Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › c20xe start maar slaat gelijk af -OPGELOST-
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 mei 2011 om 21:15 #17236413
Hallo daar,
Ik heb de laatste 2 weken last van vreemde perikelen met mijn sprint corsa,
Af en toe start de motor niet, alles gaat rond, mooie vroem maar dan laat ik mijn contact los en valt de motor stil.
als ik dan een x tijd wacht (niet 10 minuten maar een halve dag ofzo) en probeer het beestje weer te starten lijkt er niks aan de hand en scheurt het corsatje als vanouds (ook geen nood programma ofzo)
Ik dacht eerst dat het de stappenmotor was, omdat hij hoog in toeren bleef hangen op de snelweg.
hier heb ik toen een beetje wd40 in gespoten, en s’avonds had ik gelijk last van dit vreemde verschijnsel.
Ik heb gisteren een andere stappenmotor geinstalleerd van mijn oude blok, liep als een tiet. Veel mooier toerental stationair en toerental liep ook beter terug bij meer gas geven op snelweg.
Net wil ik wegrijden op mn werk ,weer snel aanslaan maar dan gelijk dood, doorstarten lukt niet, meer gas geven levert ook niks op, iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
alvast dank voor uw meedenken,corsaboer
3 mei 2011 om 23:19 #17865731Kan aan een hele hoop dingen liggen. Neem aan dat je MM lampje niet heeft gebrand?
Niet willen lopen moet je onder andere denken aan de volgende (veelal voordehand liggende) dingen:
1. Geen benzine
2. Geen lucht
3. Geen vonk
4. Geen krukas sensor signaal1. Heb ik een paar keer gehad door slechte massa voor mijn benzinepomp, defect benzinepomp relais, maar denk bijv. ook aan de pomp zelf, of de + bekabeling. Als hij niet wil lopen kun je eens dat ventieltje na de startpoging indrukken op je brandstofgallerij. Dan kun je zo zien of er wel of geen druk wordt opgebouwd als je 2x achtereen controleert. Je kunt ook een controlelampje even buitenlangs op de klemmen van je benzinepomp aansluiten om te controleren of er wel spanning op komt te staan.
2. Je zei het al, de stappenmotor.
3.Tja, de bougies kunnen je nog veel meer vertellen, over de eerste twee punten onder andere, maar even kijken of alles vonkt is niet moeilijk…
4. Zonder dit sensortje doet je motor helemaal NIETS, ja hij vonkt, hij draait rond, alles lijkt helemaal snor, maar ho maar! Dus even de stekker controleren, kabel controleren en evt. nameten.
Hoop dat je hier wat aan hebt…
4 mei 2011 om 01:51 #17865732misschien een contactblokje wat niet meer helemaal lekker is…
4 mei 2011 om 07:51 #17865733Brandstof rails staat vol, benzinepomp draait.. en het gebeurt random eens in de tien keer dat ik m probeer te starten. eerste keer dat het gebeurde kreeg ik m wel gestart alleen leek het toen of de motor heel weinig pit had en viel toen na 300 meter uit.
ik rij zo naar men werk om m naar huis te halen (nu start ie waarschijnlijk gewoon weer)
en dan ga ik eens op onderzoek uit4 mei 2011 om 10:36 #17865730zo hij staat weer thuis, ik heb net de krukassensor vervangen, kijken of dit het is.
voor de rest krijgt hij lucht, vonk, benzine
ik hoop dat dit het is! net testritje op de snelweg zat weer zo op de 200… :D
dank voor de reacties4 mei 2011 om 17:27 #17865729Klinkt ondanks dat er druk op de rail staat toch ook wel als een brandstof probleem. Bij mij was er ook wel druk toen de pomp slechte massa had en 99 van de 100 keer liep hij perfect en bleef dat ook doen als hij eenmaal liep.
Daarna bleek mijn relais ook slecht, zelfde verhaal…
Ik heb inmiddels zelf een relais gebouwd met Potter&Brumfeld relais die veel betere contacten hebben en veel minder warm worden. Kost niks, maar werkt als een tierelier. Heb er ook drie ledjes op gemaakt om te zien waar het mis gaat als het mis mocht gaan…
Wat kostte die sensor nou? Vergeet niet dat het ook wel de kabel kan zijn evt…
Hoop voor je dat het nu goed is en blijft!
4 mei 2011 om 21:06 #17865734neeeennnn,
startte vanavond weer niet, ik heb nog een brandstofrelais liggen, deze kan ik morgen proberen.
zal morgen ook eens de massa op de pomp checken, anders zal het toch uitlezen worden…4 mei 2011 om 21:38 #17865735Slechte massa op de pomp ga je denk ik niet terugvinden met uitlezen.
Wat echt heel handig werkt is een draadje met een lampje trekken zodat je echt op de polen van de pomp kunt zien of de spanning aanwezig is… Dit dan even tijdelijk dus…
Je kunt ook een en ander preventief doen, maar mijn ervaring is dat dat vaak enorm veel extra tijd en geld kost en je vaak een hoop gewoon goede delen afdankt.
