Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Calibra voor op het ciruit?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 februari 2013 om 20:59 #17255310
Ik heb mijn calibra nu een aantal maanden geleden verkocht, maar het kriebelt toch nog wel.
Kom er nu toch achter dat ik wel weer iets snels wil, voor erbij.Dus ik zit eraan te denken om een calibra erbij te nemen waarmee ik leuk mee kan doen aan het vrij rijden op zantvoort/assen ed.
Leeg gewicht 1185 als ik het goed heb, en als ik dan het interieur een beetje leeghaal, om nog wat gewicht te besparen.Nu is mijn vraag wat is jullie mening hierover, ik dacht zelf met een getunede c20xe te gaan rijden.
Of vinden jullie de calibra sowieso al niet geschikt voor circuit gebruik?Motor rijbewijs halen en een snelle motor kopen zit ik ook aan te denken, moeilijk moeilijk king:
Wat ik hierop tegen heb is dat een auto toch veel veiliger is, op de openbare weg kan ook iemand anders een fout maken en dan ben je ook de sjaak.11 februari 2013 om 21:53 #18105724Het onderstel is wel erg zwaar, en die wil je het liefs zo licht mogelijk.
Zie wel veel rally’s op google.
12 februari 2013 om 11:43 #18105723Trek een Calibra helemaal, maar dan ook helemaal kaal, las de klep dicht, daar een tank in plaatsen.
Bodem ook strak maken met duffisors er onder…Stalen rolkooi erin, is zwaarder dan aluminium, maar met alu kooi wil je geen klapper maken!
Voorpoten iets naar achteren laten hellen voor beter wegligging en ook de kooi daarop lassen.
Achterwielaandrijver maken maakt het nog leuker…Uiteraard alles optimaliseren voor de beste wegligging;-)
Succes met je gedachtegang :jerry
Gr.
Pastra12 februari 2013 om 11:49 #18105722Leuk idee
maar verdiep je eerst een keer in welke tunings delen je kunt krijgen voor een calibra.
Denk dat je alleen al leeg loopt op een goed onderstel.motor technisch zal wel gaan ( gelijk aan astra )
mocht je wedstrijden overwegen dan is een stalen kooi verplichtsucces
12 februari 2013 om 17:46 #18105725Ondanks het gewicht is een Calibra toch van nature al wel een aardig formidabel stukje ophangingstechniek.
Het onderstel is volledig onafhankelijk, wat hem een prima kandidaat maakt voor een echt circuit wapen.Ik denk niet dat je, zoals theunm zegt, leeg zal lopen op de ophanging. Standaard wil een Calibra al goed hard de bocht om en met wat hogere klasse ophanging wordt t helemaal leuk.
Wat mooie monotubes van Bilstein (B6, B8) en wat goeie veren maakt van een Calibra een bochtenmonster.Wat wel nadelig is, is dat het voorwiel aan de binnenbocht mogelijk wat grip verliest. Een sper differentieel er tussen zetten geeft je bijna permanente tractie.
Verder leeg strippen en een kooi er in, dan kan je eigenlijk al wel het circuit op.
Misschien is het trouwens interessant om een C20NE te pakken en die te voorzien van een TD04 turbo, zoals Freek heeft gedaan met z’n dragrace Corsa A.
Dat blok is net ff wat simpeler dan een C20XE en dat scheelt je een hoop tijd en gepruts als je besluit zoiets te doen.
Daarbij heeft een C20NE ook vrij vroeg veel koppel, wat interessant zou kunnen zijn.12 februari 2013 om 19:21 #18105726Als een Calibra dusdanig prepareerbaar is dat hij een DTM race kan winnen moet je met een straatmodel een heel eind kunnen komen, zoals gezegd begint het met een goed onderstel en degelijke remmen.
12 februari 2013 om 21:28 #18105727Wijze woorden, InjectTheVenom!
Het zal nooit een DTM winnaar worden, maar het is allicht een prima platform om een flink scheurijzer van te maken.
Voor de stevigheid kan je ook nog overwegen om b.v. draagarmen van een Saab 900 II te monteren (zelfde chassis, steviger uitgevoerde draagarmen e.d.)
12 februari 2013 om 22:14 #18105728@InjectTheVenom wrote:
Als een Calibra dusdanig prepareerbaar is dat hij een DTM race kan winnen moet je met een straatmodel een heel eind kunnen komen, zoals gezegd begint het met een goed onderstel en degelijke remmen.
Ik kan me niet voorstellen dat een dtm calibra ook maar enigszins te vergelijken is met een straat calibra. Ja, de buitenkant maar voor de rest…….?
12 februari 2013 om 23:41 #18105729@2000 wrote:
@InjectTheVenom wrote:
Als een Calibra dusdanig prepareerbaar is dat hij een DTM race kan winnen moet je met een straatmodel een heel eind kunnen komen, zoals gezegd begint het met een goed onderstel en degelijke remmen.
Ik kan me niet voorstellen dat een dtm calibra ook maar enigszins te vergelijken is met een straat calibra. Ja, de buitenkant maar voor de rest…….?
Even nog een keer goed lezen graag ;)
13 februari 2013 om 11:42 #18105730Heb 1x met mn standaard x20xev op een Circuit gereden (Assen)
Veel te zwaar => idd zoveel mogelijk gewicht dumpen
FWD is A bitch vooral als het nat is (en dat was het)
En wat MCkaamos al een beetje aanstuurd. Over weeg een C20NE. Want een 16v is veel hoogtoeriger. Geen probleem bij dragrace maar met bochten werk….???Het sturen en ligging in algemeen vond ik met mn standaard Calibra niet zo’n drama. Moet ik wel bij zeggen dat ik niet hardcore reed. (gezien ik mn wagen graag heel hou)
13 februari 2013 om 11:43 #18105731Wanneer je behalve goede veren en dempers ook gebruik maakt van veerpootbruggen kan je weer een klap harder de bocht door!
