Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › C20XE start niet
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 december 2012 om 18:33 #17253470
Hallo allemaal,
Ik ben Roy en rij al enige tijd met een corsa b. Half jaar geleden een c20xe (M2.5) erin gelepeld zonder al te veel problemen.
Enige probleem was dat m’n brandstofpomp geen signaal kreeg. Opgelost aan de hand van dit form. Moest m’n relais van de oude motor doorlussen.
Na een maand of 3 hoorde ik de de drijfstanglagers ratelen.
Toen besloten om de motor in zijn geheel te laten reviseren bij DHZ twente.
Heb nog een week rustig gereden met de auto.De laatste dag stond ik bij de benzinepomp in Spijkenisse met een draaiende motor. Toen ik instapte en weg reed, plots stotteren en klappen uit de uitlaat? na meerdere start pogingen, niks meer (motor draait alleen rond).
ANWB gebeld :), die heeft het een en ander uit kunnen sluiten. Motor vonkt, brandstofrelais werkt goed, BDPsensor vervangen (goed) en nog wat kleine dingetjes.
Wat ik nu weet is dat mijn brandstof pomp geen signaal krijgt?
Kan dit te maken hebben met een foutmelding (sensorkapot) of ligt het aan een kapotte kabel?
Kan iemand mij hier mee helpen, met wat te doen of na te lopen?
Of kent iemand dit probleem?8 december 2012 om 19:24 #18082417de pomp zelf eens testen met direct 12v erop aansluiten weet je zeker dat de pomp werkt of niet
8 december 2012 om 19:38 #18082418Ik gaat morgen ff kijken of de pomp nog wat doet met direct 12v erop. Denk t wel, maar weten we dan wel zeker :)
8 december 2012 om 20:00 #18082419Btw motronic lamp op dashboard is niet aangesloten, circuit moet ik nog ff uitpluizen! Gaat om een corsa b uit 2000, m’n vorige computer hing (soort van) aan het motorblok (3 cilinder eco).
9 december 2012 om 11:59 #18082420Je hebt de meest verdachte onderdelen al vervangen, dus is nu toch wel lastig om te zeggen wat het precies is. Inderdaad doet de pomp geen bal zonder bdp sensor. En dan vonkt hij ook niet en doen de injectoren ook niks….
De massa voor de twee relais spoelen voor het pomp relais wordt door de ECU gemaakt. Beide massa’s zijn dus naar de ECU bedraad en die maakt daar aan de hand van een paar ‘condities’ massa. Als aan deze condities niet is voldaan dan schakelt het dingetje niet en gaat de pomp niet lopen. Als je dan de pomp buiten langs spanning gaat geven zal de motor nog steeds niet lopen. Je kan zo hooguit testen of de benzinepomp zelf werkt….
Het enige wat ik je echt aan kan bevelen is de hele rotzooi door te meten met een schema in de hand. Daarin staan alle draad kleuren, stekkertjes etc. vermeld. En wat handig is als je Autodata hebt om alle sensor checks na te lopen…
Schema staat op internet, Autodata kun je misschien wel ergens aan komen… Succes!
9 december 2012 om 16:13 #18082421Check je lmm eens ;) alles stekkertje en dat soort gein goed aangesloten?
9 december 2012 om 18:34 #18082422@Vinci wrote:
Je hebt de meest verdachte onderdelen al vervangen, dus is nu toch wel lastig om te zeggen wat het precies is. Inderdaad doet de pomp geen bal zonder bdp sensor. En dan vonkt hij ook niet en doen de injectoren ook niks….
De massa voor de twee relais spoelen voor het pomp relais wordt door de ECU gemaakt. Beide massa’s zijn dus naar de ECU bedraad en die maakt daar aan de hand van een paar ‘condities’ massa. Als aan deze condities niet is voldaan dan schakelt het dingetje niet en gaat de pomp niet lopen. Als je dan de pomp buiten langs spanning gaat geven zal de motor nog steeds niet lopen. Je kan zo hooguit testen of de benzinepomp zelf werkt….
Het enige wat ik je echt aan kan bevelen is de hele rotzooi door te meten met een schema in de hand. Daarin staan alle draad kleuren, stekkertjes etc. vermeld. En wat handig is als je Autodata hebt om alle sensor checks na te lopen…
Schema staat op internet, Autodata kun je misschien wel ergens aan komen… Succes!
Daar was ik al bang voor, niet echt mijn sterkste punt (elektronica).
Maarja is niet anders, van de week mijn auto maar naar mijn garagebox slepen :(. Kan ik daar op mijn gemak de boom doormeten.Of zeggen jullie, aangezien de motor er weer uit moet voor revisie, eerst reviseren en met de inbouw alles doormeten?
Ben er nog niet over uit.???
Bedankt voor de reacties btw ;)
9 december 2012 om 20:36 #18082423Nee, zou eerst denk ik proberen het probleem te tackelen. Als je straks na de revisie aan de gang moet om hem eerst werkend te maken dan ga je aan vanalles meer twijfelen. Uitgangspunt voor revisie van een motor die het op zich goed doet is een geruststellender gedachte lijkt me….
11 december 2012 om 08:19 #18082424Wilde gister de corsa gaan slepen, accu leeg! kan hem alleen openen met de centrale deurvergrendeling, echt leuk.
Ik weet dat de ANWB een soort luchtzak heeft, die ze tussen je deur schuiven en dan opblazen. Dan met een soort grijper je slotmechanisme open trekken.
