c20xe moter storing onregelmatig stationair.M2.8 GEVONDEN!!

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) c20xe moter storing onregelmatig stationair.M2.8 GEVONDEN!!

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Auteur
    sh93
    Deelnemer

hallo,
      ik zit met een probleempje met mijn c20xe, is een dis motor motronic 2.8 dus
      hij loopt even goed stationair, dan valt die weg en gaat mijn storings lampje aan. daarna zoekt hij zn stationair weer op. ist weer 5 seconden goed. en begint het verhaal weer opnieuw….. elende.
      ook als ik mijn hallgever er af trek merk ik niet verschil..

heb mn kabelboom al doorgemeten op kabelbreuken. die is goed
      5 verschilende brandstof relais geprobeert. bij 1 dacht ik even dat het goed was. volgende dag weer proberen en weer het zelfde probleem.
      andere module,ook geprobeert. maakt geen verschil.
      krukas positie sensor, ook geen verschil.
      alles ook al een paar keer in de contact spray gezet.
      en van mijn stekkers weet ik 200% zeker dat ze goed zitten. die grap kon ik ook al king: gister nog gechekt

maar kom er nu niet meer uit.. alle hulp is welkom :thumb

theunm

zit de diagnose stekker er nog aan ?
        zodat je foutcode er uit kunt halen

sh93
        Deelnemer

ja die zit er nog aan.
          maar laatste keer dat ik bij de garage had gevraagt om c20xe uit te lezen waren ze die verloopstekker kwijt…
          dus hoop op deze manier wat wijzer te worden

corsaboy
          Deelnemer

Uitlezen.
            Andere garage zoeken als ze de stekker niet meer hebben.

Kunt wel van alles gaan vervangen maar gewoon de computer eraan en je weet zeer waarschijnlijk de oorzaak.

Helemaal als je je kabelboom al hebt doorgemeten

2000
            Moderator

Met de paperclip methode kan je hem toch uitlezen? Lampje heb je al, dus alleen nog een paperclip scoren. Lfr al schoon gemaakt? Gaatje in gasklephuis al door geprikt?

sh93
              Deelnemer

zo vanavond eerst nog even druk aan het doormeten geweest op kabelbreuken in de kabelboom.
                elk draadje gecontroleerd. en raad eens..! geen een breuk. hebben we dat in elk geval uitgesloten :thumb
                nu vond ik toch nog iets. de gasklep positie sensor regelaar ding… die hoort toch een klikje te geven als die vol dicht gaat??
                dat doet hij niet. en hij voelt ook erg lam aan.. bijna alle losse onderdelen heb ik al uitgewisseld met een goeie cross motor. ook een dis motor
                behalve klopsensor stappenmotor en dus de gasklepregelaar. lambda sensor ook niet. maar de cross mannen zeggen dat de gechipt computer die ik erbij heb (van hun te leen om wat te proberen) de lambda niet gebruikt.

maar goed.. die gasklep sensor?? ik heb bij een andere van mijn cih spul geprobeert. die geven allemaal wel een klikje. zal morgen eerst een andere ophalen. :D
                als iemand nog ideeën heeft om te proberen of trucjes om door te meten.. stuur me alles maar. probeer alles wel om hem goed te krijgen

WE WILL SEA king: king:

2000
                Moderator

@sh93 wrote:

zo vanavond eerst nog even druk aan het doormeten geweest op kabelbreuken in de kabelboom.
                  elk draadje gecontroleerd. en raad eens..! geen een breuk. hebben we dat in elk geval uitgesloten :thumb
                  nu vond ik toch nog iets. de gasklep positie sensor regelaar ding… die hoort toch een klikje te geven als die vol dicht gaat??
                  dat doet hij niet. en hij voelt ook erg lam aan.. bijna alle losse onderdelen heb ik al uitgewisseld met een goeie cross motor. ook een dis motor
                  behalve klopsensor stappenmotor en dus de gasklepregelaar. lambda sensor ook niet. maar de cross mannen zeggen dat de gechipt computer die ik erbij heb (van hun te leen om wat te proberen) de lambda niet gebruikt.

maar goed.. die gasklep sensor?? ik heb bij een andere van mijn cih spul geprobeert. die geven allemaal wel een klikje. zal morgen eerst een andere ophalen. :D
                  als iemand nog ideeën heeft om te proberen of trucjes om door te meten.. stuur me alles maar. probeer alles wel om hem goed te krijgen

WE WILL SEA king: king:

De gaskleppositie regelaar/meter geeft bij een 2.8 volgens mij geen klik. Is geen schakelaar, maar een potmeter (als ik het goed heb) Is ook niet uitwisselbaar met een 2.5. Weerstand is natuurlijk wel te meten.
                  Maar zoals ik al pm-de, ik denk dat het gaatje in je gasklephuis is verstopt. De lfr regelt hem bij, maar verwacht wel dat het gaatje voor de basis zorgt. Als die dat niet doet dan is/kan de lfr het niet bijbenen met een sterk zakkend toerental tot gevolg. (volledig theoretisch natuurlijk ;) )

Maar waarom lees je hem niet (zelf) uit?

