c24ne koelingsprobleem nw probleem 24-5

Forumindex Forums Modellen Kadett c24ne koelingsprobleem nw probleem 24-5

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 63)
  • Auteur
    Berichten
  • #18015277
    Ghanz
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 July 2005

      zo zit het bij mijn maatje zijn ascona, met omega 2.4 motor, compleet !

      Gele pijl = slang tussen thermostaathuis en waterpomp

      Rode pijl = slang welke bovenaan de radiateur gemonteerd zit

      Blauwe pijl = slang welke onderaan de radiateur gemonteerd zit

      #18015278
      Ghanz
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 July 2005

        klopt het dat je met een injectie systeem van een 2.0 rijd? aangezien je een hulpluchtklep gemonteerd hebt zitten.

        het kleine sensortje met het dunne draadje eraan is voor je dashboard.
        de grotere met stekker aansluiting ( blauw) is voor je regelapparaat

        #18015279
        vluggejaapie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 June 2010

          GM 90 080 429
          http://www.ebay.co.uk/itm/THERMOSTAT-COVER-Senator-Carlton-Monza-Lotus-Carlton-30E-3-0NE-C30SE-C26NE-/360431427777″ onclick=”window.open(this.href);return false;

          Dit is de thermostaathuiscover zal wel van een 3l komen dan?
          En mijn inlaat is een ingekorte 3l inlaat. Geen idee wat voor injectierail enzo. Ik heb totaal geen verstand van deze blokken, ik heb de boel zo gekocht en de vorige eigenaar kon er ook weinig over zeggen.

          #18015280
          Ghanz
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 July 2005

            ok, kan ook. injectiebuis van 3.0 met de injectoren van een 2.0 incl regelapparaat.

            je nummer op het deksel geeft aan dat het inderdaad om een deksel gaat wat gebruik is bij de omega 2.4

            maar nu het onderste deel nog.

            #18015281
            vluggejaapie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 June 2010

              Ik heb wel als ik het gas loslaat dat hij gaat klappen uit de uitlaat, er zit een goepA pijp onder met een normaal spruitstuk. Alleen een achterdemper… Heeft dat er mee te maken dat het een open systeem is? of kan dat ook duiden op een ontsteking die niet origineel op de 2.4 hoort? Misschien dat je er iets mee kan.

              #18015282
              Ghanz
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 July 2005

                dat is een perfecte afgestelde timing, mijn inziens. beetje klappen mag.
                maar dat staat geheel los van je probleem met de tempratuur.

                heb nu wel gevonden wat je juiste thermhuis is, maar nog niet waar deze vanaf komt.
                het deksel klopt, dat weten we nu. maar de onderste behuizing komt niet overeen!

                hieronder het juiste thermostaathuis, uitgaande van de OEM nummers

                #18015283
                vluggejaapie
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 June 2010

                  Heel raar. Kan het zijn dat dat er is afgeslepen en dichtgemaakt? In het huis voel ik namelijk in die kleine onderste middelste circel zegmaar, een oneffenheid/kram. En als ik op de fotos kijk naar de onderkant van het huis, ziet dit er ook vreemd uit.

                  #18015284
                  Ghanz
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 July 2005

                    dat hij er op lijkt, klopt.

                    afgeslepen en dichtgelast is het niet, maar eerder afkomstig van een
                    carburateur versie, verwacht ik.

                    indien je zorgt voor de juiste behuizing en slangen,
                    en de juiste thermostaat 92graden of 82 graden, maakt in functioneren niet uit, enkel in openingstempratuur.
                    heb je die materialen gemonteerd, dan moet het probleem toch over zijn, en anders
                    zit je probleem er dus nog, maar dan is het elders te zoeken.

                    geen doorstroming in het blok ofzo, maar aangezien je aangaf dat je zonder thermostaat
                    een draaikolk in je radiateur had, verwacht ik niet dat er problemen zijn met je doorstroming.

                    #18015285
                    vluggejaapie
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 June 2010

                      Maar als ik er over nadenk klopt mijn systeem toch gewoon?

                      Het enige verschil met onderstaande foto is die 90 graden bocht die onder het thermostaathuis zit. Uiteinderlijk komt het op hetzelfde neer. Bij mij gaat de onderkant radiateur direct naar de waterpomp, maar in theorie gebeurt dit ook bij onderstaand schema?

                      Of is de 90gradenbocht onder het huis (die slang 2 en 3 verbind) ook daadwerkelijk weer met het huis verbonden intern zegmaar?
                      http://opeloem.com/opel/omega_a_1987_1993/cooling/hoses_and_pipes_contd__2/c24ne_petrol_engine.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                      Mijn koelsysteem heeft weken gewerkt, en de vorige eigenaar, en de eigenaar daarvoor (bouwer) heeft er natuurlijk ook in gereden. Dus er MOET een logica inzitten.