Wel zorgen dat er ‘spanning’ op komt. Wanneer je de brug ‘los’ monteert, dus voor de sier, zal de werking een stuk minder zijn.Ook doorlassen van de kooi naar de veerpoten levert een hele verbetering aan de stijfheid en het bochtengedrag.
Als het budget het toelaat, maak dan ook gebruik van PU-bussen, dan wordt het verhaaltje nog een stuk stugger :wubC20NE zijn fijne motoren, zijn ook vrij hufterproof, dus ook circuitproof.
Wel is het verstandig om wellicht een tweede blok klaar te hebben staan. Ploft de eerste, monteer je de tweede, en kan je de eerste weer klaarmaken indien deze nog te redden is.Succes
Gr.
Pastra13 februari 2013 om 18:24 #18105732Bedankt allen voor de reacties, ik heb nu wat stof om over na te denken.
Wat ik wel verrassend vind is dat jullie de c20ne als beste keuze voor dit aangeven.
Dan wel aardig getuned neem ik aan, want standard schiet het nog niet erg op.
Een turbo erop zou inderdaad kunnen, zou ik eens moeten kijken naar de kosten.Maar zelf dacht ik aan het begin nog aan een c20xe omdat die standart al veel mee pk’s heeft, en je daar ook nog heel wat meer uit kan halen.
Nu vind ik dat jullie ook wel een punt hebben, dat dit blok in de bochten en lage toeren tekort schiet.
Maar als ik deze ook een beetje kietel (200 pk proberen zoiets dacht ik), lijkt me dat je dan toch wel sneller moet zijn.
Wellicht een korte bak eraan hangen, dat dit helpt om weer sneller op gang te komen. Of is dat al hoe het normaal is?13 februari 2013 om 18:33 #18105733je calibra is in ieder geval ruim 100 kg zwaarder als een vergelijkbare astra.
een e kadett is nog weer ca 75 kg lichter als een astra.neem nu een cup auto clio leeg gewicht rond de 850 kg.
als je dit afzet tegen je calibra dan ga je met een tank rond.
en die 200 pk om die te krijgen ben je ook de nodige euri lichtertheun
13 februari 2013 om 19:09 #18105734Hier een origineel blokkie, lijkt me wel lekker voor trackdays :thumbup
http://www.race-cars.com/engsales/cosworth/1290178741/1290178741ss.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;13 februari 2013 om 21:08 #18105735@CalibraMenno wrote:
Bedankt allen voor de reacties, ik heb nu wat stof om over na te denken.
Wat ik wel verrassend vind is dat jullie de c20ne als beste keuze voor dit aangeven.
Dan wel aardig getuned neem ik aan, want standard schiet het nog niet erg op.
Een turbo erop zou inderdaad kunnen, zou ik eens moeten kijken naar de kosten.Maar zelf dacht ik aan het begin nog aan een c20xe omdat die standart al veel mee pk’s heeft, en je daar ook nog heel wat meer uit kan halen.
Nu vind ik dat jullie ook wel een punt hebben, dat dit blok in de bochten en lage toeren tekort schiet.
Maar als ik deze ook een beetje kietel (200 pk proberen zoiets dacht ik), lijkt me dat je dan toch wel sneller moet zijn.
Wellicht een korte bak eraan hangen, dat dit helpt om weer sneller op gang te komen. Of is dat al hoe het normaal is?PeeKaa’s zijn niet zaligmakend ;)
Het gedrag van de motor bepaalt ook heel veel. Een Calibra met een C20NE is op alle vlakken sneller als een X20XEV (Ecotec geval), uitgezonderd de topsnelheid. Hij is sneller weg bij de stoplichten, accelereert sneller, maar is 15kmh trager op de top.
Ik wist t wel…Daarbij is een C20NE zo’n beetje bestand tegen een nucleare bom, zit er ook prima hoeveelheid rek in en de tunings onderdelen zijn goedkoper.
Verder is het een kwestie van stijfheid van het chassis en zorgen voor goede schokdempers en veren.
Stabilisatoren van een V6 en Turbo zijn volgens mij ook dikker, dus die zou je ook nog kunnen monteren.FWD is echt de zwakste schakel van de Calibra, maar met een sper differentieel los je dat prima op.
Er is een hele goede reden dat de huidige Astra en Corsa OPC er een hebben ;)13 februari 2013 om 21:13 #18105736@McKaamos wrote:
Het gedrag van de motor bepaalt ook heel veel. Een Calibra met een C20NE is op alle vlakken sneller als een X20XEV (Ecotec geval), uitgezonderd de topsnelheid. Hij is sneller weg bij de stoplichten, accelereert sneller, maar is 15kmh trager op de top.
Ik wist t wel…Nouja in bebouwdekom, bochten en korte baan wel, in een drag race of invoegen op snelweg weet ik dit zo net nog niet… bij 3000 toeren begint het vermogen wel echt op te leven en dan kan je wel door. Want met hoog opschakelen blijf je dan lekker zitten.
13 februari 2013 om 21:23 #18105737True true. Daar kan de XEV nog wel eens een licht voordeeltje hebben, maar het is een close match op z’n minst. En dat met 20PK verschil…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.