Mr. Bone
                  Deelnemer

Van dat dunne carterontluchtingsslangentje, gaat die niet zo beroerd stationair lopen hoor. Dat gaatje zit bij de meeste wel verstopt en is in dit geval het probleem niet.

Lees hem idd gewoon ff zelf uit. Staan tientallen topic van op het net. Heb je geen garage voor nodig, :vertag

2000
                    Moderator

Oh, bij mij hielp het wel. Liep langzaam stationair en viel bijna uit bij gas los laten. Laatst ook een b vectra gedaan……exact hetzelfde. Gaatje gangbaar gemaakt en is weer top.

sh93
                      Deelnemer

die van mij loopt niet langzaam stationar he. als die even stationar loopt… is dat op zon 1000 rmp.
                        en dan valt hij ineens weg stottert een paar keer en pakt hem weer op. dan gaat hij zijn stationair weer op zoeken.. en dan gaat dit verhaal opnieuw. maar goed. zal hem vanavond wel even uitlezen. zal eerst eens opzoeken hoe ik dat dan moet doen king:

sw16v
                        Deelnemer

Klopt dat je gasklepschakelaar geen klikjes geeft omdat het helemaal geen schakelaar is maar een potmeter.

deze kan je heel simpel doormeten, of met uitlezen de waardes bekijken.

alleen uitlezen/knippercodes geeft alleen maar de fouten weer die geregistreerd staan, maar niet eventuele waardes van de rest welke ver buiten het normale kunnen staan maar wel binnen de marges.

maar zou hier maar eens een begin mee maken ipv alles kakkeloos te verwisselen

sh93
                          Deelnemer

heb wat gevonden op manta blog.

http://www.mantablog.nl/uitlezen-foutcodes-c20xe/” onclick=”window.open(this.href);return false;

vraag, is dit alleen voor 2.5 systeem of ook voor mijn 2.8 motronic?

ja dus. heb de nodige info even uitgeprint. zal vanavond uitlezen :thumb

Oenatje
                            Deelnemer

@2000 wrote:

Oh, bij mij hielp het wel. Liep langzaam stationair en viel bijna uit bij gas los laten. Laatst ook een b vectra gedaan……exact hetzelfde. Gaatje gangbaar gemaakt en is weer top.

iemand een how to met uitleg?

sh93
                              Deelnemer

Heb het voor elkaar gekregen.
                                Had eerst een storing in de krukas Sensor. Andere in geplaatst. Was Die er uit.
                                Toen kreeg ik De melding van de temperateur Sensor. En kwam die van de krukas er weer bij. Vanavond maar weer verder zienn.

sw16v
                                Deelnemer

krukas sensor geeft ie altijd aan als de motor niet draait!!!!

sh93
                                  Deelnemer

weet ik maar hij loopt!!!
                                    op contact word ik niks wijzer. heb ik alleen die 2 standaart codes.
                                    krukas sensor geeft hij ook aan met lopende motor!!

2000
                                    Moderator

@sh93 wrote:

weet ik maar hij loopt!!!
                                      op contact word ik niks wijzer. heb ik alleen die 2 standaart codes.
                                      krukas sensor geeft hij ook aan met lopende motor!!

Wat is de code exact, want het zou ook de nokkenas sensor kunnen zijn. Als de krukas sensor het NIET doet, dan doet de c20xe het ook niet. Bij de nokkenas sensor wel. B.t.w, ik ook heb een krukassensor probleem gehad, zat ijzervijlsel op…….dit gaf een meetfout.

sh93
                                      Deelnemer

dan moet ik hem weer even opzoeken. maar mijn ervarig zelf is, ( kan het mis hebben hoor) als de krukas sensor NIKS doet. loopt de c20xe niet eens… zal wel even zoeken. moment

sh93
                                        Deelnemer

19 RPM signal (crankshaft sensor) Incorrect signal

heb verkeerd toeren signaal

2000
                                          Moderator

Wazig, misschien toch een kabelbreukje die net zoals de storing wazig contact maakt of zo?

