c24ne programmeerbare ontsteking

Forumindex Forums Techniek Cih c24ne programmeerbare ontsteking

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264411
    vluggejaapie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 June 2010

      Ik ben momenteel bezig met een digitale ontsteking op mijn c24ne, omdat ik gewoonweg geen ideale ontsteking kan vinden voor mijn blok, je levert altijd wel op een bepaald punt in.
      Zijn er mensen die mij meer kunnen vertellen over de vervroegingscurve en dwellcurve?
      Uiteindelijk zal hij op de bank worden afgesteld, maar ik wil al een aardige basis maken van te voren.

      Ik rij met L-jetronic, 3l inlaat, 20E uitlaat+groepA, standaard internals.

      De rotor waarmee ik voorheen reed had 10gr voorontsteking, en dmv vacuum/centrifugaal vervroeging kwam daar nog eens 32gr bij, waardoor ik al bij 4500 toeren op een totaal van 42 kwam, wat veel te veel is.

      Van wat ik op engelse fora gelezen heb zal ik zo’n 10+24gr nodig hebben. Echter hoe is het verloop in toeren? ik kan 7 punten instellen namelijk.
      En wat qua dwell percentage?

      Alvast bedankt

      #18220651
      mr-turbo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2004

        Vacuüm dat telt niet mee (volgas heb je geen vacuüm) en moet je ook loshalen om goed de totale vervroeging te kunnen meten, 32/34 graden zit je eind in de goede richting.
        Deellast is van zoveel dingen afhankelijk, dat moet je echt proefondervindelijk afstellen

        #18220652
        vluggejaapie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 June 2010

          Bedankt! hij is inderdaad met afgedopte vacuum gemeten, mijn fout.
          Nog ideeën over de dwell? moeilijk zeker? omdat dit ook afhankelijk is van de bobine?

          #18220653
          rekordjoe
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 February 2011

            Je kan de ontsteking aanpassen door de ijzeren lipjes inwendig te verbuigen van je centrifugaal vervroeging hiermee verander je alleen de maximale vervroeging

            Je kan dan ook nog andere veertjes monteren om de curve te veranderen

            De vacuüm gebruik je alleen op deellast en als de motor stationair draait

            Rij zelf met ontsteking die maar 22gr vervroegd en 12gr vooronsteking heeft stationair
            En bij 3400rpm maximale vervroeging heeft
            Hier zit geen vacuümpot meer op

            Maar dit is wel een motor met Webers en snelle nokkenas

            Voor een redelijk standaard motor en die dagelijks gebruikt word zou ik dit niet doen

            Het is gewoon een kwestie van experimenteren en kost niks alleen tijd

            #18220654
            vluggejaapie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 June 2010

              Bedankt voor je reactie, ik rij met een “programmeerbare” ontsteking van accuspark. Mechanisch gebeurt er niets meer qua vervroeging. De 2 zaken die hierin “programmeerbaar” zijn, zijn vervroeging en het dwell percentage.

              Ondertussen heb ik prettige waardes gevonden door zelf te testen, de auto staat ondertussen weer enige tijd stil, en deze week komt er eindelijk weer leven in de brouwerij. Echter voordat de auto op de bank geweest is heeft het niet zo veel zin m’n afstelling hier neer te zetten denk ik.

              #18220655
              jacobnoorlander
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 March 2013

                Voor een ontsteking met een bobine pack is de dwell meestal zo rond de 3 milliseconden. het tijdstip bij staionair ongeveer 18 graden, deellast 23 graden en vollast rond de 30 graden.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.