Iemand een beter idee?
11 december 2012 om 08:22 #18082425@vinci, lijkt me ook een beter idee.
Ik plaats nog foto’s als ik er niet uitkom, bedankt.25 april 2013 om 15:25 #18082426Nou auto eindelijk in de garage, hoop uren aan besteed zonder enig resultaat :(.
Ben er wel achter dat ie nu ook niet meer vonkt! Gaat de goede kant op?
Ik heb zo mijn twijfels aan de BDP sensor, heb deze vervangen maar krijg hem weer niet vlak tegen mijn onderblok aan. Alleen als ik het kunststof en rubber ringetje weg haal?
Klopt dit? Heb je verschillende BDP sensors? Ik zag er 1 op marktplaats die was van metaal ipv kunststof (behuizing).25 april 2013 om 16:31 #18082427Gewoon monteren zonder t plastic omhulsel
Alleen de rubberen ring eronderKrijg je foutcodes als je m uitleest?
26 april 2013 om 05:39 #18082428Foutcode op toerental zit er altijd in als de motor niet draait.
Stotteren kan van alles zijn maar icm klappen uit je uitlaat is toch vaak een onstekeningsprobleem.26 april 2013 om 08:43 #18082429BDP sensors voor de XE zijn er van diverse fabrikanten en zowel van kunststof als metaal. Als deze stuk is dan vonkt hij inderdaad niet… ALs hij gammel is dan misschien soms wel soms niet…
26 april 2013 om 08:52 #18082430Het wordt me nu ineens allemaal een stuk duidelijker.
Ik ben er de hele tijd van overtuigd geweest dat mijn probleem in de brandstof zat (geen signaal naar de pomp).
Dit mede omdat de anwb mij vertelde dat de ontsteking in orde was.Gister erachter gekomen dat mijn bobine al geen vonkt levert/versterkt, of mijn bobine nu kapot is of het ervoor zit gaat ik vandaag even bekijken (beginnen met de foutcodes).
Bedankt voor jullie reacties!!!!
Btw geen kwaad wordt over de ANWB ze hebben me al vaak genoeg uit de brand geholpen.
26 april 2013 om 08:58 #1808243126 april 2013 om 09:16 #18082432http://img20.imageshack.us/img20/295/imagevigs.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
chagrijnig, wil maar buiten.
26 april 2013 om 11:48 #18082433heb je er toevallig een alarm met start onderbreking opzitten, laat die anders eens nakijken.
had het zelfde probleem, en zat bij mij in het alarm.groeten.
26 april 2013 om 13:00 #18082434Nee er zit geen alarm met startonderbreking op
niet doorvertellen :)
26 april 2013 om 13:01 #18082435Bedankt voor het meedenken btw
28 april 2013 om 12:47 #18082436Krijg sterk het vermoeden dat mijn ecu is overleden, heeft iemand een FP ecu te koop? Dan kan ik mijn chip overzetten als deze niet kapot. ;)
30 april 2013 om 10:31 #18082437ik zou niet zomaar een ecu vervangen. wat voor een brandstofpomprelais heb je er tussen zitten?
ik had bij mij kadett c met c20xe ook problemen met onsteking en BDP sensor. maar dat komt door brandstofpomprelais. als brandstofpomprelais niet klikt als je hem op contact zet dan geeft ie geen 12 volt door naar brnadstofpomp, en dan vonkt ie ook niet als je hem start!
dit probleem heb ik af en toe. dan moet ik hem eerst op contact zetten en horen of ie klikt. klikt ie dan kan ik starten en loopt ie. klikt ie niet dan even terug, weer op contact zetten dan klikt ie meest van de tijd wel weer en dan kan ik starten.
zorg wel dat je de BDP sensor tegen het blok aan hebt. is dit niet het geval en zit er 1 a 2mm tussen dan zul je zien dat hij wel start en loopt. maar tijdens het starten dan start hij raar en lijkt het net of de ontsteking te vroeg staat waardoor hij ‘terug’ klapt.
haal je brandstofpomp relais er is uit. en even contactjes schoonmaken en er vervolgens er weer in.
ik heb bij die van mij nog geen tijd gehad om brandstofpomprelais te verwisselen en/of draden na te kijken. maar zeer waarschijnlijk is dit bij mij het euvel waarom hij de ene wel start en andere keer niet.
30 april 2013 om 10:50 #18082438Precies dat had ik ook destijds, de ene keer wel en de andere keer niet starten. Op een gegeven moment inhouden… Dat een keer of drie gehad dat de relais spoelen verkleurd waren en toen wad ik het zat en heb mijn eigen relais gemaakt waar hij nu al tijden perfect op loopt. Vraag maar eens aan Patrick v Voorn, hij heeft er in gereden. Mijn lok loopt echt als een zonnetje…
30 april 2013 om 11:36 #18082439ik denk dat dat bij mij ook het geval is. want af en toe als ie stationair loopt dan wilt ie nog wel eens bijna uitvallen en dan pakt ie hem voor dat hij net uitvalt weer op. blokkie zelf loopt als een zonnetje, maar het is net dat starten dat ik eerst altijd moet horen of ie klikt ja of nee.
heb hier nog een bak vol relais liggen dus ik kan eens kijken welke ik kan gebruiken.
30 april 2013 om 13:36 #18082440Je kan ook heel makkelijk de kabelboom ombouwen voor twee vierpolige relais, is ook een mega betrouwbare oplossing…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.