Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › C20XE met F28?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 februari 2013 om 22:17 #17664923
Ja ik ga hem wel achter een c20xe proberen,ik moet er wel bij zeggen dat het nog een hele frisse motor is en 16bar op alle 4 de cilinders geeft.
Hij heeft nog koppel genoeg,als een 2.0 8 klepper het trekt dan zal een c20xe er ook geen problemen mee hebben toch.16 februari 2013 om 08:24 #17664925Denk toch dat je je zwaar vergist, ik rij een licht kadettje en heb er net een super gezonde XE in gelegd. Je moet het zelf weten, maar ik denk dat je er rekening mee moet gaan houden vaak in druk verkeer op een 50 weg terug naar de 2 te zullen moeten schakelen.
Met een 3.74 heb je al alle rust die je je kunt wensen…
16 februari 2013 om 09:35 #17664926Ik heb ook nog een vraagje over bakken en hoop niet dat het teveel offtopic is,
Ik heb thuis nog enkele bakken met verschillende verhoudingen liggen (f20cr 3.42, f16cr 3.55 en f16cr 3.72)
Is het mogelijk om een een 3.55 diff in een 3.72 bak te zetten zodat je een eindverhouding van 3.94 krijgt ?
Of andere combinaties ? F20 bak met F16 diff of iets dergelijks ?
Het is niet voor straatgebruik maar voor de autocross dus vandaar de misschien wat rare vraag.16 februari 2013 om 09:54 #17664928Nee, diff verhouding is een combi van je zowel het ringwiel als het tandwiel dat deze vanuit de uitgaande as aandrijft. Die kan dus enkel als combi worden gebruikt.
Er zijn veel dingen mogelijk met combineren wel, op het astra-mk2 forum in engeland zag ik een combi van F16-18-20 gemaakt worden met een hoop foto’s…
16 februari 2013 om 09:58 #17664924Dat dacht ik zelf ook al maar dacht ik vraag het ff na, want ik heb het grote wiel al eens vergeleken langs de verschillende tandwielen op de uitgaande as maar dit leek wel te passen dus vandaar dat ik het even na wou vragen.
Als dit mogelijk was zou het wel makkelijk zijn op een cross om snel de verhouding te veranderen.16 februari 2013 om 09:59 #17664927Miss dan toch opzoek naar een F16w3.74, kan me beter goed laten informeren dan dat het een zware tegenvaller wordt.
Ik zijn nu met een f20bak en bij 100km draait deze meer dan 3000rpm,en dat wil ik niet meer,ik wil gewoon lekker rustig toeren.16 februari 2013 om 10:11 #17664929Wat voor wieldiameter heb je dan eigenlijk?
16 februari 2013 om 10:29 #17664930Met de zomer banden 15´ en banden maat 185-45-15
en met de winterbanden 14´ en banden 175-70-14 en ik moet zeggen met deze rijd het al wel wat rustigerIk heb nog een paar andere bakken gevonden F16w 3.57 en F16w3.72 miss zou dat nog wel wat wezen
16 februari 2013 om 10:40 #17664931Rij ook met 15 inch en 185-60 zomer en 175-60 winter…
28 februari 2013 om 23:00 #17664932Okay, bak zit er onder, eerste indruk is SUPER!!! Wat een fijne stille bak en wat een heerlijk korte verzetten en wat schakelt dat soepel in vergelijk met een F16/18/20 zeg! Ik zou toch willen zeggen dat mensen die deze bak afraden voor gebruik met een XE misschien eerst even moeten vragen wat de gebruiker zijn voorkeuren en wensen zijn. Ik heb ook nog het idee dat hij wel degelijk mijn auto sneller maakt, maar dat is een heel subjectieve opmerking nog in dit stadium. Ik kan me in elk geval haast niet voorstellen dat deze bak handig is met een turbo, de verzetten lijken me daar veel te kort voor om een turbo lekker op te laten spoelen en het koppel goed te benutten.
