Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Carterventilatie Z18XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 november 2013 om 17:37 #17261787
Hallo,
Ik heb al eerder een vraag op het opel forum gezet, maar nog niet de moeite genomen me voor te stellen. Ik ben Joost en ik rijd in een Opel Zafira A Z18XE LPG uit 2003. Inmiddels 292000 km op de teller. Met het laatste jaar wat vervelende punten. Nu weer bijna goed. Als ik op benzine rijd en langzaam optrek dan merk ik soms dat de auto licht inhoudt. Als ik de auto uitlees zijn er geen meldingen aanwezig. Ik merk wel dat de long-term fuel trim op 7.8% staat, lijkt me redelijk hoog.
Nou heb ik hier al eerder gelezen dat de carterventilatie wel eens dicht kan zitten. Dus heb ik afgelopen zaterdag het gasklephuis verwijderd en het hele boeltje schoongemaakt. Het viel allemaal mee. Eigenlijk was alleen de rand van de vlinder wat vies. Ter controle heb ik even aan het dunne slangetje van de carterventilatie gezogen. Als ik de verhalen hier goed begrepen heb dan zou in het kleppendeksel een klepje moeten sluiten. Er blijft echter lucht komen als ik aan het dunne slangetje zuig.
De vraag is nu: heb ik de functie van de carterventilatie niet goed begrepen of is dit klepje kapot en veroorzaakt dat precies het inhouden en de hoge long-term fuel trim.
Om te kijken of het fuel-trim getal niet hoog is vanwege een vacuumlek heb ik al een tijdje rond gereden met een niet aangesloten vacuumlijn op LPG verdamper en MAP sensor (deze uiteraard met schroef goed dichtgemaakt). Ook heb ik de tankretour leiding een tijdje afgesloten gehad en heb inmiddels de MAF senor vervangen (door orgineel VDO). Dit alles maakte geen verschil. Hebben jullie een idee waar die hogere fuel trim getallen vandaan komen? Mogelijk de carterventilatie?Alvast bedankt,
Joost
20 november 2013 om 12:48 #18191180Gaatje van het pijpje van de carterventilatie op de Gasklep open??
Dat er lucht blijft komen is niks mee.
Als er maar vacuum komt op t pijpje van de carterventilatie.
Verder vind ik de fueltrim correctie ook nog niet gek hoor.
Inhouden zou ook zomaar aan een sensor met afwijkende waarde kunnen liggen, deze word vaak niet als storing gezien
Willem
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
20 november 2013 om 13:52 #18191181Bij het schoonmaken van de gasklep heb ik het gaatje opgeboord tot 2 mm (1.5mm boor was te kort).
Zelf dacht ik als er vacuum op het betreffende pijpje komt dat dan de carterventilatie zou moeten afsluiten. Vandaar dat ik geprobeerd heb op de slang van het gaskleppijpje te zuigen. In mijn geval bleef ik lucht aanzuigen. Nou kan het natuurlijk zijn dat ik niet genoeg vacuum kan maken. Misschien moet ik het anders vragen. Hoe kan ik controleren middels de twee slangen die van het kleppendesksel komen dat de carterventilatie naar behoren werkt?
Je geeft aan dat je de long-term fuel trim niet gek vindt. En dat mogelijk het licht inhouden door een afwijkende sensor kan komen. Aan welke sensor of sensoren denk je dan? En hoe kan ik die controleren? Zoals ik al vermeldde is de MAF sensor vervangen (door orgineel VDO exemplaar).
Groeten,
Joost
20 november 2013 om 17:18 #18191182Zelf dacht ik als er vacuum op het betreffende pijpje komt dat dan de carterventilatie zou moeten afsluiten. Vandaar dat ik geprobeerd heb op de slang van het gaskleppijpje te zuigen. In mijn geval bleef ik lucht aanzuigen. Nou kan het natuurlijk zijn dat ik niet genoeg vacuum kan maken. Misschien moet ik het anders vragen. Hoe kan ik controleren middels de twee slangen die van het kleppendesksel komen dat de carterventilatie naar behoren werkt
Goeie vraag.
Wat ik denk dat werkt:
1) kleine slang gewoon aansluiten aan beide zijden
2) grote slang loshalen aan spruitstuk-zijde
3) gat in spruitstuk even tijdelijk afdichten (zal anders niet echt willen lopen door de valse lucht denk ik)
4) motor stationair laten lopen
5) hopelijk dan tot de ontdekking komen dat wanneer je aan de grote slang zuigt, daar geen lucht doorheen komt..Gr,
The Duke20 november 2013 om 19:36 #18191183Misschien nog beter idee, want ik herinner me net dat ik dat ooit geprobeerd heb als het goed is:
Wat ik denk dat werkt:
1) kleine slang gewoon aansluiten aan beide zijden
2) grote slang loshalen aan spruitstuk-zijde
3) gat in spruitstuk even tijdelijk afdichten (zal anders niet echt willen lopen door de valse lucht denk ik)
4) motor stationair laten lopen
5) luisteren aan dikke slang met je oor
6) kleine slang loshalen en dan hoor je al het goed is een verschilnamelijk:
– kleine slang vast = grote slang stil
– kleine slang los = via grote slang hoor je duidelijk de motor lopen en reutelenGr,
The Duke22 november 2013 om 22:23 #18191184Grote slang zit niet aan het spruitstuk, dan zou deze het Carter leeg trekken..
