Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Calibra V6 ervaringen gevraagd
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juni 2013 om 09:59 #17258820
Momenteel orriënteer ik me op een V6. Had me twijfels over een turbo maar gezien de schaarste van onderdelen en de prijzen daarvan, dus algeheel onderhoud aan de slijtageonderdelen vermoed ik dat een V6 voordeliger is en betere keus.
Gezien de prestaties maakt het niet veel uit, een turbo is 1 hele seconde sneller bijvoorbeeld op de honderd en zuipt trouwens veel meer. De toekomstige Callie zal dan in een vakantie richting zuiden ingezet worden en bij mooi weer. 6 maanden per jaar in stalling en 6 uit zijn holletje kruipen.
Vragen:
-Zijn jullie het daarmee eens. wat betreft turbo of v6?
-Wat kan je verwachten met een V6 aan kosten?
-Is een c25xe of x25xe e2 wezenlijk anders wat sterkte en onderhoud betreft en onderdelen enzovoort?
-Waar op te letten bij aanschaf?
-Onderdelenvoorziening nog op pijl en desnoods nieuw aan te komen bij Opel?Jullie ervaringen en of tips zijn echt welkom.
25 juni 2013 om 11:09 #18155129Mijn ervaring met de v6 is dat deze net zo gevoelig is als de 4-pitters qua slijtage en onderhoud.
Wel een groot manco bij niet/slecht warm rijden is dat je er haast vergif op kan innemen dat de pakkingen/slangen om je oren klappen…Bij een warme motor ‘trappen’ gaat wel prima!
Distributieriem vervangen is wel duurder dan bij de 4-pitters, maar dat spreekt voor zich.
Net als normaal onderhoud. Maar je kan het zo duur maken als je zelf wilt!
De c25xe en x25xe verschillen niet qua sterkte!Onderdelenvoorziening voor de motor zelf is goed te noemen, omdat deze motoren ook in andere Opels geleverd zijn. Voor de Calibra op zich wordt het steeds problematischer!
Waar je op moet letten qua aanschaf kun je op calibraclub.com goed terugvinden!
Succes met je zoektocht en eventuele aankoop!
Gr,
Pastra25 juni 2013 om 11:17 #18155130Dus een 95 Calibra met een C2.5XE motor kan problemen gaan geven met de koeling aangezien die van de eerste generatie 2.5 blokken is? Hele mooie site en nuttige informatie, dank je wel alvast.
25 juni 2013 om 15:36 #18155131Sluit me zeker bij Pastra aan :thumbup Uit ervaring heb ik al genoeg onderhoud gehad aan een calibra…. terwijl ik met andere auto’s nooit zoveel ellende heb gehad.
En bezine verbruik een turbo kan ook zuinig lopen ligt eraan hoe je rijdt.Als je geen haast hebt, zoek een cali waar gewoon alles bij is zoals de boekjes met onderhoud dat is het belangrijkste. En je kunt ook aan het intrieur zien of een auto uit geleeft is of niet.
En ebay.de is je groten vriend voor bijv. de cali :thumbup
25 juni 2013 om 22:09 #18155132Ik heb zelf in een Calibra V6 (wel voorzien van chiptuning), maar heb de afgelopen week mijn vaders Calibra Turbo gebruikt aangezien mijn eigen auto voor onderhoud weg is. Qua netto vermogen ontlopen ze elkaar niet heel veel. Beide zijn heerlijke auto’s, maar je merkt toch redelijk wat verschillen. Kort samengevat voelt de V6 aan als een cruiser met redelijk wat vermogen, waar de Turbo veel meer als een sportwagen is. De Turbo is wat harder afgeveerd, heeft een betere gewichtsverdeling, heeft (veel) minder last van onderstuur, voor mijn gevoel minder last van “body-roll” in bochten en heeft 4×4. Dit laatste mis ik, zeker in de winter, heel erg bij mijn V6. Bij nat en winters weer is het soms geen pretje met alleen voorwielaandrijving en een kleine 200pk. Verder vind ik de koppeling en met name de versnellingsbak van de Turbo een stuk fijner. Deze 6-bak werkt een stuk scherper en preciezer dan de 5-bak in de V6.
Dit laatste is echter afhankelijk van je rijstijl. De F25 bak van de V6 past meer bij rustig, relaxt rijden, waar de F28 bak mij meer het sportieve gevoel geeft. Als je beide auto’s echt op zijn staart trapt bij optrekken merk je de verschillen. Bij mijn V6 lijkt het dan alsof je dan iets doet wat niet bij het karakter van de koppeling + bak past. In eenzelfde situatie past het karakter van de koppeling + bak van de Turbo een stuk beter en blijft deze haarscherp schakelen. Het is lastig om uit te leggen, je zou het zelf moeten proberen.
