Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › c24ne koelingsprobleem nw probleem 24-5
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 mei 2012 om 17:08 #18015277
zo zit het bij mijn maatje zijn ascona, met omega 2.4 motor, compleet !
Gele pijl = slang tussen thermostaathuis en waterpomp
Rode pijl = slang welke bovenaan de radiateur gemonteerd zit
Blauwe pijl = slang welke onderaan de radiateur gemonteerd zit
9 mei 2012 om 17:16 #18015278klopt het dat je met een injectie systeem van een 2.0 rijd? aangezien je een hulpluchtklep gemonteerd hebt zitten.
het kleine sensortje met het dunne draadje eraan is voor je dashboard.
de grotere met stekker aansluiting ( blauw) is voor je regelapparaat9 mei 2012 om 17:19 #18015279GM 90 080 429
http://www.ebay.co.uk/itm/THERMOSTAT-COVER-Senator-Carlton-Monza-Lotus-Carlton-30E-3-0NE-C30SE-C26NE-/360431427777″ onclick=”window.open(this.href);return false;Dit is de thermostaathuiscover zal wel van een 3l komen dan?
En mijn inlaat is een ingekorte 3l inlaat. Geen idee wat voor injectierail enzo. Ik heb totaal geen verstand van deze blokken, ik heb de boel zo gekocht en de vorige eigenaar kon er ook weinig over zeggen.9 mei 2012 om 17:23 #18015280ok, kan ook. injectiebuis van 3.0 met de injectoren van een 2.0 incl regelapparaat.
je nummer op het deksel geeft aan dat het inderdaad om een deksel gaat wat gebruik is bij de omega 2.4
maar nu het onderste deel nog.
9 mei 2012 om 17:26 #18015281Ik heb wel als ik het gas loslaat dat hij gaat klappen uit de uitlaat, er zit een goepA pijp onder met een normaal spruitstuk. Alleen een achterdemper… Heeft dat er mee te maken dat het een open systeem is? of kan dat ook duiden op een ontsteking die niet origineel op de 2.4 hoort? Misschien dat je er iets mee kan.
9 mei 2012 om 17:30 #18015282dat is een perfecte afgestelde timing, mijn inziens. beetje klappen mag.
maar dat staat geheel los van je probleem met de tempratuur.heb nu wel gevonden wat je juiste thermhuis is, maar nog niet waar deze vanaf komt.
het deksel klopt, dat weten we nu. maar de onderste behuizing komt niet overeen!hieronder het juiste thermostaathuis, uitgaande van de OEM nummers
9 mei 2012 om 18:03 #18015283Heel raar. Kan het zijn dat dat er is afgeslepen en dichtgemaakt? In het huis voel ik namelijk in die kleine onderste middelste circel zegmaar, een oneffenheid/kram. En als ik op de fotos kijk naar de onderkant van het huis, ziet dit er ook vreemd uit.
9 mei 2012 om 18:11 #18015284dat hij er op lijkt, klopt.
afgeslepen en dichtgelast is het niet, maar eerder afkomstig van een
carburateur versie, verwacht ik.indien je zorgt voor de juiste behuizing en slangen,
en de juiste thermostaat 92graden of 82 graden, maakt in functioneren niet uit, enkel in openingstempratuur.
heb je die materialen gemonteerd, dan moet het probleem toch over zijn, en anders
zit je probleem er dus nog, maar dan is het elders te zoeken.geen doorstroming in het blok ofzo, maar aangezien je aangaf dat je zonder thermostaat
een draaikolk in je radiateur had, verwacht ik niet dat er problemen zijn met je doorstroming.9 mei 2012 om 18:28 #18015285Maar als ik er over nadenk klopt mijn systeem toch gewoon?
Het enige verschil met onderstaande foto is die 90 graden bocht die onder het thermostaathuis zit. Uiteinderlijk komt het op hetzelfde neer. Bij mij gaat de onderkant radiateur direct naar de waterpomp, maar in theorie gebeurt dit ook bij onderstaand schema?
Of is de 90gradenbocht onder het huis (die slang 2 en 3 verbind) ook daadwerkelijk weer met het huis verbonden intern zegmaar?
http://opeloem.com/opel/omega_a_1987_1993/cooling/hoses_and_pipes_contd__2/c24ne_petrol_engine.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Mijn koelsysteem heeft weken gewerkt, en de vorige eigenaar, en de eigenaar daarvoor (bouwer) heeft er natuurlijk ook in gereden. Dus er MOET een logica inzitten.
