C20XE start niet

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) C20XE start niet

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253470
    Roy123
      Lid sinds:
      7 December 2012

      Hallo allemaal,

      Ik ben Roy en rij al enige tijd met een corsa b. Half jaar geleden een c20xe (M2.5) erin gelepeld zonder al te veel problemen.

      Enige probleem was dat m’n brandstofpomp geen signaal kreeg. Opgelost aan de hand van dit form. Moest m’n relais van de oude motor doorlussen.

      Na een maand of 3 hoorde ik de de drijfstanglagers ratelen.
      Toen besloten om de motor in zijn geheel te laten reviseren bij DHZ twente.
      Heb nog een week rustig gereden met de auto.

      De laatste dag stond ik bij de benzinepomp in Spijkenisse met een draaiende motor. Toen ik instapte en weg reed, plots stotteren en klappen uit de uitlaat? na meerdere start pogingen, niks meer (motor draait alleen rond).

      ANWB gebeld :), die heeft het een en ander uit kunnen sluiten. Motor vonkt, brandstofrelais werkt goed, BDPsensor vervangen (goed) en nog wat kleine dingetjes.

      Wat ik nu weet is dat mijn brandstof pomp geen signaal krijgt?
      Kan dit te maken hebben met een foutmelding (sensorkapot) of ligt het aan een kapotte kabel?
      Kan iemand mij hier mee helpen, met wat te doen of na te lopen?
      Of kent iemand dit probleem?

      #18082417
      corsaracer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 January 2005

        de pomp zelf eens testen met direct 12v erop aansluiten weet je zeker dat de pomp werkt of niet

        #18082418
        Roy123
          Lid sinds:
          7 December 2012

          Ik gaat morgen ff kijken of de pomp nog wat doet met direct 12v erop. Denk t wel, maar weten we dan wel zeker :)

          #18082419
          Roy123
            Lid sinds:
            7 December 2012

            Btw motronic lamp op dashboard is niet aangesloten, circuit moet ik nog ff uitpluizen! Gaat om een corsa b uit 2000, m’n vorige computer hing (soort van) aan het motorblok (3 cilinder eco).

            #18082420
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Je hebt de meest verdachte onderdelen al vervangen, dus is nu toch wel lastig om te zeggen wat het precies is. Inderdaad doet de pomp geen bal zonder bdp sensor. En dan vonkt hij ook niet en doen de injectoren ook niks….

              De massa voor de twee relais spoelen voor het pomp relais wordt door de ECU gemaakt. Beide massa’s zijn dus naar de ECU bedraad en die maakt daar aan de hand van een paar ‘condities’ massa. Als aan deze condities niet is voldaan dan schakelt het dingetje niet en gaat de pomp niet lopen. Als je dan de pomp buiten langs spanning gaat geven zal de motor nog steeds niet lopen. Je kan zo hooguit testen of de benzinepomp zelf werkt….

              Het enige wat ik je echt aan kan bevelen is de hele rotzooi door te meten met een schema in de hand. Daarin staan alle draad kleuren, stekkertjes etc. vermeld. En wat handig is als je Autodata hebt om alle sensor checks na te lopen…

              Schema staat op internet, Autodata kun je misschien wel ergens aan komen… Succes!

              #18082421
              Ludolph
                Lid sinds:
                25 June 2008

                Check je lmm eens ;) alles stekkertje en dat soort gein goed aangesloten?

                #18082422
                Roy123
                  Lid sinds:
                  7 December 2012

                  @Vinci wrote:

                  Je hebt de meest verdachte onderdelen al vervangen, dus is nu toch wel lastig om te zeggen wat het precies is. Inderdaad doet de pomp geen bal zonder bdp sensor. En dan vonkt hij ook niet en doen de injectoren ook niks….

                  De massa voor de twee relais spoelen voor het pomp relais wordt door de ECU gemaakt. Beide massa’s zijn dus naar de ECU bedraad en die maakt daar aan de hand van een paar ‘condities’ massa. Als aan deze condities niet is voldaan dan schakelt het dingetje niet en gaat de pomp niet lopen. Als je dan de pomp buiten langs spanning gaat geven zal de motor nog steeds niet lopen. Je kan zo hooguit testen of de benzinepomp zelf werkt….