Een heel groot pluspunt van de V6 (zeker met chiptuning) is hoe heerlijk die motor loopt op zeer lage toerentallen. Ik kan 40 in z’n 5 rijden met 900-1000 toeren en hij loopt zo soepel als een naaimachine. Geef je dan gas bij, dan trekt hij zonder gesputter door. Ditzelfde hoef ik met de Turbo niet te proberen. Rijd je daarmee 45-50 in z’n 6 met ook zo’n 1000 toeren, dan voel je gewoon dat dit niet lekker soepel loopt. Ook heeft ie dan niet zoveel trekkracht als de V6.
Verder zijn de verhoudingen van de 5- en de 6-bak een heel stuk anders. De 5-bak heeft een (in verhouding tot de 2) een korte 1e, zeer lange 2e en redelijk kort op elkaar zittende 3e, 4e en 5e versnelling. Bij de 6-bak zijn de verhoudingen wat meer in balans. De lange 2e versnelling van de V6 vind ik heerlijk bij het opgaan van de snelweg; pas bij zo’n 115 km/h zit je tegen de begrenzer, waar die van de Turbo het bij zo’n 95 km/h al voor gezien houdt.Hier moet ik wel een kanttekening bij plaatsen: zonder chiptuning vind ik de lange 2e versnelling van de V6 meer hinderlijk dan fijn, met tuning vind ik het juist wel fijn. Waarom? Inhalen op lage snelheid, zoals tractoren en bezemwagens. Zonder tuning trekt de V6 pas echt lekker bij zo’n 4000 toeren, wat overeenkomt met zo’n (gok ik) 70 km/h. Nu rijden die tractoren e.d. meestal hooguit 30-50 km/h en dan is het qua trekkracht in z’n 2 om te janken. Je moet dus, als je snel wilt/moet inhalen, helemaal terug naar de 1e. De Calibra Turbo is bij diezelfde lage snelheden al genoeg op toeren en heeft vanaf 2400 toeren al veel meer trekkracht, wat inhalen veel prettiger en vlotter maakt. Met chiptuning verbetert dit bij de V6 wel een flink stuk en trekt ie al bij 3000-3500 toeren een stuk harder.
Qua trekkracht en toeren zou ik zeggen dat het als volgt is: t/m zo’n 1800 toeren loopt en trekt de V6 beter, daarna is het gelijk tot aan de 2400 toeren wanneer de Turbo op stoom komt en daar ineens een klap extra vermogen vrij komt. Boven de 4000-4500 toeren vind ik de V6 dan weer wat lekkerder doortrekken, waar het maximum koppel van de Turbo wel hoger is, maar deze sinds die 2400 toeren gelijk of alweer aan het dalen is.Qua verbruik ligt het er denk ik aan wat voor wegen je rijdt. Nu rijdt ik pas een paar dagen continue met de Turbo en is het dus nog even uitzoeken/aanvoelen hoe ik die zo zuinig mogelijk kan laten rijden, dus een optimale vergelijking heb ik niet. Van wat ik zo kan inschatten is de V6 zuiniger binnen de bebouwde kom, is het op 80 km/h wegen ongeveer gelijk en op de snelweg is de Turbo zuiniger. Dit omdat je bij de V6 dan toch de 6-bak mist om wat lagere toeren te draaien. Dit is gemeten/gevoelsmatig bij mijn woon-/werkverkeer, wat grofweg bestaat uit 70% bebouwde kom en 30% 80km/h wegen. Daarnaast ook wat snelweg gereden in de vrije tijd.
TL:DR: ben je een rustige rijder en rijdt je veel bebouwde kom en buitenwegen, dan is de V6 een betere keuze. Ben je een wat sportievere rijder, wil je betere wegligging/grip en/of rijd je veel snelwegen dan is de Turbo naar mijn inziens de betere keuze.
29 juni 2013 om 09:05 #18155133@MoiInActie wrote:
Ik heb zelf in een Calibra V6 (wel voorzien van chiptuning), maar heb de afgelopen week mijn vaders Calibra Turbo gebruikt aangezien mijn eigen auto voor onderhoud weg is. Qua netto vermogen ontlopen ze elkaar niet heel veel. Beide zijn heerlijke auto’s, maar je merkt toch redelijk wat verschillen. Kort samengevat voelt de V6 aan als een cruiser met redelijk wat vermogen, waar de Turbo veel meer als een sportwagen is. De Turbo is wat harder afgeveerd, heeft een betere gewichtsverdeling, heeft (veel) minder last van onderstuur, voor mijn gevoel minder last van “body-roll” in bochten en heeft 4×4. Dit laatste mis ik, zeker in de winter, heel erg bij mijn V6. Bij nat en winters weer is het soms geen pretje met alleen voorwielaandrijving en een kleine 200pk. Verder vind ik de koppeling en met name de versnellingsbak van de Turbo een stuk fijner. Deze 6-bak werkt een stuk scherper en preciezer dan de 5-bak in de V6.
