 dan?4 maart 2014 om 14:59 #17304589Op de link die je plaatste staat 5×100 en 5×105, misschien dat hij bij jou met ingevulde auto wel de goede geeft?
Maar je moet de velgen met steekmaat 5×110 hebben! :thumb
4 maart 2014 om 15:38 #17304590Oke.. Raar dat hij deze velgen aangeeft als ik opel vectra c intik.
Dan moet ik opzoek naar 5×110.
Tnx man :thumb
18 maart 2014 om 11:21 #17304591Past er ook een 5×112 op de vectra c1?
Met behulp van schuifbouten of zo?
Hebben jullie allemaal 5×110?21 april 2014 om 14:14 #17304592Beste Wes,
Ik had dat nog uitgezocht voor je. Zowel 5×108 als 5×112 passen erop d.m.v. speciale bouten die het verschil opvangen.
23 april 2014 om 20:49 #17304593Daar heb je zogenaamde schuifbouten voor nodig :) Let wel op voor je naafdiameter :) Heb indertijd centreerringen op maat moeten laten maken van 66.6 naar 65.1 :p
24 april 2014 om 19:28 #17304594Snap niks van al die ringen en bouten haha.
Evengoed bedankt voor het antwoord, beide! :thumb24 april 2014 om 20:14 #17304595J: De breedte van je velg. is gemeten in inches dus 8J is 8 inch.
ET: De waarde die bepaald hoe diep je velg in je wielkast valt. Hoe lager je ET hoe verder je velg naar buiten steekt.
Bij Opel Vectra C zit dit rond de 35.
Centreerring: deze dient om je velg op zijn plaats te houden. Als je naafgat van je velg groter is dan je naafdiameter dan moet je deze opvullen met een centreerring. Doe je dit niet, kan dit heel gevaarlijk worden. Je stuur begint te trillen en je bouten kunnen afbreken omdat ze deze kracht niet aankunnen.
Bij de vectra C is deze 65.1.
Steekmaat: De steekmaat van een velg heeft betrekking tot het monteren van je velg op je auto. Deze wordt omschreven met 2 cijfer: het aantal bouten die je per velg nodig hebt en de afstand in mm die tussen het hart van de bouten de denkbeeldige cirkel in je velg zit. Bij een steekmaat van 4×100 heb je dus 4 bouten die recht over elkaar 10 cm van elkaar afstaan.
Bij de Vectra C is deze 5×110 maar mits schuifbouten kan je ook velgen nemen met een steekmaat van 5×108 en 5×110.
Bouten: De middelen die ervoor zorgen dat je wiel niet gaat lopen hé :D je hebt ook zogenaamde schuifbouten. Het grote verschil van de schuifbouten/moeren zit hem in het feit dat het conische gedeelte van de bout/moer nu een soort van losse ring is geworden. Deze losse ring heeft een speling van ongeveer 2-3 mm. Hierdoor blijft dus de gemonteerde velg netjes gecentreerd zitten op de naaf en kan deze toch perfect worden aangetrokken zonder dat frictie kan ontstaan.
Schuifbout:
Is veel om rekening mee te houden in het begin maar hoop dat je hier iets mee bent. :)
5 mei 2014 om 11:58 #17304596LET OP
de 13 inch S/R kruisvelgen passen NIET op een C ascona ik had ze er op zonder problemen tot dat ik mijn remblokken ging vervangen!!!! bleek dat het kon omdat mijn blokken op waren
David
5 mei 2014 om 12:29 #17304597dat had ik je ook kunnen vertellen :P kadett e gt/corsa gt staal past wel
5 mei 2014 om 18:00 #17304598voor zo lang het er onder zat stond het mooi! :D krijg eind deze maand ATS Cup er onder kijken hoe dat staat en past :thumb
5 mei 2014 om 18:24 #17304599staat mooi eronder kijk maar naar nybra zijne en ik heb ze ook onder mijn hatchback
en nog twee sets :P
5 mei 2014 om 19:19 #17304600:wub dat staat idd erg mooi kan niet wachten tot ze er onder zitten :wors
2 juni 2014 om 16:45 #17304601@Seth wrote:
J: De breedte van je velg. is gemeten in inches dus 8J is 8 inch.
