C30NE op LPG problemen met backfires en wil soms niet starte

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD C30NE op LPG problemen met backfires en wil soms niet starte

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17252213
    Black_Commo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 October 2009

      Had bij airco/lpg en dieselvragen ook al een topic geopend, maar volgens mij wordt daar niet veel gekeken dus stel ik hier m’n vragen ook maar.

      Ik heb een Opel D Rekord met een C30NE motor op LPG. Benzine zit ook niet meer aangesloten, dus hij rijdt alleen op LPG. Sinds ik hem in januari gekocht heb, heb ik al aardig wat problemen met de motor en de afstelling gehad. De verdamper heb ik ondertussen gereviseerd en een aantal slangetjes waar ie valse lucht lekte zijn vervangen. Ben ook al 2x bij een garage geweest om hem af te laten stellen. Heb wel het idee dat het steeds beter wordt, maar het is nog niet optimaal.

      Tegenwoordig heb ik eigenlijk alleen nog af en toe problemen tijdens het starten. Soms begint ie met een knal (backfire) en soms wil ie gewoon helemaal niet aanslaan. Vd week startte ik hem en toen gooide ie er met een knal het (open)luchtfilter af. Deze er weer op gezet en hij startte en liep vervolgens prima. Maar ik heb vd week ook al 2x gehad dat ie gewoon helemaal niet wilde aanslaan. Met aanslepen lukte het dan wel. Wat betreft de backfires wil ik er een klep op zetten. Deze klep leek me wel wat

      http://www.ebay.nl/itm/LPG-Backfire-Valve-Shutter-Protector-65-70-80-mm-NEW-/320976201534?pt=UK_Cars_Parts_Vehicles_Other_Vehicle_Parts_Accessories_ET&hash=item4abbac273e#ht_500wt_923″ onclick=”window.open(this.href);return false;

      Maar de werking van zo’n backfireklep is me nog niet helemaal duidelijk. Als ik het goed begrijp laat zo’n klep de lucht en lpg-damp wel het inlaatspruitstuk in, maar bij een backfire in het inlaatspruitstuk sluit de klep. Verdwijnt die overdruk dan weer in de cilinders als de kleppen openen of begrijp ik dit verkeerd?

      Verder is het luchtfilter dat er nu op zit ook niet echt nieuw meer, dus ik wil er een ander open filter opzetten voor niet al te veel. Is het dan beter om een filter van schuim er op te zetten, zoiets http://www.ebay.nl/itm/Pipercross-Alloy-Top-Rubber-Neck-Universal-Air-Filter-60mm-Neck-Foam-Top-/310429154519?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item484704fcd7#ht_1825wt_1271″ onclick=”window.open(this.href);return false; , of is zo’n type net zo goed? (zoiets zit er nu op)
      http://www.ebay.com/itm/261090258122?item=261090258122&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item3cca312cca&vxp=mtr” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Wat betreft het soms niet willen starten gaf gister iemand me de tip dat dit kan komen doordat ie verzuipt, dat er bij ff misstarten dus al teveel gas in de cilinders zit. Zou dit kunnen? en is dit op te lossen door de ontsteking te verstellen of moet ik ergens anders naar kijken?

      Hoop vragen, maar ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen om m’n auto wat betrouwbaarder te maken king:

      #18065898
      HOT ROD
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 March 2009

        Voor wat betreft het starten: zet er een LE-Jetronic systeem op, dan start hij super en kun je daarna zonder belasting overschakelen op LPG. Je bent dan ook van het back fire probleem bij het starten af.