                  Het enige wat ik je echt aan kan bevelen is de hele rotzooi door te meten met een schema in de hand. Daarin staan alle draad kleuren, stekkertjes etc. vermeld. En wat handig is als je Autodata hebt om alle sensor checks na te lopen…

                  Schema staat op internet, Autodata kun je misschien wel ergens aan komen… Succes!

                  Daar was ik al bang voor, niet echt mijn sterkste punt (elektronica).
                  Maarja is niet anders, van de week mijn auto maar naar mijn garagebox slepen :(. Kan ik daar op mijn gemak de boom doormeten.

                  Of zeggen jullie, aangezien de motor er weer uit moet voor revisie, eerst reviseren en met de inbouw alles doormeten?

                  Ben er nog niet over uit.???

                  Bedankt voor de reacties btw ;)

                  #18082423
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Nee, zou eerst denk ik proberen het probleem te tackelen. Als je straks na de revisie aan de gang moet om hem eerst werkend te maken dan ga je aan vanalles meer twijfelen. Uitgangspunt voor revisie van een motor die het op zich goed doet is een geruststellender gedachte lijkt me….

                    #18082424
                    Roy123
                      Lid sinds:
                      7 December 2012

                      Wilde gister de corsa gaan slepen, accu leeg! kan hem alleen openen met de centrale deurvergrendeling, echt leuk.

                      Ik weet dat de ANWB een soort luchtzak heeft, die ze tussen je deur schuiven en dan opblazen. Dan met een soort grijper je slotmechanisme open trekken.

                      Iemand een beter idee?

                      #18082425
                      Roy123
                        Lid sinds:
                        7 December 2012

                        @vinci, lijkt me ook een beter idee.
                        Ik plaats nog foto’s als ik er niet uitkom, bedankt.

                        #18082426
                        Roy123
                          Lid sinds:
                          7 December 2012

                          Nou auto eindelijk in de garage, hoop uren aan besteed zonder enig resultaat :(.

                          Ben er wel achter dat ie nu ook niet meer vonkt! Gaat de goede kant op?

                          Ik heb zo mijn twijfels aan de BDP sensor, heb deze vervangen maar krijg hem weer niet vlak tegen mijn onderblok aan. Alleen als ik het kunststof en rubber ringetje weg haal?
                          Klopt dit? Heb je verschillende BDP sensors? Ik zag er 1 op marktplaats die was van metaal ipv kunststof (behuizing).

                          #18082427
                          otdh
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            2 March 2010

                            Gewoon monteren zonder t plastic omhulsel
                            Alleen de rubberen ring eronder

                            Krijg je foutcodes als je m uitleest?

                            #18082428
                            Corsa16V
                              Lid sinds:
                              26 January 2005

                              Foutcode op toerental zit er altijd in als de motor niet draait.
                              Stotteren kan van alles zijn maar icm klappen uit je uitlaat is toch vaak een onstekeningsprobleem.

                              #18082429
                              Vinci
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2009

                                BDP sensors voor de XE zijn er van diverse fabrikanten en zowel van kunststof als metaal. Als deze stuk is dan vonkt hij inderdaad niet… ALs hij gammel is dan misschien soms wel soms niet…

                                #18082430
                                Roy123
                                  Lid sinds:
                                  7 December 2012

                                  Het wordt me nu ineens allemaal een stuk duidelijker.

                                  Ik ben er de hele tijd van overtuigd geweest dat mijn probleem in de brandstof zat (geen signaal naar de pomp).
                                  Dit mede omdat de anwb mij vertelde dat de ontsteking in orde was.

                                  Gister erachter gekomen dat mijn bobine al geen vonkt levert/versterkt, of mijn bobine nu kapot is of het ervoor zit gaat ik vandaag even bekijken (beginnen met de foutcodes).