7 mei 2011 om 12:15 #17865736brandstofrelais gecheckt, goed,
massa op de pomp goed, geen probleem
als de corsa in de brandende zon staat start zonder enkel probleem,
staat ie s’avonds uit de zon rond 22.00 uur dan start ie niet?
heeft iemand dit welleens gezien/gehoord/meegemaakt?
lijkt me diva gedrag, alleen lopen als het zonnetje erop staat8 mei 2011 om 14:22 #17865737zo net nog even gehobby’t
weet iemand de waarden die de bobine moet geven?
ik meet op een paar polen 2000 ohm en eentje 160000 ohm, ik heb net een reserve bobine erop gezet, deze had beduidend andere waardes.
verder alle sensoren uitgesloten, hij start en blijft draaien zonder alle sensoren, behalve de krukassensor uiteraard.
weet iemand mij te vertellen wat de klopsensor verder nog doet, kan deze iets tegenhouden na de start? bv het openen van de injectoren?
dank8 mei 2011 om 21:24 #17865738Nee, klopsensor doet alleen ontstekings timing, maar dan puur alleen het schakelen tussen voorgeprogrammeerde waarden. Bij ontbreken kiest hij volgens mij het meest ‘veilige’ programma.
8 mei 2011 om 21:25 #17865739Heb je trouwens je koelvloeistof temp sensor al eens nagemeten? Dus die met de dubbelpolige stekker, niet het kleintje met enkele draad….
Als die constant op een waarde staat alsof het 30 graden is buiten gaat hij ook niet starten…
9 mei 2011 om 05:33 #17865740Auto startte s’middags (in de zon) met de koelvloeistof temeratuur sensor eraf.
s’avonds (uit de zon) startte hij niet meer met of zonder deze sensor.
Botter dacht ook wel dat deze sensor niet goed was, heb m dus gewisseld s’avonds, niks.
Heb op een engels forum wel iemand gezien met precies hetzelfde probleem, bij hem was de kabel van de koelvloeistof temeratuur sensor verrot. Ik hoop dat dit ook bij mij het geval is. Kan ik vanmiddag lekker kabeltje trekken…10 mei 2011 om 15:57 #17865741op de kabel naar de koelwater temperatuurmeter komt 5 volt te staan bij contact aan, is dit normaal of moet er 12 volt op komen?
hij startte vandaag 4 keer op rij zonder probleem, alleen de laatste keer leek het erop dat hij weer dood ging vallen maar helemaal op het eind sprong er nog leven in, toen gelijk toerental..
ook zijn de instellingen van mijn radio elke keer als ik de motor uitzet plijte.
welk stuurapparaat regelt de stationair loop? misschien dat daar een aanwijzing ligt?10 mei 2011 om 17:24 #17865742Controleer ook je benzine druk regelaar eens, haal daar anders eens de vacuem slang vanaf. En kijk eens of dan wel alles goed gaat.
10 mei 2011 om 18:09 #17865743Stationair wordt gewoon geregeld door de ECU. Drukregelaar is een goede om even te checken. Als je het slangetje los trekt hoort het toerental te gaan stijgen…
Instellingen van de radio zou er niets mee te maken moeten hebben. Als er gewoon continu spanning naar toe gaat op de juiste draad dan moet het geheugen in stand blijven….
10 mei 2011 om 20:31 #17865744vacuumslangetje los geeft ook geen draaiende motor. kan het niet zo zijn dat dat ding verrot is?
ik heb nog wel een reserve liggen om te proberen10 mei 2011 om 21:28 #17865745Lijkt me een goed idee…
11 mei 2011 om 07:42 #17865746ha vanmiddag weerens lekker hannessen, moet wel de druk vd rails lijkt me? ff nippeltje indrukken, dan zijn het tork boutjes toch onder de drukregelaar?
11 mei 2011 om 15:40 #17865747nou vandaag de helft uit elkaar gehad, alles gecleand, gasklephuis, vacuumslangen rondom, gasveren gesmeerd, brandstofdrukregelaar gecheckt,
beetje wd in gespoten, kwam ik erachter dat er een serieuze scheur zat onderaan mijn vacuumslangetje naar de branstofdrukregelaar, deze nu ook gefikst..
starten, vroemmmmmm blooob
nog een keer, vroemmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm…..
rails was natuurlijk in eerste instantie nog leeg, daarna nog 20 keer gestart omdat ik het zo relaxed vond..
ik hoop dat dit het is, vanavond vuurdoop naar men nieuwe huis met de corsa,
dank voor het denkwerk!
:wors27 mei 2011 om 08:50 #17865748Dit is ‘m trouwens, het zelfbouw pomp relais. Onderdelen kosten ongeveer €8 en een uurtje werk. Dit relais trekt nog niet eens de helft van de stroom op de spoelen en de contacten kunnen ongeveer drie keer zo veel stroom aan. Resultaat is dat hij dus niet of nauwelijks warm wordt en dus veel langer mee gaat. En er zitten dus drie controle ledjes op om te kunnen monitoren of alles spanning krijgt… En er zit een automatische zekering in van 10A voor de pomp…
1 juni 2011 om 09:27 #17865749Ziet er wel aardig profie uit Vinci, daarmee is een hoop gedoe te voorkomen.
Ben zelf pas deze week achter het echte mankement van m’n motor gekomen,
bleek dat (ik rijd zonder Lamda) het min stekkertje op de Lamda draad van m’n ecu
verrot was, een keer met zatte ballen op de bijrijdersstoel gezeten en denk ik een
trap uitgedeeld aan het betreffende stekkertje (dat was namelijk de eerste keer dat ik het probleem ervaarde)
toen reed mijn vriendin en ik snapte er op dat moment niet al te bijster veel meer van.
Maar goed, het euvel is verholpen gelukkig.. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.