Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Calibra x20xev koelvin doet raar
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2010 om 10:29 #17226766
Goedendag mede opel rijders,
Ik zit sinds een tijdje met een probleem met mijn koelvin, deze wou laatst helemaal al niet meer aanslaan en dat heb ik dus opgelost, dit was een draagbreuk in de plus vanaf de plus van de motor naar het relais in het relais bakje onder de motorkap.
Ik heb sinds ik dat heb opgelost een probleem dat de koelvin TE VROEG begint te draaien +- 90 graden, en aangezien mijn motor gewoon onder het rijden op +-92 graden blijft staan blijft deze dus gewoon lekker doordraaien met het gevolg dat de 30 amp zekering steeds doorbrand.. dit is zo erg dat deze soms zelf smelt.. erg raar allemaal.
Ik vraag mij dus af.. is bij deze auto de koelvin nog aangestuur door 1 of andere voorschakelweerstand? aangezien mijn koelvin alleen maar volgas wil draaien en niet een stand lager..
Ik hoop dat jullie een idee hebben.
Mvg,
Adriaan14 oktober 2010 om 08:07 #17738871weet iemand waar de weerstand zit van de koelventilator?
14 oktober 2010 om 17:00 #17738872Weerstand???
Als je GEEN airco hebt heb je geen weerstand.
en zelfs als de koelvin Continu draait mag de zekering niet doorslaan.
en te vroeg inslaan ligt aan de koelvinschakelaar in de radfiateur.
Willem
14 oktober 2010 om 17:23 #17738873Ik heb al talloze thermocontacten geprobeerd, heb nu eindelijk 1 die inslaat bij 95 graden.
Maaaaaar ik heb dus WEL airco, en ik denk dat ik die weestand ookal heb gevonden.
Heb al een nieuwe besteld aangezien deze er noggal zwart uit zag.En ja hoor, de zekering mag wel knappen als je via een bypass werkt, ik heb namelijk de plus van de ventilator laten lopen OM DE WEERSTAND heen, en deze vangt normaliter denk ik de hogere pieken op die bij dit proces ontstaan.
Ik heb er voor gezorgt namelijk dat mijn fan iig nog wel ging draaien wanneer nodig, dus aangesloten op de rood/witte die geschakeld word via 2 relais, 2 groene om wel precies te zijn.
EDIT: En ik werk nu ook via 1 relais, in het relais zitten bij de calibra ook een weerstand he, haal em maar een uitelkaar namelijk dan zie je het wel zitten, ook staat het wel op het schematje aagegeven die erop staat.
En ja zo’n koelvin als die lang draaid dan wil die wel erg veel spanning vreten en amps, anders was deze niet geschakeld via een 30 amp zekering lijkt mij…
Maja ik probeer die weestand nog even, ohja en voor de duidelijkheid als meerdere mensen om zoeken.. bij de zekeringskast LV en dan bij je wielkast erboven, 2 parkers, rechthoeking dingkie met een stekker erop.. en behoorlijke stekker met een aantal draden waarvan er maar 2 gebruikt!
14 oktober 2010 om 17:26 #17738874Klopt, maar de koelvin kent 2 snelheden
via de weerstand langzame stand: vanaf 95 graden
Direct op de koelvin: snelle stand.
vooralsnog mag de zekering niet klappen op volle snelheid, daar de koelvin ook op volle snelheid gebruikt word over de 30amp zekering.
Willem
14 oktober 2010 om 17:30 #17738875Ja dat is ook wel zo aan de ene kant, maar ik heb de boel doorgemeten en alles heb ik, mijn massa’s mijn constante plussen en ik heb de aansturing vanaf het thermo contact.., nergens een draadbreuk naar de fan en de fan is in orde, draaid niet zwaar etc.
En ik heb dus zo het gevoel dat die weerstand toch iets opvangt.. maar de zekering klapt dus alleen als ik em via mijn bypass laat lopen he.. normaal aangesloten (dus orgineel) niet, want dan gaat de fan niet een draaien wanneer ik em dus doorverbind via het thermocontact
14 oktober 2010 om 17:31 #17738876en aangezien die dit dus niet wil doen, zoek ik een oplossing en dus dacht ik nu aan die weerstand.
14 oktober 2010 om 17:37 #17738877werkt ie maar op 1 manier op thermocontact dus??
dan zal de weerstand kapot zijn.
weerstand kan dus ook ivm slechte koelvin motor zijn doorgebrand.
mocht je op de sloop op zoek gaan naar een weerstand, kan je ook gelijk een koelvin mee nemen.
die van de astra 1.8 16V, 2.0i en 2.0 16V past ook.
Willem
14 oktober 2010 om 17:41 #17738878Nee hij doet helemaal niks als ik em doorverbind, ik hoor de relais tikken maar het signaal word niet doorgegeven naar de koelvin, terwijl de kabels etc goed zijn.. erg raar dus.
De koelvin gaat wel draaien als ik en dus via een andere kant een + geef.. maar ook dan alleen maar volgas.