sh93
                                            Deelnemer

mischien wel.heb de distributie ook nog even gecontroleerd vanmidag. die staat ook goed volgens merktekens
                                              heb de sensor er al 3x uitgehaald om hem schoon te maken. ook het onderblok waar hij tegen aankomt is goed schoon.
                                              heb 2 verschilde geprobeert. lijkt me stug dat ze bijde stuk zijn..

kun je zo’n sensor zelf ook doormeten?

sw16v
                                              Deelnemer

Ja met een scoop er op kan je zien wat voor signaal je krijgt vanaf de sensor, kan je op de stekker meten maar ook direct bij de ecu meten, dan kun je de sensor enof de kabelboom uitsluiten…

maarja niet iedereen heeft een scoop, ook niet elke garage…

sh93
                                                Deelnemer

heb het advies van 2000 ook even opgevold… mocht ook niet baten.
                                                  heb me complete inlaat gedeelte goed schoon gemaakt. inclusief stappenmotor (deze werkt wel). niks.

heb andere topics gelezen met dezelfde verschijningen. daar zijden ze de halgever. dat je daarmee ook storing 19 kan krijgen.
                                                  maar dat was het dus ook niet.
                                                  dacht mischien extra massa leggen. maakt ook niks uit.

en heb er nog een 3e krukas positie sensor bij gehaald. ook hetzelfde. storing blijft er in zitten. heb ook de draden nog een keer gecontroleerd. was ook goed

als ik de stekker van de halgever af haal met draaiende motor gebeurt er ook niks anders…
                                                  en als ik de slang van de stappenmotor dicht knijp blijft hij gewoon lopen… dan hoor hij toch uit te vallen??

iemand die daar iets mee weet?

Vinci
                                                  Deelnemer

@Oenatje wrote:

@2000 wrote:

iemand een how to met uitleg?

Hier kom je er wel mee uit:

viewtopic.php?p=2318015#p2318015

@sh93 wrote:

19 RPM signal (crankshaft sensor) Incorrect signal

heb verkeerd toeren signaal

Deze storing duikt ook wel op als hij bijna af is geslagen en dat kan zeker door het kanaaltje komen. De symptomen zijn wat extremer zoals jij het omschrijft, maar wel precies wat je er door krijgt! Ik had ook met verstopt kanaaltje dat hij wel keurig stationair liep, maar bijvoorbeeld met schakelen de koppeling in, gas los steeds bijna afslaan! En af en toe ook code 31 (M2.5 weliswaar, kan andere code zijn qua getal)

M2.8 gaskleppositiesensor klikt inderdaad niet trouwens!

Ik zou eens beginnen met het kanaaltje, en niet vrij maken, maar gewoon op 2mm boren, dat is dé perfecte diameter. De originele diameter is te klein en verstopt ook veel te snel. Met 2mm regelt hij nog keurig naar de originele toeren stationair, en loopt het toerental heel ‘romig’ terug tussen het schakelen door, in plaats van het zich steeds bijna kokhalzende ‘verslikken’ wat veel XE’s doen omdat het kanaaltje dicht zit.

Kanaaltje dicht, betekent ook snel sludgevorming, want de carterventilatie werkt niet goed, ook krijg je sneller zweten van olie, want vacuum op het carter trekt de olie mooi naar binnen in de motor. En als het goed gangbaar is dan is de werking van de stappenmotor veel minder abrupt. Dat is dat ‘verslikken’ namelijk, de toerensensors meten een abrupte daling als jij gas los laat, want de gasklep zit dicht, maar verder zit alles ook hartstikke dicht, dus wordt als een malle de stappenmotor wagenwijd open gestuurd en stijgt het toerental weer, en dan heb je geluk als het dan stabiliseert, maar bij veel motoren gaat het ook vaak zat oscilleren/pendelen en dus alle kanten op. Dat kan bijvoorbeeld komen door de flexibiliteit van slangen en uiteraard de veerkracht van lucht zelf. De stappenmotor regeling in een XE is redelijk traag, en dat veroorzaakt dit, het meten en terug regelen geschiedt vaak pas als de werkelijke toeren al weer net anders zijn enz…

Ik zeg, check/fix eerst eens het kanaaltje, want dat is toch gratis, en als het dan nog niet goed is pas verder kijken.

Je kan trouwens heel snel al de diagnose stellen door de dunne slang van de kleppendeksel los te maken en er op blazen. Dit hoort dan wel wat weerstand te geven hoor, maar er hoort toch echt lucht doorheen te kunnen… Bij menig XE kun je er op blazen tot je wangen ontploffen, want het zit heel vaak gewoon potdicht.

2000
                                                    Moderator

Pas wel op met boren, zeker niet te groot, en hij kan breken. Dit resulteerde bij in 4 uur zoeken naar een vervangende bout ;)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.