        #18065899
        Ghanz
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 July 2005

          terugslag klep heeft voor jou wagen geen zin.

          hij rijd immers toch niet op benzine, en ben je dus een luchtmassameter niet nodig..
          en juist om deze laatste te beschermen is een terugslag klep.

          als hij op gas niet starten wil, dan is er domweg iets niet goed,
          vaak ergens bij het stationair mengsel van de verdamper.
          stationair regeling van de motor
          mankement aan motorblok.
          valse lucht

          als hij `verzuipt` tijdens het starten, moet je het in de afstelling van de verdamper zoeken
          vaak is een backfire tijdens het starten een teken van onjuiste afstelling van de verdamper
          en een backfire onder het rijden, een onjuiste afstelling van de ontsteking

          succes

          #18065900
          GSE
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 August 2006

            Als dat die Dukes of Hazzard B-Commo D-Rekord is zit daar dacht ik al een jetronic systeem op,als ik het goed herinner.

            Backfire kan zijn:
            bougie kabels die door slaan (zelf ooit is gehad)
            Mengsel te arm word vaak gezegd
            Onsteking niet goed afgestelt.

            Als jij een standalone onsteking hebt en een OMVL90 verdamper met een mengstuk hier of daar en dan moet ie goed aanslaan,teminste ik heb hetzelfde en die slaat super aan des te kouder te beter.

            Als je nog Motornic hebt raad ik je aan een gewone standalone ontsteking te nemen.

            #18065901
            Black_Commo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              22 October 2009

              Bedankt voor de reacties tot nu toe :thumb

              @HOT ROD wrote:

              Voor wat betreft het starten: zet er een LE-Jetronic systeem op, dan start hij super en kun je daarna zonder belasting overschakelen op LPG. Je bent dan ook van het back fire probleem bij het starten af.

              Benzinetank zit er niet onder en er missen nog wel meer onderdelen van het benzinesysteem. Het is voor mij momenteel niet haalbaar om de auto ook weer op benzine te laten lopen.

              @Ghanz wrote:

              terugslag klep heeft voor jou wagen geen zin.

              hij rijd immers toch niet op benzine, en ben je dus een luchtmassameter niet nodig..
              en juist om deze laatste te beschermen is een terugslag klep.

              Het is voor mij om de luchtslang en het luchtfilter te beschermen. Die zijn al eerder gesneuveld. Is zo’n klep hier wel een goede oplossing voor?

              @Ghanz wrote:

              als hij op gas niet starten wil, dan is er domweg iets niet goed,
              vaak ergens bij het stationair mengsel van de verdamper.
              stationair regeling van de motor
              mankement aan motorblok.
              valse lucht

              als hij `verzuipt` tijdens het starten, moet je het in de afstelling van de verdamper zoeken
              vaak is een backfire tijdens het starten een teken van onjuiste afstelling van de verdamper
              en een backfire onder het rijden, een onjuiste afstelling van de ontsteking

              succes

              Meestal start ie gewoon op gas maar niet altijd. Met aanslepen start ie bijna meteen. Ik denk inderdaad dat het in de afstelling van de verdamper zit of de ontsteking. Maar heb van het afstellen van beiden weinig verstand. Na twee keer laten afstellen bij de gasspecialist is het dus nog niet goed. Maar ben bang dat een 3e keer naar die specialist voor het afstellen de problemen dan ook niet oplost.

              @GSE wrote:

              Als dat die Dukes of Hazzard B-Commo D-Rekord is zit daar dacht ik al een jetronic systeem op,als ik het goed herinner.

              Backfire kan zijn:
              bougie kabels die door slaan (zelf ooit is gehad)
              Mengsel te arm word vaak gezegd
              Onsteking niet goed afgestelt.

              Als jij een standalone onsteking hebt en een OMVL90 verdamper met een mengstuk hier of daar en dan moet ie goed aanslaan,teminste ik heb hetzelfde en die slaat super aan des te kouder te beter.

              Als je nog Motornic hebt raad ik je aan een gewone standalone ontsteking te nemen.

              Het is inderdaad die auto. Wat is het verschil tussen die twee ontstekingen?

              #18065902
              GSE
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2006

                Motronic is ontsteking en brandstof gedeelte samen geregeld door 1 computer,deze is veel nauwkeuriger als een jetronic systeem wat in feite alleen primitief de brandstof regelt.