Grote slang zit aan de inlaat slang voor de Gasklep..Fuel trim afwijkingen komen vaak voort uit storingen in:
Lambda sonde, LuchtMassaMeter, of Temperatuur sensor.
Kan ook zomaar door vervuilde Injectoren, en of Injectorrails.Let op, Op LPG zal die ook een afwijkende Trim geven..
Willem
23 november 2013 om 20:31 #18191185Ik heb vanmorgen de carterventilatie getest op ongeveer de manier zoals Duke aangeeft. Ik zat echter in een omgeving waarin ik het verschil niet zo goed kon horen, dus heb ik het volgende gedaan:
1. Motor stationair laten draaien.
2. Eerst kleine slang los gemaakt bij het kleppendeksel. Ik heb gecontroleerd of er vacuum aanwezig was. Er werd inderdaad aan het slangetje gezogen.
Kleine slang weer teruggeplaatst aan het kleppendeksel.
3. Grote slang losgemaakt bij het kleppendeksel. Met mijn vinger voor de opening van het kleppendeksel (niet dichtgehouden maar er net voor) kon ik voelen dat er lucht uitstroomde.
4. De kleine slang weer losgemaakt en gecontroleerd of de uitstroom van lucht veranderde. Dit was niet het geval.Ik heb nog een paar keer met en zonder kleine slang gevoeld en mijn conclusie is dat er met of zonder aangesloten kleine slang evenveel lucht uit de grote opening van het kleppendeksel komt.
Dit lijkt me niet goed. Wat vinden jullie hiervan en wat kan ik hieraan verder doen?Voor wat betreft de opmerkingen van Wim over de sensoren die kunnen afwijken zonder echt kapot te zijn:
1. De LMM is recent vervangen door een originele VDO.
2. De 1e Lambda sonde is begin dit jaar vervangen. Toen begonnen mijn problemen met mijn Zafira. En in eerste instantie was het idee dat de lambda kapot was.
3. Thermostaat is vervangen bij het plaatsen van een nieuwe kop. Er bleek 1 klep te lekken.
4. Hoe het met de temperatuur sensor zit weet ik niet. Ik heb vandaag met Opcom gekeken. De air-intake temperatuur was een graad of 15. Op de buitentemperatuur meter stond iets van 8 graden. De motor was wel warm. Als jullie dit verdacht vinden dan moet ik dit nog extra controleren.En dan nog over de vervuilde injectoren. De auto wordt dagelijks gebruikt, rijdt natuurlijk wel het meeste op LPG maar gestart wordt er altijd op benzine. Is het dan toch mogelijk dat injectoren of rail vervuilen? En zo ja, hoe kan ik dat dan controleren?
Tenslotte nog wat anders: Ik heb in andere posts op het forum hier ook nog wat gelezen over nokkenassensoren. Deze zouden gelijk met krukassensor vervangen moeten worden. Tijdens mijn zomervakantie in 2012 is de krukassensor kapot gegaan. De nokkenassensor is nooit vervangen. Is dit ook een sensor die het slechter kan doen zonder een foutmelding te veroorzaken?
Oh ja, nog een opmerking over de afwijkende fueltrims vanwege LPG. De laatste 30000 km rijdt ik al niet meer op LPG. Ik wil eerst alles op benzine goed hebben voordat ik LPG in orde ga maken. Ik zou verwachten dat de fueltrims inmiddels niet meer afwijken vanwege LPG in dit geval.
Zo, veel opmerkingen van mij en ook veel vragen. Tot nu toe hebben jullie me goed op weg geholpen. Ik hoop dat jullie me ook nu verder kunnen helpen. Het zou erg mooi zijn als mijn Zafira weer tip-top gaat lopen.
Alvast bedankt,
Joost
29 november 2013 om 09:26 #18191186Hallo,
Nog even over de vervuiling van de injectoren en or rails. Ik heb een flesje injector cleaner (van STP) in de tank gegooid en die tank inmiddels half leeg gereden. Als gevolg hiervan lijkt de auto iets beter op te trekken en is mijn long term fuel trim getal zo’n 1% lager geworden. Het heeft dus wel effect gehad. Zijn jullie er echter van overtuigd dat deze manier van schoonmaken goed genoeg is. Of is een andere manier beter (injectoren zelf cleanen in een ultrasoon cleaner of wegbrengen naar clean en test bedrijf)?
Groeten,
Joost
2 december 2013 om 14:34 #18191187Hallo,
Ik ben nog steeds geinteresseerd in jullie reacties. Eerder hebben Willem en The Duke gereageerd op mijn vraag. Nu komt er geen reactie meer. Ligt het aan mijn informatie of hebben jullie geen tijd gehad. Ik wacht met veel interesse op jullie reacties!