                                  Bedankt voor jullie reacties!!!!

                                  Btw geen kwaad wordt over de ANWB ze hebben me al vaak genoeg uit de brand geholpen.

                                  #18082431
                                  Roy123
                                    Lid sinds:
                                    7 December 2012

                                    @vinci,

                                    Bedankt, is dat ook weer duidelijk!

                                    #18082432
                                    Roy123
                                      Lid sinds:
                                      7 December 2012

                                      http://img20.imageshack.us/img20/295/imagevigs.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      chagrijnig, wil maar buiten.

                                      #18082433
                                      kadett4x4
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 July 2004

                                        heb je er toevallig een alarm met start onderbreking opzitten, laat die anders eens nakijken.
                                        had het zelfde probleem, en zat bij mij in het alarm.

                                        groeten.

                                        #18082434
                                        Roy123
                                          Lid sinds:
                                          7 December 2012

                                          Nee er zit geen alarm met startonderbreking op

                                          niet doorvertellen :)

                                          #18082435
                                          Roy123
                                            Lid sinds:
                                            7 December 2012

                                            Bedankt voor het meedenken btw

                                            #18082436
                                            Roy123
                                              Lid sinds:
                                              7 December 2012

                                              Krijg sterk het vermoeden dat mijn ecu is overleden, heeft iemand een FP ecu te koop? Dan kan ik mijn chip overzetten als deze niet kapot. ;)

                                              #18082437
                                              bettus accu
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                14 March 2009

                                                ik zou niet zomaar een ecu vervangen. wat voor een brandstofpomprelais heb je er tussen zitten?

                                                ik had bij mij kadett c met c20xe ook problemen met onsteking en BDP sensor. maar dat komt door brandstofpomprelais. als brandstofpomprelais niet klikt als je hem op contact zet dan geeft ie geen 12 volt door naar brnadstofpomp, en dan vonkt ie ook niet als je hem start!

                                                dit probleem heb ik af en toe. dan moet ik hem eerst op contact zetten en horen of ie klikt. klikt ie dan kan ik starten en loopt ie. klikt ie niet dan even terug, weer op contact zetten dan klikt ie meest van de tijd wel weer en dan kan ik starten.

                                                zorg wel dat je de BDP sensor tegen het blok aan hebt. is dit niet het geval en zit er 1 a 2mm tussen dan zul je zien dat hij wel start en loopt. maar tijdens het starten dan start hij raar en lijkt het net of de ontsteking te vroeg staat waardoor hij ‘terug’ klapt.

                                                haal je brandstofpomp relais er is uit. en even contactjes schoonmaken en er vervolgens er weer in.

                                                ik heb bij die van mij nog geen tijd gehad om brandstofpomprelais te verwisselen en/of draden na te kijken. maar zeer waarschijnlijk is dit bij mij het euvel waarom hij de ene wel start en andere keer niet.

                                                #18082438
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Precies dat had ik ook destijds, de ene keer wel en de andere keer niet starten. Op een gegeven moment inhouden… Dat een keer of drie gehad dat de relais spoelen verkleurd waren en toen wad ik het zat en heb mijn eigen relais gemaakt waar hij nu al tijden perfect op loopt. Vraag maar eens aan Patrick v Voorn, hij heeft er in gereden. Mijn lok loopt echt als een zonnetje…

                                                  #18082439
                                                  bettus accu
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    14 March 2009

                                                    ik denk dat dat bij mij ook het geval is. want af en toe als ie stationair loopt dan wilt ie nog wel eens bijna uitvallen en dan pakt ie hem voor dat hij net uitvalt weer op. blokkie zelf loopt als een zonnetje, maar het is net dat starten dat ik eerst altijd moet horen of ie klikt ja of nee.

                                                    heb hier nog een bak vol relais liggen dus ik kan eens kijken welke ik kan gebruiken.

                                                    #18082440
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Je kan ook heel makkelijk de kabelboom ombouwen voor twee vierpolige relais, is ook een mega betrouwbare oplossing…

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.