                Als jij nu de helft van je sensor deraf hebt liggen en geen lambda sonde hebt de bak (als je een automaat kabelboom hebt) niet aangesloten hebt,word je ontsteking ook maar zo tja la la basis geregeld en daardoor kun je ook backfires krijgen.

                Neem daarom een simpele oude ontsteking die op vacuum en vliegkracht verstelling werkt en je alvast een goede onsteking waarvan je weet dat doet wat ie moet doen ipv vreemde verstelling door het gebrek aan juiste info wat je krijgt als de helft van de sensors der niet op hebt…

                #18065903
                Black_Commo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 October 2009

                  De ontsteking heeft een vacuümregeling en als ik het goed zie zit er alleen een hall sensor er op

                  #18065904
                  Ghanz
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 July 2005

                    wat betreft de backfire klep,

                    had in het verleden zelf ook problemen met backfire`s.

                    na het wat losser zetten van de slangklem om je luchtslang, bleven mij
                    kosten, en een nieuwe slang bespaart
                    vandaar dat ik zei dat de klep voor jou niet noodzakelijk was.
                    maaar, inderdaad. het kan daarvoor wel helpen. mits je de klep dus tussen gasklep en slang plaatst

                    #18065905
                    DevilraY
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 January 2005

                      Waar zit je gasstuk?

                      #18065906
                      Black_Commo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 October 2009

                        Het mengstuk bedoel je? dat zit net achter het luchtfilter.

                        Gisterochtend de auto ff gestart om hem stukje te verzetten ging prima, vervolgens wil ie rest vd dag niet meer aanslaan. Net ff starten en hij slaat in 1x aan. Weet er iemand een goeie specialst omgeving Den Bosch die veel verstand heeft van LPG installaties afstellen? Ben er 2x bij 1 in Den Bosch zelf geweest, maar die heeft het dus niet kunnen oplossen.

                        #18065907
                        GSE
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 August 2006

                          Kan het niet zijn dat je inductie relais kapot is of bijna kapot is?

                          Als dat zo is kun je starten wat je wilt,sluit je afsluiters eens aan op de bobine + die contact slot gestuurde plus en probeer dan maar eens een paar te starten en de motor goed warm laten worden on der kap en dan snel genoeg weer starten..

                          #18065908
                          mr-turbo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 July 2004

                            kunnen verschillen de dingen zijn zoals al vermeld is…

                            probeer eens een andere accu, het kan zijn dat ie wel goed rondgaat maar net niet genoeg volt heeft om de afsluiters open te houden, heb ik ook al eens gehad, kon een kwartier starten maar sloeg niet aan, andere accu erin en wel starten

                            backfire komt door – vacuüm lekkage bv door de injectorrubbers/ injector houders etc etc.
                            of te arm mengsel , of ontstekingsproblemen zoals slechte bougiekabels/ bougies

                            Als je weer start en hij slaat niet aan, probeer dan eens TIJDENS HET STARTEN je lpg dmv je schakelaar uit te zetten, doe hij het dan wel, staat ie veel te rijk, maar dit is dan niet je backfire probleem dat heeft een andere oorzaak

                            #18065909
                            Black_Commo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              22 October 2009

                              Bedankt voor de reacties.

                              Het is alweer ff geleden maar heb vandaag eindelijk weer eens naar de Rekord gekeken. Accu zal het probleem niet zijn, ik heb 2 goede accu’s waarvan 1 nog maar een paar maanden oud en problemen zijn met beide accu’s. Met de afsluiter, bedoel je die van de verdamper? Heb de slang naar het mengstuk al eens los gehaald en met starten komt daar altijd gas uit.

                              Met remmenreiniger heb ik al een paar keer op valse lucht gecontroleerd bij de injectors maar niks gevonden. Toch wil ik voor de zekerheid (voorlopig) de injectors en de injectierail verwijderen. Heb deze er nu af liggen. Weet iemand een goede manier om de gaten van de injectors af te dichten, zodat ze later evt wel weer gebruikt kunnen worden. En die pakkingen tussen de bevestigingsplaatjes vd injectors en het spruitstuk weet iemand waar die nog te krijgen zijn? En hoeveel die kosten? Heb die plaatjes er nu nog opzitten en ze zitten ook aardig vast, maar als nieuwe pakkingen daarvoor niet te duur zijn vervang ik die voor de zekerheid ook wel.