Kunnen we niet iets achterhalen aan de hand van de radiateur? de steuntjes waarin de radiateur hangt lijken niet origineel.
Misschien iets van een 1.9 of 2.0 manta/ascona? Zou het thermostaathuis daarbij horen?9 mei 2012 om 18:36 #18015286tja… dat het gewerkt heeft geloof ik graag.
maar dat er wat is wat niet goed zit ook.
en dat moeten we vinden, das het lastigste nou net :D
de bevestiging van het een en ander mag daarin niets uitmaken.
slang 2 komt aan de radiateur en aan onderzijde thermhuis.
slang 3 komt aan waterpomp en ook aan onderzijde thermhuis, op ongeveer de zelfde lokatie
als slang 2.9 mei 2012 om 19:54 #18015287@Ghanz wrote:
slang 2 komt aan de radiateur en aan onderzijde thermhuis.
slang 3 komt aan waterpomp en ook aan onderzijde thermhuis, op ongeveer de zelfde lokatie
als slang 2.Klopt… maar is dit puur een gesloten circuit / verbindingsstuk. of gaat het werkelijk DOOR het thermostaathuis heen, met daarin weer een aftakking of klep.
Als het het eerste betreft, is het circuit identiek aan het mijne, alleen zijn er gewoon andere slangen gebruikt. Snap je wat ik bedoel?Kan het niet zijn dat die hoek waar slang 2 en 3 aan elkaar zitten, puur een ophanging is, waar koeler/warmer water langsloopt wat weer effect heeft op blablabla snapje?
9 mei 2012 om 20:35 #18015288het punt waar slang 2 en 3 aan het thermhuis komen, is naar elkaar toe gewoon open,
het koelvloeistof ( kvs) kan daar 2 kanten op.dus het mengt zich dan constant met het kvs in de radiateur.
indien de thermostaat losgaat, gaat het door de radiateur ook stromen.in jou geval, wordt het kvs niet constant gemengt met het kvs in de radiateur.
enkel pas wanneer de thermostaat opent.KVS schema van een S systeem, dus radiateurslang direct op pomp.
2.0SKVS schema van een E systeem, dus radiateurlang op thermostaat en pompslang ook.
2.0Eer zit dus wel degelijk verschil in de loop van het KVS
nog een leuk plaatje..
en HIER de link naar de Site.
9 mei 2012 om 20:51 #18015289Ja ik kwam net op dezelfde site!! nu wordt het duidelijk… Ik heb dus het idee dat ze de 20S denkpatroon hebben toegepast. Klopt het dan ook dat die onderste 35mm klep van mn thermostaat gewoonweg geen functie heeft in mijn systeem? Het sluit volgensmij niets af
9 mei 2012 om 20:59 #18015290die klep regelt de omloop van het kvs naar wel of geen Radiateur stroming.
klep in gesloten ( koude ) toestand = doorstroming zonder radiateur
klep in geopende ( warme ) toestand = doorstroming met radiateur
9 mei 2012 om 21:23 #18015291Toen ik de zesde foto van je tweede serie foto’s bekeek, zei ik meteen al tegen mijn zoon dat het er op leek dat de onderkant (de twee slang aansluitingen) was afgezaagd en dicht gelast. @vluggejaapie wrote:
Ik heb nog nooit een thermostaathuis van een carburateur gezien die een bevestiging had voor een extra luchtschuif en plaats voor de koelvloeistof temperatuursensor II (die voor de injectie).
Dat wil ook zeggen dat het geen thermostaathuis van een C24NE kan zijn want die hebben ook geen extra luchtschuif maar een nullastdraaisteller (wat een naam hé voor die stationair regelklep).Waarschijnlijk vond de inbouwer die extra slang iets teveel van het goede.
Ik zou zeggen, koop een thermostaathuis van een 3.0E, en de goede slangen en je probleem is opgelost.