Alvast bedankt,
Joost
2 december 2013 om 14:51 #18191188ik heb het zelf gedaan met een Verwarmbare ultrasoon cleaner..
Werkte prima..Ook de rails in bad gelegd.
Willem
2 december 2013 om 20:17 #18191189Hallo,
Bedankt voor de ervaring met het cleanen. Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar de carterventilatie. Heb ik dit op een goede manier getest? En zo ja wat vinden jullie van het resultaat? Wat zegt dit over de werking van ventilatiedeel in het klepdeksel.
Groeten,
Joost
3 december 2013 om 22:31 #18191190Carterventilatie werking is goed als de gasklep vrij schoon blijft
Willem
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
4 december 2013 om 19:34 #18191191Hallo Willem,
Ik heb de gasklep schoongemaakt en uitgeboord. Hij was niet echt vies overigens. Toch nog even hoe ik de carterventilatie getest heb (copie van hierboven):
Ik heb vanmorgen de carterventilatie getest op ongeveer de manier zoals Duke aangeeft. Ik zat echter in een omgeving waarin ik het verschil niet zo goed kon horen, dus heb ik het volgende gedaan:
1. Motor stationair laten draaien.
2. Eerst kleine slang los gemaakt bij het kleppendeksel. Ik heb gecontroleerd of er vacuum aanwezig was. Er werd inderdaad aan het slangetje gezogen.
Kleine slang weer teruggeplaatst aan het kleppendeksel.
3. Grote slang losgemaakt bij het kleppendeksel. Met mijn vinger voor de opening van het kleppendeksel (niet dichtgehouden maar er net voor) kon ik voelen dat er lucht uitstroomde.
4. De kleine slang weer losgemaakt en gecontroleerd of de uitstroom van lucht veranderde. Dit was niet het geval.Ik heb nog een paar keer met en zonder kleine slang gevoeld en mijn conclusie is dat er met of zonder aangesloten kleine slang evenveel lucht uit de grote opening van het kleppendeksel komt.
Dit lijkt me niet goed. Wat vinden jullie hiervan en wat kan ik hieraan verder doen?
Het lijkt me nog steeds niet goed dat er met of zonder kleine slang aangesloten er evenveel lucht uit de grote opening van het kleppendeksel komt. Er zit in het kleppendeskel toch een klepje dat dichtgetrokken wordt door vacuum op de kleine slang. Dan moet er toch verschil zijn tussen wel of niet aangesloten kleine slang. Ik zou verwachten:
1. Kleine slang aangesloten => Er komt geen of nauwelijks lucht uit de grote opening van het kleppendeksel.
2. Kleine slang niet aangesloten => Er komt wel lucht uit de grote opening.
Wat vindt jij?Groeten,
Joost
5 december 2013 om 09:56 #18191192Voelt gelijk ja, alleen met juiste werking voorkom je doorvoer van olie bij stationair en gaslos
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
16 januari 2014 om 20:44 #18191193Hoi,
Het laatste bericht is alweer een tijdje geleden, toch even tijd voor een korte update. Afgelopen zaterdag is het kleppendeksel van de auto afgehaald. En met de beste wil van de wereld heb ik geen klep kunnen vinden. Als ik lucht door de biede slangopeningen blaas dan komt het er halverwege het kleppendeksel aan de binnenkant weer uit. Was voor mij even een raadsel.
Ook is mijn remolie ververst en wat bijgevuld. Bij harder remmen ging het rem lampje aan. Tot mijn grote verrassing is de long-term fueltrim gedaald. Zit nu tussen 3.5 en 5. Ook op LPG loopt de auto veel beter. Wat heeft dit te maken met het verversen/bijvullen van de remolie? Komt dit doordat er een vacuumaansluiting tussen rembekrachtiger en inlaat zit? Betekent dit nou dat er een vacuumlek zit in mijn remsysteem en moet ik dus tot reparatie overgaan?Groeten,
Joost
19 januari 2014 om 20:30 #18191194zit normaal een Leertje of rubberflapje in de klep, deze vergaat meestal na jaren.
De Vacuum door de dunne slang voorkomt dat er olie bij de gasklep komt.
Willem
21 januari 2014 om 06:33 #18191195Hoi Willem,
Je schrijft dat er een leertje of rubberflapje in de klep zit. Bedoel je hiermee dat dit in het klepdeksel moet zitten. De vraag is waar dat zit? Ik heb het kleppendeksel verwijderd en alleen de twee ruimten gezien waar de nokkenassen in lopen. Hierin zit een soort binnenbak. Deze hebben we geprobeerd los te maken. Was kwestie van wat lipjes wegbuigen en proberen op te tillen. Dit zat echter zodanig vast dat we er weer mee gestopt zijn.
Groeten,
Joost
24 januari 2014 om 23:18 #18191196ja, maar is in princiepe niet heel erg als deze niet meer terug te vinden is, de licht vacuum Bij Nul en Deellast, zorgen ervoor dat de gasklep schoon blijft.
Belast spettert de Carterventilaite geen olie naar boven..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.