Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Calibra 4 Motion by Botter Tuning update 27/12/2015
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 december 2013 om 08:45 #181928046 december 2013 om 17:21 #18192805
@16VCalibra wrote:
We gaan het zien, hopelijk wordt het ook in een keer gehaald op de bank tegen die tijd.
Groetjes Ram
Persoonlijk zou ik hem eerst is afstellen op een pk of 400 en er dan meerijden en de kinderziektes eruit halen.
Daarna opnieuw mappen en dan op het maximum zetten.Geloof me bij zo’n build komen er genoeg problemen naar boven die je eerst wilt oplossen voordat je het blok op volle polle zet.
6 december 2013 om 19:01 #18192806Aan de ene kant ben ik het met Servaas eens, maar aan de andere kant moet een goed gebouwde motor ook direct vol vermogen kunnen draaien. Op het inrijden na dan he. En je hoef maar 1x te banken.
6 december 2013 om 19:06 #18192807Aangezien er ook een geheel andere aandrijflijn onder komt zou ik er ook voor kiezen om eerst met minder vermogen te testen. Kun je de motor ook fatsoenlijk inrijden.
En je hebt dubbel schik. In 1x met 600 pk gaan rijden is natuurlijk een kick maar eerst met al 400 pk gaan rijden is bijna net zo’n grote kick. En als je er daarna nog even 200 pk bijkrijgt heb je weer een kick. :afro
6 december 2013 om 20:23 #18192808Of 2 mappen maken als dat mogelijk is :D
6 december 2013 om 20:28 #18192809mooi Project! ga ik zeker volgen. Paar jaar geleden eens met een 480pk GT-R35 gestuurd, dat was al dik avontuur, dan zal 600 in een cali helemaal uber zijn!
gewoon laten inrijden op de dyno, heb je alle monitoring eraan hangen en kan je mooi op de knop drukken mocht er iets misgaan. Een blok van 600 paarden is duur zat, dus kalmpjes aan, kan je er later langer van genieten,
groetjes en succ6
7 december 2013 om 08:13 #18192810Inrijden wat is dat ?
:):):)7 december 2013 om 10:49 #18192811Eens met Marcel :thumb
Gelijk afstellen op de bank en volle polle op de dragstrip ;)
8 december 2013 om 11:56 #18192800Inrijden is ook zo iets, iedereen heeft er verschillende meningen over. Maaar waarom zou welke optie beter zijn. Sommige zeggen inrijden op de dyno en gelijk volgas. En andere zeggen een 1000 tot 1500km inrijden op goedkope olie en dan afstellen… Het blok hiervoor heb ik ook eerst ingereden. Bij deze gaat dat ook wel gebeuren.
8 december 2013 om 12:06 #181928128 december 2013 om 19:01 #18192813Als je investeert in een 600 pk blok dan wil je niet dat ie na een minuut in elkaar draait denk ik! Voordeel van op de bank inrijden is dat je de comp er aan kan hangen en zo alles goed kan monitoren en fine tune. Is er iets niet in de haak dan ben je er sneller bij. Het is natuurlijk even een extra investering.
8 december 2013 om 19:44 #18192814Maar even een domme vraag he, de carrosserie van een calibra en 600pk? Gaat de auto dat wel houden eigelijk?
8 december 2013 om 20:18 #18192815Andre reed 500 pk circuit, volgens mij niet specifiek verstevigd. Dus in een Calibra moet t zeker wel goed gaan
11 december 2013 om 09:19 #18192817De EMU ecu die je wil gaan gebruiken, nog nooit van gehoord. Wat is dat, toch geen imitatie megasquirt ? (in dat geval zou ik er nog eens goed over nadenken)
11 december 2013 om 09:29 #18192816Ga je ook echt het 4Motion van Volkswagen gebruiken?
Waarom niet bijv. het continu 4WD-systeem van Subaru? Of het Quattro-systeem van Audi. Die bieden beiden meer voordelen dat het 4Motion-systeem. Wel moeilijker in te bouwen, denk ik, maar qua grip en ‘bestand zijn tegen hoge vermogens’ wel beter geschikt?11 december 2013 om 11:17 #18192818@lenn0 wrote:
De EMU ecu die je wil gaan gebruiken, nog nooit van gehoord. Wat is dat, toch geen imitatie megasquirt ? (in dat geval zou ik er nog eens goed over nadenken)
Deze gebruikt geen tunerstudio, dus ik denk dat het geen kopie is ;)
http://www.ecumaster.com/en/” onclick=”window.open(this.href);return false;
11 december 2013 om 12:12 #18192819Aha, een poolse ecu zover ik nu zie. Spannende keuze… (heeft het zich al bewezen? is er goede support voor?)
Vanwaar de keuze voor deze ecu Ram ?
( Ik heb trouwens helemaal niks tegen een echte megasquirt freek. ;) )
11 december 2013 om 13:03 #18192820@Haasje17 wrote:
Het is wel mogeijk, maar al maak je je drijfstangen zuigers en krukas nog zo sterk. Bij die vermogens wil het onderblok in de breedte voortaan uit elkaar dus ook zul je een verstevegingsplaat moeten aanbrengen aan de onderzijde.
ook met zn plaat wil hij wel uit elkaar dat heeft de wkt al gehad maar dat licht aan de afstelling te vroeg te veel koppel en alles wil horizontaal scheuren.