                              #18065891
                              Black_Commo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                22 October 2009

                                Ik heb inmiddels de injectors verwijderd en de gaten van de injectors afgedicht met expansie cups en wat vloeibare pakking.

                                Ook alle slangen die slecht leken zijn ondertussen wel vervangen. Dus valse lucht zou het probleem niet meer moeten zijn. Na dit te hebben gedaan heb ik de eerste paar dagen wat getest of ie goed startte. Dit ging 4 keer goed, maar de 5e keer wilde ie weer niet. En dan start ie ook meteen de hele dag niet. zodra het contact aangaat begint er gas te lopen, dus de motor krijgt gas. Ook als ik de gastoevoer ff afsluit dan start ie nog niet.

                                Dan denk ik toch dat het hem in de ontsteking moet zitten. Keek net weer ff naar de aansluiting van de bobine, maar de elektronica onder de motorkap is echt een puinhoop. En voordat ik dure dingen als een bobine ga vervangen wil ik eerst de bedrading een beetje netjes op orde brengen om dat in ieder geval uit te kunnen sluiten.

                                Er hangen vanaf de stationaircomputer 3 of 4 losse stekkers. Kan iemand mij vertellen waar deze voor zijn? En kan ik die er gewoon tussenuit halen? zie de foto hieronder.

                                En bij de stekker van de computer waren de dikke kabelbundels ook wat gescheurd en tussen die bundels liep wat los koperdraad :wtf
                                is dat om storing tegen te gaan ofzo? Of moet ik dat er gewoon tussen uit halen? lijkt me ook niet echt veilig als het omhulsel van een draadje scheurt dat er tegen aan ligt.

                                Niet echt duidelijke foto helaas

                                Verder zit deze stekker nog los bij de bobine. Op het kleine zwarte kastje waar ie aanzit staat dat ie van bosch is, maar ik weet zo niet wat het is. Kan iemand me dat vertellen?

                                Heb deze computer

                                Heeft iemand toevallig een aansluitschema van de stekker die er op zit? Dan kan ik alle kabels ff langslopen en evt opnieuw aansluiten. En kan iemand me vertellen welke aansluitingen er precies op de bobine moeten zitten?

                                Een hoop vragen, ik weet het maar elektronica is (nog) niet m’n stekste kant en ik wil het wel graag leren.

                                Alvast bedankt voor de reacties!

                                #18065897
                                Black_Commo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  22 October 2009

                                  Niemand met verstand van de bedrading van een c30ne? :angel

                                  #18065894
                                  HOT ROD
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    23 March 2009

                                    Nou dat blokje is in ieder geval niet spannend, dat is een ontstoor condensator voor je radio.

                                    #18065893
                                    HOT ROD
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 March 2009

                                      Als je HIER op klikt kom je bij het elektrische schema. Ook kun je het opslaan.
                                      Succes.

                                      #18065892
                                      Black_Commo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        22 October 2009

                                        Oke bedankt! dat blokje gaat weg dan, scheelt weer een losse stekker.
                                        Ik wilde dat schema downloaden, maar m’n computer geeft aan dat het niet veilig is :hmmz weet je zeker dat er geen virus in kan zitten?

                                        #18065890
                                        Ghanz
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          31 July 2005

                                          mocht je een luxe radio in je wagen hebben, laat het blokje dan zitten.
                                          losse draad daarvan moet aan de + contact van je bobine, daar waar
                                          er al een zwarte draad op gaat ( +15 geloof ik)

                                          los koper in een kabelboom…. nooit goed.
                                          eens nazien of de draden nog wel met elkaar verbonden zijn.

                                          indien mogelijk een andere foto van de losse stekkers, dit om te kunnen zien waar ze precies liggen, in de kabelboom.

