Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Carterventilatie?
- Dit onderwerp bevat 28 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 september 2017om 16:29 door davinci.
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2015 om 12:33 #17270443
Ik heb een Corsa b 1.4-16v sport ecotec benzine
Uit 1999
Met 134.000 op de teller
Code x14xeIk dacht dat de kleppendekselpakking lek was. Maar dat zou ik gaan vervangen. totdat ik het heel erg begon te ruiken dat de olie op de uitlaatspruitstuk terecht kwam. Als de auto stilstaat en ik zet de verwarming aan ruik je de brandlucht van verbrande olie. Als ik ga rijden is het weg door de rijwind. Als ik stil sta en de motorkap open doe zie je de rook er ook een beetje af komen.
Dus eerst ging ik alles schoonmaken en toen kwam ik erachter dat de olie niet door de kleppendekselpakking komt.
Als ik de motor aan zet en laat hem stationair draaien lekt de olie langs de olievuldop en dat loopt naar beneden en daardoor dacht ik dat me kleppendekselpakking lek was. Het komt op het spruitstuk terecht en begint te roken.
Wat ik me nu af vraag is:
Ligt het gewoon aan me oliedop? Er zit een klein beetje speling op maar als ik die vervang kan het dan over zijn?Ook had ik er al wat informatie over opgezocht dat de druk te hoog kan zijn en dat dat kan liggen aan de carterventilatie. Ik moet deze demonteren en dan schoonmaken.
Maar zijn dat de 2 buizen aan de rechterkant van het kleppendeksel? De dikkere en wat dunnere? Kan ik deze gwn loshalen en dan schoonblazen en ontvetten? Ik had er eentje al losgehaald aan een kant en daar zat aardig wat troep in.
Ook kan ik er moeilijk bij want er zit vanalles voor want 1 van de buizen lijkt ook helemaal naar achter te lopen.
Mvg
GiovanniFoto’s volgen zodra ik weet hoe dat moet via me telefoon king:
7 februari 2015 om 13:27 #18272376Denk je oliedop ring gaar is, dan gaat ie wel lekken daar namelijk.
Draait de dop heel licht??verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
7 februari 2015 om 16:45 #18272375Ja de dop draait heel licht totaal geen weerstand
7 februari 2015 om 19:32 #18272377Ring vervangen
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
7 februari 2015 om 22:40 #18272378Oke bedankt dan ga ik dat snel doen.
Wel had ik wat sludgevorming in de Carterventilatiebuizen ( dat zijn de 2 buizen rechts van het kleppendeksel denk ik? ) maar ik rij dan ook vaak maar 20min per rit. En dan kan ik verhelpen door eens een flink stuk te gaan rijden dacht ik? Maar dat ga ik dan pas doen wanneer die nieuwe ring erop zit.7 februari 2015 om 23:31 #18272379Komt idd door de korte ritjes, keer goed warm rijden lekker planken, en eventueel olie verversen.
8 februari 2015 om 11:14 #18272380Oke dat ga ik doen dan heb alleen wel al 2 weken geleden me olie ververst plus oliefilter
En van dat oil system cleaner van wynn’s erin gedaan8 februari 2015 om 23:17 #18272374volgens mij mag je niet rijden (motor belasten) met dat reinigspul!!! (net zoals Forté)
Edit:
Voor de zekerheid gekeken of het klopt wat ik zeg:Gebruiksaanwijzing
Voor motoren
Voeg 325 ml Wynn’s Oil System Cleaner aan de olie (3 tot 6 liter) toe.
Start de motor en laat hem 10 à 20 minuten onbelast draaien. Vervang de olie.Voor handgeschakelde versnellingsbakken, differentiëlen, reductiekasten:
Voeg 5 % Wynn’s Oil System Cleaner aan de olie toe.
Rijd 1 tot 8 uur zonder extra zwaar te belasten. Vervang de olie.9 februari 2015 om 05:28 #18272381Heb ik ook niet gedaan.
Ik had deze auto 2 maanden geleden gekocht en ik dacht ik ga de kleine dingen vervangen.
Dus luchtfilter bougies etc.