J is de rand welke de band vasthoud, de vorm van het velgbed zogezegd.
J heeft niks met breedte te maken, de 8j staat voor 8 inch, J velgbed.7 februari 2015 om 20:16 #17304602Via steekmaat.nl:
Opel – Meriva (2010 – )
Steek:5×110
Naafdiameter:65.1
ET Waarde:35
Montage:Bout – 12 x 1,50Ik heb er nu 17″ onder zitten, origineel vanaf aflevering.
Maar we willen naar 18″ of 19″… met welke ET-waarde kom ik dan goed weg? En dan 8j of …???
Eventueel later nog 3cm verlagen…8 februari 2015 om 01:54 #17304603Normaal zonder verlaging kan je tot 8,5J – 9J breed gaan zonder dat ze uit de wielkasten steken als je ET waarde ook rond de 35 is. 5 meer of 5 minder kan geen kwaad. Als je met verlagen ga beginnen kan je beter je velgen eerst passen voor je ze koopt. Als je band een klein beetje moest aanlopen kan je dit oplossen met een smallere band (215 ipv 225) en/of je wielkasten laten omrollen.
6 maart 2015 om 10:42 #17304604Het word weer zomer en de banden zijn eigenlijk al aan vervanging toe.
Nu twijfel ik tussen mijn 18inch
en mijn 19 inch bbs velgen.
Ik vind de 235/35/19 iets te oncomfortabel.
Maar nu de vraag: met welke band(en) hebben jullie goede ervaringen en welke wat minder? Ik heb vroeger de Wanli S1088 gehad en die waren eigenlijk prima! Bij de 18 inch had ik Pirelli Pzero geloof ik, die vond ik waardeloos in de regen. Nu heb ik 19 inch Continental, maar beginnen ook gladjes te worden.
En ik hoor sommige van jullie ook praten over de nokian banden, vrij positief maar zelf geen ervaring mee.Budget rond de 400 eu ongeveer, 18 of 19 inch, voorkeur dikte 40. 35 is iets te plat.
6 maart 2015 om 10:55 #17304605Ben zeer tevreden over Hankook en niet te spreken over Toyo Proxes T1 Sport… Bridgestone Turanza vond ik ook een puike band maar mijn volgende gaan Michelins worden om te proberen…
26 maart 2015 om 18:38 #17304606Ik ervaar momenteel drama met mijn skelterbandjes op de Corsa. 165-70-13 dacht ik. Heb er Minerva (…) winterbandjes onder liggen momenteel. Gisteren in de regen overal flink schuiven/onderstuur.. Wanneer ik bij een stoplicht sta waar het flink nat is, vol wielspin bij het wegtrekken terwijl ik niet ons overdreven veel gas gaf. De hele voortrein is dan aan het schudden.
Tijdje terug in de regen remde ik omdat het stoplicht op oranje sprong en ik wilde stoppen. [Geen ABS] Niet eens overdreven hard geremd. Mn wielen blokkeerde en schoof zo het kruispunt op :shock: Ik snap er niks van. Het is ook alleen in de regen.
Het is dat de Minerva bandjes bij aanschaf erbij zaten, maar zit te denken ze zsm te vervangen. Is dit normaal de problemen die ik ervaar? Alle bandjes liggen in de juiste richting op de velg.
26 maart 2015 om 20:22 #17304607Sommige banden hebben weinig grip in de regen.
Op mijn 18 inch had/heb ik pirelli Pzero’s liggen.
Doodeng die banden in de regen, maar met droog weer niks mis mee!26 maart 2015 om 20:29 #17304608Minerva zijn idd wel budget bandjes, een band van een gerenommeerd merk zal al een degelijk verschil maken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.