Dit laatste is echter afhankelijk van je rijstijl. De F25 bak van de V6 past meer bij rustig, relaxt rijden, waar de F28 bak mij meer het sportieve gevoel geeft. Als je beide auto’s echt op zijn staart trapt bij optrekken merk je de verschillen. Bij mijn V6 lijkt het dan alsof je dan iets doet wat niet bij het karakter van de koppeling + bak past. In eenzelfde situatie past het karakter van de koppeling + bak van de Turbo een stuk beter en blijft deze haarscherp schakelen. Het is lastig om uit te leggen, je zou het zelf moeten proberen.
Een heel groot pluspunt van de V6 (zeker met chiptuning) is hoe heerlijk die motor loopt op zeer lage toerentallen. Ik kan 40 in z’n 5 rijden met 900-1000 toeren en hij loopt zo soepel als een naaimachine. Geef je dan gas bij, dan trekt hij zonder gesputter door. Ditzelfde hoef ik met de Turbo niet te proberen. Rijd je daarmee 45-50 in z’n 6 met ook zo’n 1000 toeren, dan voel je gewoon dat dit niet lekker soepel loopt. Ook heeft ie dan niet zoveel trekkracht als de V6.
Verder zijn de verhoudingen van de 5- en de 6-bak een heel stuk anders. De 5-bak heeft een (in verhouding tot de 2) een korte 1e, zeer lange 2e en redelijk kort op elkaar zittende 3e, 4e en 5e versnelling. Bij de 6-bak zijn de verhoudingen wat meer in balans. De lange 2e versnelling van de V6 vind ik heerlijk bij het opgaan van de snelweg; pas bij zo’n 115 km/h zit je tegen de begrenzer, waar die van de Turbo het bij zo’n 95 km/h al voor gezien houdt.Hier moet ik wel een kanttekening bij plaatsen: zonder chiptuning vind ik de lange 2e versnelling van de V6 meer hinderlijk dan fijn, met tuning vind ik het juist wel fijn. Waarom? Inhalen op lage snelheid, zoals tractoren en bezemwagens. Zonder tuning trekt de V6 pas echt lekker bij zo’n 4000 toeren, wat overeenkomt met zo’n (gok ik) 70 km/h. Nu rijden die tractoren e.d. meestal hooguit 30-50 km/h en dan is het qua trekkracht in z’n 2 om te janken. Je moet dus, als je snel wilt/moet inhalen, helemaal terug naar de 1e. De Calibra Turbo is bij diezelfde lage snelheden al genoeg op toeren en heeft vanaf 2400 toeren al veel meer trekkracht, wat inhalen veel prettiger en vlotter maakt. Met chiptuning verbetert dit bij de V6 wel een flink stuk en trekt ie al bij 3000-3500 toeren een stuk harder.
Qua trekkracht en toeren zou ik zeggen dat het als volgt is: t/m zo’n 1800 toeren loopt en trekt de V6 beter, daarna is het gelijk tot aan de 2400 toeren wanneer de Turbo op stoom komt en daar ineens een klap extra vermogen vrij komt. Boven de 4000-4500 toeren vind ik de V6 dan weer wat lekkerder doortrekken, waar het maximum koppel van de Turbo wel hoger is, maar deze sinds die 2400 toeren gelijk of alweer aan het dalen is.Qua verbruik ligt het er denk ik aan wat voor wegen je rijdt. Nu rijdt ik pas een paar dagen continue met de Turbo en is het dus nog even uitzoeken/aanvoelen hoe ik die zo zuinig mogelijk kan laten rijden, dus een optimale vergelijking heb ik niet. Van wat ik zo kan inschatten is de V6 zuiniger binnen de bebouwde kom, is het op 80 km/h wegen ongeveer gelijk en op de snelweg is de Turbo zuiniger. Dit omdat je bij de V6 dan toch de 6-bak mist om wat lagere toeren te draaien. Dit is gemeten/gevoelsmatig bij mijn woon-/werkverkeer, wat grofweg bestaat uit 70% bebouwde kom en 30% 80km/h wegen. Daarnaast ook wat snelweg gereden in de vrije tijd.