2 maart 2013 om 13:23 #17664933Het is allemaal beleving.
Ken een duitser die reedt ook met een F28 achter een C20XE en die heeft hem terug gebouwd naar F20 en reed zo een paar tienden sneller op de 1/4 mile.
2 maart 2013 om 13:31 #17664934@Corsa_GSi wrote:
Het is allemaal beleving.
Ken een duitser die reedt ook met een F28 achter een C20XE en die heeft hem terug gebouwd naar F20 en reed zo een paar tienden sneller op de 1/4 mile.
Tuurlijk, meer gewicht en meer bewegende delen, bewegende massa… Maar ik rij er niet de 1/4 mijl mee. Vind een stoplicht sprintje wel eens leuk als ik alleen in de auto zit..
2 maart 2013 om 13:53 #17664935Welke f28 heb je er dan nu onder??
En je zegt dat een f18 groter dan de 3,74 waarschijnlijk veel terugschakelen gaat betekenen?
Ik ben helaas niet bekend met andere bakken onder de opel maar zit aan een langere bak te denken.Ik had onder mijn golf 2 gti, 1 van de langste bakken van een gtd. Dat werd me ook aan alle kanten afgeraden. Toch geprobeerd en die auto kwam daarmee echt sneller van zn plek dan de standaard gti bak. Heerlijk later schakelen en hij deed ook nog alles in zn 3 in de stad. De topsnelheid werd ook hoger.
Tot je op een brug ofzo met volle wind kwam… :D Dan kwam ie niet meer over de 190. Wat met de oude bak sowieso al praktisch de topsnelheid was.aangezien je het ook over de f16 hebt gehad. Wat is nou eigenlijk het grootste verschil tussen de f16 en f18?
2 maart 2013 om 20:41 #17664936@kaneelschep wrote:
Welke f28 heb je er dan nu onder??
En je zegt dat een f18 groter dan de 3,74 waarschijnlijk veel terugschakelen gaat betekenen?
Ik ben helaas niet bekend met andere bakken onder de opel maar zit aan een langere bak te denken.Ik had onder mijn golf 2 gti, 1 van de langste bakken van een gtd. Dat werd me ook aan alle kanten afgeraden. Toch geprobeerd en die auto kwam daarmee echt sneller van zn plek dan de standaard gti bak. Heerlijk later schakelen en hij deed ook nog alles in zn 3 in de stad. De topsnelheid werd ook hoger.
Tot je op een brug ofzo met volle wind kwam… :D Dan kwam ie niet meer over de 190. Wat met de oude bak sowieso al praktisch de topsnelheid was.aangezien je het ook over de f16 hebt gehad. Wat is nou eigenlijk het grootste verschil tussen de f16 en f18?
Welke? Er is maar één soort, ja je hebt nog twee alfacodes waaraan je kunt zien of het een mechanische teller ring heeft en of die carterhelft dan al geboord en getapt is daar voor. En meen dat je dan ook geen mechanische koppeling standaard hebt, maar dat is helemaal snel omgebouwd.
Een F18 bestaat wel in enorm veel bak verhoudingen en al net zo veel eindoverbrengingen, dus dat een eindoverbrenging van hoger als 3.74 snel terug schakelen betekent dan ik niet zo maar zeggen. Grofweg heb je WR en CR bakken, dat geeft de grootste verschillen tussen de verhoudingen. Daar naast heb je nog de F18+ bakken in CR en WR en die hebben nét een andere 5. En al die verhoudingen bestaan dan weer met allerlei eindoverbrengingen.