En ik heb een weerstand geregeld via de opel dealer.. prijs viel wel mee van dat ding, altans.. als ik de juiste heb dan he.. want ik heb dus het vermoeden dat ik em gevonden heb :P…
En ja als dit het dus blijkt te zijn dan denk ik dak ik ook maar langs de sloop ga idd voor een andere koelvin.. want straks word mijn andere weestand om zeep geholpen.
14 oktober 2010 om 17:43 #17738879Relais kapot.
Willem
14 oktober 2010 om 17:47 #17738880Ik heb er nieuwe relais ingezet..
14 oktober 2010 om 17:56 #17738881spanning bij relais??
14 oktober 2010 om 17:58 #17738882Yup alles is aanwezig.. massa’s, geschakelde +, constante + en noem maar op.. ook hoe de draden zitten doorverbonden van het ene relais naar het andere is ok, dat zijn dus rood/witte draden en bruine en zwarte, het zijn 2 relais op elkaar in verbinding namelijk.
14 oktober 2010 om 17:59 #17738883bij de vetnilator??
Nu dan meten of je ook bij doorverbinden thermoschakelaar ook + en – op de schakelpootjes hebt van de relais
14 oktober 2010 om 18:03 #17738884min heeft de koelvin wel, maaaar nu komt het dus.. geen plus.. via de zwart/witte draad, terwijl jaja, deze gewoon goed is.. deze draad is gewoon goed en zit ook op het relais, maar toch niet gaan draaien, MAAAAAR leg ik die zwart/witte dus via de rood/witte dan hopla gaat deze netjes draaien @95 graden.. maaaaar wanneer de fan ongv. 10x is aangeslagen dan ineens doet hij niks meer (zekering eruit) en sluit ik het weer orgineel aan.. niks meer, draait deze helemaal niet meer..
Ik snap er dus helemaal niks van en daarom verdenk ik een weerstand
14 oktober 2010 om 18:06 #17738885als je de thermosschakelaar door verbind, moet 1 doorverbinding direct met de koelvin aansturen om de weerstand heen.
zolang die via de thermoschakelaar niets doet verdenk ik toch de relais, of spanning aanvoer via relais.
Willem
14 oktober 2010 om 18:14 #17738886ja maar kijk, als ik em dus doorverbind, dan hoor ik het relais klikken (dit is goed, dan schakeld hij deze door) hij schakeld dan vervolgens ook het andere relais in.. dus dit stukje gaat nog steeds goed.. maar op de 1 of andere manier bereikt deze spanning niet mijn ventilator, terwijl de draden etc goed zijn.. nouja ik heb die weestand morgen binnen bij de garage dan zal ik em even monteren en kijken of deze het dan doet wanneer ik em weer orgineel aansluit.
Is dit niet het geval.. dan nouja dan rest mij maar 1 ding.. ALLES controleren van draad tot draad, relais, zekering, aanvoer +..
Ik heb even vlug de spanningen gecontroleerd of deze dus binnenkwamen op het relais en of deze, deze dus ook weer doorgaven en dat gedeelte lijkt goed te gaan.. maja toch niet helemaal want anders zou deze wel werken.
14 oktober 2010 om 18:55 #17738887ook al klikt een relay dan kan hij als nog kapot zijn of binnen in slecht contact maken
14 oktober 2010 om 19:23 #17738888ja daar ben ik van op de hoogte.. daarom heb ik alle relais vervangen van de koelventilator.
18 oktober 2010 om 17:00 #17738889Oke ik heb dus nog niks binnen maar wel wat wijzer geworden.. ik heb even een electrisch schema bekeken en mijn koelvin loopt ook via de airco koelvin geschakeld.. maaaaar kan iemand mij ook vertellen waar die 2e thermoschakelaar voor is in mijn radiateur? dit is dus een 3 polige ipv de 2 polige die erboven zit.
En als het goed is word de fan van mijn airco ook apart geschakeld via een aparte zekering los van de 30 amp zekering van de koelvin zelf.
18 oktober 2010 om 19:02 #17738890de 3 pins is direct voor de koelvin.
die 2 pins heeft iets te maken met de airco zelf.
Willem
18 oktober 2010 om 19:08 #17738891Ok, dus het zou misschien helpen om die ook eens te vervangen zeg maar..
En via deze 3 polige stekker.. als ik em hierop door zou gaan verbinden dan moet de fan dus ook gaan draaien zeg maar? dit heb ik namelijk nog niet geprobeerd.. alleen nog maar op de 2 polige wat dus niets deed.
18 oktober 2010 om 19:15 #17738892jupzz
dan zou ie juist moeten gaan draaien!!
en wel in 2 snelheden..
1 pin = lamgzame stand en 1 pin is snelle stand.
Willem
18 oktober 2010 om 19:17 #17738893DOH… ok dus ik heb steeds bij de verkeerde sensor gezeten?… oh man.. als dit zo blijkt te zijn dan ram ik mezelf met een bandenlichter voor mijn hoofd..
18 oktober 2010 om 19:17 #17738894klopt
> Als ik niet zou weten welke voor de koelvin was, had ik ze beide gewoon doorverbonden om te testen.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.