Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › carterventilatie ontluchtings slang
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 juni 2011 om 19:44 #17238331
Beste mensen, waar zit in godsnaam de carterventilatie ontluchtingsslang?
Heeft iemand er een foto van?17 juni 2011 om 19:47 #17885849Bij een Zafira a opc ;)
17 juni 2011 om 20:07 #17885850Ligt eraan welke???
je hebt de Dikke vanaf carter naar klepdeksel (het bochtje van klepdeksel naar beneden):
deze dus:
.
Dan heb je nog de 2 slangetjes aan de andere kant op de van het klepdeksel.
maar die zitten onder de buis vertopt die over het kleppendeksel loopt.
op deze zie je ze wel.
Willem
19 juni 2011 om 08:17 #17885848helemaal super. Ik ga ze nakijken of ze niet dicht zitten. De dikste slang links net onder de platte koker die zit iets geknikt.
Het probleem is namelijk dat ik in de lage toeren vooral bij lage snelheid flink wat blauwe rook trek.
Op de snelweg bij doortrekken e.d. geen rook. Ik vermoed dus dat de carterdruk te hoog is en mss dus wat verstopte slangen. de 90 graden slang boven op het blok aan de voorzijde is vernieuwd.
Ik ga hiermee aan de slag.bedankt
19 juni 2011 om 10:20 #17885851meestal als die 90graden hoek slang verteerd is is dat al een teken dat het met de carterventilatie al niet goed zit.
kijk gelijk effe naar de slangen aan de andere kant op klepdeksel hoe deze er aan toe waren, die waren bij onze Z20LET ook niet opperbest meer.
Willem
19 juni 2011 om 20:50 #17885852De slangen zijn goed niks mis mee en ook zijn ze niet verstopt. Wel zit er in de dikkeslang vanaf de turbo naar boven naar de platte buis wat olie in de slang. Ik denk dus dat mijn turbo de olie verbruikt. Al moet ik zeggen dat hij niet hapert en goed doortrekt. Ik moet ongeveer na zo’n 1500 km 1 liter olie 5 w 40 bijvullen.
20 juni 2011 om 15:49 #17885853Je moet even de slang onderaan op de intercooler los halen , en zien of daar olie uitkomt een beetje olie aanslag is ok maar als de olie eruit loopt dan kan je er van op uit gaan dat je turbo dood is.
21 juni 2011 om 12:06 #17885854Zo kan je zien of je turbo gaar is? Astra van mij.heeft nu 120k gelopen. Heb er nu 2200km meegereden maar 0,0 verbruik. Turbo is ook nog nooit vervangen.
21 juni 2011 om 18:37 #17885855Wat bedoel je Frank. Kun je het niet daaraan zien dan?
21 juni 2011 om 18:45 #17885856Ja daar kan je het zeker aan zien.
Haal effe die slang onderaan de intercooler los , loopt de olie eruit dan is je turbo zeker en vast GAAR .
Wil zeggen dat ie inwendig lekt.
Een paar kleine drupjes of wat “zweet” kan niet zoveel kwaad.21 juni 2011 om 21:45 #17885857Ok dan. Maar dat verneemt je dan ook in het verbruik met olie toch? En roken want hij gooit het eer dan ook uit.
22 juni 2011 om 19:23 #17885858@walter22 wrote:
De slangen zijn goed niks mis mee en ook zijn ze niet verstopt. Wel zit er in de dikkeslang vanaf de turbo naar boven naar de platte buis wat olie in de slang. Ik denk dus dat mijn turbo de olie verbruikt. Al moet ik zeggen dat hij niet hapert en goed doortrekt. Ik moet ongeveer na zo’n 1500 km 1 liter olie 5 w 40 bijvullen.
Het is je turbo of het zijn je klepseals. Turbo controleren door slang aan de onderkant intercooler los te maken en klepseals geeft een blauw pluimpje als je motor een tijdje stationair draait en dan gas geeft/ weg rijdt.
