Cali Valt uit, Motorstoring C20XE – nokkenassensor/fasesenso

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Cali Valt uit, Motorstoring C20XE – nokkenassensor/fasesenso

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17218672
    Rubenn
      Lid sinds:
      18 October 2009

      Zaterdag begon het al..

      Je rijd lekker weg richting werk,, begint hij te stotteren.. Dus ik rij half de berm in en zet hem uit. Motorstoring dus.

      Na een tijd starte hij weer en het lampje ging uit.
      Zondag, weer precies hetzelfde.. Maar dit keer wou hij het blok niet meer lopen!

      Ik heb hem zelf uitgelezen, en geeft nr 93 aan. Dit betekent Fase sensor – Low voltage

      Dit moet volgens mij de nokkenassensor op de verdeelkap

      -klopt het dat foutcode 93 deze sensor is.
      -Klopt het dat de “fase sensor” je nokkenassensor is?
      -klopt het dat deze sensor op je verdeelkap zit, zoals op de foto hieronder die ik even heb gemaakt.

      Alvast bedankt voor elke reactieking:

      #17630217
      svdk20
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 August 2009

        foutcode kan ik zo 123 niet vinden maar je nokkenassensor zit links bij je distrubitie riem.
        wil je deze vervangen moet je riem los gehaalt worden

        #17630218
        Rubenn
          Lid sinds:
          18 October 2009

          origineel gepost door svdk20
          foutcode kan ik zo 123 niet vinden maar je nokkenassensor zit links bij je distrubitie riem.
          wil je deze vervangen moet je riem los gehaalt worden

          hmm okee prachtig.. klopt het dat als deze kapot is of een kabeltje los is het blok ook nietmeer wil starten?

          kan het kloppen dat code 93 mijn ” facesensor ” kan zijn? en waar zit deze… dit geeft programma TIS 2000 aan namelijk

          (foutcode 93. Fasesensor spanning laag. herkenning meer als een fasesensor-informatie tijdes een werkverloop kortsluiting tegen massa)

          #17630219
          Rubenn
            Lid sinds:
            18 October 2009

            Nu hoor ik dat als je nokkenassensor kapot is je auto nogwel loopt en start. Dat doet mijne dus niet.

            Is het dan automatisch mijn krukaspositie sensor? Aangezien dit ook een “hall sensor” is.

            #17630220
            CommoCruiser
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 March 2007

              origineel gepost door svdk20
              foutcode kan ik zo 123 niet vinden maar je nokkenassensor zit links bij je distrubitie riem.
              wil je deze vervangen moet je riem los gehaalt worden

              Dat is bij een ecotec (o.a. X20XEV), en daar hoef je alleen de distributiekap los te halen, dan kan je een boutje loshalen om de sensor te vernieuwen.
              Maar die zit niet op een C20XE.

              foutcode 93 slaat volgens mij op de krukassensor.

              Deze zit (als je voor de auto staat) links onder de motorsteun. Controleer de kabel en stekker maar eens.

              Als deze stuk is start de motor inderdaad niet meer, omdat dit één van de basisgegevens is (toerental), die het MM nodig heeft.

              #17630221
              Rubenn
                Lid sinds:
                18 October 2009

                Supersuper,hierdoor bn ik een stuk verder. En inderdaad heb hem gevonden!

                Kabel en stekker zijn nog in topstaat,geen knikken of beschadigingen,ishet dan nog nodig deze te controleren? En hoe kan ik dit dan het beste doen?

                Sensor zit met een boutje voor dopje 10vast,net achter het uitlaat spruitstuk eigenlijk links. Kun je deze zo losdraaien? En moet ik ergens op letten?

                Als ik hem probeer te starten schiet soms de toerental de lucht in en schiet wat heeb en weer,wat soms stopt en soms 5seconden word herhaalt. Is dit ook een teken van een kapotte nokkenassensor?

                #17630222
                Rubenn
                  Lid sinds:
                  18 October 2009

                  Sensor vervangen, maar zag er heel anders uit.. huh hoe kan dit? verkeerde misschien.

                  nee hoor, nieuwere type.. zat netjes papiertje hierover bij met ook een foto van de oude type..

                  erin gepropt.. en hij liep weer.. heerlijk!