Ik heb ook de olie ververst met wynn’s
Wynn’s erbij gegooid (bij de oude olie) 20min stationair laten draaien en daarna gelijk de olie ververst met 10w40
Toen dacht ik en andere ook dat het kleppendekselpakking lek was want het blok zweet veel maar vertoont geen symptomen van een lekke koppakking
Maar ik wou het kleppendeksel toch al spuiten dus heb ik die eraf gehaald en de andere pakking erop.
Kreeg ik te zien dat de oude pakking nog nieuw was.
Maar alles was schoon en ik rijden en ben er toen achter gekomen dat het al die tijd uit de oliedop kwam zoals hierboven al staat maar ik heb morgen een nieuwe in huis
Alleen nu heb ik dus last van white sludge maar de laatste tijd heeft het ook gevriest en ik rij nog geen 10min na werk dus als ik me nieuwe oliedop heb wil ik er een stuk mee gaan rijden.
Alleen de white sludge zit in de Carterventilatiebuizen.
Is het niet handig om die eerst schoon te maken? En zo ja hoe
Moet ik dat precies doen? Want het loopt allemaal naar achter en onderdoor ik kan niet zo goed zien waar het heen gaat.
Maar onder me oliedop en aan me pijlstok zie ik er vrijwel niks van van die sludge9 februari 2015 om 09:48 #18272382Het beste is natuurlijk om je carterventilatieslangen te vervangen. Is geen erg kostbaar/moeilijk klusje en dan zijn ze echt weer netjes.
Je kan ze ook los halen en in een bak met sop/onder de kraan schoon spoelen. Moet je daarna wel zorgen dat ze weer goed droog zijn.
Liever geen sterke ontvetters ed. gebruiken. Het rubber van de slangen wordt vaak al behoorlijk aangetast door de sludge zelf, een sterke ontvetter (remmenreiniger oid) kan dat proces versnellen.9 februari 2015 om 10:08 #18272383@giovannicorsax14xe wrote:
Heb ik ook niet gedaan.
…
Wynn’s erbij gegooid (bij de oude olie) 20min stationair laten draaien en daarna gelijk de olie ververst met 10w40
…Dan is het goed :thumb Had ik niet begrepen uit de eerdere bericht ;)
9 februari 2015 om 11:40 #18272384Nee dat heb ik gelukkig wel goed gedaan
Oke als het geen moeilijk en kostbaar klusje is vervang ik ze wel maar
Hoe moet ik dat precies doen?
Het zijn als het goed is 2 slangen die vanaf het kleppendeksel lopen? Een wat dikkere en dunnere?
Waar haal ik die slangen? Bij een automaterialezaak en dan gwn me motorcode opgeven?
En moet ik ze vervangen na dat ik opnieuw de olie heb ververst?9 februari 2015 om 23:29 #18272385Niet te druk maken,andere oliedop derop en stamp dat ding maar eens 1x in de week op een autobaan ff constant naar de 130 voor een half uur is je sludge weg,korte stukke hou je dat toch…De handel warmt niet op en je krijgt een verbinding tussen vanalles oliedampen vocht brandstof dampen wat zich op het hoogste punt van je motor afzet.(je kleppen deksel)
En carter slangen vervangen is ook al zo,n onzin ff echt goed warm stampen 30min is meer als zat en je sludge is weg,opgezogen door de motor,verbrand,verdampt,weg..
Rij zelf een Opel Monza 30E zo,n prehistorische CIH motor en deze neigt ook af en toe naar sludge maken en dan ff op de autobaan de zaak warm rijden voor 30min en weg is alles,ik rij zelf niks als alleen maar korte stukken 5km 10km 5km enz rij altijd rustig voordat de motor warm is kom ik haast niet boven de 2000rpm.
16 februari 2015 om 20:36 #18272386Ik heb dus het advies opgevolgd.
Ik heb een nieuwe oliedop hij lekt niet meer langs de oliedop dus dat is een pluspunt de brandgeur is weg.
Alleen lekt het nu een klein beetje langs een moertje van het kleppendeksel. En dat deed hij eerst niet.
Ik denk dus dat er aardig wat druk op staat en dat kan komen door een verstopte carterventilatie heb ik gelezen.
