Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › calibra heel warm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2009 om 17:19 #17211165
hallo, ook ik ben inmiddels trots eigenaar van een calibra en het bevalt me heel goed. alleen ik heb vraag over de warmte van de auto.
vanmiddag reed ik in de calibra en toen ik aan reed bij het stoplicht was die rond de 100 graden(normaal???) en bij het stoplicht werd die al snel 103/4. later stop ik weer staat die bijna in het rode!
nou is het normaal volgens mij dat die wat warmer wordt als je stopt maar dat die bij het 2e stoplicht al tegen het rode loopt lijkt me niet helemaal zuiver!
weet iemand hier de oplossing voor? want het heerlijke calibra gevoel is er op dat moment wel af eerlijk gezegd.groeten maarten!
5 augustus 2009 om 17:28 #17508616slaat je koelvin wel netjes in.
heb het namelijk bij de mijne gehad, dat de massadraad was doorgerot net achter de stekker.dit is te controleren door de stekker van je koelvinschakelaar in je radiateur los te halen en deze met een draadje doorverbinden.
zodra je deze doorverbind met het contact aan dan slaat de vin in.
een ander mogelijkheid is natuurlijk ook lucht ergens in je koelsysteem.grtz bjorn
5 augustus 2009 om 17:37 #17508617me koelvin slaat wel netjes aan. dat is het punt niet. mischien is het wel lucht in me koelsysteem idd.
want als ik gereden heb en ik trek me kap open komen er luchtbelletjes uit of in me koelreservoir.
maar hoe kan ik dat controleren?5 augustus 2009 om 17:44 #17508618Geen lekke koppakking?
5 augustus 2009 om 18:07 #17508619zou ook kunnen. hoe kom ik daar achter?
groet
5 augustus 2009 om 19:34 #17508620zit er olie bij je koelvloeistof?
blauwe/witte rookpluimen uit je uitlaat? (zegt ook niet altijd alles, maar komt vaak voor)belletjes uit je resevoir.. hoe vol/leeg is je resevoir als je auto loopt? zit er genoeg in? zo nee.. dan zuigt ie vanzelf lucht aan….
als je auto stil staat (na een nachtje) hoevol zit je resevoir dan?
mijn koelvin slaat ook pas bij de 98 graden aan of zo….bij de assie van mn vrouw nog wat later
5 augustus 2009 om 22:20 #17508621die rook pluimen heb ik niet.
ik zal morgen ff kijken na me koelvloelstof. koud en als die warm is.
maar als je koelvin pas aanslaat bij 98 graden wordt die van jou dan ook niet heel warm?
ik zat ook te denken aan de thermometer bij je teller. mischien dat die niet helemaal klopt? of eerder een droom… :P
zet je auto maar eens op contact als die warm is. dan heeft die bv 90 graden en als je hem start dan staat ie op 92/93. mischien zit er een afwijking in die meter… geen flauw idee maar is maar een suggestie.
ik hoor het graag! ben wel van plan om binnenkort raad te vragen bij een opel dealer..gegroet!
6 augustus 2009 om 03:54 #17508622je hebt ook 82 graden thermostaten.. maar dan staat ie de halve dag te loeien..
vergeet niet dat het weer / de lucht ook warmer is he nu.. jij rijdt ook met je raampie open…
dus de motor zal ook minder koude lucht aanzuigen.90 graden of nog wat hoger is volgens mij gewone bedrijfstemperatuur… als ik gewoon rij dan is ie ook gewoon lekker 90 graden.
het op contact verhaal.. dan heeft je motor gelopen… en stopt ie.. dus koelt ie af, als je dan vervolgens je motor weer start dan wordt ie warm.
moet je voor de grap maar eens met een koude motor starten je motorkap open en dan je hand op je uitlaat spruitstuk leggen.. kijken hoe snel je je hand ervan af trekt…
dus verhaaltje dat ie dan gelijk wat stijgt dat kan wel kloppen.6 augustus 2009 om 08:12 #17508623als indd je koppakking lek is en er komen hierdoor belletjes in je koelvloeistof resrevoir dan kun je dat op de volgende manier controleren:
-motor starten
-dop van het reservoir er af draaien
-gas geven met de gaskabel onder je motorkap.komen er dan meer luchtbellen bij of niet en ruik ook is in je reservoir of dat hier misschien een uitlaatgas lucht in hangt zo is ook te controleren of je koppakking lek is.
als er trouwens dan meer luchtbellen bijkomen of je water stijgt als een amlle omhoog als je gasgeeft dan is de kans95% dat je pakking lek is.grtz bjorn
8 augustus 2009 om 14:42 #17508624Ik heb zelf ook een calibra 8v gehad.
Zelfde probleem hier.
Het is inderdaad wat irritant maar je kan er weining aan doen het is ook niet erg slecht.
Zelf had ik het ook kwam terecht in file hup dat ding naar de 95 graden toe en weer koelen en dan weer hup naar de 95 graden.
