Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Cardan of toplager stuk? 50 000km
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 januari 2014 om 16:01 #17263320
Sinds enkele weken heb ik een krakend geluid links voor. Eerst ging ik er van uit dat het de cardan zou zijn, maar dan zou hij altijd moeten ratelen/kraken vermoed ik. Dus nu ben ik richting toplager aan het denken. Het is enkel hoorbaar als je bijna stil staat om bvb te parkeren en dan afdraait.
Nog al iemand iets gelijkaardigs voorgehad met zijn siggie?
13 januari 2014 om 19:20 #18207893hey koen . als het een cardankop is . dan kan je dit het beste testen door op een grote parking het stuur helemaal links of rechts tegen de aanslag te trekken en dan cirkeltje rijden . hoor je het dan dan is het een homokineet koppeling
toplager of schokdemper lager . kan je in stelstand horen gewoon van links na rechts draaien kan je het horen kraken .
ik test het snel iemand laten sturen met de motor draaien heb je vlot servo stuur . en dan de vingers op de veer leggen of toplager . voel je trilling danis dit extreem al kapot.
wat ik doe is mijn toplagers uit elkaar halen . en mooie zuiver maken en terug in mooi lager vet zetten . ik heb een krakend toplager gehad nu niet meer . opgelet de bolletjes zitten er los in op een kogelloopbaan
17 januari 2014 om 18:30 #18207894Het rare is dat ik het geluid niet altijd heb. Meestal na een langere rit :hmmz
Straks nog eens gehoord na een lange rit, stond bijna stil om in te parkeren en bij het afdraaien was het geluid daar, dus vermoed de toplager ipv cardan.
Toevallig heb ik er nog 2 liggen, dus van de week eens wisselen en zien of het geluid dan weg is.De veerpoot kan niet ver genoeg zakken als je hem los maakt neem ik aan… maw, heel de poot demonteren?
17 januari 2014 om 19:55 #18207895veerpoot kan inderdaad niet voldoende zakken . best compleet demonteren .
het vreemde is wel dat het na een lange rit meestal is . even testen als je ze toch hebt liggen. demonteren kan je ook veilig doen . en zonder schade aan te brengen als je voorzichtig bent .
zet mijn regelmatig in vet als ze er onder uit komen na de keuring. bv
18 januari 2014 om 22:50 #18207896Veerpoot onderuit halen is al bijna routinewerk geworden hier… Van Siggie al 5 keer onderuit gehaald (kut H&R). Dus komt wel goed, werk toch steeds met veerspanners. Van de week ook eens prijs vragen wat deze toplagers nieuw kosten.
Mss vooraleer te monteren ook meteen even invetten dan? Zijn die makkelijk open te halen? Die ring met die bolletjes is dat zoals bij vectra c?19 januari 2014 om 11:01 #18207897eigenlijk lijken ze optisch erg sterk op vectra c heb ze wel nog niet langs elkaar gelegd .
maar ze zijn makkelijk uit elkaar te halen dun schroevendraaier onder wippen tot je een licht klik hoor en dan kan je het deksel er eigenlijk vanaf halen .
mijn waren na 60dkm vetloos bijna en lekker vol zand . zegt voldoende dan wss .
voor een leek is dit zelf makkelijk . het enigste wat kan gebeuren dat je een bolleke/lager kwijt speelt maar op een doek doen kan dat niet ver weg rollen .
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.