CDTi EGR met Fiat toepassing + HOW 2 !!!

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum CDTi EGR met Fiat toepassing + HOW 2 !!!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 130)
  • Auteur
    Berichten
  • #17549482
    speaker
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 March 2007

      origineel gepost door mike hammer
      gaan die kleine gaatjes in de pakking van fiat niet dicht zitten????
      Mijn auto hikt ook af en toe vooral met stevig optrekken en dan een constante snelheid met zo’n 2100 toeren.
      opel dealer heeft van de week de roet filter laten regenereren en een nieuwe egr klep erop gezet.
      Ik heb de oude bekeken maar die was niet aangekoekt ofzo. was een beetje zwart maar meer ook niet.
      Opel adviseerde om de egr niet compleet dicht te maken want dan krijg je storingen.
      mijn auto heeft pas 40.000km gelopen en is 1,5 jaar oud.
      wat is nou wijsheid ik heb nog fabrieks garantie.
      Maar heb geen zin om elke 40000km een nieuwe egr te laten monteren voor 290 euro + montagekosten.

      De gaatjes gaan zeker niet dicht zitten. Doordat de lucht die er wél doorheen stroomt sneller stroomt , krijg je geen aanslag.
      Ik heb laatste het plaatje weer ff losgehaald, omdat er een nieuw spruitstuk op ging , en er zat een miniscule hoeveelheid roet op. En dat na ruim 30Dkm !

      #17549483
      Spacejam
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 November 2006

        bij mij was het plaatje na 5000km aardig aangekoekt, de gaatjes waren wel nog gewoon open.

        #17549484
        afterburner27
          Lid sinds:
          9 September 2010

          Misschien wel even leuk om te vermelden:

          De vier gaten in de doorstroming zijn 8mm , en de gaten voor de flensbouten zijn 7mm.
          Voor wie hem zelf wil maken, zal ik wel een tekening maken in autocad.
          Materiaal is gepolijst RVS 0.9mm plaat. 1mm is dus ook goed.

          Als je het plaatje bij de fiat dealer koopt , is het wel aardig om hem eerst af te bramen. Zodat er zo min mogelijk resten achter blijven hangen.
          Plaatje is namelijk gestanst, en vrij scherp aan de randen.

          mvgr Nico

          #17549485
          Lamborghini
            Lid sinds:
            9 August 2009

            origineel gepost door speaker
            En nog een mooi plaatje van hoe het geheel gemonteerd is

            Vanmorgen even de aanpassing uitgevoerd. Moet zeggen dat de bouten bij de 8v een stuk onhandiger zitten dan de 16v die ik bij speaker zag op het plaatje. Maargoed, alles zit op zijn plek nu.

            Echter één maar. Ik heb alles eens goed bekeken en had 2 mogelijkheden om het smallere plaatje te plaatsen. Bij de onderkant van de EGR, of bij de bovenkant (zoals op de figuur hierboven). Echter als ik het plaatje aan de onderkant maak dan voorkom ik tenminste toch ook dat mijn EGR minder wordt bevuilt? Want die aansluiting boven is volgensmij de uitgang want die zat zo op mijn spruitstuk. Of heb ik het nu verkeerd gemonteerd?

            #17549486
            afterburner27
              Lid sinds:
              9 September 2010

              of dat verschil maakt , weet ik niet….maar wat wel opvalt , is dat het plaatje bij de 16v ook achter de egr komt, en niet ervoor. dus dus tussen egr en spruitstuk….
              Dat is voor de 8 klepper dus volgens de tekening en niet in de aanvoer zijde…

              Nico

              #17549487
              Lamborghini
                Lid sinds:
                9 August 2009

                origineel gepost door afterburner27
                …maar wat wel opvalt , is dat het plaatje bij de 16v ook achter de egr komt, en niet ervoor. dus dus tussen egr en spruitstuk….

                Inderdaad, en dat verbaast me.

                Hier nog maar even de afbeelding ge-edit om een en andere te verduidelijken.

                Volgens mij loopt de luchtstroom zoals ik de rode pijl heb getekend (vanaf onderen komen je uitlaatgassen en na je EGR gaat de buis richting je normale luchtinlaat/spruitstuk.
                Ik heb dus ook op de plek van de blauwe pijl mijn vernauwingsplaatje gemonteerd. Zo blijft mijn EGR afgeschermt van de “grotere” roetstroom aan gassen.

                Wie kan mij bevestigen dat ik hierin gelijk heb? Want ik verbaas me erover dat ze het op het plaatje van speaker NA de EGR hebben geplaatst.