                  #17630223
                  Rubenn
                    Lid sinds:
                    18 October 2009

                    vandaag twee keer is hij weer op dezelfde manier uitgevallen.. maar beide kerel starte hij na even wachten en een paar keer proberen weer..dit keer weer uitgevallen bij een vrijwel koude motor..

                    tussen de eerste en de laatste keer uitvallen ben iknog twee keer probleemloos weg geweest, en motor telkens helemaal afgekoed..
                    :fy1 morgen met paperclip methode denk ik maar weer uitlezen..

                    wat nu weer dan,,sensor opnieuw kapot of beschadigd misschien? of een andere sensor?

                    #17630224
                    Mitchell0181
                      Lid sinds:
                      11 July 2009

                      beklijk de sensor eens.. mischien zat hij er te dicht op en heeft de poulie heb kapot geslagen

                      #17630225
                      Rubenn
                        Lid sinds:
                        18 October 2009

                        origineel gepost door Mitchell0181
                        beklijk de sensor eens.. mischien zat hij er te dicht op en heeft de poulie heb kapot geslagen

                        dat is nog niet zo’n slechte, zal hem eens losdraaien..

                        ik heb het trouwens nog niet weer gehad.. voordat ik nu wegrij laat ik m’n blokje wel even lekker draaien als hij nietmeer op temperatuur is voor ik ook maar iets begin met rijden..

                        #17630226
                        mayhem
                          Lid sinds:
                          13 June 2006

                          93 is hall gever, das die sensor aan de bovenkant op je onsteking.

                          als je krukas sensor kapot is doet ie niets. geen brandstof en geen vonk.

                          #17630227
                          Rubenn
                            Lid sinds:
                            18 October 2009

                            ik heb nog niet veel tijd gehad..

                            Intussen weer een storing gehad en de auto maar bij huis laten staan.

                            Onder het slepen wou hij wel weer aanspringen.. starten gaat dus echt heel erg lastig.

                            Ik vermoed dat de sensor die ik net heb vervangen weer kapot is.. omdat hij telkens op de manier voordat het probleem begon precies het zelfde afsloeg.

                            #17630228
                            Rubenn
                              Lid sinds:
                              18 October 2009

                              gisteren sensor er af gehaald.. bleek dat er twee rubberen ringen om zaten.. warschijnlijk was die van de oude blijven plakken met olie.. die eraf gehaald.. en weer gemonteerd..

                              sensor zelf zag er nog als nieuw uit..

                              Opnieuw uitgelezen dit keer ook storing 94 erbij… dat is Hall Sensor voltage “high”

                              dus nu krijgt hij teveel & te weinig stroom?dat is knap!king:

                              #17630229
                              sjoerdie
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 September 2005

                                dan is je hallgever gewoon kaduuk.

                                dan moet je em vervangen.

                                dan de hele ontsteking zeg maar.

                                kost meestal zo rond de 50euro (2ehands)

                                #17630230
                                Rubenn
                                  Lid sinds:
                                  18 October 2009

                                  hmm oke raar,

                                  hoe kan het dan dat als hij het doet hij ook altijd direct weer start..

                                  maar zodra hij is afgeslagen hij weer moeilijk start, tot eigenlijk niet start..

                                  als hij net is afgeslagen start hij altijd direct weer, maar loopt zwaar beroerd en valt na 5á 10seconden weer uit. En scheid er vervolgens mee uit.

                                  Vandaag en gister gewoon weg geweest met de calibra zonder problemen.. wel voor het weg rijden helemaal warm laten draaien!Hoe kan dit..?

                                  #17630231
                                  Rubenn
                                    Lid sinds:
                                    18 October 2009

                                    vandaag bij lokale opel dealer geweest, hun zeggen het volgende;

                                    -kabel breuk
                                    -Storing in de computer
                                    -Krukaspositie Sensor
                                    -“je hebt een mooie Cali”

                                    Kabel breuk lijkt me sterk, want hij doet het alleen als hij koud is na zo’n 100/150meter, ‘s ochtends of volledig afgekoeld geweest. Als ik pas weg rij bij 45graden is er niks aan de hand en blijft hij heerlijk rijden.

                                    Storing in de computer zou best kunnen, misschien door een beunhaas bedrijf door de vorige eigenaar gechipt?

                                    Krukaspositie Sensor, tsja? dan zou hij een foutcode geven, als ik hem uitlees met een draaiende motor geeft hij hier geen code op..Ook niet als de motor ‘s ochtends net gestart word en binnen 30sec uitgelezen word..

                                    Heerlijk nu ‘s ochtends een kwartier lang je blokje laten draaien, en op de terugweg zo’n 10minuten..Ookal is dit wel goed voor je blokje.

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.