                      Kunnen we niet iets achterhalen aan de hand van de radiateur? de steuntjes waarin de radiateur hangt lijken niet origineel.
                      Misschien iets van een 1.9 of 2.0 manta/ascona? Zou het thermostaathuis daarbij horen?

                      #18015286
                      Ghanz
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 July 2005

                        tja… dat het gewerkt heeft geloof ik graag.

                        maar dat er wat is wat niet goed zit ook.

                        en dat moeten we vinden, das het lastigste nou net :D

                        de bevestiging van het een en ander mag daarin niets uitmaken.

                        slang 2 komt aan de radiateur en aan onderzijde thermhuis.
                        slang 3 komt aan waterpomp en ook aan onderzijde thermhuis, op ongeveer de zelfde lokatie
                        als slang 2.

                        #18015287
                        vluggejaapie
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 June 2010

                          @Ghanz wrote:

                          slang 2 komt aan de radiateur en aan onderzijde thermhuis.
                          slang 3 komt aan waterpomp en ook aan onderzijde thermhuis, op ongeveer de zelfde lokatie
                          als slang 2.

                          Klopt… maar is dit puur een gesloten circuit / verbindingsstuk. of gaat het werkelijk DOOR het thermostaathuis heen, met daarin weer een aftakking of klep.
                          Als het het eerste betreft, is het circuit identiek aan het mijne, alleen zijn er gewoon andere slangen gebruikt. Snap je wat ik bedoel?

                          Kan het niet zijn dat die hoek waar slang 2 en 3 aan elkaar zitten, puur een ophanging is, waar koeler/warmer water langsloopt wat weer effect heeft op blablabla snapje?

                          #18015288
                          Ghanz
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 July 2005

                            het punt waar slang 2 en 3 aan het thermhuis komen, is naar elkaar toe gewoon open,
                            het koelvloeistof ( kvs) kan daar 2 kanten op.

                            dus het mengt zich dan constant met het kvs in de radiateur.
                            indien de thermostaat losgaat, gaat het door de radiateur ook stromen.

                            in jou geval, wordt het kvs niet constant gemengt met het kvs in de radiateur.
                            enkel pas wanneer de thermostaat opent.

                            KVS schema van een S systeem, dus radiateurslang direct op pomp.
                            2.0S

                            KVS schema van een E systeem, dus radiateurlang op thermostaat en pompslang ook.
                            2.0E

                            er zit dus wel degelijk verschil in de loop van het KVS

                            nog een leuk plaatje..

                            en HIER de link naar de Site.

                            #18015289
                            vluggejaapie
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 June 2010

                              Ja ik kwam net op dezelfde site!! nu wordt het duidelijk… Ik heb dus het idee dat ze de 20S denkpatroon hebben toegepast. Klopt het dan ook dat die onderste 35mm klep van mn thermostaat gewoonweg geen functie heeft in mijn systeem? Het sluit volgensmij niets af

                              #18015290
                              Ghanz
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                31 July 2005

                                die klep regelt de omloop van het kvs naar wel of geen Radiateur stroming.

                                klep in gesloten ( koude ) toestand = doorstroming zonder radiateur

                                klep in geopende ( warme ) toestand = doorstroming met radiateur

                                #18015291
                                HOT ROD
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  23 March 2009

                                  Toen ik de zesde foto van je tweede serie foto’s bekeek, zei ik meteen al tegen mijn zoon dat het er op leek dat de onderkant (de twee slang aansluitingen) was afgezaagd en dicht gelast. @vluggejaapie wrote:

                                  Ik heb nog nooit een thermostaathuis van een carburateur gezien die een bevestiging had voor een extra luchtschuif en plaats voor de koelvloeistof temperatuursensor II (die voor de injectie).
                                  Dat wil ook zeggen dat het geen thermostaathuis van een C24NE kan zijn want die hebben ook geen extra luchtschuif maar een nullastdraaisteller (wat een naam hé voor die stationair regelklep).

                                  Waarschijnlijk vond de inbouwer die extra slang iets teveel van het goede.

                                  Ik zou zeggen, koop een thermostaathuis van een 3.0E, en de goede slangen en je probleem is opgelost.