TL:DR: ben je een rustige rijder en rijdt je veel bebouwde kom en buitenwegen, dan is de V6 een betere keuze. Ben je een wat sportievere rijder, wil je betere wegligging/grip en/of rijd je veel snelwegen dan is de Turbo naar mijn inziens de betere keuze.
Dank voor je uitgebreide betoog! De turbo valt. Ik had er één op het oog maar is verkocht. Heb jij enkel een chiptuning gedaan en daaruit zoveel PK weten te halen? Belangrijker: is het koppel flink vooruit gegaan?
Ik had ook nog aan een x2.0xev 16V gedacht maar heb deze al gereden en is toch minder apart. Kosten daarvan zijn vermoedelijk iets lager dan een V6. Echter is bijvoorbeeld wegenbelasting gelijk! Bedoeling is dus dat de auto 6 maanden de straat op mag dus kan een V6 goedkoper uitvallen dan een 16V dagelijks hele jaar rond.
Zal een V6 met 200.000 op de teller nog lang kunnen meegaan indien er netjes is op gepast? Is het vervangen van de riem echt zo’n heidens klusje? Zijn overige zaken als koppeling, diverse onderdelen echt zoveel duurder dan een 16V?29 juni 2013 om 09:53 #18155134Ik heb de tuning eigenlijk alleen laten doen voor wat meer trekkracht onderin. Voorheen trok hij pas vanaf 4000 toeren echt lekker door, nu is dat al vanaf 3200-3500 toeren. Dit is een stuk fijner bij het inhalen van tractoren, brommobielen etc. Of het koppel veel omhoog is gegaan, dat is lastig te zeggen. Even uit mijn hoofd geloof ik dat je na de tuning ongeveer iets van 190pk en 260nm hebt, wat redelijk in de buurt komt van een standaard Turbo. De Turbo voelt nog altijd een stuk gretiger en als ze beide op de staart trapt, merk je ook wel dat de Turbo sneller is.
Qua onderdelen denk ik dat het niet veel zal schelen. De koppeling heb ik nog niet hoeven vervangen (wordt langzamerhand wel tijd), maar zaken als de remschijven en blokken en filters e.d. waren naar mijn weten ongeveer in dezelfde prijscategorie. Je kunt anders eens bij Heuts kijken, daar staan alle prijzen opgesomd (de V6 in dit geval).
29 juni 2013 om 22:40 #18155135De Ellesmere-V6 (met distririem) motor in het algemeen:
Dit is een van de Sterkste motoren van opel, helaas alleen Veelal Zeker in de Calibra Vermoord door de eigenaren voor je.
Dit samen met de net wat te krap bemeten motorkoeling van de Vectra-A / Calibra kan dit problemen geven.Belangrijkste aandacht punten:
> Let op, motortemperatuur, als deze hoger op loopt dan hoort (100graden of hoger), dan zal haast zeker de radiateur verstopt zitten.
> Olielekkages op de Krukaskeerringen en kleppendeksel
> Lekkage Warmte Wisselaar (snelverwarmer / Koeler voor de motorolie), dan krijg je olie in de koelvloeistof
> Bougiekabels, en BobineVerder zijn deze motoren beresterk en kunnen bij normaal gebruik makkelijk de 300.000 a 400.000km goed halen.
Mijn ervaringen met deze motor is enkelt in de Vectra-B, Deze heeft de vernieuwde X25XE motor, met het Multiram inlaat systeem, daar is het koppel mee naar een lager toerental gekomen, van 4000toeren, naar 3200 toeren om precies, dat maakt m soepeler.
Voordeel van de Vectra-B is de Flink verbeterde motorkoeling (bij Continu voluit op ”Die Bahn” blijft de meter op 82graden staan).
Ik heb de 2.5 V6 gereden van 78.000km, naar 205.000km, zonder noemenswaardige motorproblemen, lekke krukaskeering distributiezijde is enige grote wat ik gehad heb.De motor is ook weer verkocht, en rijdt nu rond in een SAAB 900NG.
Ikzelf heb de auto voorzien van een Eveneens Ellesmere-V6, maar dan met een inhoud van 3liter, op deze motor kan je alles van de 2.5 zo overschoreven en erin hangen, echter heb ik een voor de US-Market bedoelde motor erin liggen met een lagere Compressie, en uiteraard is het motormanagement aangepast op de motor.
de motor heeft nu 204pk aan de wielen, en 280Nm vanaf 2500 toeren tot 5500 toeren.Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.