Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › c25xe zwakke punten en advies
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2013 om 20:39 #17255216AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heren en dames,
Ik ga voor een maat een c25xe aanpakken.
Wat zijn de cruciale punten die aangepakt dienen te worden om (bij wijze van spreken) 5 tot 10 jaar door te kunnen zonder te veel gedonder (200.000 op teller en 20.000km per jaar)?
Motor kan helemaal uit elkaar, dus ik hoor graag zoveel mogelijk.Tnxs bij voorbaad
7 februari 2013 om 21:23 #18104474als hij nog zo lang mee moet gaan dn zou ik gewoon alles vervangen,lagers,keeringen,klepseals,zuigerveren,let er ook op dat de carterontluchting open is en niet verstopt,vacuumslangen goed zitten,versnellingsbak zou ik ook aanpakken dan verder zullen er nog wel mensen zijn die nog wat ideeen hebben..
gr. arjan
8 februari 2013 om 11:18 #18104472Je kan hem ook (laten) reviseren natuurlijk ;)
Is een bak geld, maar als je ‘m daarna goed behandelt, gaat hij nog 20 jaar mee.
Is ook het doel van de X18XE die ik aan het reviseren ben.En het ligt eraan hoeveel geld je erin wilt steken ;)
8 februari 2013 om 13:10 #18104473Voor zover ik weet is de oliepomp een zwak punt van de (eerste generatie) C/X 25XE motoren.
Later schijnt hier een verbeterde versie voor te zijn gekomen, betere of meer opbrengst.9 februari 2013 om 16:35 #18104475het 1e type pomp hoeft niet per definitie een struikelblok te zijn, maar heeft meer te lijden van slecht onderhoud, en kan daardoor oliedruk verliezen.
maargoed, zoals ons bekend gebeurd dat ook nog bij de nieuwe type pompen, Alleen is die kans groter dat er verstoppingen ontstaan in de 1e type pompZowel de eerste als 2e generatie pompen zijn betrouwbaar als het onderhoud, goed is geweest aan de motor.
Ik heb dan ook nog geen verhaal of vraag over de 2.5 V6 1e generatie gevonden op internet, waarbij er geen sprake was van ernstige interne vervuiling van de motor, bij het kapot lopen door oliedruk tekort.
bij het kopen van zo’n motor of auto met zo’n motor altijd even de oliedop los nemen, en kijken of er koek (aanslag) in de cilinderkop aanwezig is.
Willem
9 februari 2013 om 20:46 #18104476wel degelijk modificatie geweest. Meer opbrengst, grotere kanalen.
http://en.wikipedia.org/wiki/X25XE” onclick=”window.open(this.href);return false; (zie history)
http://sechsender.com/pages/omega-b/motoren/x25xe-und-x30xe.php” onclick=”window.open(this.href);return false; (bijna onderaan; Änderungen innerhalb des Bauzeitraumes MJ 1997 1/2)
http://www.motor-talk.de/forum/x30xe-oelpumpe-t3473685.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.motor-talk.de/bilder/x30xe-oelpumpe-g41012141/v6-aenderungen-ueber-die-jahre-i204128983.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Tenzij het állemaal onzin is wat er staat… :???:
9 februari 2013 om 23:41 #18104477En aangepast…
Ik heb bij the way eigenlijk op de motor van ons Teuntje na (1996), alleen maar na 97ers (1x 98er, 1x 2000, en 1x 2001) kapot gezien door oliedruk problemen.
Allen kapot door verstopte olie aanzuigzeef (zwarte sludge in carter).
en dat is weer meestal veroorzaakt door een snel opwarmende motor (de V6 is binnen no time op temperatuur), gecombineert met korte ritten en karig onderhoud.Bedankt voor de reactie Jeroen..
Willem
10 februari 2013 om 07:53 #18104478Hamvraag is of je het zelf gaat doen of niet. Overmaat zuigers, vlakken en dat soort dingen kun je zelf toch niet.
Doe je het zelf, dan moet je idd toch alles vervangen. Zwakke punten zijn er niet echt en als ze er wel zijn, zie je die wel bij demontage.
Oliepomp kun je diegene nemen waarbij de omkeerrol op de oliepomp zit geschroeft. Je kan slijtage aan de rotor vrij makkelijk zien en opmeten.
Eerste tekenen van aangekoekte zooi zie je snel als je de oliedrukschakelaar er even uitdraaid. Als daar niet veel zit zitten is deze prima.
Ook even kijken naar de oliekeerringbus die op de krukas zit, hier mag geen slijtage rand op te zien zijn.
Aluminium warmtewisselaar altijd vervangen voor de gemodificeerde RVS variant.Als er tekenen van slecht onderderhoud zijn, dan ook altijd de klepstoters controleren, laat je niet vangen als je denkt dat ze niet lek zijn, ze zitten ook heel vaak vast.
Prijstechnisch zou ik toch eerst kijken of er nog ergens een kratmotor ligt die betaalbaar is.
12 februari 2013 om 16:38 #18104479Ik denk dat CarloAstra en WimV6 nog wel zo’n Y30SE kunnen regelen. :angel
12 februari 2013 om 20:47 #18104480Zou ik zeker doen. Ik was al 2000 euro kwijt voor onderblok revisie met nieuwe zuigers, zuigerbodemkoeling en vlakken. Koppen zaten op 500 euro voor alleen klepseals. geleiders en vlakken/afpersen.
kan dus vrij prijzig zijn.
12 februari 2013 om 21:34 #18104481Basispunten blijven in mijn ogen toch;
Kleppen – schoonmaken, inslijpen, klepstoters controleren
Kop(pen) – vlakken, koppakking(en) + kopbouten
Zuigers – schoonmaken, zuigerveren vervangen
Onderblok – oliepomp proper maken, slijtage krukas inspecteren
Distributie – distributieriem, geleiderollen, spanrol, waterpompVerder alle pakkingen meenemen die je los moet maken. En verder dan nog een aantal bijkomende dingen zoals olie, koelvloeistof, bougies, oliefilter etc etc.
Kortom; een kleine 700,- ben je minimaal kwijt als je het allemaal zelf doet ;)
MAAAAR!! Voordat je als een malle dat blok uit elkaar gaat trekken, laat eerst even een compressiemeting en evt een lektest doen…
14 februari 2013 om 08:38 #18104482AnoniemLid sinds:
1 January 1970Bedankt mannen.
Ik ga hiermee naar mn maatje toe, en laat hem bepalen wat hij ermee wil. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.