                #17549488
                speaker
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 March 2007

                  Is heel simpel uit te leggen:

                  Je beperkt de luchtstroom ( dus de aanvoer van uitlaatgassen ).
                  Het is dus niet zo dat alle roetdeeltjes op hopen in de EGR-klep omdat ze daar niet verder kunnen, de luchtstroom gaat al beperkt de 1e pijp in ( die blauwe onderaan het plaatje !! )

                  #17549489
                  afterburner27
                    Lid sinds:
                    9 September 2010

                    Even de bevindingen:

                    Nadat het plaatje geplaatst was, niet meer in de auto gereden tot vandaag.
                    Ik moet zeggen , dat er een dag en nacht verschil in zit.
                    Loopt rustig, (niet bokkig) en trekt goed. ook onderin.
                    Nu hoor je de turbo bijna in het hele gebied, en pakt goed op bij het overschakelen.
                    Dat zo’n simpel plaatje je zoveel voordelen kan geven.
                    Ik ben er blij mee.:D

                    #17549490
                    Lamborghini
                      Lid sinds:
                      9 August 2009

                      origineel gepost door afterburner27
                      Even de bevindingen:

                      Nadat het plaatje geplaatst was, niet meer in de auto gereden tot vandaag.
                      Ik moet zeggen , dat er een dag en nacht verschil in zit.
                      Loopt rustig, (niet bokkig) en trekt goed. ook onderin.
                      Nu hoor je de turbo bijna in het hele gebied, en pakt goed op bij het overschakelen.
                      Dat zo’n simpel plaatje je zoveel voordelen kan geven.
                      Ik ben er blij mee.:D

                      Bij mij merk ik er dus helemaal niks van. De mijne heeft 150k gelopen en het viel me mee hoeveel roet er in de buizen en EGR zat. Maar het is een fijne gedachte dat er niet onnodig extra troep meer bij komt :)

                      #17549491
                      afterburner27
                        Lid sinds:
                        9 September 2010

                        ja dat is inderdaad zo…maar misschien heb ik wel een onopgemerkte lekkage gehad die nu weg is…
                        Je weet het niet…
                        Naar ik vindt wel dat ja dat fluiten goed hoort, ook in de cabine…
                        Ik heb er sinds gisteren een rammeltje bij…f kijken waar dit vandaan komt.
                        Alleen in lage toerentallen, lijkt op een kabel of iets dergelijks dat tegen het chassis rammelt…
                        Maar het is in ieder geval een hele verbetering voor mij dan!!

                        #17549492
                        speaker
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 March 2007

                          Je merkt er idd echt helemaal niks van ! behalve dat hij niet zo vies wordt.

                          #17549493
                          afterburner27
                            Lid sinds:
                            9 September 2010

                            even voor de mensen die het plaatje liever zelf maken van RVS
                            hieronder mijn cat tekening van het plaatje:

                            #17549494
                            Robke1
                              Lid sinds:
                              2 November 2010

                              Ik heb nog een plaatje over :)
                              Dus een U2U als je er nog 1 zoekt.

                              #17549495
                              stiggel
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                15 November 2010

                                Hallo allemaal,

                                Onderstaande quote kwam ik tegen in het archief. Ik zocht hier naar, aangezien ik vermoed dat ik een vuile egr heb. Mijn motor hikt soms namelijk heel licht bij koude motor laag in de toeren. Ik heb een 120 PK Signum uit 2006 met 243.000 km.

                                Nu zoek ik iemand (bij voorkeur uit het oosten van het land; omgeving Enschede of Deventer) die bereid is deze mod. bij mij uit te voeren. Uiteraard tegen vergoeding!
                                Ik ben namelijk een leek op dat gebied, maar ik las wel dat een dergelijk mod. veel voordelen heeft.
                                Dus wie o wie is bereid?

                                Groeten,
                                STiGGEL

                                @speaker wrote:

                                Ik heb op vectra-c.com alle topic gelezen in heb hier ff een interessante samenvatting ( vind ik althans ! )

                                De CDTi van Opel en de JTD van Fiat zijn nagenoeg gelijk ( de CDTi is aangepast in een samenwerking van GM en Fiat )
                                Nu heeft Fiat in 2008 alle JTD’s terug geroepen voor een kleine aanpassing bij de EGR. Dit is in feite gewoon een afdichtplaat voor de EGR met 4 kleine gaatjes ( voor de 120pk 8 klepper 3 gaatjes ) er in zodat er wel wat uitlaatgas doorgaat en de ECU dus niet in de war raak.
                                Het resultaat : een soepel lopende motor en een minder vervuilde motor.

