C30SE blauwe walm/klepseals vervangen

Forumindex Forums Techniek Overige motor types C30SE blauwe walm/klepseals vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17210375
    Tomvt
      Lid sinds:
      2 July 2004

      hoi

      ik heb bij mijn c30se het probleem dattie ie stinkt en dattie onderin een dikke blauwe walm uit de uitlaat gooit. Heb dit blok van de sloop (weet niet hoelang het stil heeft gelegen) en heb net 2000 km gereden. Heb vorige week de olie ververst en nu 0w40 ingegooid, wat me wel dun lijkt. Boekjes schrijven 10/40 voor mar bij kroon adviseerde ze 0/40 dus ik dacht dan zal dat wel goed zijn. Mar kan het daardoor komen dat er zo’n walm uitkomt, gewoon door te dunne olie??

      gr Tom

      #17492036
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        zou m lekker vullen met 10w40 Volsynthetische olie.

        Blauwe walm duid meer op versleten kleprubbers, wat deze motoren overigens niet een vreemde kwaal is.

        Willem

        #17492037
        Tomvt
          Lid sinds:
          2 July 2004

          ok dacht zelf ook aan kleprubbers, maar t is ongeveer begonnen toen ik de olie heb ververst vandaar dat ik evt te dunne olie dacht.

          #17492038
          city77
            Lid sinds:
            4 July 2004

            kleprubbers kan je pakken van een c20xe, alsook de klepstoters

            #17492039
            Tomvt
              Lid sinds:
              2 July 2004

              ok denk dat ik dat toch moet doe, zal van de winter pas gebeuren, gaat toch alles eruit…

              #17492040
              city77
                Lid sinds:
                4 July 2004

                en de olie is te dun voor je motor, bij kroon adviseren ze wel meer wat niet kan zoals 0w40 in een alu alfa blok:jerry

                #17492041
                Tomvt
                  Lid sinds:
                  2 July 2004

                  heb er nu weer 10w40 in zitten, al ff. Geen last meer gehad van tikkende klepstoters en olie lucht, wel walmt ie nog lekker en gister tikten de klepstoters weer even….

                  #17492042
                  Tomvt
                    Lid sinds:
                    2 July 2004

                    het vervangen van de klepseals is dit veel werk?? Kan dit goed met de kop er nog op?
                    en waar kan ik de seals vandaan halen, bij de dealer??
                    moet ik dan druk in de cilinders zetten en kan ik dan de veren zo naar beneden drukken??

                    mvg Tom

                    #17492043
                    Tomvt
                      Lid sinds:
                      2 July 2004

                      even topicje weer naar boven gehaald, kleprubbers zijn inmiddels vervangen, echter hij rookt nog steeds als de ziekte… Volgende id is toch de zuigereren, hoe kan ik het zeker weten dat het deze zijn???

                      #17492044
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        koude motor:

                        even op onbelast toeren houden (3500 toeren)
                        kijken of ie dan Continu blauw rookt.

                        Warm kijken of ie veel Carterdruk opbouwd

                        Oliedop eraf draaien bij warme draaiende motor.

                        Willem

                        #17492045
                        Tomvt
                          Lid sinds:
                          2 July 2004

                          laatste x dat ik m starte starte die met blauwe rook.
                          als ik de oliedop eraf draai bij warme motor slaat ie af, kan m daarna wel starten zonder dop dat ie blijft lopen.
                          laatste x compressie meten toen was de compressie iig goed

                          gr tom

                          #17492046
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            lekker laten zo dan.

                            willem

                            #17492047
                            Tomvt
                              Lid sinds:
                              2 July 2004

                              ??? serieus?? vind t nogal heftug de rook die er af en toe uitkomt, zqal vand e week eens een filmpje van de testbank erop zetten, kun je zien hoe die rookt…

                              edit:

                              klik

                              #17492051
                              Tomvt
                                Lid sinds:
                                2 July 2004

                                heb m even naar boven gehaald weet nog niet waar ik t moet zoeken. Wil koppakking gaan vervangen mar wil eigenlijk eerst wel zeker weten waar ik moet zoeken voor het olieverbruik… oliewalm is het ergst als ik m hoog in toeren doortrek, dan gas los tot ongeveer 3000 toeren en dan langzaam op t gas, dan gooit ie heel de weg vol met rook…
                                iemand een id??

                                gr tom

                                #17492052
                                usbstick
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 February 2012

                                  compressie meten hoeft niet altijd aan te wijen dat het goed is.. je zuigerveren kunnen wel goed zijn maar je olieschrapers kunnen vast zitten zodat ze niet goed afsluiten,het blok heeft toch een tijdje stil gelegen.. misschien is het een vacuum slang of de uitloop ervan die dicht zit met oude olie resten.. verbruikt ie ook veel olie?

                                  #17492049
                                  Tomvt
                                    Lid sinds:
                                    2 July 2004

                                    is er een trucje voor om de olieschrapers te testen??? voor de rest verbruikt ie redelijk veel olie, hij lekt ook ergens maar ik moet toch wel 1 l per 500 km bijvullen…

                                    #17492050
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      @usbstick wrote:

                                      compressie meten hoeft niet altijd aan te wijen dat het goed is.. je zuigerveren kunnen wel goed zijn maar je olieschrapers kunnen vast zitten zodat ze niet goed afsluiten,het blok heeft toch een tijdje stil gelegen.. misschien is het een vacuum slang of de uitloop ervan die dicht zit met oude olie resten.. verbruikt ie ook veel olie?

                                      Olieschraapveren geven vaak tijdens compressie test een hogere Compressie.

                                      daarom doet mijn X16XE nu:

                                      15 – 15 – 17 – 15bar

                                      Willem

                                      #17492048
                                      Tomvt
                                        Lid sinds:
                                        2 July 2004

                                        heb weleens iets gehoord van compressie testen en daarna nog eens met wat olie op de zuigers, als dan de compressie hoger is dan zouden de schrapers versleten zijn.. klopt dit??

                                        #17492053
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          Zou het niet durven zeggen, Olie dicht zowiezo meer af, en olie op de zuigers betekend meer volume vulling, en dat betekend weer hogere druk, dus helemaal zuiver is die test niet..

                                          Willem

                                          #17492054
                                          schuitje
                                            Lid sinds:
                                            28 April 2009

                                            is wel een manier om te kijken of de zuigerveren nog goed zijn idd, eerst compressie meten. daarna alle bougies eruit en een klein scheutje olie erin en dan weer meten. als de waardes dan heel veel hoger zijn is er toch wat met je zuigerveren aan de hand.

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.