                                          maar volgens mij verzuipt de wagen gewoon met starten.
                                          welke verdamper heb je? stel deze eens terug naar de standaard waarden,
                                          en dan eens weerzien..

                                          ( vervuilde verdamper, of inderdaad defect inductie relais, dat heb ik hier oo gehad..)

                                          #18065889
                                          Black_Commo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            22 October 2009

                                            De radio is momenteel nog niet aangesloten omdat ik nog een verlengkabeltje nodig heb voor de antennekabel. Dus voorlopig in ieder geval heb ik dat blokje maar ff weggehaald.

                                            Verder heb ik de stekker nog eens goed bekeken. Het is de stekker die tussen de stationaircomputer en de bobine loopt met 4 niet aangesloten aftakkingen en een aansluiting naar de sensor bij de ontsteking.

                                            Ik heb het omhulsel wat verder opengesneden om het losse koperdraad nog eens goed te bekijken en te kijken waar het nou eigenlijk vandaan komt. Dit stukje kabelboom heeft 2 dikke stekkerkoppen, de ene aan de kant van de stationaircomputer en de andere kant bij de bobine.

                                            Vanuit beide stekkerkoppen komt er een zwarte draad uit de stekkers waar vervolgens het omhulsel van weg is gehaald en waarvan het koperdraad dus om 2 verschillende groepjes kabels is gewikkeld. Dit koperdraad is verder nergens op aan gesloten :wtf
                                            Zou dit een soort beveiliging tegen kortstluiting kunnen zijn? Ik kan verder niks bedenken en het is ooit toch met een reden zo gedaan? :wtf

                                            Niet echt een duidelijk verhaal volgens mij, maar ik hoop dat het met de foto’s wat duidelijker wordt.

                                            Dit is de stekkeraansluiting bij de stationaircomputer

                                            en hier is te zien dat het losse koperdraad vanuit een zwarte kabel aan de stekker komt

                                            Dit is de andere stekker bij de bobine. Niet echt duidelijke foto’s helaas, maar hier is ook nog te zien dat er vanuit deze stekker een koperdraad om een paar andere draden is gewikkeld

                                            En hier is nog te zien dat het koperdraad ook weer uit een zwarte kabel uit de stekker komt

                                            En dan verder nog een foto van de 4 losse stekkeraansluitingen die uit dit stukje kabelboom komen. Echt niemand die weet waar deze voor zijn?

                                            Alvast bedankt voor de reacties!

                                            #18065888
                                            HOT ROD
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              23 March 2009

                                              Het schema kun je gewoon openen, heb ik ook op mijn compter staan en daar vandaan gehaald, geen melding van een virus gehad. :)
                                              Die niet afgeschermde koperdraden zijn om bepaalde signaaldraden af te schermen. Die zitten meestal om draden die van een Hall sensor ofzo komt. Kooi van Faraday dus.
                                              Als je het schema hebt, kun je kijken wat er aan de stekkers moet zitten.

                                              Succes.

                                              #18065896
                                              Black_Commo
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                22 October 2009

                                                Bedankt voor de uitleg van het losse koperdraad :thumbup

                                                Ik kon nu de schema’s inderdaad gewoon downloaden. Dus waarom ie gistermiddag een melding gaf dat het niet veilig was, geen idee.

                                                Ik heb de schema’s doorgenomen, maar ik kan nergens m’n 15 polige stekker bij de computer tegen en de 7 polige bij de bobine ook niet :wtf

                                                Edit ik heb net ff op het computernummer gezocht (0227921004) en ik zie dat dit de computer is van een 30E motor

                                                #18065887
                                                Black_Commo
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  22 October 2009

                                                  Weet er iemand waar ik een elektrisch schema van een 3.0E motor kan vinden van een Senator of Monza?
                                                  Heb al gezocht op google en ook op http://www.senator-monza.de/” onclick=”window.open(this.href);return false; maar ik kan het niet vinden

                                                  #18065895
                                                  HOT ROD
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    23 March 2009

                                                    Beter zoeken: KLIK

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.