Jou probleem is dat als de motor koud is, de thermostaat gesloten is en er dus geen kvs naar de radiator gaat. Als er geen kvs de radiator in gaat, kan er ook niets uit. Maar je pomp draait en kan nu alleen kvs aanzuigen door het +/- 12mm kanaaltje dat van je cilinderblok, door het distributiehuis naar de bovenkant van je inlaatbuis van de pomp loopt (anti cavitatie voorziening, zichtbaar aan de buitenkant van de pomp zie je aan de linkerkant van de bovenste linker bout, een “bolletje”). Die pomp staat natuurlijk te protesteren maar dat terzijde. Gevolg is dat de radiator niet koelt, de motor wel warmte produceert maar omdat er geen stroming naar de thermostaat is, die klep is immers dicht, weet de thermostaat niet dat de motor zijn bedrijfstemperatuur gaat bereiken. Pas als door convectie het water rond de thermostaat warm begint te worden, zal de thermostaatklep geopend kunnen worden. De motor staat dan al haast te koken.
Heb je die oude thermostaat nog?? Zit daar misschien een gaatje in de klep geboord?? Als daar namelijk een gaatje in zit dan heb je met gesloten thermostaatklep toch iets van stroming zodat het warme kvs wél richting thermostaat stroomt.9 mei 2012 om 21:34 #18015292:shock: goed opgemerkt hot rod!
2 keer kijken dus de volgende keer Ghanzie :P
9 mei 2012 om 22:08 #18015293@ Ghanz en vluggejaapie, hebben jullie de rest van mijn vorige post ook gelezen, ik heb even iets erbij getypt. Volgens mij de oplossing, ben er eigenlijk wel zeker van.
Ik moest ff kijken bij een los blok waar de waterpomp vanaf lag en toen zag ik het. Zo’n koelsysteem wordt natuurlijk met een bepaalde reden op een bepaalde manier opgebouwd en dan kun je niet zomaar wat weg halen. Niet ongestraft tenminste.10 mei 2012 om 13:39 #18015294dit is niet eentje van een c24ne
maar het lijkt meer op eentje van een 3.0 24Vwat er nu op zit, is eentje van een c24ne die ooit dichtgelast is voor gebruik van carburateurs, zoals hotrod al opmerkte.
Ik zou zeggen, koop een thermostaathuis van een 3.0E, en de goede slangen en je probleem is opgelost.
juist, maar eentje van een 2.5E/2.2E past ook.
10 mei 2012 om 15:50 #18015295@henk 400rr wrote:
wat er nu op zit, is eentje van een c24ne die ooit dichtgelast is voor gebruik van carburateurs, zoals hotrod al opmerkte.
Henk, zoals ik al eerder opmerkte is het geen thermostaathuis van een C24NE want die heeft géén extraluchtschuif.
10 mei 2012 om 16:09 #18015296en de afbeelding is aan de hand van een OEM nr met vermelding c24ne
10 mei 2012 om 16:22 #18015297@HOT ROD wrote:
@henk 400rr wrote:
wat er nu op zit, is eentje van een c24ne die ooit dichtgelast is voor gebruik van carburateurs, zoals hotrod al opmerkte.
Henk, zoals ik al eerder opmerkte is het geen thermostaathuis van een C24NE want die heeft géén extraluchtschuif.
Dat klopt, maar die kan je wel overzetten van de LE-jetronic van de 2.0E thermostaathuis, de boutgaten zitten er.
10 mei 2012 om 16:25 #18015298Nee er zit geen gaatje in de thermostaat. Het klinkt heel logisch wat je allemaal zegt HOT ROD. Een maatje van mij kwam ook al met de opmerking dat m’n water helemaal niet kan stromen, nadat hij de situatie uittekende.
Heeft iemand een goed 30 of 22 huis met slangen liggen? Of kan ik deze nog steeds bij de dealer bestellen? Enig idee welk OEM of GM nummer ik dan nodig heb?
10 mei 2012 om 16:26 #18015299@Ghanz wrote:
en de afbeelding is aan de hand van een OEM nr met vermelding c24ne
ik vindt het best als je dat graag voor waarheid aanneemt, maar neem maar van me aan: het is hem echt niet.
10 mei 2012 om 16:34 #18015300De linkse is van een 2.2 en de rechtse is van een 2.4
10 mei 2012 om 16:37 #18015301Je kan er zeker niet 1 missen voor een mooie prijs? :jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.