                                Plaatje bij het praatje:
                                De plaat + afdichting van de 150pk 16klepper

                                De linkerplaat laat zien hoe groot de opening normaal is.

                                De EGR van de CDTi en de JTD is gelijk.

                                En voor de 120pk 8 klepper

                                En nog een mooi plaatje van hoe het geheel gemonteerd is

                                bestelnummers en prijzen:

                                – Z19DT engine (8 valves 120cv) EGR plaat: 71751469–13,68 euro ( Fiat )

                                EGR afdichting 46773082–1,61 euro (Opel)

                                – Z19DTH engine (16 valves 150cv) EGR plaat 71751468–14,10 euro (Fiat)
                                EGR afdichting 55191883–3,02 euro (opel)

                                Ga ze morgen denk ik bestellen.
                                Zal ongetwijfeld een vervolg komen.:P

                                #17549496
                                speaker
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  8 March 2007

                                  Is een mod van niks. Is zo gedaan. Voordelen is : minder vervuiling !

                                  Voor mij woon je te ver weg , anders had ik het wel ff gedaan !

                                  #17549497
                                  stiggel
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    15 November 2010

                                    Ik wacht nog even. Misschien reageren er nog anderen? Mocht dit tegenvallen, dan maak ik graag gebruik van je aanbod. Vanuit mijn werk in Deventer ben ik binnen een uurtje bij je.

                                    Groet,
                                    STiGGEL

                                    @speaker wrote:

                                    Is een mod van niks. Is zo gedaan. Voordelen is : minder vervuiling !

                                    Voor mij woon je te ver weg , anders had ik het wel ff gedaan !

                                    #17549498
                                    kleinegee
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      31 May 2011

                                      Mooi moet ik ook maar ff doen.

                                      #17549499
                                      stiggel
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        15 November 2010

                                        Niemand tijd en/of zin????

                                        stiggel wrote:
                                        Hallo allemaal,

                                        Onderstaande quote kwam ik tegen in het archief. Ik zocht hier naar, aangezien ik vermoed dat ik een vuile egr heb. Mijn motor hikt soms namelijk heel licht bij koude motor laag in de toeren. Ik heb een 120 PK Signum uit 2006 met 243.000 km.

                                        Nu zoek ik iemand (bij voorkeur uit het oosten van het land; omgeving Enschede of Deventer) die bereid is deze mod. bij mij uit te voeren. Uiteraard tegen vergoeding!
                                        Ik ben namelijk een leek op dat gebied, maar ik las wel dat een dergelijk mod. veel voordelen heeft.
                                        Dus wie o wie is bereid?

                                        Groeten,
                                        STiGGEL

                                        speaker wrote:
                                        Ik heb op vectra-c.com alle topic gelezen in heb hier ff een interessante samenvatting ( vind ik althans ! )

                                        De CDTi van Opel en de JTD van Fiat zijn nagenoeg gelijk ( de CDTi is aangepast in een samenwerking van GM en Fiat )
                                        Nu heeft Fiat in 2008 alle JTD’s terug geroepen voor een kleine aanpassing bij de EGR. Dit is in feite gewoon een afdichtplaat voor de EGR met 4 kleine gaatjes ( voor de 120pk 8 klepper 3 gaatjes ) er in zodat er wel wat uitlaatgas doorgaat en de ECU dus niet in de war raak.
                                        Het resultaat : een soepel lopende motor en een minder vervuilde motor.

                                        #17549500
                                        stekeltie
                                          Lid sinds:
                                          21 August 2011

                                          Vraagje,
                                          Op de tekening kan je op 2 plaatsen de pakking plaatsen, boven en onder, het is mij nog niet duidelijk wat nu de juiste plaats is?
                                          Ik heb de pakking bij de fiat opgehaald, en wil het graag gaan plaatsen, zodat ik af kom van het stotteren van mijn vectra-c 1.9 cdti 120 pk. 10 maanden geleden nieuwe EGR klep door de dealer ingegaan, en nu alweer de zelfde problemen, De vod is niet op de hoogte van deze methode, en de EGR zit nog in de garantieperiode. Echter wil de vod de auto eerst uitlezen en kijken of het misschien een andere oorzaak heeft (kassa moet rinkelen)

                                          mvg Rick

                                          #17549501
                                          speaker
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            8 March 2007

                                            Je plaatst hem boven , niet onder !

                                            Tuurlijk zegt de VOD dat ze hem eerst willen uitlezen en gaan ze zoeken naar andere dingen. Maargoed… als de EGR weer kaduuk is , zal er eerst een nieuwe inmoeten , en dan meteen het plaatje er tussen zetten !

