Forumindex › Forums › Techniek › Cih › c24ne programmeerbare ontsteking
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 februari 2014 om 11:50 #17264411
Ik ben momenteel bezig met een digitale ontsteking op mijn c24ne, omdat ik gewoonweg geen ideale ontsteking kan vinden voor mijn blok, je levert altijd wel op een bepaald punt in.
Zijn er mensen die mij meer kunnen vertellen over de vervroegingscurve en dwellcurve?
Uiteindelijk zal hij op de bank worden afgesteld, maar ik wil al een aardige basis maken van te voren.Ik rij met L-jetronic, 3l inlaat, 20E uitlaat+groepA, standaard internals.
De rotor waarmee ik voorheen reed had 10gr voorontsteking, en dmv vacuum/centrifugaal vervroeging kwam daar nog eens 32gr bij, waardoor ik al bij 4500 toeren op een totaal van 42 kwam, wat veel te veel is.
Van wat ik op engelse fora gelezen heb zal ik zo’n 10+24gr nodig hebben. Echter hoe is het verloop in toeren? ik kan 7 punten instellen namelijk.
En wat qua dwell percentage?Alvast bedankt
27 februari 2014 om 11:59 #18220651Vacuüm dat telt niet mee (volgas heb je geen vacuüm) en moet je ook loshalen om goed de totale vervroeging te kunnen meten, 32/34 graden zit je eind in de goede richting.
Deellast is van zoveel dingen afhankelijk, dat moet je echt proefondervindelijk afstellen27 februari 2014 om 13:16 #18220652Bedankt! hij is inderdaad met afgedopte vacuum gemeten, mijn fout.
Nog ideeën over de dwell? moeilijk zeker? omdat dit ook afhankelijk is van de bobine?3 juni 2014 om 21:44 #18220653Je kan de ontsteking aanpassen door de ijzeren lipjes inwendig te verbuigen van je centrifugaal vervroeging hiermee verander je alleen de maximale vervroeging
Je kan dan ook nog andere veertjes monteren om de curve te veranderen
De vacuüm gebruik je alleen op deellast en als de motor stationair draait
Rij zelf met ontsteking die maar 22gr vervroegd en 12gr vooronsteking heeft stationair
En bij 3400rpm maximale vervroeging heeft
Hier zit geen vacuümpot meer opMaar dit is wel een motor met Webers en snelle nokkenas
Voor een redelijk standaard motor en die dagelijks gebruikt word zou ik dit niet doen
Het is gewoon een kwestie van experimenteren en kost niks alleen tijd
23 juni 2014 om 18:44 #18220654Bedankt voor je reactie, ik rij met een “programmeerbare” ontsteking van accuspark. Mechanisch gebeurt er niets meer qua vervroeging. De 2 zaken die hierin “programmeerbaar” zijn, zijn vervroeging en het dwell percentage.
Ondertussen heb ik prettige waardes gevonden door zelf te testen, de auto staat ondertussen weer enige tijd stil, en deze week komt er eindelijk weer leven in de brouwerij. Echter voordat de auto op de bank geweest is heeft het niet zo veel zin m’n afstelling hier neer te zetten denk ik.
29 juni 2014 om 12:46 #18220655Voor een ontsteking met een bobine pack is de dwell meestal zo rond de 3 milliseconden. het tijdstip bij staionair ongeveer 18 graden, deellast 23 graden en vollast rond de 30 graden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.