Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Can bus problemen – expert gezocht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 december 2013 om 11:57 #17262629
Mijn Astra-H (2005) 16XEP heeft problemen.
De laatste maand heb ik het volgende probleem :
– bij het omdraaien van de sleutel gebeurt er soms niets. Even wachten en nog een keer problemen. En hopla..
– Soms gaat het gele lampje branden nadat hij wel gestart is en loopt. Meer een soort piek effect dan de oorzaak volgens mij.Echter, nu heb ik een aantal nieuwe problemen erbij :
– Doordat het vernieuwen van een accu (dealer) een probleem heeft veroorzaakt op mijn autoradio werkte deze niet meer goed. Dus nieuwe gekocht.
– De radio is een normale 1 din met een CAN-bus naar iso verloop (met relais van de dealer zelf aangesloten)De radio deed het eerst goed, los op de grond. Toen verplaatst naar middenconsole en niets meer.
De rode draad die aan de can bus connector zit gaf ook geen spanning.Een mogelijke sluiting of een defect aan stekker/kabel die door bewegen schijnbaar is ontstaan.
Sindsdien heb ik echter nieuwe problemen :
– lampje achterruitverwarming blijft branden
– lampje in sport-knop werkt niet
– cruiscontrol werkt ook niet meer.Vanmorgen even laten uitlezen, allerlei errors op canbus, en zelfs benzinemeter en abs klapperden. En hij wou niet meer starten.
Toen heb ik zelf geopperd om de accu-klem er even af te hangen. En gelukkig toen wilde hij weer starten.Wat moet ik doen? Zijn er echte experts op dit gebied ?
Help.
16 december 2013 om 13:46 #18199978de opel dealer zelf..
maar klinkt in mijn oren als een stuur kast oid kapot ecu misschien?16 december 2013 om 14:43 #18199979CIM module defect of modificatie niet uitgevoerd!
17 december 2013 om 08:21 #18199980CIM defect en/of niet gemodificeerd
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
17 december 2013 om 08:45 #18199981De CIM is nog wel te betalen. Maar is er niet een oorzaak voor het defect van de SIM die je eerst moet oplossen?
Mijn vermoeden is nu toch echt dat ik gewoon door de kabel heen en weer te trekken een sluiting heb veroorzaakt.Volgens mij als ik dan de CIM vervang gaat deze direct weer stuk.
Weet iemand of ik de kabel naar de radio ergens kan loskoppelen. Het is natuurlijk de eerste verdachte dat het gebeurd is naar aanleiding van de radio inbouw.
Maar ik kan me niet voorstellen dat ik daar wat verkeerd gedaan heb. Dus ik denk dat de kabel of de stekker ergens defect is.Moet de CIM geprogrammeerd worden ? ik heb de security code niet meer en deze moet dan eerst worden opgevraagd.
Groet,
Gert17 december 2013 om 08:57 #18199982Klachten die je noemt zijn standaard klachten.
Kans dat ie niet om de kabel rede kapot is gegaan.En ja moet met een tech2 op jouw auto en opties ingeleerd worden
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
17 december 2013 om 15:41 #18199983Een monteur bij de dealer had al eens eerder zoiets meegemaakt na het verwisselen van de accu.
Toen was ook de CIM stuk.En misschien heb ik het in die tussentijd niet gemerkt. Want de storing van het brandende achtterruitverwarmings lampje merk je niet perse overdag.
En de ochtend erop heb ik direct de radio omgebouwd.Dus misschien komt het wel niet van de radio ombouw, maar al van de nieuwe accu.
Wat denken jullie?
17 december 2013 om 17:11 #18199984CIM vervangen.
18 december 2013 om 09:23 #18199985Op de stekker waar de CAN bus -> iso stekker op aangesloten wordt meet ik netjes 12V op de rode draad. Maar de gele geeft geen spanning.
Kan het zijn dat de geschakelde spanning nu gewoon niet werkt door de defecte CIM? Of is er nog iets anders aan de hand?18 december 2013 om 10:04 #18199986geschakelde spanning moet he zelf aansluiten, je kan hem bij de lichtschakelaar weg halen of bij de sigaretten aansteker
18 december 2013 om 10:30 #18199987Bij aflevering had ik een CAN-ISO connector waar ook een relais bij op zit.
Deze wordt geschakeld door een plus die ik zelf moet meegeven. Helaas heeft de radio inbouwer deze doorgeknipt.
Het relais schakelt dat de gele draad (Constante +) aan de zwarte draad (geschakelde plus).Maar volgens mij moet ik nu nog steeds een geschakelde plus aanvoeren aan het relais. Het relais is slechts een veiligheid ?
Ik probeer het allemaal achteraf te analyseren. Dus help me aub. Er zit nu een can-bus->iso van de radioinbouwer op. Deze heeft geen relais.
Maar als ik het goed begrijp maakt het niet zoveel uit. Ik zal nooit een geschakelde plus krijgen uit de canbus kabel en altijd zelf een geschakelde plus moeten aanleveren? Raar dat ik die nu niet meer kan vinden.
20 december 2013 om 17:31 #18199988Het vervangen van de CIM module heeft inderdaad de rare dingen opgelost
Cruisecontrol, achterruitverwarming-schakelaar-lampje etc.Nu nog het start probleem….grrr
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.