                                  Jou probleem is dat als de motor koud is, de thermostaat gesloten is en er dus geen kvs naar de radiator gaat. Als er geen kvs de radiator in gaat, kan er ook niets uit. Maar je pomp draait en kan nu alleen kvs aanzuigen door het +/- 12mm kanaaltje dat van je cilinderblok, door het distributiehuis naar de bovenkant van je inlaatbuis van de pomp loopt (anti cavitatie voorziening, zichtbaar aan de buitenkant van de pomp zie je aan de linkerkant van de bovenste linker bout, een “bolletje”). Die pomp staat natuurlijk te protesteren maar dat terzijde. Gevolg is dat de radiator niet koelt, de motor wel warmte produceert maar omdat er geen stroming naar de thermostaat is, die klep is immers dicht, weet de thermostaat niet dat de motor zijn bedrijfstemperatuur gaat bereiken. Pas als door convectie het water rond de thermostaat warm begint te worden, zal de thermostaatklep geopend kunnen worden. De motor staat dan al haast te koken.
                                  Heb je die oude thermostaat nog?? Zit daar misschien een gaatje in de klep geboord?? Als daar namelijk een gaatje in zit dan heb je met gesloten thermostaatklep toch iets van stroming zodat het warme kvs wél richting thermostaat stroomt.

                                  #18015292
                                  Ghanz
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 July 2005

                                    :shock: goed opgemerkt hot rod!

                                    2 keer kijken dus de volgende keer Ghanzie :P

                                    #18015293
                                    HOT ROD
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 March 2009

                                      @ Ghanz en vluggejaapie, hebben jullie de rest van mijn vorige post ook gelezen, ik heb even iets erbij getypt. Volgens mij de oplossing, ben er eigenlijk wel zeker van.
                                      Ik moest ff kijken bij een los blok waar de waterpomp vanaf lag en toen zag ik het. Zo’n koelsysteem wordt natuurlijk met een bepaalde reden op een bepaalde manier opgebouwd en dan kun je niet zomaar wat weg halen. Niet ongestraft tenminste.

                                      #18015294
                                      henk 400rr
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        dit is niet eentje van een c24ne

                                        maar het lijkt meer op eentje van een 3.0 24V

                                        wat er nu op zit, is eentje van een c24ne die ooit dichtgelast is voor gebruik van carburateurs, zoals hotrod al opmerkte.

                                        Ik zou zeggen, koop een thermostaathuis van een 3.0E, en de goede slangen en je probleem is opgelost.

                                        juist, maar eentje van een 2.5E/2.2E past ook.

                                        #18015295
                                        HOT ROD
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 March 2009

                                          @henk 400rr wrote:

                                          wat er nu op zit, is eentje van een c24ne die ooit dichtgelast is voor gebruik van carburateurs, zoals hotrod al opmerkte.

                                          Henk, zoals ik al eerder opmerkte is het geen thermostaathuis van een C24NE want die heeft géén extraluchtschuif.

                                          #18015296
                                          Ghanz
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            31 July 2005

                                            en de afbeelding is aan de hand van een OEM nr met vermelding c24ne

                                            #18015297
                                            henk 400rr
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 June 2004

                                              @HOT ROD wrote:

                                              @henk 400rr wrote:

                                              wat er nu op zit, is eentje van een c24ne die ooit dichtgelast is voor gebruik van carburateurs, zoals hotrod al opmerkte.

                                              Henk, zoals ik al eerder opmerkte is het geen thermostaathuis van een C24NE want die heeft géén extraluchtschuif.

                                              Dat klopt, maar die kan je wel overzetten van de LE-jetronic van de 2.0E thermostaathuis, de boutgaten zitten er.

                                              #18015298
                                              vluggejaapie
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                14 June 2010

                                                Nee er zit geen gaatje in de thermostaat. Het klinkt heel logisch wat je allemaal zegt HOT ROD. Een maatje van mij kwam ook al met de opmerking dat m’n water helemaal niet kan stromen, nadat hij de situatie uittekende.

                                                Heeft iemand een goed 30 of 22 huis met slangen liggen? Of kan ik deze nog steeds bij de dealer bestellen? Enig idee welk OEM of GM nummer ik dan nodig heb?

                                                #18015299
                                                henk 400rr
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  29 June 2004

                                                  @Ghanz wrote:

                                                  en de afbeelding is aan de hand van een OEM nr met vermelding c24ne

                                                  ik vindt het best als je dat graag voor waarheid aanneemt, maar neem maar van me aan: het is hem echt niet.

                                                  #18015300
                                                  henk 400rr
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    De linkse is van een 2.2 en de rechtse is van een 2.4

                                                    #18015301
                                                    vluggejaapie
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      14 June 2010

                                                      Je kan er zeker niet 1 missen voor een mooie prijs? :jerry

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 63)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.