Ik heb 100km over de snelweg gereden en dan tussen de 120-130km
Soms even in ze 4 gelaten zodat de sludge weg zou gaan wat werd gegeven als advies. Echter keek ik daarna in een van de buizen en er was maar een klein beetje sludge weg bovenin terwijl ik meer dan 100km heb gereden.
Ook na de 100km rookt de auto nog wat uit de uitlaat zou dat ook kunnen komen door een verstopte carterventilatie?
Hij gebruikt geen koelvloeistof daarvan zit nog steeds even veel in sinds de aanschaf 2 maanden geleden.
Wat moet ik nu doen?
Nieuwe buizen kopen en deze erop zetten? Is dat het enige of is er nog iets wat ik moet vervangen of schoonmaken
Wat ik er van weet zijn het de 2 buizen rechts van het kleppendeksel naast elkaar een dikkere en dunnere maar wat is er nog meer?
Alvast bedankt :-D17 februari 2015 om 07:31 #18272387Zitten er geen ringetjes rond de boutgaten.
Bij de V6en gaan ze daar ook knap lekken langs de boutjes als je deze niet vervangt.
Dat is dan gewoon door het spetteren van de olie door de nokkenassen.
Dit is ook het geval bij andere motoren.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 februari 2015 om 08:45 #18272388Nee die zitten er niet op maar die zaten er al niet op bij de aanschaf.
Maar de kop van de schroeven ( zijn er 10 ) zijn wel wat breder als normaal dus ik dacht dat dat ook niet nodig zou zijn maar misschien toch even halen?
En wat moet ik nu doen aan de white sludge in de buizen?
Vervangen maar hoe?
Of schoonmaken maar hoe?17 februari 2015 om 16:38 #18272389Kan vrij simpel met een flexibele rager a la:
dit icm met een stoomreiniger, dan wel waterslang, en aansluitend de compressor erop.
Linker borstel meet 1.8cm, en past goed in de buis.1 maart 2015 om 21:24 #18272390Oke maar ik ben wezen kijken. Maar nu weet ik dus niet hoe ik de dikke buis eraf moet halen want ik kan niet zien waar deze heen loopt.
Van het kleppendeksel haal ik um er zo af natuurlijk maar waar loopt het dan heen.
En hoe kom ik daar bij moet ik daarvoor onderdelen eraf halen of?
Ben er de laatste tijd aardig de weg mee opgeweest en de buis zit nog steeds vol dus wil het er echt uit hebben
Het lijkt mij niet dat ik aan een kant de rager erin kan stoppen zonder dat ik de buis eraf haal dan stop ik de drap er alleen maar verder in.
Al iemand die zoiets heeft gedaan die me stap voor stap uit kan leggen hoe ik de buis eraf kan halen?
Alvast bedankt2 maart 2015 om 17:20 #18272391carterventilatie loopt van je kleppendeksel naar je gasklephuis.
is een korte slang met twee slangenklemmen…2 maart 2015 om 17:40 #18272392Is dat de dikke buis of de dunne?
2 maart 2015 om 20:14 #18272393De dunne, die dikke gaat naar de achterkant van je motorblok. Heb er pas nog 1 vervangen omdat die helemaal verteerd was. Kan dus ook nog dus controleer die slang goed op scheuren. Die dikke slang vervangen Is overigens een hele hoop werk….
2 maart 2015 om 21:05 #18272394Oke maar zowel in de dunne als de dikke zit wat troep white sludge.
Dus moet ik ze denk wel allebei schoonmaken?
De dunne lijkt me dan niet zo heel moeilijk?
De dikke wat moet ik daarvoor dan allemaal precies doen gaat dat lukken zonder brug en wat moet ik dan allemaal verwijderen?2 maart 2015 om 23:01 #18272395Als het niet echt verstopt zit hoef je het niet te demonteren.
3 maart 2015 om 05:15 #18272396Oke maar hoe kan ik het dan schoonmaken zonder te demonteren?
3 maart 2015 om 05:16 #18272397Er zit wel een laagje in als ik de dikke buis eraf haal zie ik wel een laagje zitten
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.