Ben benieuwd wat het is. :???:22 juni 2011 om 21:10 #17885859Dat wilde ik vanavond gaan doen, maar mijn vrouw werd door tante agent van de weggeplukt wegens te veel rookoverlast. Ze mog niet verder rijden. Ik denk “kak” ze was samen met mijn twee dochtertjes 1 en 5 jaar op de terugweg 5 km van huis en het was etenstijd, dus ben ik er naar toe gegaan en heb ik de auto naar huis gereden. Ik laat mijn autootje echt niet ergens verlaten achter. Wat denken die blauwe mutsen ;). Ze hadden een aantekening gemaakt, dus mocht er een ongeluk uit voort komen dan zouden we volgens haar (agent) een probleem hebben. Maargoed ik heb hem vanavond bij mijn kennis neergezet die opelgarage houder is. Ik ben benieuwd wat ze vinden. Afgelopen vrijdag is de distr.riem met toebehoren en een grote beurt uitgevoerd. Ook is de motor geflushed. De turbo trekt nog flink. Ik ben afgelopen weekend nog 800km Duitsland in geweest en een paar keer flink naar de top geblazen. Maar roken deed hij al voor de beurt dus daar ligt het niet aan. Zodra ik meer weet zal ik me weer melden.
Bedankt iedereen voor de tips!!!22 juni 2011 om 21:26 #17885860de werking van de turbo neemt niet af als de keerring eruit ligt hoor, gaat alleen flink roken..
Willem
24 juni 2011 om 21:26 #17885861Vandaag navraag gedaan bij de garage en er kwam veel olie uit de onderste intercooler slang. Vermoeden is dat de keering van de turbo kapot is. De turbo moet dus vervangen worden. Hopelijk is dit het enige wat die rook oplevert en niet ook de klepenseals of de zuigerveren. :(
24 juni 2011 om 22:10 #17885862Is zoals ik dacht , dit is één van de grootste problemen bij de Z20LET’s die olie keering van de turbo.
Kan zijn dat ie na de reparatie nog wat rookt doordat er zich wat olie in de uitlaat kan bevinden.
Nu de turbo toch overleden is zou ik overgaan naar een LEH turbo .26 juni 2011 om 20:30 #17885863Die laat ik zeker vervangen in een LEH turbo. Wat ik gelezen heb zit er een betere asafdichting in. Wordt hij beter gekoeld en is hij in aanschaf net iets goedkoper. Nou ja wat is goedkoop.
Turbo 895,– pakkingset 40,- en een banjobout voor olietoevoer 16,– excl. montage :(27 juni 2011 om 12:23 #17885864Turbo moet je bij Courtney bestellen in de UK, snelle levering en goede prijsen, ik was 650 euro kwijt vorig jaar voor een LEH turbo met alle toebehoren…
1 juli 2011 om 22:38 #17885865Past die leh turbo precies op een let dan? Levert de leh ook meer vermogen, of blijven de waardes hetzelfde als bij een turbo van de let? Btw, goeie tip van courtney, dat zal ik even onthouden. ;)
Mvg matty2 juli 2011 om 12:09 #17885866regal 558,01€ http://www.regal-shop.co.uk/vauxhall/acatalog/astravxr_Turbocharger_Upgrades.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
5 juli 2011 om 21:49 #17885867Nou eindelijk mijn zafira is rookvrij ;) De oude turbo had bijna 1 cm speling op zijn as dus gewoon echt gaar.
Olie verbruik 1,5 ltr op 1000 km.
Er zit nu een LEH turbo op ( geregeld via mijn vast garagebedrijf met wat korting bij Mathijssen Technics bv in Oirschot) welke gewoon past. Deze is iets goedkoper zelfs dan een LET en vele malen beter.
Deze week nog even de software updaten naar de LEH turbo en dan heb ik mooi 200 pk :worsBedankt iedereen voor de tips. Ik zal binnenkort eens wat foto’s plaatsen!
5 juli 2011 om 21:52 #17885868Nice!
6 juli 2011 om 15:11 #17885869kan ook 240pk met software voor de LEH turbo.
6 juli 2011 om 20:48 #17885870Even een vraagje omtrend die ontluchtingslang van het Carter he, dat ding zweet bij mij wel ietsie bovenaan. Kan zijn dat die klem wat gaar is?? Want die klemmen zien er maar wat slap uit ook
6 juli 2011 om 21:08 #17885871Nieuwe slang en klemmen , kost bijna niks en kan wonderen doen ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.