11 december 2013 om 13:18 #18192821@RISL wrote:
Ga je ook echt het 4Motion van Volkswagen gebruiken?
Waarom niet bijv. het continu 4WD-systeem van Subaru? Of het Quattro-systeem van Audi. Die bieden beiden meer voordelen dat het 4Motion-systeem. Wel moeilijker in te bouwen, denk ik, maar qua grip en ‘bestand zijn tegen hoge vermogens’ wel beter geschikt?zoals je zelf al zegt is quattro continu en 4 motion pakt alleen achter er bij als voor tractie verliest. nadeel van quattro is dat het altijd mee draait dus ook wanneer het niet nodig is, dat zie je terug in verbruik en op hogere snelheden wanneer quattro niet nodig is ben je trager omdat het wel aan je aandrijflijn hangt.
dikke plannen, ram, ben zelf ook al tijden aan het geilen op 4 motion, (gezien wat boba er mee bereikt)
11 december 2013 om 13:21 #18192822Waarom zou het eigenlijk niet goed zijn. Wat is dan het verschil tussen kms, kdfi, vems, emu, megasquirt en ga zo maar door.. Prijsverschil zit er wel in dat weet ik wel!
@lenn0 wrote:
De EMU ecu die je wil gaan gebruiken, nog nooit van gehoord. Wat is dat, toch geen imitatie megasquirt ? (in dat geval zou ik er nog eens goed over nadenken)
11 december 2013 om 13:25 #18192823Ik snap dat het ook nadelen heeft. Maar in de 4Motion zit wel een vertraging. Je hebt eerst gripverlies en dan pas 4×4. Een continue 4×4 is wel voorspelbaarder qua weggedrag, denk ik.
Ik heb er geen ervaring mee, misschien is het maar minimaal, maar het lijkt mij onrust geven als je bijv. in een bocht onderstuur krijgt.
11 december 2013 om 13:25 #18192824Moete alleen zien hoe we dat goed werkend krijgen. Permanent aandrijven is makkelijker. Heb liever ook dat ie bij gripverlies erbij pakt.
@sebastiaankadettcabriogsi wrote:
@RISL wrote:
Ga je ook echt het 4Motion van Volkswagen gebruiken?
Waarom niet bijv. het continu 4WD-systeem van Subaru? Of het Quattro-systeem van Audi. Die bieden beiden meer voordelen dat het 4Motion-systeem. Wel moeilijker in te bouwen, denk ik, maar qua grip en ‘bestand zijn tegen hoge vermogens’ wel beter geschikt?zoals je zelf al zegt is quattro continu en 4 motion pakt alleen achter er bij als voor tractie verliest. nadeel van quattro is dat het altijd mee draait dus ook wanneer het niet nodig is, dat zie je terug in verbruik en op hogere snelheden wanneer quattro niet nodig is ben je trager omdat het wel aan je aandrijflijn hangt.
dikke plannen, ram, ben zelf ook al tijden aan het geilen op 4 motion, (gezien wat boba er mee bereikt)
11 december 2013 om 13:46 #18192825Ik snap heel goed je vraag over het verschil tussen alle namen die je opnoemt. Uiteindelijk moet het allemaal wel ongeveer hetzelfde doen.
Verschil zit er zowieso hier en daar wel in kwaliteit en stabiliteit van de hardware, firmware en software. Functionaliteit en opties betaal je uiteraard ook meer voor. Daarnaast is ook niet voor ieder merk (lokaal) goede support beschikbaar.Mijn opmerking en vraag waren ook niet lullig bedoeld, maar met zo’n dure motor zou ik zelf geen gok nemen met een behoorlijk onbekend product.
Zeker niet als er voor 50 euro meer (!) ook een Adaptronic 420D te koop is. Bijvoorbeeld.@16VCalibra wrote:
Waarom zou het eigenlijk niet goed zijn. Wat is dan het verschil tussen kms, kdfi, vems, emu, megasquirt en ga zo maar door.. Prijsverschil zit er wel in dat weet ik wel!
@lenn0 wrote:
De EMU ecu die je wil gaan gebruiken, nog nooit van gehoord. Wat is dat, toch geen imitatie megasquirt ? (in dat geval zou ik er nog eens goed over nadenken)
11 december 2013 om 14:08 #18192826@16VCalibra wrote:
Moete alleen zien hoe we dat goed werkend krijgen. Permanent aandrijven is makkelijker. Heb liever ook dat ie bij gripverlies erbij pakt.
Niet bang voor onrust in de auto als je eerst gripverlies hebt en dan pas 4×4? Continu 4×4 geeft voorspelbaarder rijgedrag, lijkt me.
Vind het wel een gaaf project, ik blijf lekker meelezen hier.11 december 2013 om 18:58 #18192827Jullie gaan wel even voorbij aan het feit dat zowel de quattro als de subaru aandrijflijn bedoeld is voor gebruik met een motor die in de lengte ligt. Dat gaat niet zo makkelijk worden om voor elkaar te krijgen in een Calibra… hierbij moet er heel veel meer aangepast worden als voor het 4motion systeem.
Bij een dergelijke constructie ligt de gehele motor in de lengte voor de vooras. Niet bevorderlijk voor het weggedrag ook.
Met een Haldex controller kun je zelf kiezen hoe je 4motion het vermogen verdeeld, ook permanent dus.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.