Calibra, gefeliciteerd!

Forumindex Forums Modellen Calibra Calibra, gefeliciteerd!

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268007
    TWA
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 June 2010

      25 Jaar Opel Calibra

      Van kampioen lage luchtweerstand naar favoriete youngtimer

      Breda, 4 september 2014 – Opel zorgde exact 25 jaar geleden voor een sensatie op de IAA, de internationale autoshow van Frankfurt. In 1989 gleed daar het doek van de Calibra. Het was de wereldpremière van een nieuwe coupé met een voor toen ongekend lage luchtweerstand (Cw 0,26), die het succes van de legendarische Opel GT, de Manta en de Monza moest voortzetten. Met zijn progressieve design en innovatieve techniek was de Calibra zijn tijd ver vooruit. Dat leverde Opel in 1990 het Gouden Stuurwiel op, Duitslands meest prestigieuze auto-onderscheiding.

      De Opel Calibra viel op door zijn prestaties. Zelfs met de 2,0-liter basismotor met 85 kW (115 pk) bereikte hij door zijn extreem lage luchtweerstand een topsnelheid van 203 km/uur. Met de 110 kW (150 pk) sterke zestienkleppenmotor was een top van 223 km/uur haalbaar. De hoge prestaties gingen samen met een gunstig verbruik. De Calibra 16V liet een gemiddelde van slechts 7,7 l/100 km noteren.
      De Calibra viel óók op door zijn gunstige prijsstelling, in Nederland vanaf Fl. 51.500,- (€ 23.370,-). Ook dat paste in de traditie van de Opel-coupés. Net als met de Manta kon Opel het volumevoordeel optimaal benutten. De Manta was gedeeltelijk op dezelfde technische leest geschoeid als de Ascona. De Calibra deelde op zijn beurt componenten met de Opel Vectra.

      Vorm volgt functie
      De sportieve en zeer gestroomlijnde vormgeving van de Calibra ging samen met praktische bruikbaarheid. De grote achterklep bood toegang tot een bagageruimte van maximaal 980 liter inhoud. Door de lange wielbasis was er ruimte genoeg voor vier volwassen inzittenden. Tot de standaarduitrusting behoorden onder meer stuurbekrachtiging, een close-ratio vijfversnellingsbak, een audiosysteem met zes luidsprekers en getint glas. Airconditioning, een viertrapsautomaat en een elektrisch te bedienen schuif-/kanteldak waren enkele van de vele opties.

      Veiligheid voor alles
      Bij het ontwerp hebben Opel-ingenieurs ook sterk gefocust op veiligheid. Zelfs een topic van nu, voetgangersbescherming, stond toen al op de agenda. Het resulteerde in een opvallend gladde carrosserie, afgeronde hoeken, onder de rand van de motorkap geplaatste ruitenwissers en in het dak geïntegreerde regengeleiders – elementen die pas later gemeengoed zijn geworden.
      Elektronisch aangestuurde ABS en de ellipsoïde koplampen met hun brede lichtbundels verhoogden de actieve veiligheid. De bumpers verzachtten door hun vorm en constructie de impact bij een aanrijding.

      Speciale versies
      Bij de introductie in 1990 waren de Calibra 2.0 en Calibra 16V optioneel leverbaar met hoogwaardige vierwielaandrijving en dat systeem bood mogelijkheden voor krachtiger motoren. In maart 1992 presenteerde Opel de Calibra Turbo met all-wheel-drive, een handgeschakelde zesversnellingsbak, sportstoelen en lichtmetalen 16-inchwielen met banden in de maat 205/50. De 2,0-liter turbomotor stuwde de prestaties omhoog dankzij 150 kW (204 pk) vermogen en een hoog koppel over een breed toerenbereik.
      De Keke Rosberg Edition van de Calibra is een van de meest legendarische versies. Vlak voor het debuut in het DTM (seizoen 1993/1994) introduceerde Opel de 125 kW (170 pk) sterke Calibra 2.5 V6 en een 2,0-liter variant in witgele DTM-uitdossing. De in mei 1996 uitgebrachte Calibra Cliff Motorsport Edition had de kleurstelling van de Klasse 1-racer, waarmee Manuel Reuter kampioen werd in het ITC, het internationale toerwagenkampioenschap. Deze versie had een met 20 mm. verlaagd sportonderstel en was voorzien van lichtmetalen BBS-wielen (7J x 16).
      Vlak voor het einde van de productie lanceerde Opel nog de Calibra Last Edition, een speciale gelimiteerde versie met een sportonderstel, BBS-wielen, lederen bekleding en airconditioning en naar keuze de 2,5-liter V6 of de 100 kW (136 pk) sterke 2,0-liter viercilindermotor. Op 29 augustus 1997 rolde de laatste Calibra, een zwarte Last Edition, van de band. Daarmee kwam de teller op een totale productie van 238.647 exemplaren. De meeste daarvan zijn geproduceerd in Rüsselsheim. In 1990 was de vraag echter zó groot dat Opel de productiedoelstelling van 20.000 naar 60.000 moest bijstellen. Valmet Automotive in het Finse Uusikaupunki nam een deel van de extra productie op zich.
      De belangrijkste markten voor de Calibra waren Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje en Frankrijk. De 85 kW sterke 2.0-versie is goed voor het leeuwendeel van het productie-aantal (130.000), gevolgd door de 2.0 16V (61.000). Vandaag de dag is de Opel Calibra gewild bij liefhebbers van youngtimers.

      Bron:Opel Havik Auto

      #18252027
      2slow
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 October 2006

        Feestje, feestje….. :jerry

        #18252028
        opelkadetje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 December 2004

          wanneer is de 1e cali (bijna) belasting vrij ? :)

          #18252029
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            over 15 jaar ;)
            zullen niet veel halen frees ik :shock:

            #18252030
            opelkadetje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 December 2004

              ow.. ja dat is ff jammer :(

              #18252031
              Sjors-V6
                Lid sinds:
                7 March 2008

                Ach mij boeit het niet, dat beetje wegenbelasting.. je moet wat voor je hobby over hebben :thumb

                Leuk stukje !

                Groetkes,
                Sjors

                #18252032
                81supporter
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 November 2011

                  Dat beetje wegenbelasting ?
                  Nergens ter wereld betalen w zoveel belasting mbt. het autorijden als in NL.
                  En als ze die opbrengsten nou ten goede zouden laten komen aan het wegennet….nee we sturen het liever de grens over naar kansloze goede doelen !

                  #18252033
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    @81supporter wrote:

                    Dat beetje wegenbelasting ?
                    Nergens ter wereld betalen w zoveel belasting mbt. het autorijden als in NL.
                    En als ze die opbrengsten nou ten goede zouden laten komen aan het wegennet….nee we sturen het liever de grens over naar kansloze goede doelen !

                    heb je gelijk in maar in verhouding betaal je
                    voor een calibra op benzine (anderen bestaan niet)

                    maar een beetje houderschaps belasting ;)

                    maar dat is niet relevant aan t topic ;) :shock:

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.