Heb zelf een keer me termosthaat vervangen maar dat maakte ook niet uit.
Ik heb het probleem wel vaker gehoord bij de 8 kleppers.7 september 2009 om 17:03 #17508625zou het mischien ook kunnen dat me thermostaat niet open gaat?
lees verder op het forum en gaat allemaal over thermostaten die niet open gaan en bla bla bla..
zou dat het kunnen zijn? en ik had nog wat bedacht.. mischien heeeel stom maar achter je radiateur zit je fan,
als je radiateur nou verstopt zit, komt er bv geen lucht doorheen, en doet de fan niks anders dan rond draaien en heeft dus niet genoeg wind ofzo om me motor te koelen. of kan dat niet? ik ben zelf namelijk radeloos!7 september 2009 om 17:15 #1750862695 graden en dan pas vin aanslaan heb ik al vaker gehoord, ook bij astra’s, en de monteur die er mee bezig was maakte zich daar geen zorgen over.
het koelsysteem staat ook onder druk, dus ik theorie zou het water boven de 100 graden pas gaan koken.
radiateur zou inderdaad vol rommel kunnen zitten, en dan word het effect van de vin wel minder.
p.s. wat ik hier allemaal neerzet is speculatie, theoretische kennis van m’n monteursopleiding, en van horen zeggen.
hoe het bij m’n eigen cali zit kan ik niet zeggen want mijn temperatuursensor is denk ik kapot want hij geefd te weinig aan :P7 september 2009 om 18:53 #17508627okay dat scheelt dan weer.. maar mijn temp komt soms net ff boven de 100 graden. dan kookt het dus wel. is dat dan niet erg? of ben ik nou dom?
en hoe maak ik me radeateur schoon? ik heb zelf namelijk geen flauw idee! haha ik ben dakdekker, geen monteur…
en wat ik zei met me thermostaat die niet open gaat? kan dat af niet? ook hier geen flauw idee7 september 2009 om 19:24 #17508628zoiezo zit er koelvloeistof in je koelsysteem, dit kookt dus niet bij 100 graden, maar bij +- 120… en het zit ook nog eens in een druksysteem wat ook t kookpunt verhoogt,dus voor t gaat koken moet t wel heel heet worden
welke kleur is je koelvloeistof??
als t bruinig is en stinkt dan is je koppakking lek…reinigen radiateur:
bij een automaterialenzaak zo een cooling system flush potje halen en motor warm laten draaien tot de vin aanspringt en dan je kvs aftappen
daarna paar x spoelen met water en dan weer afvullen met koelvloeistofals je dan toch bezig bent, vervang je meteen ff de thermostaat, kost geen drol
zit als je voor de auto staat aan de linker kant van de motor, komt ook meteen een slang vanaf die naar je radiateur gaat, zit vast met 2 boutjes… valt niet te missen7 september 2009 om 19:29 #17508629okay… ten eerste hoe tap ik me koelvloeistof af? en laat ik bij het water door spoelen de kraan gewoon draaien de hele tijd? of hoe gaat dat? en laat ik de motor aan staan?
7 september 2009 om 20:11 #17508630en wat je ook kunt doen is kijken of de radiateur aan de buitenkant nog mooi schoon is.
zo niet gaat er minder koelende wind door en moet je hem ff voorzichtig schoonspuiten met hoge druk.7 september 2009 om 20:57 #17508631moet ik hem eerst loshalen cker? of is dat niet nodig? dan kan je er beter bij neem ik aan!
8 september 2009 om 08:11 #17508632gewoon door de koelopeningen in de bumper en grille blazen met hogedrukspuit wil ook al wel eens helpen.
wel een beetje voorsichtig want zo heel veel kan een radiateur ook niet hebben.
maar als je hem een beetje makkelijk los kan krijgen is natuurlijk helemaal mooi.8 september 2009 om 15:14 #17508633ben net bij een garage geweest. nieuwe thermostaat besteld, is er morgen al. overmogen gaan we hem helemaal doorspoelen. zit er onder je radiateur ook nog een ”opening” waar je het door heen kan laten gaan? had die beste man het over.
en ohw ja nuttige tip van de monteur: van de binnen naar buiten blazen, niet met water ivm elektronica.
ik hou jullie op de hoogte!11 september 2009 om 15:36 #17508634okay mensen! gister bezig geweest! alles doorgespoeld, los gehad, aangesloten, nieuwe thermostaat erop, bijgevuld. en toen rijden. tempratuur werd minder… lucht uit koelvatje, nog een x rijden. was minder! gas erop! bleef gelijk. keurig! thuis weer lucht eruit, rijden. tempratuur zakte weer! heerlijk gevoel. nu ga ik net zo lang zo door totdat al het lucht er uit is!
koppaking is dus niet lek! gelukkig niet! thermostaat was overleden! ben blij dat het er met 30 eu en krat bier vanaf kom!
dank jullie wel voor jullie hulp!gr, maarten!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.