Wat voor mij veel heeft geholpen is met een RPM calculatortje (waarin je de wieldiameter en een gegeven snelheid invoert) de motor toerentallen berekenen die uit de snelheid en bakverhoudingen rollen. Dus je voert in dat je 50 rijdt en dan voer je de ratio in voor de 3 en dan de eindoverbrenging, daar rolt dan bijv. 2048 uit als toerental. Dat is een lekker toerental om in te cruisen. Als het boven de 3000 gaat uitkomen wordt het al gauw herrie aan je hoofd. Komt het onder de 1500/1600 dan is dit bij de gemiddelde motor het recept voor een hoop roet en geen koppel meer.
Het hangt allemaal een hoop van rijstijl, doel van de auto en voorkeur af. Mijn voorkeur is zeer sterk om een groot bereik te hebben en een niet te zware 1. En ik wil in z’n 3 lekker 50 kunnen cruisen anders ga ik me alleen maar aan al dat slakkenverkeer ergeren. Als het rustig op de weg is pak ik wel de 4 en rij ik lekker 70. En ik wil op de snelweg ook lekker rust aan mijn hoofd als ik een lange rit moet maken. Voor mijn gebruik ben ik eigenlijk nog nooit tekort gekomen aan mijn XE, zo extreem hoeft het voor mij ook allemaal weer niet. Als ik echt hard wil dan ga ik wel een dagje lekker het circuit op in een huurbak, doet het ook niet zo’n au als ik hem mol…
F16 bakken zijn prima, denk zelfs kwalitatief beter dan een F18 qua lagers enz. Dat is wel puur gebaseerd op mijn ervaringen, maar heb een rijtje F16 en F18 bakken gehad en de F18 bakken waren allemaal jong en met weinig kilometers en maakten al veel herrie, en de F16 bakken hadden altijd onbekende kilometer standen (veel dus!) waren veel ouder en waren altijd soepel en stil. MAAR! F16 bakken bestaan in CR en WR, versie 1 en versie 2 én met een heel rijtje eindoverbrengingen. Ik zou niet weten waaraan je versie 1 en versie 2 kan herkennen en dat maakte voor mij wel het verschil tussen een fijne bak of geen fijne bak. Dus heb ik deze maar links laten liggen.
F20 bakken zijn er enkel in CR en dan wel met een rijtje eindoverbrengingen, oersterk, stil, licht… Eigenlijk een top bak, niet stuk te krijgen haast. Alleen ik vind óf de 1 veel te zwaar en dan heb je een lekkere 5, of de 1 is lekker en dan maak je rond de 4000 toeren als je 120 rijdt, wat met een XE met 2 inch pijp en geen kat toch wel aan je hoofd blèrt! :cry
Daarom heeeeel blij met de F28, je voelt gewoon hoe degelijk die bak is, stil soepel, versnellingen die kort genoeg zijn om als je hard wilt gaan lekker het stukkie 4000-6000 toeren van de XE goed kan blijven pakken en dan gaat hij tekeer als een malle, en dan is er de 6 en dan is er rust…. Heerlijk! Sowieso is er nergens ook maar een spoortje gejank! Deze bak lijkt wel een computerspelletje…. :wors
2 maart 2013 om 20:49 #17664937P.S. je moet effe http://www.opel-infos.de” onclick=”window.open(this.href);return false; bekijken. Tabje ‘technik’ dan ‘getriebe’ en dan de bak selecteren…. Daar staat het allemaal…
Met deze calculator heb ik gewerkt, moet je wel even inch en mijl omrekenen. Dan heb je twee velden voor de bak verhouding, maakt eigenlijk niet uit hoe om je de versnelling zelf en eindoverbrenging invult, resultaat is het zelfde.
http://www.csgnetwork.com/multirpmcalc.html” onclick=”window.open(this.href);return false;En dan vul je gewoon de info van opel infos in en dan zie je zo waar je aan toe bent.
Op die RPM site hoef je alleen maar onderaan dingen in te vullen, ziet er dan zo uit:
3 maart 2013 om 10:35 #17664938:thumb Nette uitleg.
Alleen krijg je elke bak stuk, maar dan zit je wel ver over de normale gebruikswijze heen. ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.