                                            Ze zijn idd niet op de hoogte van deze mod. Opel Nederland vond dit niet zo noodzakelijk !

                                            #17549502
                                            stekeltie
                                              Lid sinds:
                                              21 August 2011

                                              Bedankt voor de snelle reactie.

                                              mijn vectra staat sinds gisteren bij de vod en ik heb nog niks vernomen????
                                              ik ben benieuwd.

                                              groet. rick

                                              #17549503
                                              JanW75
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 August 2008

                                                @stiggel wrote:

                                                Niemand tijd en/of zin????

                                                @stiggel wrote:

                                                Hallo allemaal,

                                                Onderstaande quote kwam ik tegen in het archief. Ik zocht hier naar, aangezien ik vermoed dat ik een vuile egr heb. Mijn motor hikt soms namelijk heel licht bij koude motor laag in de toeren. Ik heb een 120 PK Signum uit 2006 met 243.000 km.

                                                Nu zoek ik iemand (bij voorkeur uit het oosten van het land; omgeving Enschede of Deventer) die bereid is deze mod. bij mij uit te voeren. Uiteraard tegen vergoeding!
                                                Ik ben namelijk een leek op dat gebied, maar ik las wel dat een dergelijk mod. veel voordelen heeft.
                                                Dus wie o wie is bereid?

                                                Groeten,
                                                STiGGEL

                                                @speaker wrote:

                                                Ik heb op vectra-c.com alle topic gelezen in heb hier ff een interessante samenvatting ( vind ik althans ! )

                                                De CDTi van Opel en de JTD van Fiat zijn nagenoeg gelijk ( de CDTi is aangepast in een samenwerking van GM en Fiat )
                                                Nu heeft Fiat in 2008 alle JTD’s terug geroepen voor een kleine aanpassing bij de EGR. Dit is in feite gewoon een afdichtplaat voor de EGR met 4 kleine gaatjes ( voor de 120pk 8 klepper 3 gaatjes ) er in zodat er wel wat uitlaatgas doorgaat en de ECU dus niet in de war raak.
                                                Het resultaat : een soepel lopende motor en een minder vervuilde motor.

                                                Ik wil je er wel mee helpen, heb alleen vanaf as weekend een weekje vakantie.
                                                Ik kom zelf uit Raalte

                                                #17549504
                                                stiggel
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  15 November 2010

                                                  Ik wil je er wel mee helpen, heb alleen vanaf as weekend een weekje vakantie.
                                                  Ik kom zelf uit Raalte[/quote]

                                                  Hartelijk dank voor het aanbod, maar ik heb de mod. (incl. reiniging EGR-klep) vlak voor mijn vakantie laten uitvoeren door een Fiat dealer in Oldenzaal voor een geschikt prijsje. Hier had ik de plaat in eerste instantie ook besteld en het kon even tussendoor. Ik wilde het namelijk voor mijn vakantie geregeld hebben en ik moet zeggen, ik heb heerlijke vakantie kilometers achter de rug. Heb 2,5 week in Cannes vertoefd.
                                                  Ik kan iedereen deze mod. dus aanraden, aangezien mijn 2006 Signum 120 pk CDTi (250.000 km) voorheen, laag in de toeren, nogal hikte/schokte. Dit is nu volledig verholpen en ik heb het idee dat de motor nog nooit zo heerlijk soepel gelopen heeft. Ik heb er zelf in totaal 100.000 km. mee gereden.

                                                  Succes voor degenen die ‘t nog overwegen!

                                                  STiGGEL

                                                  #17549505
                                                  stekeltie
                                                    Lid sinds:
                                                    21 August 2011

                                                    Waarom niet gewoon naar tunex voor 50 euro wordt de egr klep softwarematig dicht gezet. Ik heb het vorige week laten doen wat een verschil

                                                    Rick

                                                    #17549506
                                                    stiggel
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      15 November 2010

                                                      @stekeltie wrote:

                                                      Waarom niet gewoon naar tunex voor 50 euro wordt de egr klep softwarematig dicht gezet. Ik heb het vorige week laten doen wat een verschil

                                                      Rick

                                                      Ik heb gelezen dat je dan problemen kunt krijgen met je roetfilter én dat je een foutmelding kunt krijgen, aangezien er dan helemaal geen uitlaatgassen de EGR-klep passeren.
                                                      Om dit te voorkomen leek me de Fiat-mod. beter?!

                                                      GrtN!
                                                      STiGGEL

                                                    25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 130)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.