c25xe zwakke punten en advies

Forumindex Forums Techniek V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz c25xe zwakke punten en advies

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255216
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Heren en dames,

      Ik ga voor een maat een c25xe aanpakken.
      Wat zijn de cruciale punten die aangepakt dienen te worden om (bij wijze van spreken) 5 tot 10 jaar door te kunnen zonder te veel gedonder (200.000 op teller en 20.000km per jaar)?
      Motor kan helemaal uit elkaar, dus ik hoor graag zoveel mogelijk.

      Tnxs bij voorbaad

      #18104474
      usbstick
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 February 2012

        als hij nog zo lang mee moet gaan dn zou ik gewoon alles vervangen,lagers,keeringen,klepseals,zuigerveren,let er ook op dat de carterontluchting open is en niet verstopt,vacuumslangen goed zitten,versnellingsbak zou ik ook aanpakken dan verder zullen er nog wel mensen zijn die nog wat ideeen hebben..

        gr. arjan

        #18104472
        Klopper
          Lid sinds:
          19 September 2010

          Je kan hem ook (laten) reviseren natuurlijk ;)
          Is een bak geld, maar als je ‘m daarna goed behandelt, gaat hij nog 20 jaar mee.
          Is ook het doel van de X18XE die ik aan het reviseren ben.

          En het ligt eraan hoeveel geld je erin wilt steken ;)

          #18104473
          Jerremy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 October 2004

            Voor zover ik weet is de oliepomp een zwak punt van de (eerste generatie) C/X 25XE motoren.
            Later schijnt hier een verbeterde versie voor te zijn gekomen, betere of meer opbrengst.

            #18104475
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              het 1e type pomp hoeft niet per definitie een struikelblok te zijn, maar heeft meer te lijden van slecht onderhoud, en kan daardoor oliedruk verliezen.
              maargoed, zoals ons bekend gebeurd dat ook nog bij de nieuwe type pompen, Alleen is die kans groter dat er verstoppingen ontstaan in de 1e type pomp

              Zowel de eerste als 2e generatie pompen zijn betrouwbaar als het onderhoud, goed is geweest aan de motor.

              Ik heb dan ook nog geen verhaal of vraag over de 2.5 V6 1e generatie gevonden op internet, waarbij er geen sprake was van ernstige interne vervuiling van de motor, bij het kapot lopen door oliedruk tekort.

              bij het kopen van zo’n motor of auto met zo’n motor altijd even de oliedop los nemen, en kijken of er koek (aanslag) in de cilinderkop aanwezig is.

              Willem

              #18104476
              Jerremy
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 October 2004

                wel degelijk modificatie geweest. Meer opbrengst, grotere kanalen.

                http://en.wikipedia.org/wiki/X25XE” onclick=”window.open(this.href);return false; (zie history)

                http://sechsender.com/pages/omega-b/motoren/x25xe-und-x30xe.php” onclick=”window.open(this.href);return false; (bijna onderaan; Änderungen innerhalb des Bauzeitraumes MJ 1997 1/2)

                http://www.motor-talk.de/forum/x30xe-oelpumpe-t3473685.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
                http://www.motor-talk.de/bilder/x30xe-oelpumpe-g41012141/v6-aenderungen-ueber-die-jahre-i204128983.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                Tenzij het állemaal onzin is wat er staat… :???:

                #18104477
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  En aangepast…

                  Ik heb bij the way eigenlijk op de motor van ons Teuntje na (1996), alleen maar na 97ers (1x 98er, 1x 2000, en 1x 2001) kapot gezien door oliedruk problemen.
                  Allen kapot door verstopte olie aanzuigzeef (zwarte sludge in carter).
                  en dat is weer meestal veroorzaakt door een snel opwarmende motor (de V6 is binnen no time op temperatuur), gecombineert met korte ritten en karig onderhoud.

                  Bedankt voor de reactie Jeroen..

                  Willem

                  #18104478
                  Gupy
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 June 2006

                    Hamvraag is of je het zelf gaat doen of niet. Overmaat zuigers, vlakken en dat soort dingen kun je zelf toch niet.

                    Doe je het zelf, dan moet je idd toch alles vervangen. Zwakke punten zijn er niet echt en als ze er wel zijn, zie je die wel bij demontage.

                    Oliepomp kun je diegene nemen waarbij de omkeerrol op de oliepomp zit geschroeft. Je kan slijtage aan de rotor vrij makkelijk zien en opmeten.
                    Eerste tekenen van aangekoekte zooi zie je snel als je de oliedrukschakelaar er even uitdraaid. Als daar niet veel zit zitten is deze prima.
                    Ook even kijken naar de oliekeerringbus die op de krukas zit, hier mag geen slijtage rand op te zien zijn.
                    Aluminium warmtewisselaar altijd vervangen voor de gemodificeerde RVS variant.

                    Als er tekenen van slecht onderderhoud zijn, dan ook altijd de klepstoters controleren, laat je niet vangen als je denkt dat ze niet lek zijn, ze zitten ook heel vaak vast.

                    Prijstechnisch zou ik toch eerst kijken of er nog ergens een kratmotor ligt die betaalbaar is.

                    #18104479
                    Corsa_GSi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Ik denk dat CarloAstra en WimV6 nog wel zo’n Y30SE kunnen regelen. :angel

                      #18104480
                      Gupy
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        8 June 2006

                        Zou ik zeker doen. Ik was al 2000 euro kwijt voor onderblok revisie met nieuwe zuigers, zuigerbodemkoeling en vlakken. Koppen zaten op 500 euro voor alleen klepseals. geleiders en vlakken/afpersen.

                        kan dus vrij prijzig zijn.

                        #18104481
                        Klopper
                          Lid sinds:
                          19 September 2010

                          Basispunten blijven in mijn ogen toch;
                          Kleppen – schoonmaken, inslijpen, klepstoters controleren
                          Kop(pen) – vlakken, koppakking(en) + kopbouten
                          Zuigers – schoonmaken, zuigerveren vervangen
                          Onderblok – oliepomp proper maken, slijtage krukas inspecteren
                          Distributie – distributieriem, geleiderollen, spanrol, waterpomp

                          Verder alle pakkingen meenemen die je los moet maken. En verder dan nog een aantal bijkomende dingen zoals olie, koelvloeistof, bougies, oliefilter etc etc.

                          Kortom; een kleine 700,- ben je minimaal kwijt als je het allemaal zelf doet ;)

                          MAAAAR!! Voordat je als een malle dat blok uit elkaar gaat trekken, laat eerst even een compressiemeting en evt een lektest doen…

                          #18104482
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            Bedankt mannen.
                            Ik ga hiermee naar mn maatje toe, en laat hem bepalen wat hij ermee wil.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.